Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy deskować dach i czy papować?


Adam626

Recommended Posts

Po przebuszowaniu tematów dotyczących deskowania i papowania poza dwoma ,,przeciw,, w sumie nie znalazłem innych argumentów za to kilkadziesiąt ,,za,,

i też osobiście zamierzam tak zrobić lecz zamiast desek mam okazję kupić płyty MFP 15mm za 55zł sztuka i chyba je wybiorę ....

co do papy to rozważam obie w podobnej cenie

- termozgrzewalna CZARNA MAMBA SBS PLUS PYE PV250 S40

- termozgrzewalna SILNY WERNER PYE PV250 S52

ale co do wyboru to jeszcze czekam na ofertę ile mogę dostać rabatu bo potrzebuje 210m2 i połączę zamówienie z teściem który chce 100m2 wierzchniego krycia :)

 

Pytanie :

czym ewentualnie mocować płyty do krokwi < gwoździe ? czy wkręty ? > wiem ze trzeba zachować szczelinę przez zastosowanie spinek H

i czy te płyty to dobry wybór lub polecacie tradycyjnie deski ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 134
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 2 weeks później...
Do łączenia płyt z kontrłatami należy używać gwoździ lub wkrętów o długości przekraczającej 3x grubość użytej płyty (np. dla płyty MFP o grubości 15mm zalecane są gwoździe zwykłe lub spiralne długości min. 51mm albo karbowane długości min. 45mm) . Odległości między gwoździami na podporach skrajnych nie mogą przekraczać 15cm, a na pośrednich 30cm. Minimalna odległość gwoździa od krawędzi płyty nie może być mniejsza niż 1cm a od narożnika 2,5cm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months później...

Fajny wątek. Kierując się m.in. tymi rekomendacjami zleciłem deskowanie i papowanie dachu (papa termo SBS 4mm) prosząc o zrobienie wg wskazówek czyli jadąc od dołu, papiak pod zakładem bez podkładki (nota bene nigdzie nie doczytałem się dlaczego bez podkładki choć w wielu miejscach jest aby nie używać). No i mały (?) zonk jak zobaczyłem efekt - większość papy w miarę zgodnie z prośbą ale dolne pasy papy ładnie i pięknie poprzybijane do desek papiakami, ich główki świecą się z daleka jak psu (...) podnosząc poziom mojej adrenaliny. Papiaki występują też na bocznych krawędziach dachu.

Lektura forum podpowiada mi, że to niezgodne ze sztuką (aczkolwiek wykonawca twierdzi, że bez przybicia dolnego pasa papy przy nieco większym wietrze odleciałaby by sobie w siną dal) - pytanie jak bardzo i czy to można/trzeba poprawić? I w jaki sposób?

Pewnie np można przykleić papę (co wtedy z płaszczyzną kontrłat - będzie dachówka ceramiczna płaska) lub też pomazać lepikiem.

Druga sprawa - z dachu poprzez deskowanie i papę wystaje mi komin (to się zdarza:) ) - jak powinna wyglądać "obróbka" papą komina systemowego (a zatem z porowatej ceramiki)? Wykonawca przybił papę do komina papiakiami na wysokość kilku - kilkunastu cm twierdząc, że za ochronę przeciwwodną ma odpowiadać obróbka blacharska komina i że nie da rady dobrze przygrzać papy do porowatej powierzchni. Zamierza uszczelnić papę silikonem dekarskim.

Proszę bardzo mądre forumowe głowy o pochylenie się przez krótką chwilę nad moimi problemami - z góry dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Mistrzu za odpowiedź. Dodatkowe pytania mam: 1. co to jest R-ka? Wujek Google nie chce podpowiedzieć. 2. zlecić ekipie wyciągnięcie papiaków i podklejenie? Pozostaną dziury w papie (pewnie się zwulkanizują), druga sprawa - dekarz ma sobie dociąć krokwie i dopasować dachówkę na długości.Czy przyklejona papa nie będzie mu przeszkadzać w tym?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Dzięki Panowie.

 

Jednak dam chyba troszkę więcej niż 12mm, wyczytałem że jest to tylko oparcie dla papy. Nie mam doświadczenia ale te 18 będzie optymalnie i myślałem żeby dać OSB bo ona jak na moje oko wydaję się mocniejsza w sensie odporności na wilgoć ona się jakby trochę błyszczy od tych żywic. MFP widziałem nieraz gdzieś leżącą i była spuchnięta od wody… nie wiem. Doradźcie coś bo pewnie doświadczenie macie spore. Niejeden dach już pewnie widzieliście/robiliście/remontowaliście.

 

 

Chcę aby mój dach wyglądał tak:

 

dachówka

łata

kontrłata

papa

mfp lub osb

kontrłata

folia wstępnego krycia

krokiew

 

czyli dwie szczeliny wentylacyjne pomiędzy dachówką a papą a druga pomiędzy deskowaniem (osb/mfp) a folią.

 

Sporo pytań mam bo nie wiem na jakiego wykonawcę trafię :)

 

Jeżeli możecie polecić jakiej użyć folii i jakiej papy to bd wdzięczny i sposób montażu tejże papy, bo już się gubię czy i jakie gwoździe - przybijane na górze i zakrywane zakładem górnej/kolejnej….

 

Napiszcie proszę czy ta budowa dachu jest optymalna czy ma jakieś wady/zalety i co może się spier…… na co zwracać szczególną uwagę patrząc na robotę wykonawcy i czego się szczególnie wystrzegać.

 

Poważnie zastanawiam się nad izolacją poddasza pianką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie wykonanie jest bardzo dobrym wykonaniem. Oczywiście nie jest żadnym błędem zastosowanie folii wstępnego krycia ale kolejny raz zapytam o argumenty za jej użyciem. Można izolować poddasze dowolnym materiałem wełna, styropian, pianka w płytach czy natryskowa lub inny materiał ważne by wykonać to świadomie i poprawnie. Warto zadbać o perfekcyjne wykonanie paroizolacji.

Wracając do OSB jej powierzchnia jest obustronni woskowana stąd powierzchniowa odporność na działanie wody. Brak tej odporności na krawędziach stąd konieczny montaż z przerwami. Odpowiednia jest do tego spinka "H".

Kierunkowa wytrzymałość płyty OSB ma znaczenie gdy jest ona nośnikiem dla pokrycia docelowego np. gont bitumiczny czy papa. Przenosi bowiem poza obciążeniami stałymi (od ciężaru) również obciążenia zmienne (od wiatru i śniegu). Takich obciążeń nie przenosi krycie wstępne stąd kierunek montażu płyt w tym przypadku obojętny. Podobna uwaga dotyczy grubości płyty. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam pytanie dotyczące szczelności dachu. W tym momencie mam dach z pełnym deskowaniem pokryty papą na zaklad z nabitymi latami. Dekarze uzyli długich gwoździ które w kilku miejscach przebijaja deskowanie na wylot (ostrza gwoździ widać wewnątrz domu). W miejscach gdzie gwoździe są widoczne od wewnątrz podczas deszczu pojawia się nieszczelnośc - woda kapie na posadzkę. Czy można zaakceptować takie nieszczelności? Z góry dziękuje za odpowiedź.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że jakakolwiek nieszczelność nie może być akceptowalna !

 

Mam również dach deskowany i kryty papą i w kilku miejscach - niestety - ale gwoździe są widoczne od spodu - mimo to nic nie cieknie ! Gwoździe były nabijane pod kontrłaty lub przez kontrłaty. Nie znalazłem miejsca w którym papa była by przebita przez deskowanie pomiędzy krokwiami. Zakłady również były przybijane krótkimi papiakami .

 

ps.

czy te wystające gwoździe uciąć ? Zagiąć? Będzie się na nich kondensowała para wodna...

Edytowane przez piotrek0m
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby była szczelina pomiędzy deskowaniem a izolacją,...

 

Żeby była szczelina należy zastosować odpowiednią grubość wełny i wełnę nie upychać a układać! Natomiast jeżeli chcesz mieć absolutną pewność co do szczeliny to są tańsze materiały np. siatka do elewacji ( wystarczy najtańsza). Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...