Arturo_D 03.11.2013 23:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2013 Panowie drobne wyjaśnienie z mojej strony. Cały pomysł słomy w podłodze zrodził się w mojej głowie, ponieważ nie chciałem stosować tradycyjnych rozwiązań. Jestem świadomy tego z czym więże się problem słomy w tak niekorzystnych wyrunkach. Zdaje sobie również sprawe że czasami gra nie jest warta świeczki jednak nie chce się tak łatwo poddawać Dziękuje bardzo za pomoc i ciekawą lektóre... Słoma na ścianie i na podłodze będą wyłożona warstwą wapna. Słoma na podłodze (jak i również na ścianach) bądzie ''zagęszczona'', ubita aby zwiększyć jej gęstość a następnie na podłodze ''skoszona'' aby nic z niej nie wystawało, dodatkowo przed położeniem izolacji pokryjemy ją warstwą gliny. Co gdy zastosujemy izolacje przepuszczalną w jedną strone? Czyli tak aby przepuszczała parowanie na zewnątrz ale nie wpuszczała wilgoci do wewnątrz. Aby wilgoć ze ściany nie przechodziła do słomy w podłodze, izolacje można przedłużyć do funamentu i wejść z nią na ściane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.11.2013 07:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 Tyle,że nie ściana jest problemem a podłoga.Zwłaszcza podłoga pod którą jest materiał pochodzenia roślinnego.W ścianach masz okresowe zmiany wilgotności i możliwość odparowania wilgoci choćby ze względu na nasłonecznienie czy pory roku. Pod posadzką masz praktycznie constans warunków wilgotnościowo- temperaturowych . W stosunku do wilgotności wewnątrz domu,tam zawsze będzie zimniej i bardziej wilgotno.Dla mnie pchanie tam izolacji IPR to taniec na wysoko osadzonej cienkiej linie. Spotkałeś się z takim ryzykownym rozwiązaniem?Przeanalizaowałem jeszcze raz warunki wilgotnościowe, jakie mogą tam panować. Rzeczywiście nie wychodzi to najlepiej. Nawet jeżeli założymy, że nad słomą będzie szczelna paroizolacja, to na styku słomy i styropianu pojawiają się warunki do kondensacji pary wodnej. Powodem jest między innymi duży opór dyfuzyjny styropianu (znacznie większy niż słomy). Po zmianie styropianu na materiał o małym oporze dyfuzyjnym (wełna mineralna), wilgotność na styku ze słomą spada do akceptowalnej wartości. Oczywiście nie polecam w tym miejscu wełny mineralnej, bo ona pod wpływem wilgoci także straciłaby swoje właściwości izolacyjne. Można jednak zastosować inne rozwiązanie.w dodatku znacznie tańsze niż styropian wodoodporny. Chodzi o proszek PUR. Przykład jego zastosowania jest chociażby tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?182626-Najlepsze-ocieplenie-pod%C5%82ogi-na-gruncie&p=6182077&viewfull=1#post6182077 . Można go ułożyć sporo, np. 30cm, na to warstwa kostek ze słomy, które zapewnią dodatkową izolację (razem da to parametry domy pasywnego). Nie rezygnowałbym przy tym z podsypki żwirowej i drenażu. Konieczne jednak byłoby oddzielenie podsypki od proszku PUR np. geowłókniną. Przy takim rozwiązaniu prawdopodobnie można by nawet zrezygnować z paroizolacji w posadzce, zastępując ją co najwyżej warstwami podłogi o większym oporze dyfuzyjnym (np. wykładziną podłogową). Przy takim rozwiązaniu proponowałbym taką kolejność wykonania : - wstępne wytyczenie położenia budynku na działce, wykonanie ław drutowych, - zdjęcie ziemi urodzajnej i odłożenie jej na bok – przyda się do rekultywacji działki po budowie. - wykop pod budynek z uwzględnieniem miejsca na drenaż (najlepiej użyć koparki lub koparko-spycharki, - wykop pod fundamenty z opon i pod drenaż – częściowo można zrobić koparką, ale ostatnią warstwę warto zrobić ręcznie, aby nie wykopać za głęboko, - wykonanie przyłączy kanalizacji sanitarnej i wodociągowego (jeśli maja przechodzić pod fundamentami) i poziomów kanalizacji sanitarnej, - wykonanie rurowego GWC (jeżeli takie ma być – rura PCV fi min. 160mm), - wykonanie wężownicy glikolowego wymiennika ciepła współpracującego z kolektorami słonecznymi i ew. z GWC, - wykonanie podsypki pod drenaż i pod fundamenty z opon, - ułożenie drenażu (rury drenarskie owinięte kokosem, włókniną syntetyczną lub geowłókniną) i podłącenie go do studzienek drenażowych (sprawdzenie spadków drenażu), - zasypanie drenażu żwirem i wykonanie wykonanie podsypki żwirowej pod całym budynkiem, - wytyczenie obrysu budynku, sprawdzenie ław drutowych, - ułożenie pierwszej warstwy opon pod fundamenty, - zamocowanie w gruncie kotew sadowniczych, - ułożenie pozostałych opon z wypełnieniem ich zagęszczonym żwirem, - przymocowanie na oponach podwaliny (to oczywiście zależy od tego jak będzie rozwiązana konstrukcja ścian), - przymocowanie konstrukcji drewnianej ścian i ustawienie jej w pionie, - przymocowanie konstrukcji dachowej i jej odeskowanie, - ułożenie beli słomy w dachu i zabezpieczenie ich gliną, - wykonanie pokrycia dachowego, - wypełnienie ścian belami ze słomy z wykonanie otworów okiennych i drzwiowych, - montaż stolarki okiennej i drzwiowej, - dokładne wypoziomowanie i zagęszczenie podsypki, - ułożenie geowłókniny na posadzce i w pionie (przy oponach), - ułożenie i zagęszczenie izolacji cieplnej z proszku PUR (np. 30cm), - wykonanie izolacji cieplnej podłogi z bali słomy (w pionie przy oponach warstwa proszku PUR), - wykonanie polepy z gliny (ew. wymieszanej ze słomą) – w polepie można wykonać ogrzewanie podłogowe, - montaż instalacji wody ciepłej i zimnej, - montaż instalacji elektrycznej, - wykonanie tynków glinianych wewnętrznych. Z proszku PUR można też wykonać opaskę przeciwwysadzinową - umożliwi ona bezpieczne, płytsze posadowienie budynku (takie rozwiązanie mam u siebie sprawdzone ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 04.11.2013 07:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 Proponuję dać tak .- geowłóknina -żwir 8-16mm nie łamany-geowłóknina -wapno 3-5cmkostka słomy -folia paroizolacyjna i reszta wedle życzenia inwestora. Czytał Pan Panie Henryku o lambdzie słomy ? co zapodałem ciekawym zdania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.11.2013 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 http://www.baubiologie.at/download/zertifikate/lambda.html http://www.baubiologie.at/download/Pb-lambda1.pdf http://www.baubiologie.at/europe/austria/austria.html?id=366 http://www.passivhausprojekte.de/index.php#d_2111 Wystarczy zanurkować i poczytać. http://www.baubiologie.at/asbn/download.html http://www.downloads.fasba.de/oeffentlich/pruefzeugnisse/z-23.11-1595(2009).pdf http://fasba.de/content/view/153/173/ Czytałem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.11.2013 07:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 Proponuję dać tak . - geowłóknina -żwir 8-16mm nie łamany -geowłóknina -wapno 3-5cm kostka słomy -folia paroizolacyjna i reszta wedle życzenia inwestora. Czytał Pan Panie Henryku o lambdzie słomy ? co zapodałem ciekawym zdania Ja bym jednak obstawał przy swoim rozwiązaniu . Można ew. dać pod słomę tę warstwę wapna będzie w tym miejscu pełniła rolę regulatora wilgotności i zabezpieczy przed ew. grzybami. Bezpośrednio na gruncie, IMHO, to wapno będzie wiecznie wilgotne. Lambda słomy pokrywa się z tym co wcześniej pisałem (sprasowana słoma, to mniejszy ruch powietrza, stąd lambda będzie lepsza niż w matach ze słomy). Jednak w obliczeniach poniżej 0,05W/(mK) bym nie zakładał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 04.11.2013 08:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 Jednak w obliczeniach poniżej 0,05W/(mK) bym nie zakładał. stąd mam zgrzyta z wyjściem na odpowiednik EPS'a Gr. 70cm wychodzi słomy 1,1 metra ... i tu przewaga słomy spada bo większa konstrukcja. Walka toczy się od straty przez przenikanie od 1kW do 1,6 kW ... przy -30 . ale mniejsza oto . Tak właśnie sobie pomyślałem że jednak warstwa wapna będzie ciągle wilgotna Wymagało by to zawieszenie a w powietrzu . U mnie dziadek pod podłogę dał warstwę około 5-7cm wapna ... proch ... zero wilgoci... ale między podłogą a wapnem przerwa ... podłoga zero szkodników ... Jakoś Trzeba będzie pomóc koledze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.11.2013 08:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 stąd mam zgrzyta z wyjściem na odpowiednik EPS'a Gr. 70cm wychodzi słomy 1,1 metra ... i tu przewaga słomy spada bo większa konstrukcja. Walka toczy się od straty przez przenikanie od 1kW do 1,6 kW ... przy -30 . ale mniejsza oto .W ścianach ten ciężar nie ma aż takiego znaczenia (w końcu te kostki słomy mogą być praktycznie samonośne). O posadzce już pisałem - wydaje mi się, że to optymalne rozwiązanie. W dachu ze względu na ciężar dałbym kostki słomy między wiązarami dachowymi (kratownicowe lub drewniane belki dwuteowe) - zapewnią one izolację i akumulację ciepła. Do tego dodałbym izolację nakrokwiową z płyt PUR lub styropianu, tak aby uzyskać odpowiednią izolację termiczną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 04.11.2013 08:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 Do tego dodałbym izolację nakrokwiową z płyt PUR lub styropianu, tak aby uzyskać odpowiednią izolację termiczną. ale wiesz że to wyższa szkoła jazdy ? z parą wodną ... ponieważ warstwy są - jakby obrócone i duży opór dyfuzyjny pojawia się po stronie "zimnej" Wiem że się da tak zrobić, ale trzeba by było aptekarskiej paroizolacji. Położonej na twardym podłożu np z płyt OSB czyli domek w domku Każdy kable itp szczelnie oklejony itp . Lub warstwa Izolacji nad krokwiowej na tyle podnosząca temperaturę iż przy znacznie wyższym ciśnieniu cząstkowym nastąpi kondensacja pary wodnej. I tu im grubiej tym znowu opór dyfuzyjny większy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.11.2013 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 ale wiesz że to wyższa szkoła jazdy ? z parą wodną ... ponieważ warstwy są - jakby obrócone i duży opór dyfuzyjny pojawia się po stronie "zimnej" Wiem że się da tak zrobić, ale trzeba by było aptekarskiej paroizolacji. Położonej na twardym podłożu np z płyt OSB czyli domek w domku Każdy kable itp szczelnie oklejony itp . Lub warstwa Izolacji nad krokwiowej na tyle podnosząca temperaturę iż przy znacznie wyższym ciśnieniu cząstkowym nastąpi kondensacja pary wodnej. I tu im grubiej tym znowu opór dyfuzyjny większy. Wiem o tym. Co więcej ta paroizolacja musi być też odporna na podciśnienie w domu, czyli musi być solidnie przymocowana. No właśnie - jaki opór dyfuzyjny będzie miała sama płyta OSB o grubości np. 12mm ? Czy nie wystarczyłoby pokleić tylko taśmą butylową jej styków? W całej tej dyskusji nie uczestniczę bezinteresownie . W ciągu najbliższego roku przyjdzie mi pewnie wybudować dom. Ma być tani w budowie, tani w eksploatacji, więc rozwiązania proponowane przez Arturo, מרכבה , kszhu, nydara i innych jak najbardziej się w tę ideę wpisują. W odróżnieniu mojego aktualnego domu, ten ma być z założenia pasywny, a kto wie czy nie zeroenergtyczny. Jak już pewne tematy się skrystalizują, to złożę oczywiście dziennik budowy . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 04.11.2013 13:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 W całej tej dyskusji nie uczestniczę bezinteresownie . W ciągu najbliższego roku przyjdzie mi pewnie wybudować dom. o Ty lisie chytrusie Oczywiście zapraszam i do mojego dziennika który puki co rusza z wolna Dodam mam zadanie zaprojektować dom autonomiczny ... na zachętę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo_D 04.11.2013 14:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 (edytowane) W całej tej dyskusji nie uczestniczę bezinteresownie . W ciągu najbliższego roku przyjdzie mi pewnie wybudować dom. Ma być tani w budowie, tani w eksploatacji, więc rozwiązania proponowane przez Arturo, מרכבה , kszhu, nydara i innych jak najbardziej się w tę ideę wpisują. Ciesz mnie takie podejści (powtórze się) ''potrzeba jest matką wynalazków'' a ostatnio ludzie osiedli na laurach i czekają aż gotowy schemat życia zrobi dla nich firma, państwo lub ktoś obcy. Wiąc fajnie jest główkować i tworzyć alternatywy. Wracając do tematu ''słomy w podłodze'' otrzymałem odpowiedź od Pana Andrew Morrison który od kilkunastu lat zajmuje się budownictwem ze słomy. Temat słomy w podłodze jest mu znany i kilkakrotnie był prubowany jednak zawsze kończył się fiaskiem. W wyrunkach podłogowych słoma musiłaby utrzymywać wilgotność na poziomie 10 max 15% i musi ''oddychać'' w innych przypadkach poprostu zapleśnieje (czyli nie może być przykrywana tworzywami wodoodpornymi) Dodatkowo w razie pleśni powstaje problem wymiany słomy. W ścienie jest to łatwe do zrobienia, w podłodze jest już to bardzo uciążliwe. Wygląda na to że nie ma sensu robić doświadczeń na domu w którym bąde mieszkał. JEDNAK w ''warsztacie'' już moge się tym pobawić, ciekawe rozwiązanie podał HenoK z proszkiem PUR, tym bardziej że można wykluczyć paroizolacje na słomie przez co będzie miała możliwość odparowania... Pozdrawiam Edytowane 19 Listopada 2013 przez Arturo_D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 04.11.2013 14:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 tym bardziej że można wykluczyć paroizolacje na słomie przez co będzie miała możliwość odparowania... to oddychanie ... jest błędem w pojmowaniu ruchu pary wodnej. Dziś wpadło mi ... do głowy danie na żwir płyt ażurowych z betonu ... aby zwiększyć swobodę ...oddawania pary wodnej. Od góry jednak trzeba paroizolację. Ponieważ ruch pary wodnej zawsze następuje od ciśnienia większego do mniejszego ... a powiązane jest to też z różnicą temperatury. Gdzie powietrze -20 ma około 1 hPa ... w nasyceniu tak powietrze które ma około +30 ma blisko 30 hPa .. różnica spora która napędza ten ruch . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.11.2013 19:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 o Ty lisie chytrusie Oczywiście zapraszam i do mojego dziennika który puki co rusza z wolna Dodam mam zadanie zaprojektować dom autonomiczny ... na zachętę Do Twojego dziennika i komentarzy do niego już zaglądam od kilku dni . Na razie nic nie komentowałem, ale w którymś momencie pewnie włączę się w dyskusję . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.11.2013 19:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2013 Wygląda na to że nie ma sensu robić doświadczeń na domu w którym bąde mieszkał. JEDNAK w ''warszacie'' już moge się tym pobawić, ciekawe rozwiązanie podał HenoK z proszkiem PUR, tym bardziej że można wykluczyć paroizolacje na słomie przez co będzie miała możliwość odparowania... Właśnie coś takiego chciałem zaproponować - wykonać taki model w mniejszej skali i zobaczyć jak to będzie się zachowywało. Tak zupełnie z paroizolacji bym nie rezygnował - z obliczeń, które wykonałem wynika, że przy braku paroizolacji strefa kondensacji może niebezpiecznie zbliżyć się do słomy. Dlatego ograniczenie ilości pary wodnej dyfundującej przez posadzkę jest wskazane. Niekoniecznie musi to być folia basenowa, o której wcześniej pisałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 13.11.2013 14:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Listopada 2013 o Ty lisie chytrusie Czasu od momentu gdy pisałem te słowa minęło niewiele, ale sporo się przez ten czas wydarzyło. Tego domu nie zamierzam budować dla siebie. Zaangażowałem się w działalność pewnej Fundacji, która w swoich celach ma promowanie zdrowego stylu życia, permakultury oraz naturalnego budownictwa. Pomysł Arturo jak najbardziej wpisuje się w te cele, stąd moje zainteresowanie jego domem i rozwiązaniami. Mamy już wydzierżawioną od Gminy działkę, opracowaliśmy koncepcję niewielkiego, parterowego domu (75 m2 p.u.) i złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z jednego z programów pomocowych. Teraz czas to wszystko zaprojektować i gdy będzie pozytywna decyzja o dofinansowaniu, to ruszymy z budową. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo_D 14.11.2013 21:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Listopada 2013 (edytowane) Witam Małymi krokami do przodu, zamykamy projekt i składamy o PnB. oto kąty padania promieni słonecznych Lato-Zima w naszej okolicy do nich dopasowaliśmy okna w ścianach i dachu. a tutaj wschody i zachody słońca Lato-Zima do nich dopasowaliśmy pokoje i ustawienie budynku Dziękuje za odwiedziny. Pozdrawiam Edytowane 15 Listopada 2013 przez Arturo_D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo_D 14.11.2013 21:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Listopada 2013 Czasu od momentu gdy pisałem te słowa minęło niewiele, ale sporo się przez ten czas wydarzyło. Tego domu nie zamierzam budować dla siebie. Zaangażowałem się w działalność pewnej Fundacji, która w swoich celach ma promowanie zdrowego stylu życia, permakultury oraz naturalnego budownictwa. Pomysł Arturo jak najbardziej wpisuje się w te cele, stąd moje zainteresowanie jego domem i rozwiązaniami. Mamy już wydzierżawioną od Gminy działkę, opracowaliśmy koncepcję niewielkiego, parterowego domu (75 m2 p.u.) i złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z jednego z programów pomocowych. Teraz czas to wszystko zaprojektować i gdy będzie pozytywna decyzja o dofinansowaniu, to ruszymy z budową. Bardzo ciszą manie takie inicjatywy W zależności od terminu Twojej budowy z chęcią służe pomocą. Powodzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 15.11.2013 11:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2013 Bardzo ciszą manie takie inicjatywy W zależności od terminu Twojej budowy z chęcią służe pomocą. Budowa ruszy nie wcześniej niż na wiosnę, (bardziej realny jest początek lata). Aż tak radykalnych pomysłów jak tutaj : http://www.youtube.com/watch?v=FjqYjNrQUrQ&list=UUqCGGi7HtqbaTh5iLSwXjCw nie mamy, ale na pewno ba to być budownictwo bliższe natury . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo_D 15.11.2013 18:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Listopada 2013 Budowa ruszy nie wcześniej niż na wiosnę, (bardziej realny jest początek lata). Aż tak radykalnych pomysłów jak tutaj : http://www.youtube.com/watch?v=FjqYjNrQUrQ&list=UUqCGGi7HtqbaTh5iLSwXjCw nie mamy, ale na pewno ba to być budownictwo bliższe natury . ''Akademia Bosej Stopy'' to wyżasza szkoła jazdy, niemalże całkowite odcięcie się od pąpowiny systemu. Tylko pogratulować odwagi Wiosna-Lato powiadasz to niewykluczone że bądziemy jeździć ''Od nos do wos'' Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo_D 24.12.2013 01:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Grudnia 2013 Słońce ''zatrzymało się'' na trzy dni, Dnia i Nocy nie przybywa ani ubywa a następnie rospocznie się Nowy Cykl. W związku z Nowym Rokiem (który rospoczoł się 21Grudnia a zakończy 25Grudnia) SŁAWA z WAMI, niech energie następnego 'CYKLU wpływają pozytywnie na Wasz rozwój. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.