Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Szybkość nagrzewania domu pompą ciepła


JK2010

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 104
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Skręcić je maksymalnie? Czyli zrobić tak, żeby były jak największe?

 

Ja jestem przykładem który pokazuje jak nie należy działać :no:

Dzięki wsparciu kolegów z forum (dzięki Pyxis) wiem, że procedura powinna być następująca:

- odkręcić maksymalnie wszystkie pętle (ma byc największy przepływ)

- odczekać 1-2 dni

- jeżeli będzie za ciepło w domu: obniżyć nieznacznie krzywą grzania, lub wybrać mniej stromą

- odczekać 1-2 dni

- jeżeli w dalszym ciągu będzie za ciepło: ponownie regulować krzywą grzania

Po tych zabiegach, kiedy w większości pomieszczeń będzie pożądana temperatura (można wybrać łazienkę jako referencyjne) zostawić jak jest. Jeżeli w łazience będzie temperatura OK a w niektórych pozostałych pomieszczeniach za ciepło to na pętlach w tych pomieszczeniach nieznacznie przytłumić przepływ.

Dzięki temu osiaga się dwa cele korzystne z finansowego punktu widzenia:

- na zasilaniu GZ masz najniższą temperaturę

- na pętlach masz mniej więcej jednakowe przepływy a więc jednakową prędkość oddawania ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Pytałem w innym temacie, ale tam tłoczno. 22 grudnia na liczniku było 2077,1 kWh a dzisiaj jest 2675 kWh, czyli pompa ciepła zużyła 597,9 kWh. Przez ten okres grzała również cwu ale krótko. Temperatura w domu 20 stopni. Pompa ciepła włączona w listopadzie. Dom niezamieszkaly. Grzeje 140 m2 mieszkania i 10m2 kotłowni połaczonej drzwiami z garażem. Garaż nieogrzewany. Moim zdaniem wyszło dużo. Czy w pierwszym sezonie też tak mieliście?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jak zmniejszyć zużycie prądu przez pompę ciepła? Wszystkiego się nie wymyśli.

 

Poodkrecal te petle podlogowki na maxa. Jesli na rotametrach zobaczysz, ze ktoras WYRAZNIE ma wiekszy przeplyw, to ja mozesz delikatnie przykrecic. Reszty nie ruszaj.

Musisz przypomniec co masz za urzadzenie i jak tym sterujesz (dwie taryfy, jedna, czy temp powrotu, czy sterownikiem pokojowym czy czym innym jeszcze). Stopki nie masz a pamiec ludzka zawodna.

 

Zasadza jest prosta: Masz z pompy ciepla na zasilaniu instalacji wypuszczac wode o jak najnizszej mozliwej temperaturze przy stalej mocy pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musze przyłączyć się do tego tematu bo chyba mam podobny problem jak JK2010. Pyxis i rafikW powiedzcie mi (jeszcze raz) czy dobrze was rozumiem.

Jeśli przy PC jest sterowanie pogodowe to winno się ustawić na pompie żądany zakres temperatury grzania np 21*C a na regulatorach pokojowych, które są odpowiedzialne za sterowanie siłownikami przy rozdzielaczu, ustawić temperaturę wyższą np 25*C aby pootwierać pętle podłogówki wykorzystać zakres temperatury zasilania wynikający z ustawionej krzywej grzewczej???

Wydaje się logiczne że wtedy w podłogówkę wpychamy wyższą temperaturę zasilania, która jest uwarunkowana poziomem ustawionej krzywej grzewczej, dla której zapotrzebowanie na energie (chyba?) jest wtedy stałe i nie powinno wzrastać???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz inaczej sterowane niz ja (ja mam globalnie temperatura wylewki).

 

Generalnie Twoja pompa ma jakas zalozona moc. Przy danej mocy i jakims ustalonym przeplywie masz stala temperature zasilania. Dlawienie przeplywu powoduje podniesienie temperatury zasilania. Moc nie wzrasta (wrecz delikatnie maleje po spada COP) i przy mniejszym przeplywie musi sie podniesc tempeatura zasilania. Jak zdlawisz za duzo petli to wzrosnie ponad zalozona i pompa sie wylaczy. Zakladam, ze sterujesz tak jak to opisales temperatura zasilania.

To nie jest zbyt ekonomiczne rozwiazanie (chodzi mi o te zawory na petlach sterowane czujnikiem pokojowym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest zbyt ekonomiczne rozwiazanie (chodzi mi o te zawory na petlach sterowane czujnikiem pokojowym).

 

Bazując na swoim przykładzie i osobistym doświdczaniu powiedziałbym raczej, że siłowniki na pętlach ogrzewania podłogowego to pomyłka. Ja po upływie pół sezonu próbowania wysterowania takim układem (PCi ze sterowaniem pogodowym + sterowniki pokojowe z siłownikami na pętlach) zdjąłem te sterowniki i siłowniki po czym wróciłem do "źródeł":dążenie do jak najniższej temperatury zasilania GZ (tak niskiej aby oczywicie uzyskać komfort w domu) + otwarte na maksa pętle ogrzewania (maksymalne przepływy) Wynik bardzo pozytywny: stabilna temperatura w domu, niższe koszty, "optymalna" praca PCi, tzn. zalecana liczba startów sprężarki, zalecana ∆t DZ, itd. Co do żądanej temperatury zadanej ustawianej na sterownikach pokojowych: kompletnie niepotrzebne a wręcz szkodliwe. Ogrzewanie ma cechę samoregulacji. Powyżej w tym wątku napisałem koledze JK2010 "procedurę" ustawiania pracy PCi w połączeniu z tym co należy zrobic z rotametrami na pętlach. Zrób tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie. Regulatorów pokojowych jeszcze nie będę demontował :no: ale zrobię tak:

- zmniejszę zakres krzywej grzewczej do 0,3 czyli temperatury zasilania 31*C

- na sterowniku PC ustawie 21*C jako wymagana temperatura pomieszczeń

- na regulatorach pokojowych ustawie 24*C

 

Teraz rafikW proszę potwierdź czy myślę słusznie:

- PC winna wykorzystać większy zakres temperatury zasilania.

- Praca urządzenia winna się zoptymalizować przy zmniejszonym zapotrzebowaniu na kolejne kWh

- Temperatura w pomieszczeniach nie powinna przekroczyć zadanych na sterowniku PC 21*C choć może nieznacznie się zwiększyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie. Regulatorów pokojowych jeszcze nie będę demontował :no: ale zrobię tak:

- zmniejszę zakres krzywej grzewczej do 0,3 czyli temperatury zasilania 31*C

- na sterowniku PC ustawie 21*C jako wymagana temperatura pomieszczeń

- na regulatorach pokojowych ustawie 24*C

 

Teraz rafikW proszę potwierdź czy myślę słusznie:

- PC winna wykorzystać większy zakres temperatury zasilania.

- Praca urządzenia winna się zoptymalizować przy zmniejszonym zapotrzebowaniu na kolejne kWh

- Temperatura w pomieszczeniach nie powinna przekroczyć zadanych na sterowniku PC 21*C choć może nieznacznie się zwiększyć.

 

Sterownik sterownikowi nierówny i nie wiem np. na jakiej podstawie uważasz, że ustawienie krzywej na 0,3 oznacza 21 st.C w pomieszczeniach ? Albo ustawiasz krzywą i to przekłada się na temp. w budynku albo zadajesz w pompie 21. Wyjaśnij to. Czy masz jakiś pomiar temperatury w pomieszceniu i podawany zwrotnie do pompy ? Pomiar temperatury wylewki ?

Twoje rozumowanie jest chyba nieprawidłowe. Skoro na pompie ustawiasz wymaganą temp. 21 st.C to ustawienie na regulatorach 24 st.C jest pozbawione sensu: regulatory nie zarejestrują tej temperatury a tym samym nie odetną siłownikami przepływów na pętlach (zakładam, że są to siłowniki on/off)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...