Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Problem, chyba z zaworem temperaturowym


marsS

Recommended Posts

Witam.

Mam następujący problem, hydraulik zamontował mi nowy piec, a w celu jego zabezpieczenia i wydłużenia żywotności zamontował mi zawór mieszający wodę powrotną z wodą zasilającą. No i tu zaczynają się schody :( Zawór to ESBE VTC511 60°C podłączony jak na załączonym obrazku. Instalacja jest stara, stalowa, z dużą ilością wody. I teraz nie wiem czy mam problem z instalacją czy z zaworem. Rozpalam w kotle, dochodzę nawet do 80°C a grzejniki zimne, w ogóle woda nie krąży. Dzisiaj trzymałem temp 80°C przez blisko godzinę, co było bardzo ciężkie bo temp szybko szybowała w górę. Po godzinie nagrzał się jeden grzejnik. Od kotła zasilanie idzie w dwie strony, to z prawej gorący był tylko metrowy kawałek rurki. Czy za taką sytuacją odpowiada ten zawór? Wcześniej gdy go nie było wszystko działało bardzo dobrze. Teraz niby od 60°C powinien mieszać wodę, a mi się wydaje że on cały czas jest zablokowany, dopiero po jakimś czasie przy utrzymywaniu wysokiej temp. 80-90° Woda rusza, ale tylko do jednej gałązki. Żeby to się stało muszę palić ze 3 godziny i pilnować pieca, bo temperatura w obiegu kotłowy szybko idzie do góry, nawet miarkownik nie nadąża z reakcją :jawdrop:

Proszę o jakąś podpowiedź i pomoc :(

 

HJlpZVi.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak na moje oko niewprawne to woda wędruje sobie tam gdzie ma najbliżej czyli przez obwód krótki z zaworem

spróbuj go zamknąć tak aby nie pobierał ciepłej wody z zasilania i zobacz co wtedy się wydarzy

jeśłi dobrze kojarzę to przy tym sposobie montażu rurka oznaczona na Twojej grafice kolorem zielonym powinna być przed pompą.

w takim jak masz układzie wodzie najprościej popłynąć przez zawór - najmniejsze opory

dlatego masz nagrzany krótki obieg a kaloryfery zimne.

zamiast zabawy w zawory wystarczy obieg kotłowy. taniej a efekt identyczny.

poniżej link do mojego obiegu

koszt materiałów 30zł i własna praca

temperatura powrotuniższa o 4st od temperaury zasilania

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?186332-Kocio%C5%82-Termo-eco-19KW-St%C4%85pork%C3%B3w-Palnik-brucer-sterownik-dwustanowy&p=5131260&viewfull=1#post5131260

Edytowane przez timon120777
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym masz zalaną instalację? Bo jest tam wymóg aby dodatek glikolu nie był za duży. Sprawdź prawidłowość podłączenia zaworu 3d. Sprawdź również czy zawór różnicowy dobrze zamyka. Może masz powietrze w układzie i ono blokuje przepływ wody. Zrób jakieś zdjęcia kotła i tych połączeń.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa przy takim zaworze ma być na powrocie, między zaworem a kotłem. Na zaworze oznaczany jest kierunek przepływu, z portu wskazanego strzałką ma ciągnąć pompa i tłoczyć do kotła przez króciec powrotny. Pompa na powrocie wymaga umieszczenia naczynia wyrównawczego odpowiednio wysoko, więc ostrożnie z przeróbką.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pompą oczywiscie racja. Ale też przy zaworze bedzie trudno rozgrzać budynek. Kocioł osiąga 80 st układ zaczyna pracować w krótkim obiegu - układ się rozgrzewa do 60 st i zawór się otwiera i w tej chwili dostaje zimną wodę z układu centralnego i się zamyka i tak w kółko do układu masz wpuszczaną niewielką ilość ciepła i nie jesteś w stanie rozgrzać układu jeśli układ jest już rozgrzany to bedzie to działac. Za wysoko postawiona poprzeczka na instalacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wody w instalacji rzeczywiście jest bardzo dużo, to Puławiak słusznie prawi, nagrzewanie chaty może zajmować masę czasu i na kotle trzeba będzie trzymać wysokie, ze 70 - 75 stopni temperatury. . Zwykły ręcznie nastawiany 3D byłby lepszy. Tylko jeszcze raz przypomnę o wysokości umieszczenia naczynia wyrównawczego przy pompie na powrocie. A najprościej będzie to przerobić na 4D - wtedy pompa mogłaby zostać na zasilaniu i nie trzeba by kombinować z podnoszeniem naczynia. Dodatkowo zyskasz możliwość regulacji temperatury wody na zasilaniu. Ten zawór niech sobie zabierze ktoś, kto go założył ( bo zrobił to źle ), dokupisz zawór 4D, ze 3 metry rury i 3 - 4 kolana, wytniesz ten krótki obieg i będzie dobrze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi :)

Ach Ci "fachowcy" dobrze że jeszcze się nie rozliczyłem to jest nadzieja że będzie to doprowadzone do ładu :D

 

@Puławiak

jeśli układ jest już rozgrzany to bedzie to działac

Tak tylko że rozruch byłby męczarnią, a co gorsze nie palę ciągle tylko cyklicznie (czy jak to się tam mówi). Codziennie musiałbym chyba odpalać rano i koło południa może byłoby ciepło :D

 

@kobra64

Dzięki, wywalam ten zawór i myślę nad 4D

 

@ gersik

Chyba wszystko jest jasne, ale tu są zdjęcia połączeń (trochę słabe bo oświetlenie kiepskie :D )

http://imgur.com/a/2GTiG

 

Jeszcze raz bardzo dziękuje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest dobra rada. Pompa tłoczy wodę w ten zawór zamiast z niego ciągnąć, woda może zasilić grzejniki przez powrót z instalacji i wszystko się zablokuje na zaworze różnicowym. Albo popłynąć w obie strony - i do kotła i do powrotu i też wszystko stanie. Może też popłynąć prawidłowo - kto wie, może się uda. Ale to jest kocioł węglowy, mała bomba w kotłowni. To jest do wywalenia - i kropka. Ten zawór jest założony jakby miał służyć nie do mieszania, ale do rozdzielania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...