Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Poprawna wentylacja dachu z pelnym deskowaniem i kryciem wstepnym papa - jak?


Tomasz Antkowiak

Recommended Posts

Witam,

Przedstawie swoj problem...

 

Wiezba prefabrykowana, dach wielospadowy, odeskowany i pokryty papa, poddasze nieuzytkowe.

Dachowka polozona, szczelina w kalenicy nie wycieta. Jest szpara 1 cm i na niej papa.

 

Pytanie:

Czy w podbitce wykonywac kratki wentylacyjne? Czy szpary miedzy deskami podbitki beda wystarczajace?

Nacinac pape w kalenicy???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 300
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 4 weeks później...

Również wkrótce będę wykonywał docelowe pokrycie dachówką ceramiczną. W chwili obecnej jest tam deskowanie i papa. Z dotychczasowych wypowiedzi wynika, iż najlepszym sposobem jest wycięcie w kalenicy szczeliny po całej długości (po 5cm na stronę). Szczelinę dodatkowo zabezpieczamy membraną ułożoną na łatach. Pojawia się tutaj pytanie czy wykonane w ten sposób zabezpieczenie otworu membraną :

a) będzie szczelne dla wody, śniegu ?

b) nie będzie blokować wentylowania powierzchni papy ?

 

Czy w przypadku wentylacji dachu nad lukarnami (ocieplenie jest tam ułożone do samego szczytu) również powinno się zastosować ten sam sposób czy byc może tutaj lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie systemowych wywietrzników ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie po to przekrywa się otwór w kalenicy aby zabezpieczyć go przed skroplinami (woda z topniejącego śniegu) z taśmy kalenicowej. Na tą osłonę stosujemy folię wysokoparoprzepuszczalną a do tego mocujemy tą folię na kontrłatach więc o jakiej blokadzie wentylacji piszesz. Nie ma znaczenia jak prowadzona jest warstwa izolacji cieplnej, zawsze otwarcie kalenicy będzie najskuteczniejszym otworem wylotowym. W przypadku prowadzenia izolacji cieplnej do kalenicy jest to jedyny skuteczny sposób. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedź. To co wzbudza moje zastanowienie to to, iż membrana jest ułożona na kontrłatach, przykrywa od góry szczelinę oraz dodatkowo jest dany jeszcze ok.15cm zakład membrany poniżej otworu nad deskowaniem. Pierwsza łata jest zatem powyżej końca membrany. Powietrze płynąc od okapu ,po powierzchni papy, w kalenicy "wpada" pod membranę.

Czy nie może to powodować, że wentylacja powierzchni papy jest mniej wydajna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie tak przy płaskiej dachówce. Należy jednak pamiętać, że folia ulega lekkiemu zwieszeniu. Natomiast Twoja uwaga dała mi do myślenia i aby być całkowicie pewnym płynności przepływu od następnego dachu będę montował tą czapkę z folii w połowie grubości konrtłaty. Takie rozwiązanie pozwoli również na wypływ powietrza z pod deskowania. Dziękuję. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
Teoretycznie tak przy płaskiej dachówce. Należy jednak pamiętać, że folia ulega lekkiemu zwieszeniu. Natomiast Twoja uwaga dała mi do myślenia i aby być całkowicie pewnym płynności przepływu od następnego dachu będę montował tą czapkę z folii w połowie grubości konrtłaty. Takie rozwiązanie pozwoli również na wypływ powietrza z pod deskowania. Dziękuję. Pozdrawiam.

 

Witam wszystkich,dobrze się czyta ale czy jest możliwość wstawienia zdjęć na ten temat bo nie bardzo wiem jak to ma wyglądać,np otwór w kalenicy.Proszę o jakieś fotki.Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłączę się pod temat, jeśli wolno :)

W zeszłym roku remontowałem stary dom, w którym remont dachu przeprowadzony był już kilka lat temu.

 

Majster, który teraz robił remont, przy okazji wykonał od wewnątrz otwory w dachu, w płytach KG. Zmartwił mnie tym, że podobno "dach się poci". Tzn deski dachowe były wilgotne. Było lato. Sugerował, by zrobić do tego jakąś wentylację w postaci choćby dachówek z wywietrznikami. Podobno izolacja zrobiona jest membraną, które nie przepuszcza pary, a nie odpowiednią folią. Ale to są tylko przypuszczenia.

 

Ja osobiście nie znam się na tym kompletnie.

Bardzo proszę o jakiekolwiek wskazówki - jak ocenić izolację tego dachu? Na co zwrócić uwagę? I od czego w ogóle zacząć?

Dodatkowo załączam zdjęcie otworu.

 

@IMG_1774.jpg

Edytowane przez kveldulv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że dach jest prawdopodobnie kiepsko zrobiony to ja już wiem.

Zdjęcie pokazuje rozerwany kawałek dachu, bo belka była mocowana wyżej, więc na zdjęciu widać jak to wyglądało po całym zabiegu.

Natomiast jak zrobić wentylację? Czy są jakieś uniwersalne rodzaje wentylacji, do zastosowania w różnych konstrukcjach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy to zlecić profesjonalnej firmie. Masz niskie krokwie, za dużo wełny, brak szczeliny wentylacyjnej! Prawdopodobnie Brak wlotów powietrza przy okapie i wylotu w kalenicy. Wykonawca ocieplenia nie miał żadnej wiedzy. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam.Mam pytanie odnośnie wentylacji połaci dachowej .

Dach dwu spadowy bez żadnych udziwnień ,daszków itp

Krycie wstępne to płyty MFP 17mm taka grubość ponieważ będę miał nadbitkę także o grubości 17mm i na to papa termozgrzewalna P-PYE PV250 S40 podkładowa VILLAS wg.zaleceń :)

na to wszystko od razu dachówka betonowa brass

i teraz sedno .....

chciałbym zwentylować przestrzeń między płytą a docelowym ociepleniem poddasza ,krokwie mam 20cm czyli wełna 15 i zostaje 5cm na szczelinę lub 18cm wełna? nie wiem czy taka jest .... i wtedy 2 cm szczelina .

Do tej pory zamierzałem zrobić wlot przez wycięcie w styropianie 2 cm otworu i zabezpieczeniem go siatką przeciw owadom lecz widziałem dom niedawno który miał powycinane takie szczeliny w styropianie ocieplającym murłatę 5cm i elewacyjnym 15 cm i zabezpieczone to siatką i wizualnie nie było to ładnie z zewnątrz było widać strasznie tą siatkę .......

nie wiem czy tą szczeline powinno się wykonać tylko w tylko w styropianie który ociepla murłatę ? a elewacyjny pociągnięty pod samą nadbitkę ?i wtedy powietrze będzie wychodzić z pod styropianu .. ?

 

I niedawno znalazłem http://www.mdmsa.com/wywietrznik-polaciowy-do-gontow-0,1,0,8,0,0,0,0,0.html i gdyby wyciąć w płytach otwory przykręcić te wywietrzniki i na to położyć papę ? i tak na papie będą łaty i kontr łaty więc wielkością powinno się zmieścić ? wtedy nie trzeba chyba robić tych otworów wlotowych między krokwiami w styropianie ?

Proszę o pomoc .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Witam,

a ja mam takie pytanko,

czy wentylacja dachowa musi isc zawsze od dolu do gory??btzn. wlot- okap, wylot - kalenica

Czy mozna np. zrobic wlot w jednej bocznej scianie szczytowej po jednej stronie polaci a wylot po drugiej stronie??

 

Na zdjeciu ponizej szkic...

 

zielone strzalki jak wszedzie pisza, a czerwone strzalki tak jak bym chcial to zrobic...

aaa.jpg

 

Za wszelkie odpowiedzi z gory dziekuje....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz co chcesz wentylować? Z przedstawionego rysunku nic nie wynika. Powietrze nie przedostanie się przez warstwy dachu, musi je opłynąć. Para wodna przejdzie przez warstwy gdy krycie wstępne będzie wykonane folią wysokoparoprzepuszczalną ale zatrzyma się na kryciu docelowym. Otwory w szczytach nie zdają egzaminu, mogą być jako wspomagające. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz co chcesz wentylować? Z przedstawionego rysunku nic nie wynika. Powietrze nie przedostanie się przez warstwy dachu, musi je opłynąć. Para wodna przejdzie przez warstwy gdy krycie wstępne będzie wykonane folią wysokoparoprzepuszczalną ale zatrzyma się na kryciu docelowym. Otwory w szczytach nie zdają egzaminu, mogą być jako wspomagające. Pozdrawiam.

 

Mam na myśli wentylacje polaciowa. Otóż wymienialem pokrycie na gont z plyta osb, wszystko to przyszlo na kratownicy z lat, ktora polozona została na starej konstrukcji stalowej. I tak sobie myślałem aby dać więcej welny to ocieplil bym do ostatniej laty ktora idzie w poprzek ścian bocznych szczytowych. I dlatego wpadłem na pomyśl czy nie można by bylo zrobić, jak wczesniej opisalem. Miejsca mam malo na ocieplenie, a jest tam juz dość nisko przy kolankowych. A to wszystko wygląda tak: Dwuteownik 10cm, ceownik 5cm, 2 x lata po 4cm. Łącznie 18cm do ostatniej laty, ktora jednak idzie w poprzek dachu....

 

WP_20150904_15_00_59_Pro.jpg

 

Proszę o radę ocieplać do pierwszej laty, drugiej i wentylacje po bokach, czy ponabijać cos jeszcze na tregry?

Z góry dziękuj za odpowiedz....

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich, mam spory problem ze źle wykonaną izolacją okolicy murłaty i zastanawiam się nad zlikwidowaniem szczeliny wentylacyjnej pod okapem (tzw. wlotu)

Po kolei, dach dwuspoadowy, pełne deskowanie + szczelna membrana icopal sun X (połączenie warstwy bitumicznej z folią aluminiową na włókninie poliestrowej – wydaje się być bardzo mocna), na koniec dachówka ceramiczna. Poddasze mieszkalne, izolacja pomiędzy krokwiami 15 cm (3 cm zostawione na wentylację)+15 cm w poprzek krokwi.

 

Dużo naczytałem się o konieczności wentylowania deskowanego dachu, dlatego dla zapewnienia prawidłowej wentylacji przestrzeni pomiędzy wełną, a deskowaniem, do desek (od strony „mieszkalnej”) przyklejone zostały paski styropianu, tak, żeby wełna nie dociskała do desek. W związku z wykonaniem nadbitki szczelina wentylacyjna „wlot” pod okapem zabezpieczona rozwiązaniem firmy STO „Dachbelüftungsprofil” (można to dostać w PL, ale dosyć drogie). „Wylot” wentylacji znajduje się w kalenicy.

_MG_4186.jpg

 

Niestety izolacja okolicy murłaty została źle wykonana lub nie została wykonana w ogóle co widać na zdjęciach z termowizji, dodatkowo w naszej okolicy mocno wieje (pierwsza linia zabudowy), co skutkuje tym, że podczas wiatru czuć jak wiatr przewiewa przez np. przycisku geberitu, który jest zamontowany na ścianie kolankowej, lub przez kable które wystają z zabudowanej GK ściany kolankowej. Po obu stronach domu w okolicach murłat na zdjęciach termo widać mostek termiczny.

klatka schod.jpgpok.jpg

 

W związku z tym, że już mieszkamy i poddasze jest całkowicie wykończone, robienie poprawek od wewnątrz raczej odpada (wiem, że od wewnątrz byłoby najlepiej, ale wolałbym uniknąć rozwalania zabudowy). W najbliższym czasie będziemy chcieli z zewnątrz jakoś to naprawić. Plan jest taki żeby rozbierać warstwę styropianu najbliżej nadbitki i na tyle ile się da dołożyć wełny, tylko wątpię czy to pomoże.

 

Zastanawiam się czy (po próbie dołożenia wełny) nie zrezygnować w ogóle ze szczeliny wentylacyjnej tj. dociągnąć styropian aż do deskowania, a to dlatego, że membrana, która położona jest na deskach nie była niczym przyklejana jest ułożona na zakładkę i tylko co jakiś czas przyklejona taśmą (no i przybita kontrłatami). Wylot w postaci rozcięcia w kalenicy pozostaje, więc może takie rozwiązanie zapewni niezbędną wentylację i będzie akceptowalne.

membrana icopal sun x.jpg

1. Prosiłbym o poradę odnośnie zlikwidowania szczeliny wentyl., lub podanie jakiś innych pomysłów jak rozwiązać nasz problem z przewiewającym do pomieszczeń wiatrem.

 

2. Co sądzicie o takim rozwiązaniu jak poniżej na zdjęciu- dodatkowy pasek styropianiu przyklejony do wieńca, aż do deskowania (grafika nie mojego autorstwa znaleziona w necie) ?

styro przy murlacie.jpg

3. Dodatkowo podczas tynkowania od wewnątrz przy murłatach (14x14) domurowana została ścianka z suporeksu wysokości ok 10 cm. Dzięki temu pomiędzy suporeksem a murłatą jest przerwa ok 5 cm i zastanawiam się czy nie spróbować od zew. również wepchnąć tam wełnę szklaną tylko czy w dłuższej perspektywie nie wpłynie to niszcząco na drewno wilgoć itp. ? Zgodnie z różnymi informacjami/obrazkami znalezionymi w internecie przy ocieplaniu wełną murłata czasem z każdej strony jest szczelnie otulona wełną – czy tak jest ok ?

Dzięki pozdrawiam ( o ile ktoś dotrwał do końca )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczelina wlotowa musi pozostać! Izolację termiczną można poprawić od strony dachu. należy zdjąć 2~3 rzędy dachówek, zdemontować łatę o ile to będzie konieczne, zdemontować fragment kontrłaty i po odchyleniu folii zdemontować 2~3 deski nadbitki. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...