Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak zabudować kominek płytami Varmsen?


stk90

Recommended Posts

Cześć,

 

mój post w pierwszym temacie u góry został zignorowany, dlatego zdecydowałem się założyć "swój" osobny temat.

 

Kominek ogrzewa dom już od jakichś 4 lat i wreszcie trzeba go zabudować. Jest to kominek z płaszczem wodnym i w pokoju, w którym stoi jest strasznie gorąco a w reszcie pokoi jest ciepło, ale myślę, że po zabudowaniu woda będzie gorętsza, co sprawi, że dom będzie ogrzany równomiernie.

 

Kominek to Hibana firmy Elkomatic.

 

Mam kilka pytań:

 

1) Czy dolną część zabudowy (poniżej wkładu) mogę zabudować bloczkami betonowymi lub Ytonga na nich nakleić granitowy "parapet"? Chodzi mi o bezpieczeństwo. Jaką dylatację zachować między wkładem a płytą granitową?

 

2) Ściany za i obok kominka są wykonane z płyt kg. Chciałbym okleić je płytami Varmsen. Na ścianie zasłaniającej komin zmieszczą się płyty Varmsen grubości 3cm. Czy wystarczy przykręcić je wkrętami do istniejącej już*ściany z płyt kg?

 

3) Między ścianą za kominkiem a rurkami miedzianymi doprowadzającymi wodę jest mniej niż 3cm. Mam nadzieję, że zmieści się tam płyta 2,5cm. Czy to wystarczy i będzie bezpieczne? Ewentualnie, czy mogę "wyżeźbić" lekko płytę, żeby weszła? Czy jeśli rurka z gorącą wodą będzie stykać się z płytą Varmsen, to będzie to niebezpieczne?

 

4) Jaką dylatację zastosować między płytą Varmsen a wkładem?

 

5) Czy ramka z granitu wokół "okna" kominka może być przyklejona do płyty Varmsen za pomocą kleju do płytek?

 

Obudowa ma wyglądąc jak dwie gładkie ściany do sufitu. Poniżej wklejam zdjęcia kominka i "szkice".

 

2013-09-26 17.07.48.jpgkominn.jpg

 

Z góry dziękuję za pomoc:)

 

PS.

Jakie to są wkręty fosfatowane? Czy są to te zwykłe czarne wkręty do płyt kg? Mogę użyć takich?

Edytowane przez stk90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że i tym razem nie uzyskasz odpowiedzi na dręczące Cię pytania. Za dużo pytań w jednym poście. Było trzeba zapytać o 2 góra 3 problemy, a później w dalszych postach na zasadzie ciągnięcia za język :)

Na pytania odnośnie dystansów od płyt powinieneś znaleźć na stronie producenta, a nawet na opakowaniu tych płyt.

A po drugie, niektóre pytania świadczą, że nie zadałeś sobie trudu poszukania tego poprzez googla, choćby o te wkręty - a tu takich leniuszków baaaaaardzo nie lubią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

mój post w pierwszym temacie u góry został zignorowany, dlatego zdecydowałem się założyć "swój" osobny temat.

 

Kominek ogrzewa dom już od jakichś 4 lat i wreszcie trzeba go zabudować. Jest to kominek z płaszczem wodnym i w pokoju, w którym stoi jest strasznie gorąco a w reszcie pokoi jest ciepło, ale myślę, że po zabudowaniu woda będzie gorętsza, co sprawi, że dom będzie ogrzany równomiernie.

 

Kominek to Hibana firmy Elkomatic.

 

Mam kilka pytań:

 

1) Czy dolną część zabudowy (poniżej wkładu) mogę zabudować bloczkami betonowymi lub Ytonga na nich nakleić granitowy "parapet"? Chodzi mi o bezpieczeństwo. Jaką dylatację zachować między wkładem a płytą granitową?

 

2) Ściany za i obok kominka są wykonane z płyt kg. Chciałbym okleić je płytami Varmsen. Na ścianie zasłaniającej komin zmieszczą się płyty Varmsen grubości 3cm. Czy wystarczy przykręcić je wkrętami do istniejącej już*ściany z płyt kg?

 

3) Między ścianą za kominkiem a rurkami miedzianymi doprowadzającymi wodę jest mniej niż 3cm. Mam nadzieję, że zmieści się tam płyta 2,5cm. Czy to wystarczy i będzie bezpieczne? Ewentualnie, czy mogę "wyżeźbić" lekko płytę, żeby weszła? Czy jeśli rurka z gorącą wodą będzie stykać się z płytą Varmsen, to będzie to niebezpieczne?

 

4) Jaką dylatację zastosować między płytą Varmsen a wkładem?

 

5) Czy ramka z granitu wokół "okna" kominka może być przyklejona do płyty Varmsen za pomocą kleju do płytek?

 

Obudowa ma wyglądąc jak dwie gładkie ściany do sufitu. Poniżej wklejam zdjęcia kominka i "szkice".

 

[ATTACH=CONFIG]219938[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]219939[/ATTACH]

 

Z góry dziękuję za pomoc:)

 

PS.

Jakie to są wkręty fosfatowane? Czy są to te zwykłe czarne wkręty do płyt kg? Mogę użyć takich?

 

Witam.

1)Oczywiście dolną część możesz zabudować np ytongiem bądź bloczkiem betonowym. Mówimy o odcinku od posadzki do dolnej krawędzi wkładu. Dylatacja powinna wynosić 5 mm.

2) Z racji tego, że to płaszcz wodny i nie wytwarza dużej temperatury za pośrednictwem korpusu możesz swoje ściany okleić varmsenem. Płytę Varmsen proszę impregnować impregnatem supel isol w miejscach gdzie będą klejone - nie wolno nanosić impregnatu na powierzchnie od strony wkładu. Można i trzeba użyć czarnych wkrętów do drewna długości 5,5 cm do przykręcania płyt.

3) Możesz wyrzeżbić płytę. Będzie to bezpieczne, jeśli rurka dotykać będzie izolacji wszak w rurce tej bedzie kilkadziesiąt stopni.

4) Dylatacja niech wynosi 5 mm

5) Wokół wkładu możesz dać podwójnie płytę aby było 6 cm i stabilniej. Możesz kleić na klej wysokoelastyczny. Wcześniej zagruntuj płytę varmsen.

 

Pod kominkiem ma być kratka do wentylacji obudowy 17x 50 albo coś o tej powierzchni, np tunel.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wyczerpującą wypowiedź :) Szczególnie cieszy mnie to, że mogę "wyrzeźbić" płytę, bo rozesłałem dziesiątki maili i nigdzie nie mogę dostać*25mm.

 

Mam jeszcze inne wątpliwości. Za tylną ścianą kominka znajduje się korytarz, który jest najchłodniejszym pomieszczeniem w domu. Jest to stary poniemiecki dom, długi chłodny korytarz. Już mam wykuty otwór na rurę spiro i planuję zamontować tam wentylator, który będzie wywiewał ciepłe powietrze na korytarz. Na wysokości gdzie rurki z wodą wchodzą do wkładu, instalator mówił, żeby zrobić kratki przez które w razie W można się dostać. Z racji tego, że nie chcę za dużo kratek, tylko ładną gładką ścianę, wykułem też otwór na korytarz i w nim planuję osadzić albo drzwiczki rewizyjne, albo też kratkę. Oczywiście cały otwór będzie wyłożony płytą varmsen. Czy w tej sytuacji konieczna jest kratka na dole? Mój wkład pobiera powietrze do spalania z przodu i przez rurę z zewnątrz (ale jak rozumiem nie o powietrze do spalania Tobie chodziło?). Zależy mi, żeby całe ciepło szło w wodę, część w powietrze na korytarzu, bo po 4 latach w salonie nagrzanym do 28-30 stopni fajnie by było posiedzieć w salonie.

 

I jeszcze jedno pytanie. Od posadzki do sufitu jest około 267cm. Tylne ściany obudowy planuję wyłożyć varmsenem do wysokości 2m i zamknąć obudowę. Jedynie na przedniej i bocznej ścianie położę płyty V do sufitu. Czy to będzie ok? Rura spalinowa wchodzi do komina na wys. ok. 185-190cm.

 

 

Przepraszam za ten zalew pytań, ale po prostu chciałbym, żeby było wszystko bezpiecznie a ponadto czas mnie goni.

 

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kratka jest konieczna na dole i to bardzo.Dlaczego? Ponieważ będziesz miał dalej zimny korytarz a z górnej kratki w salonie żadne powietrze nie będzie ci szło bo niby jak? Możesz dać od strony korytarza kratkę 17 x 50 na dole a na górze tę rurę spiro - rozwiązanie z wentylatorkiem....daj mu spokój dopóki nie sprawdzisz czy temperatura powietrza będzie bezpieczna dla tego kręciołka. Drzwiczki serwisowe muszą być koniecznie - zrezygnuj z kratek bo nic ci nie dadzą - są drzwiczki, których prawie nie widać np w darco. Dodatkowym atutem kratki dolnej z korytarza bedzie to, że powietrze szybciej sie wymiesza i odczujesz komfort grzewczy w korytarzu. Nie martw się, powietrze do wentylacji wkładu nie wychłodzi ci wody w płaszczu, ono służy do tego aby korpus wkładu je ogrzał i za pośrednictwem górnych kratek uchodziło jako ciepłe.

Drugie pytanie...Możesz tak zrobić ale pamiętaj, żeby strop zrobić podwójnie z płyt varmsena.

powodzenia i pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Nie martw się, powietrze do wentylacji wkładu nie wychłodzi ci wody w płaszczu, ono służy do tego aby korpus wkładu je ogrzał i za pośrednictwem górnych kratek uchodziło jako ciepłe.

Takich bredni do tej pory w swoim życiu nie słyszałem. A żyję już dość długo. Czy Ty wiesz, co to jest punkt rosy? Wkład pod żadnym pozorem nie powinien być goły ,on powinien być zaizolowany (ocieplony ) i to bardzo solidnie żeby nie tracił energii,którą wytwarza, ect. A tu jeszcze ma korpus ogrzewać pomieszczenie.Może jeszcze DGP byś z tego zrobił i to mechaniczną. Brak słów....

Pzdr.Rikmen

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...