Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompy ciepła ZIRIUS bezpośrednie parowanie - proszę o opinie


mirek118

Recommended Posts

Slawek i kerado28, spokojnie zgodnie z sugestiami uczestników tego wątku postanowiłem policzyć OZC. Dane już dostarczyłem poleconemu tutaj Asoltowi. Jak tylko ogarniemy temat to się pochwalę. Wtedy zamierzam złożyć zapytanie (może nawet w formie nowego wątku) do dostawców pomp ciepła i tym razem już nieco konkretniej posiadając OZC. Przy okazji i w między czasie byłoby dobrze poznać inne istotne rzeczy, o których powinienem wspomnieć dostawcom. Także proszę wszystkich bardziej doświadczonych w temacie o podpowiedź na co zwrócić uwagę dostawcom.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 149
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Po szybkim liczeniu masz ok. 10,50kW - czyli pompa 11kW

Generalnie PC może być niedowymiarowana, więc po samych liczbach można przyjąć nawet 10kW - ale to jest uzależnione od wielu czynników m.in. ilości osób, sposobu oddawania ciepła (chodzi o GZ), ilości przeszkleń od południa, naszej temperatury komfortowej i DOŚĆ WAŻNY trzeci parametr - usytuowanie domu względem stron świata!

 

Przy tak docieplonym domu osobiście wszedłbym w trochę inny rodzaj pompy ciepła.

 

Bardzo chętnie poznam Twoje sugestie tzn. jaką pompę ciepła być mi polecił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze jedno. Co sądzicie o badaniach geotechnicznych gruntu? Czytając forum doszedłem do wniosku, że dobrze dobrane GZ i DZ to rzecz ważniejsza niż sama pompa. Licząc OZC dobiorę dobrze GZ, a wiedząc co u mnie pod ziemią mógłbym dobrać dokładniej DZ. Warto wydać dodatkową kasę i ile to może kosztować? Na tą chwilę skontaktowałem się z Państwowym Instytutem Geologicznym z prośbą o "mapkę" gruntu (przekrój). Jeśli przypadkiem mają zbadany grunt w bliskiej okolicy to będzie to jakiś wyznacznik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc jeśli masz zamiar "wytykać" błędy obliczeniowe...

 

jakie znowu błędy obliczeniowe? żeby popełniać takie błędy to trzeba coś liczyć, a żeby coś liczyć to trzeba mieć dane a nie brać liczby z kosmosu

 

Ściana może mieć:

- 0.1868 [W/m2K]

- 0.1757 [W/m2K]

może mieć także 0.1409 [W/m2 K]

 

moich obliczeń nie będę zobaczysz bo ich nie mam zamiaru robić, obliczenia robi dla Mirka Asolt i bierze za to $ więc nie widzę powodu dla którego ja miałbym je robić za free i je tutaj publikować ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jakie znowu błędy obliczeniowe? żeby popełniać takie błędy to trzeba coś liczyć, a żeby coś liczyć to trzeba mieć dane a nie brać liczby z kosmosu

 

 

 

moich obliczeń nie będę zobaczysz bo ich nie mam zamiaru robić, obliczenia robi dla Mirka Asolt i bierze za to $ więc nie widzę powodu dla którego ja miałbym je robić za free i je tutaj publikować ;)

 

Aby móc krytykować, to należy coś dać od siebie!

Więc jeśli założyłeś, że moje obliczenia są błędne to podaj swoje będziemy mogli je zweryfikować.

 

A tak na marginesie czy udało Ci się wykonać działania matematyczne, które napisałem wcześniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy duzych instalacjach - owszem. Dla domu jednorodzinnego taniej i prosciej jest po prostu zalozyc je jako pesymistyczne i przewymiarowac kolektor.

 

Jak to jest z tym przewymiarowaniem? Załóżmy że wyjdzie mi pompa 10kW, załóżmy, że zaleca się do tego 200 m odwiertów (tylko przykład, nie znam konkretnych wartości). I jeśli np. przewymiaruję DZ o 10%, otrzymam 220 m to czy ta pompa "przetoczy" większą pojemność glikolu? Jeśli to nie stanowi problemu to jakie przewymiarowanie przyjąć, żeby było bezpiecznie i jednocześnie w miarę ekonomicznie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa sobie poradzi. Nie ma obawy.

 

Przy odwiertach raczej dobiera sie do zapotrzebowania domu i zaklada jakis rozsadny "wspolczynnik bezpieczenstwa". Nie jest ekonomicznie uzasadnione przewymiarowywac pionowe DZ tak jak np przy kolektorach poziomych, gdzie koszta wykonania sa duzo mniejsze i tam mozna "lekka raka" zrobic sobie o 20-30% wiekszy, niz by to wynikalo z zalozen.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc jeśli założyłeś, że moje obliczenia są błędne to podaj swoje będziemy mogli je zweryfikować.

 

już wyraźnie napisałem swoje zdanie na temat obliczeń, jest to napisane po polsku kilka postów wyżej więc nie powinieneś chyba mieć problemów ze zrozumieniem, chociaż jak widać zrozumienie słowa pisanego Cię przerosło...

 

A tak na marginesie czy udało Ci się wykonać działania matematyczne, które napisałem wcześniej?

jak rozumiem to zatrzymałeś się w edukacji matematycznej na tym etapie? to akurat widać...

nie podam Ci wyników, oblicz sam, wykaż się....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już wyraźnie napisałem swoje zdanie na temat obliczeń, jest to napisane po polsku kilka postów wyżej więc nie powinieneś chyba mieć problemów ze zrozumieniem, chociaż jak widać zrozumienie słowa pisanego Cię przerosło...

 

 

jak rozumiem to zatrzymałeś się w edukacji matematycznej na tym etapie? to akurat widać...

nie podam Ci wyników, oblicz sam, wykaż się....

 

Oczywiście Tyś wielki i mądry, który WSZYSTKO WIE, ale nie powie :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam wszystkich ponownie

 

Wreszcie mam policzone OZC i mogę wrócić do tematu. Polecony na forum użytkownik obliczył, że projektowe obciążenie cieplne mojego budynku będzie około 6kW + przyjmuję 1kW na CWU dla 4 osób, czyli razem mamy 7kW. Chciałbym grzać jak najwięcej w drugiej taryfie, w całości domu podłogówka i w dwóch łazienkach jakieś drabinki. Wylewka w podłogach planowana 6 cm, ale zastanawiam się czy nie zrobić 7 cm dla większej objętości "grzejnika".

Jeśli chodzi o wskaźnik zapotrzebowania na ciepło EAH = 41,3 kWh/(m2xrok). Obie wartości zmienią się nieznacznie po wprowadzeniu ostatnich poprawek.

Na tą chwilę pozostaję z pytaniem, jaką moc pompy wybrać i ile metrów odwiertów do mojego OZC? Dom jest opisany na początku tego wątku.

 

P.S. A może powinienem się przenieść do innego wątku? Zaczynałem od pytania o Ziriusa, a w sumie dyskusja zeszła na inny tor.....

 

P.S 2. OZC fajna sprawa, znając straty ciepła poprzez przegrody, znacznie łatwiej policzyć czy opłaca się kupić droższe okna, czy dołożyć styro na elewacji itp. Polecam wszystkim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odwiertow bedziesz potrzebowal w granicach 170-180m zakladajac przecietne parametry gruntu. Do grzania w 100% w tanim pradzie powinna pompa w okolicach 10kW wystarczyc bez najmniejszego problemu. Ponizej masz nomogram doboru grubosci wylewki do grznia akumulacyjnego:

 

http://szkut.com/dom/wylewka_wykres.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 180m to tak z bezpiecznym zapasem, aczkolwiek bez szalenstw, chyba, ze grunt okaze sie jakos bardzo wydajny.

 

Dom zalicz raczej do konstrukcji ciezkiej, albo wyrysyj sobie linie posrednia pomiedzy lekka a ciezka. Pamietaj, ze to jest tylko pewne przyblizenie, ale mozna z tego fajnie zorientowac sie we wzajemnych zaleznosciach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 180m to tak z bezpiecznym zapasem, aczkolwiek bez szalenstw, chyba, ze grunt okaze sie jakos bardzo wydajny.

 

Dom zalicz raczej do konstrukcji ciezkiej, albo wyrysyj sobie linie posrednia pomiedzy lekka a ciezka. Pamietaj, ze to jest tylko pewne przyblizenie, ale mozna z tego fajnie zorientowac sie we wzajemnych zaleznosciach.

 

skoro te 180 m jest już z zapasem to nasza dyskusja o dzieleniu 200 na 3 lub 4 (wątek o Ziriusie) nie ma sensu :-)

 

Wracając do nomogramu, to biorąc pod uwagę fakt, że cześć podłóg będzie pokryta płytką ceramiczną, a część panelem to rozważę wylewką 7-8 cm

 

Rozumiem, że długość odwiertów dobieramy do OZC, tak więc nawet jak wezmę mniejszą pompę niż 9kW, np. 8,5kW to wiercić te 180 m?

Myślę o polskie PCi, i np. PPC ma typoszereg 8,8kW, Ecopol 8,6kW, Ekontech 8,0 i 9,7kW....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro te 180 m jest już z zapasem to nasza dyskusja o dzieleniu 200 na 3 lub 4 (wątek o Ziriusie) nie ma sensu :-)

 

Wracając do nomogramu, to biorąc pod uwagę fakt, że cześć podłóg będzie pokryta płytką ceramiczną, a część panelem to rozważę wylewką 7-8 cm

 

Rozumiem, że długość odwiertów dobieramy do OZC, tak więc nawet jak wezmę mniejszą pompę niż 9kW, np. 8,5kW to wiercić te 180 m?

Myślę o polskie PCi, i np. PPC ma typoszereg 8,8kW, Ecopol 8,6kW, Ekontech 8,0 i 9,7kW....

 

Jak zrobisz 200 zamiast 180m, to tylko wyjdzie Ci to "na zdrowie". Zawsze pare dziesiatek na wejsciu bedzie cieplej to i SPF bedzie lepszy.

 

U mnie tak ze 70% podlogi to panele. Mam wylewke 8cm i przy 2h taniego pradu w dzien grzanie akumulacyjnie bardzo ladnie sie sprawdza.

 

Generalnie to ile ciepla potrzebujesz wyciagnac z gruntu zalezy od domu a nie od pompy. Moc pompy to tylko szybkosc "przepompowywania" tego ciepla. Jak ustalisz ich dlugosc, to w rozsadnym zakresie mocy pompy (30%) nie ma potrzeby ich dlugosci zmeniac.

 

8kW do grzania z nastawieniem na tani prad moze byc troszke za malo. Jesli roznica w cenie Cie nie powala, to raczej steruj blizej 10kW. Ma to tez taka zalete, ze duzo efektywniej mozna wykorzystac te 2h taniego pradu w dzien. Zagrzejesz i CWU i uzupelnisz cielo w wylewce, zeby spokojnie dotrwac do taniego pradu w nocy. Jesli to nie jest az takie wazne (te 100% zuzycia w taniej), to zawsze mozesz ustawic na sterowniku tani prad w dzien o godzinke duzej niz to wynika z taryfy. Masz wtedy pelna kontrole nad proporcjamu zuzycia w taryfach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okej. Tak więc nadszedł czas żeby ponownie zebrać oferty. Poprzedni zbiór ofert miał zakres od 9kW do 16kW i dlatego zdecydowałem się policzyć OZC). Tym razem chciałbym określić pewne warunki i w tym celu proszę o pomoc. Po kolei:

 

1. DZ: rurki PE40mm, odwierty bentonitowane. Czy ma duże znaczenie producent rurek? Słyszałem, że Muovitech jest dobry, ale pytanie czy tym warto się w ogóle przejmować? Czy ma znaczenie rodzaj glikolu?

 

2. Doprowadzenie do budynku: czy robić studzienkę zbiorczą przy założeniu, że będą 3, max 4 odwierty? Czy izolować jakoś rurki dobiegowe z odwiertów? Rozumiem, że rotametry wskazane celem regulacji.

 

3. Pompa ciepła: sprężarka ma być Copelland, zbiornik CWU oddzielnie (Galmet Maxi 300l), bufora CO niet, wymienniki SWEP, soft start - konieczny? I rzecz niezmiernie ważna, jaki sterownik? Większość oferuje pogodowy. Czy taki wystarczy, żeby zaplanować grzanie w II tarfie, czyli ustawienia dobowe + ewentualnie ustawienia tygodniowe, żeby móc "poszaleć" w taryfie weekendowej.

 

4. Związane ze sterowaniem. Czujnik temp. zewn. + pokojowy ?

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy doborze systemu i instalatora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...