Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zamiast halogenów - Ledy 12V czy 230V


Recommended Posts

Wprowadzałem się do domu w 2007 i wtedy oferta LED była słaba albo ja nie byłem zorientowany więc zamontowałem w domu około 20 halogenów 12V. W zeszłym roku część zamieniłem na LED i niestety w chwili obecnej prawie wszystkie zasilane 230V padły (transformatory elektroniczne do halogenów usunąłem). Nie zmieniałem oprawek (MR16 - 2 cienkie druciki) i zainstalowałem LEDy na 230 V z oprawą MR16, trochę z tym był kłopot bo zdecydowanie większa oferta LED 230V jest na oprawki GU10.

 

W tej chwili musze zmienić te poprzepalana LEDy 230V MR 16 i mam 2 możliwości:

- zmieniam gniazda na GU10 i zostawiam zasilanie 230V ale nie jestem pewny czy w ogóle jakiekolwiek LEDy na 230V mają akceptowalną trwałość

- wstawiam zasilacze i kupuję LEDy 12V mając nadzieję, że LEDy 12V mają dużą trwałość

 

Prostsze i tańsze jest zmiana oprawek na GU 10 i puszczenie zasilania bezpośrednio z sieci ale po masakrze tak zasilanych LEDów (w kuchni na 8 szt 7 jest przepalonych, w łazience 4 na 5 - po niecałym roku użytkowania) bardziej się skłaniam do zasilania ich 12V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy kupić jeszcze raz ledy 230V (które po roku prawie wszystkie się poprzepalały) czy przejść na 12V.

 

Ja mam 30 LED-ów GU 10 4,5 W 230V i 5 GU 10 4,5 W 12V - tanie kupowane na ALLEGRO ale z odbiorem osobistym i przez rok umarł tylko 1( wymieniony na gwarancji )

LED-y w zwykłych oprawkach nawet na zewnątrz i w łazienkach ( 12V )

 

Koszt oświetlenia znikomy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żarówki LED 230V składają się z:

 

- przetwornicy impulsowej 230V AC -> 3-12V DC (w zależności od mocy i modelu),

- matrycy LED

- obudowy

 

Z uwagi na mało miejsca przetwornica jest bardzo mała, słabej jakości i z reguły to ona generuje

najwięcej ciepła. Kondensatory elektrolityczne tego nie lubią, wysychają i tracą parametry.

Po pewnym czasie przetwornica umiera, a matryca LED jest nadal sprawna.

Czasami pomaga wymiana kondensatora, czasem pada więcej elementów i naprawa jest nieopłacalna.

 

Matrycę LED można wydłubać z oprawy i sprawdzić, pewnie będzie się nadawała do pracy z zew. zasilaczem.

 

Gdybym miał wybierać, dałbym żarówki LED na 12V DC i dobre zew. zasilacze.

 

PS. Podobny problem z przetwornicami występuje w świetlówkach energooszczędnych.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak szybko, że nie zdąży się zamortyzować.

 

Halogen 50 W x 5 godzin dziennie = 0,25 kW x 31 dni = 7,75 kW x 12 miesięcy = 93 kW x 0.53 zł średnia cena za kWh = 49 zł rocznie + cena zakupu ok 6 zł = 55 zł :)

 

Led 4,5 W x 5 godzin dziennie = 0,0225 kW x 31 dni = 0.7 kW x 12 miesięcy = 8,4 kW x 0.53 zł średnia cena za kWh = 4,8 zł rocznie + cena zakupu ok 18 zł = 22,8 zł :)

 

Czyli po 175 dniach zwraca się koszt Led-a ( chyba że źle coś policzyłem )

 

Przepalają się bo pewnie miał Led-y z diodami DIP a nie SMD :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybym miał wybierać, dałbym żarówki LED na 12V DC i dobre zew. zasilacze.

 

Pozdrawiam

GREGOR

 

Popieram, a sam czesto instaluję zasilacze buforowe połaczone a akumulatorem (wartośc dodana na wypadek braku napiecia)

Zasilacz daje na wyjsciu stabilizowane napięcie i uszkodzenia zarówek są naprawdę sporadyczne.

Oczywiście o odprowadzaniu ciepła tez nie mozemy zapominać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...