mirek118 20.10.2013 18:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 Slawek i kerado28, spokojnie zgodnie z sugestiami uczestników tego wątku postanowiłem policzyć OZC. Dane już dostarczyłem poleconemu tutaj Asoltowi. Jak tylko ogarniemy temat to się pochwalę. Wtedy zamierzam złożyć zapytanie (może nawet w formie nowego wątku) do dostawców pomp ciepła i tym razem już nieco konkretniej posiadając OZC. Przy okazji i w między czasie byłoby dobrze poznać inne istotne rzeczy, o których powinienem wspomnieć dostawcom. Także proszę wszystkich bardziej doświadczonych w temacie o podpowiedź na co zwrócić uwagę dostawcom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 20.10.2013 18:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 Po szybkim liczeniu masz ok. 10,50kW - czyli pompa 11kW Generalnie PC może być niedowymiarowana, więc po samych liczbach można przyjąć nawet 10kW - ale to jest uzależnione od wielu czynników m.in. ilości osób, sposobu oddawania ciepła (chodzi o GZ), ilości przeszkleń od południa, naszej temperatury komfortowej i DOŚĆ WAŻNY trzeci parametr - usytuowanie domu względem stron świata! Przy tak docieplonym domu osobiście wszedłbym w trochę inny rodzaj pompy ciepła. Bardzo chętnie poznam Twoje sugestie tzn. jaką pompę ciepła być mi polecił? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 20.10.2013 18:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 jeszcze jedno. Co sądzicie o badaniach geotechnicznych gruntu? Czytając forum doszedłem do wniosku, że dobrze dobrane GZ i DZ to rzecz ważniejsza niż sama pompa. Licząc OZC dobiorę dobrze GZ, a wiedząc co u mnie pod ziemią mógłbym dobrać dokładniej DZ. Warto wydać dodatkową kasę i ile to może kosztować? Na tą chwilę skontaktowałem się z Państwowym Instytutem Geologicznym z prośbą o "mapkę" gruntu (przekrój). Jeśli przypadkiem mają zbadany grunt w bliskiej okolicy to będzie to jakiś wyznacznik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 20.10.2013 19:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 Więc jeśli masz zamiar "wytykać" błędy obliczeniowe... jakie znowu błędy obliczeniowe? żeby popełniać takie błędy to trzeba coś liczyć, a żeby coś liczyć to trzeba mieć dane a nie brać liczby z kosmosu Ściana może mieć: - 0.1868 [W/m2K] - 0.1757 [W/m2K] może mieć także 0.1409 [W/m2 K] moich obliczeń nie będę zobaczysz bo ich nie mam zamiaru robić, obliczenia robi dla Mirka Asolt i bierze za to $ więc nie widzę powodu dla którego ja miałbym je robić za free i je tutaj publikować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.10.2013 19:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 jeszcze jedno. Co sądzicie o badaniach geotechnicznych gruntu? Przy duzych instalacjach - owszem. Dla domu jednorodzinnego taniej i prosciej jest po prostu zalozyc je jako pesymistyczne i przewymiarowac kolektor. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kerado28 20.10.2013 19:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 jakie znowu błędy obliczeniowe? żeby popełniać takie błędy to trzeba coś liczyć, a żeby coś liczyć to trzeba mieć dane a nie brać liczby z kosmosu moich obliczeń nie będę zobaczysz bo ich nie mam zamiaru robić, obliczenia robi dla Mirka Asolt i bierze za to $ więc nie widzę powodu dla którego ja miałbym je robić za free i je tutaj publikować Aby móc krytykować, to należy coś dać od siebie! Więc jeśli założyłeś, że moje obliczenia są błędne to podaj swoje będziemy mogli je zweryfikować. A tak na marginesie czy udało Ci się wykonać działania matematyczne, które napisałem wcześniej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 20.10.2013 19:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 Przy duzych instalacjach - owszem. Dla domu jednorodzinnego taniej i prosciej jest po prostu zalozyc je jako pesymistyczne i przewymiarowac kolektor. Jak to jest z tym przewymiarowaniem? Załóżmy że wyjdzie mi pompa 10kW, załóżmy, że zaleca się do tego 200 m odwiertów (tylko przykład, nie znam konkretnych wartości). I jeśli np. przewymiaruję DZ o 10%, otrzymam 220 m to czy ta pompa "przetoczy" większą pojemność glikolu? Jeśli to nie stanowi problemu to jakie przewymiarowanie przyjąć, żeby było bezpiecznie i jednocześnie w miarę ekonomicznie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 20.10.2013 21:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 Pompa sobie poradzi. Nie ma obawy. Przy odwiertach raczej dobiera sie do zapotrzebowania domu i zaklada jakis rozsadny "wspolczynnik bezpieczenstwa". Nie jest ekonomicznie uzasadnione przewymiarowywac pionowe DZ tak jak np przy kolektorach poziomych, gdzie koszta wykonania sa duzo mniejsze i tam mozna "lekka raka" zrobic sobie o 20-30% wiekszy, niz by to wynikalo z zalozen. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 20.10.2013 22:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2013 Więc jeśli założyłeś, że moje obliczenia są błędne to podaj swoje będziemy mogli je zweryfikować. już wyraźnie napisałem swoje zdanie na temat obliczeń, jest to napisane po polsku kilka postów wyżej więc nie powinieneś chyba mieć problemów ze zrozumieniem, chociaż jak widać zrozumienie słowa pisanego Cię przerosło... A tak na marginesie czy udało Ci się wykonać działania matematyczne, które napisałem wcześniej? jak rozumiem to zatrzymałeś się w edukacji matematycznej na tym etapie? to akurat widać... nie podam Ci wyników, oblicz sam, wykaż się.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kerado28 21.10.2013 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2013 już wyraźnie napisałem swoje zdanie na temat obliczeń, jest to napisane po polsku kilka postów wyżej więc nie powinieneś chyba mieć problemów ze zrozumieniem, chociaż jak widać zrozumienie słowa pisanego Cię przerosło... jak rozumiem to zatrzymałeś się w edukacji matematycznej na tym etapie? to akurat widać... nie podam Ci wyników, oblicz sam, wykaż się.... Oczywiście Tyś wielki i mądry, który WSZYSTKO WIE, ale nie powie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 16.11.2013 13:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2013 Witam wszystkich ponownie Wreszcie mam policzone OZC i mogę wrócić do tematu. Polecony na forum użytkownik obliczył, że projektowe obciążenie cieplne mojego budynku będzie około 6kW + przyjmuję 1kW na CWU dla 4 osób, czyli razem mamy 7kW. Chciałbym grzać jak najwięcej w drugiej taryfie, w całości domu podłogówka i w dwóch łazienkach jakieś drabinki. Wylewka w podłogach planowana 6 cm, ale zastanawiam się czy nie zrobić 7 cm dla większej objętości "grzejnika".Jeśli chodzi o wskaźnik zapotrzebowania na ciepło EAH = 41,3 kWh/(m2xrok). Obie wartości zmienią się nieznacznie po wprowadzeniu ostatnich poprawek.Na tą chwilę pozostaję z pytaniem, jaką moc pompy wybrać i ile metrów odwiertów do mojego OZC? Dom jest opisany na początku tego wątku. P.S. A może powinienem się przenieść do innego wątku? Zaczynałem od pytania o Ziriusa, a w sumie dyskusja zeszła na inny tor..... P.S 2. OZC fajna sprawa, znając straty ciepła poprzez przegrody, znacznie łatwiej policzyć czy opłaca się kupić droższe okna, czy dołożyć styro na elewacji itp. Polecam wszystkim Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 16.11.2013 14:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Listopada 2013 Odwiertow bedziesz potrzebowal w granicach 170-180m zakladajac przecietne parametry gruntu. Do grzania w 100% w tanim pradzie powinna pompa w okolicach 10kW wystarczyc bez najmniejszego problemu. Ponizej masz nomogram doboru grubosci wylewki do grznia akumulacyjnego: http://szkut.com/dom/wylewka_wykres.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 17.11.2013 17:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 Pyxis, te 180 m to tak książkowo "na styk"? Czy z zalecanym przez praktyków-użytkowników przewymiarowaniem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rosomakx4 17.11.2013 18:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 . Ponizej masz nomogram doboru grubosci wylewki do grznia akumulacyjnego a nie przypadkiem monogram Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 17.11.2013 18:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 a nie przypadkiem monogram Nie. Monogram to ozdobny podpis:yes: A taki wykres jak powyżej nazywamy Nomogramem:D Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 17.11.2013 18:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 A'propos nomogramu. Nie bardzo wiem jak określić czy konstrukcja mojego budynku jest ciężka, bardzo ciężka czy może zalicza się do lekkich. Dom jest z Porotherm 29 cm +15 lub 20 cm styro, stropy terriva, pokryty dachówką na pełnym deskowaniu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 17.11.2013 18:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 Te 180m to tak z bezpiecznym zapasem, aczkolwiek bez szalenstw, chyba, ze grunt okaze sie jakos bardzo wydajny. Dom zalicz raczej do konstrukcji ciezkiej, albo wyrysyj sobie linie posrednia pomiedzy lekka a ciezka. Pamietaj, ze to jest tylko pewne przyblizenie, ale mozna z tego fajnie zorientowac sie we wzajemnych zaleznosciach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 17.11.2013 20:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 Te 180m to tak z bezpiecznym zapasem, aczkolwiek bez szalenstw, chyba, ze grunt okaze sie jakos bardzo wydajny. Dom zalicz raczej do konstrukcji ciezkiej, albo wyrysyj sobie linie posrednia pomiedzy lekka a ciezka. Pamietaj, ze to jest tylko pewne przyblizenie, ale mozna z tego fajnie zorientowac sie we wzajemnych zaleznosciach. skoro te 180 m jest już z zapasem to nasza dyskusja o dzieleniu 200 na 3 lub 4 (wątek o Ziriusie) nie ma sensu Wracając do nomogramu, to biorąc pod uwagę fakt, że cześć podłóg będzie pokryta płytką ceramiczną, a część panelem to rozważę wylewką 7-8 cm Rozumiem, że długość odwiertów dobieramy do OZC, tak więc nawet jak wezmę mniejszą pompę niż 9kW, np. 8,5kW to wiercić te 180 m? Myślę o polskie PCi, i np. PPC ma typoszereg 8,8kW, Ecopol 8,6kW, Ekontech 8,0 i 9,7kW.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 17.11.2013 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 skoro te 180 m jest już z zapasem to nasza dyskusja o dzieleniu 200 na 3 lub 4 (wątek o Ziriusie) nie ma sensu Wracając do nomogramu, to biorąc pod uwagę fakt, że cześć podłóg będzie pokryta płytką ceramiczną, a część panelem to rozważę wylewką 7-8 cm Rozumiem, że długość odwiertów dobieramy do OZC, tak więc nawet jak wezmę mniejszą pompę niż 9kW, np. 8,5kW to wiercić te 180 m? Myślę o polskie PCi, i np. PPC ma typoszereg 8,8kW, Ecopol 8,6kW, Ekontech 8,0 i 9,7kW.... Jak zrobisz 200 zamiast 180m, to tylko wyjdzie Ci to "na zdrowie". Zawsze pare dziesiatek na wejsciu bedzie cieplej to i SPF bedzie lepszy. U mnie tak ze 70% podlogi to panele. Mam wylewke 8cm i przy 2h taniego pradu w dzien grzanie akumulacyjnie bardzo ladnie sie sprawdza. Generalnie to ile ciepla potrzebujesz wyciagnac z gruntu zalezy od domu a nie od pompy. Moc pompy to tylko szybkosc "przepompowywania" tego ciepla. Jak ustalisz ich dlugosc, to w rozsadnym zakresie mocy pompy (30%) nie ma potrzeby ich dlugosci zmeniac. 8kW do grzania z nastawieniem na tani prad moze byc troszke za malo. Jesli roznica w cenie Cie nie powala, to raczej steruj blizej 10kW. Ma to tez taka zalete, ze duzo efektywniej mozna wykorzystac te 2h taniego pradu w dzien. Zagrzejesz i CWU i uzupelnisz cielo w wylewce, zeby spokojnie dotrwac do taniego pradu w nocy. Jesli to nie jest az takie wazne (te 100% zuzycia w taniej), to zawsze mozesz ustawic na sterowniku tani prad w dzien o godzinke duzej niz to wynika z taryfy. Masz wtedy pelna kontrole nad proporcjamu zuzycia w taryfach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mirek118 17.11.2013 21:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Listopada 2013 Okej. Tak więc nadszedł czas żeby ponownie zebrać oferty. Poprzedni zbiór ofert miał zakres od 9kW do 16kW i dlatego zdecydowałem się policzyć OZC). Tym razem chciałbym określić pewne warunki i w tym celu proszę o pomoc. Po kolei: 1. DZ: rurki PE40mm, odwierty bentonitowane. Czy ma duże znaczenie producent rurek? Słyszałem, że Muovitech jest dobry, ale pytanie czy tym warto się w ogóle przejmować? Czy ma znaczenie rodzaj glikolu? 2. Doprowadzenie do budynku: czy robić studzienkę zbiorczą przy założeniu, że będą 3, max 4 odwierty? Czy izolować jakoś rurki dobiegowe z odwiertów? Rozumiem, że rotametry wskazane celem regulacji. 3. Pompa ciepła: sprężarka ma być Copelland, zbiornik CWU oddzielnie (Galmet Maxi 300l), bufora CO niet, wymienniki SWEP, soft start - konieczny? I rzecz niezmiernie ważna, jaki sterownik? Większość oferuje pogodowy. Czy taki wystarczy, żeby zaplanować grzanie w II tarfie, czyli ustawienia dobowe + ewentualnie ustawienia tygodniowe, żeby móc "poszaleć" w taryfie weekendowej. 4. Związane ze sterowaniem. Czujnik temp. zewn. + pokojowy ? Na co jeszcze zwrócić uwagę przy doborze systemu i instalatora? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.