Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Prośba o pomoc w wyborze rozwiązań przy budowie domu.


Recommended Posts

Witam.

 

Jestem na przeddzień zakupu projektu domu, który chciałbym postawić na obrzeżach Warszawy.

Od dłuższego czasu śledzę niniejsze forum. Bardzo interesuje mnie tematyka domów pasywnych / energooszczędnych.

Póki co jestem na etapie zbierania informacji dotyczących stosowania różnych technik i materiałów podczas budowy domu.

Duża ilość przyswojonych informacji w krótkim czasie spowodowała, że mam niezły bałagan w głowie przez co mam wrażenie, że wiem mniej niż przed rozpoczęciem rozeznania w temacie budowy domu (z zawodu jestem informatykiem. Branża budowlana jest mi obca).

 

W związku z tym zwracam się do Was drodzy Forumowicze, z prośbą o poradę na jakie rozwiązania postawić, by zbyt mocno mnie to nie zabolało.

Założenia projektu:

 

DOM

Projekt domu: Weronika B (http://www.tooba.pl/projekt-domu-Weronika-B/a,s_pd,idp,12439.html#prjQuestionBigBox)

Powierzchni użytkowa: ~120 [m2]

Garaż: wersja bez garażu. garaż wolno stojący.

Maksymalny nakład finansowy: 350 000 zł (w tej cenie chciałbym móc przynajmniej częściowo go wykończyć)

Piwnica: chciałbym (jeżeli jest to nieopłacalne, albo miałbym przez to przekroczyć budżet, to zrezygnuję).

 

DZIAŁKA

Grunt: Suchy, piaszczysty, dawne pole rolne.

Szerokość działki (min): 18,3 [m]

Całkowita powierzchnia działki: 1100 [m2]

MEDIA

- Woda

- Gaz ziemny

- Prąd

- Kanalizacja

 

Chciałbym zbudować taki dom, którego ogrzewanie nie zrujnowałoby mnie doszczętnie. Jednocześnie moim celem nie jest bicie rekordów w temacie enerooszczędności. Czy przy dostępie do gazu ziemnego, to właśnie na niego powinienem stawiać przy wyborze sposobu ogrzewania domu? Ponoć dobrym rozwiązaniem jest PC, ale gdzieś wyczytałem, że średnio się sprawdza na piaszczystych podłożach i dodatkowo raz na kilka lat potrzebne jest drogie serwisowanie (ktoś tak powiedział, ale nigdzie indziej tego nie byłem w stanie potwierdzić).

 

Przepraszam za swoje laickie pytania, ale na prawdę nie mam się kogo poradzić w tym temacie. Nie śmiałbym oczekiwać od Was kompletnych rozwiązań, jednakże wszelkie wskazówki byłyby dla mnie bardzo cenne, za które z góry Wam dziękuję.

 

Serdecznie pozdrawiam

Adam K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

to Twój pierwszy post na forum i jeśli to nie podpucha, to wygląda na dobrze odrobioną lekcję na tym etapie.

 

Podpowiedź.

 

S=A+B

 

gdzie:

S - suma kosztów budowy i eksploatacji domu w określonym czasie,

A - koszty budowy

B - koszty eksploatacji.

 

Tak się składa, że S prawie zawsze równa się constans :-)

Trzeba bardzo dużo wiedzy, aby w danym czaso-okresie budowy "wymanewrować" kilka złotych.

 

Jeśli stać Cię tu i teraz inwestuj w ocieplenie.

Jeśli nie, zapłacisz w mediach do ogrzewania.

 

Celuj w dom 3 litrowy ( wówczas gaz ).

Jeśli włożysz w tą przygodę nieco czasu i poznanie zagadnień budowy to celuj w dom 2 litowy. Koszt budowy taki sam jeśli poznasz niniejszą tematykę. Jak dojdziesz do perfekcji, w tej samej kwocie zbudujesz zbliżony do pasywnego ( wówczas prąd, a jeśli potrafisz również pompa ciepła P-W do cwu ).

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S.

 

Piwnica - po co?

Zadaj sobie to pytanie i odpowiedz sam.

Podpowiedź: może lepiej płyta i parę m2 domu więcej?

Do trzymania wina znam tańsze sposoby, a ziemniaków już dawno się nie zimuje :-)

 

Garaż wolnostojący.

Dlaczego?

Podpowiedź: sprawdź podatki w gminie dla wolno- i "przyklejonego" ( choć ponoć przepisy mają się zmienić )

Dodatkowo, czyż nie warto skorzystać z darmowego buforu ocieplenia budynku?

 

itd... itp...

 

...tak do 30% wartości budowy domu zejdziesz.

Pytanie, czy lepiej poznać temat, czy w tym czasie zarabiać kasę?

( wykluczam hobbystów i zapaleńców w tym temacie ;-) Tu odpowiedź jest zawsze jednoznaczna )

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.ariston.com/pl/SGA_FB takiego bym zamontował

http://www.ariston.com/pl/SGA taki mam, i do CWU i C.O przy dobrej izolacji by starczył.

Lub coś typu P.C warunek izolacja.

Akurat zapodałem aristona może być każdy inny producent.

 

gosciu01 a widzisz ja mam małą działkę i dom który będzie w brzegu posadowiony, naturalnie jest więc mieć piwnicę.

A w niej garaż na dwa auta, choć nie koniecznie auto tam musi być.

I te względy właśnie pchają mnie ku piwnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

racja,

 

można piwnicę fajnie wykorzystać w domu jako bufor, ale piwnica, to spory koszt ( większy niż płyta + parę dodatkowych m2 domu ).

 

Jeśli jest potrzeba ( nie ma wyjścia ) to tak.

Będzie tańsza w glebach suchych i drooogo przy wysokich wodach gruntowych.

 

zależy....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak sobie myślę...

 

gdyby projekty domów faktycznie były analizą potrzeb przyszłych użytkowników domu i optymalizacją kosztów budowy i eksploatacji...

 

ale raczej za te 5-15 tys. zł są sztampową wizją ich autorów i dupochronem w odniesieniu do obowiązującego prawa budowlanego.

Nie wspominając o atrapie projektów instalacji.

 

Chciałoby się rzec:

"człowieku, chcesz być zdrów - lecz się sam"!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gosciu01 - zaje....scie trafnie to wszystko ująłeś. Nic dodać nic ująć. Oby tylko Goldunube potrafił to odpowiednio spożytkować.

 

Dziękuję!

 

na forum od czasu do czasu pojawiają się wartościowe wpisy i bardzo zasadne, przemyślane pytania.

Wówczas warto zasadnie odpowiadać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż, najbardziej wymagającym inwestorem wobec projektanta jest sam projektant inwestor.

[ATTACH=CONFIG]221348[/ATTACH]

Wczoraj troszkę pod wieczór mniej latałem po forum :) i efekty od razu widać.

Projekt jest pod kostki słomy

Pewne asymetrie w rozstawie okien wynikają z grubości przegród.

Skończym będziem projektować innym.

Wyjaśnienie garaże są na elewacji EN

Duże przeszklenia na elewacji SE

mniejsze na SW

Wejście na NW

tak wygląda koncepcja

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż, najbardziej wymagającym inwestorem wobec projektanta jest sam projektant inwestor.

[ATTACH=CONFIG]221348[/ATTACH]

Wczoraj troszkę pod wieczór mniej latałem po forum :) i efekty od razu widać.

Projekt jest pod kostki słomy

 

Czytam Twoje wypowiedzi, ciekaw jestem co z tych kilku "alternatywnych" rozwiązań wyniknie, ale proszę nie wklejek opisu swojej planowanej budowy w rożnych wątkach. Mieszasz autorowi w wątku, przekierowujesz rozmowę na inne - własne tory. Lub też inaczej - chcesz, aby się twoje wpisy dobrze czytało, komentowało itp to zrób 1 osobny wątek "dom czołgisty czyli słomiana mury oplatują pakiety szybowe; powiew tradycji i nowoczesności". Się Ci uda będzie hit na FM. Czego serdecznie życzę!

 

Goldunube poczytaj wpis Gosiu01 i rozwiń sobie zależność S=A+B. W zasadzie to zdecyduje. Zależność tą czasami (nadal zbyt rzadko) może złamać jakaś dotacja. Ogólnokrajowe na razie się nie sprawdziły więc może jakaś lokalna, wojewódzka. Szanse na to słabe, ale zawsze warto trzymać rękę na pulsie.

 

Nie chcę Ci pisać jaki materiał konkretnie masz wybrać, podam przykłady na najbardziej popularnych.

 

Dojdziesz szybko do kilku wniosków:

- zwiększenie grubości ocieplenia jest bardzo tanie bo głównie sprowadza się do zakupu dodatkowego materiału i mało wpływa na cenę robocizny (szczególnie posadzka i ściany). Pytanie ile cm?, tak z 20-25 cm w posadzkę (należy pamiętać w czasie budowy o obniżeniu chudziaka), 25 cm w ściany, 40 cm w dach. Tu należy pomyśleć wcześniej gdzie i jak te 40 cm wełny wcisnąć. W domu parterowym jest łatwiej o ile sobie np: założymy, że strych będzie nieużytkowy a strop konstrukcji drewnianej to już między drewno możesz dać z 20cm wełny a na to rozwinąć jeszcze kolejne rolki. Jeśli strych jest nieużytkowy to możesz zamiast 30-40 cm wełny dobrej i 2 warstw kupić nawet wełnę z Castoramy 3x15 cm za ok 24zł m2 a U wyjdzie dobre z grubości materiału czy nawet 4x15cm.

- jak tak pozwiększasz tą grubość ocieplenia nie dużym nakładem sił to przychodzi czas na okna. Dopłata do 3ciej szyby i U=0,7 szyby jest oczywista. Wysunięcie okna 1-2 cm w ocieplenie jest możliwe i praktycznie bez kosztowe. Przyzwoity montaż na taśmach jest tani o ile sam kupisz taśmę (ja płaciłem ok 400-500 zł na ebay.de z Illbrucka i dorzuciłem ekipie 100 zł za przyklejenie do ram) to samo chcieli w firmie za 1500 czy 2000 zł - sami nie wiedzieli ile do końca.

- jest ocieplenie, jako takie okna. Nie ma dachówek - bardzo dobrze bo ciepła dachówka strasznie jest droga. Przychodzi moment, że ucieka za dużo ciepła wentylacją. Robisz rekuperator, ot i zaleta parterówki - rozłożenie kanałów do reku w takim domu to sama przyjemność.

No i generalnie dom koło 4 litrowego pod gaz masz.

 

Pytanie teraz co dalej. Jest kasa można inwestować w dom 2-3l. I tu już zabawa się zaczyna, co zrobić, za ile. Chcesz ocieplić od posadzki to się przydadzą isomuury. Jak policzysz cały fundament, stal, chudziak, isomury to przelicz ile kosztuje płyta fundamentowa. Bo się nagle z isomurami okaże, że będzie to droższe i gorsze od płyty fundamentowej. Dalej będą ściany i okna. O oknach się wypowiadać nie będę, możesz wziąć pakiet szyby U=0,5 i ciepłe ramki. Ale czy to montować na kotwach w ociepleniu - nie wiem, ja bym poszedł chyba w ramkę i szybę (cena/efekt). Co do ścian? Chyba termomur. Fajne rozwiązanie zapewniające taki uproszczony model montażu okien w ociepleniu, zapewniające szczelność rozwiązania ściennego i wtedy bym dał 20cm zamiast 25cm na ściany i U wyjdzie OK. To trochę taka namiastka położenia styropianu na mijankę. Poprawiłeś dom od spodu, ściany, okna zostaje dach. Niech inni ci doradzą co dalej z tym dachem, pewnie kolejne cm wełny lub pianka (jakbym miał strych nieużytkowy to bym szedł w wełnę bo tanio i prosto) plus szczelna folia pod wełena. Na taki dom ja bym się dziś porwał. Dość proste rozwiązania do upilnowania wykonawcy na budowie bez super wiedzy i obliczeń.

 

Sprawy takie jak praktycznie brak kominów, strony świata itp to oczywistość. Cała reszta i rozwiązania to już wyższa szkoła pod domy pasywne, na którą nawet ja sił (pilnowania wykonawców) i pieniędzy nie miałem. Inni Ci lepiej doradzą, ale jak sam nie porobisz to za 350 000 zł i tak rady nie dasz z tym wykończeniem.

 

Proszę komentować co nie tak z korzyścią dla autora wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukasza rozumie Cię.

Chciałem zmusić do myślenia, pokazać coś alternatywnego, choć uważam że to wszystko jest,

warte tylko poskładania w jedną całość.

Na pewno nie chciałem wybijać się ze swoim.

Co chcę uczynić w swoim wątku tylko jeszcze nie wiem czy w DB czy tu w domach energooszczędnych.

 

Popieram Twoje stanowisko, izolacji nigdy dość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie...nie wiem jak Wam dziękować.

Przywróciliście mi wiarę w budowę tego domu. Po wczorajszych dwunastu godzinach siedzenia na niniejszym forum byłem podłamany.

Tematy...arcyciekawe, ale tak mi się to wszystko pogmatwało, że nie wiedziałem co robić. Wy mi to w bardzo prosty sposób usystematyzowaliście.

Jeszcze raz wszystkim dziękuję.

Biorę się za zgłębianie tego co mi odpisaliście :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak sobie myślę...

 

gdyby projekty domów faktycznie były analizą potrzeb przyszłych użytkowników domu i optymalizacją kosztów budowy i eksploatacji...

 

ale raczej za te 5-15 tys. zł są sztampową wizją ich autorów i dupochronem w odniesieniu do obowiązującego prawa budowlanego.

Nie wspominając o atrapie projektów instalacji.

 

sedno , sedno i jeszcze raz sedno. dodam tylko że na tych projektach główną rolę gra otoczenie budynku , szczęśliwa rodzina i elewacja zrobiona tak że cieszy oko. Z reguły po wypłukaniu się z kasy Inwestor nie dochodzi do etapu relizacji tak zwizualizowanej elewacji, która to często miała udział w wyborze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piwnica - po co?

Zadaj sobie to pytanie i odpowiedz sam.

Podpowiedź: może lepiej płyta i parę m2 domu więcej?

Do trzymania wina znam tańsze sposoby, a ziemniaków już dawno się nie zimuje :-)

 

Garaż wolnostojący.

Dlaczego?

 

Domek będę budował w granicach 120 m2 (nie wliczając w to powierzchni garażu oraz "planowanej" piwnicy).

Zatem wielkoludem to on nie będzie, ale taki właśnie ma być według moich założeń.

Niemniej zacząłem się zastanawiać gdzie w takim domku mógłbym składować wszelkiego rodzaju narzędzia itp.

W ten sposób narodziła się koncepcja podpiwniczenia domu. W przeciwnym wypadku musiałbym na ten cel przeznaczyć któryś z pokoi.

 

Garaż:

Z tym elementem mam duży problem. Działka jest bardzo wąska i na dzień dzisiejszy nie bardzo mogę znaleźć ścianę, do której mógłbym ten garaż przykleić. Dodatkowo według projektu, garaż ma zaledwie 21 m2. Oczywiście powiększenie go zapewne nie jest problemem jednakże projekt domu nie przewiduje przejścia pomiędzy domem, a garażem. W związku z tym rodzi się pytanie, na co mi mały garaż przyklejony do domu, aby dostać się do którego musiałbym wychodzić z domu ? Z resztą każda próba przebicia się z garażu do domu byłaby z lekka dziwna, bo albo miałbym wejście do garażu z gabinetu, albo z kuchni (przy czym ściana w której wybiłbym otwór jest jedyną pełną ścianą, na której mogę zawiesić szafki).

Garaz.JPG

 


 

gosciu01 czy mógłbyś rozwinąć swoją myśl

Podpowiedź: może lepiej płyta i parę m2 domu więcej?

Poszperałem sobie trochę w sieci i jedyne wzmianki o "płycie" dotyczyły rodzaju fundamentu, czy to właśnie miałeś na myśli ?

 


 

Przerysowałem do Sketchup'a projekt domu, który chciałbym postawić. Póki co wygląda to tak:

 

Dom1.jpg Dom2.jpg Dom2z.jpg Dom3.jpg

 

Czerwona strzałka wyznacza północ.

Jeszcze tego projektu nie zakupiłem, ale chciałbym zakończyć ten etap w przeciągu tygodnia, dwóch (ostateczny wybór i zakup projektu).

W związku z czym nie wiem jaki rodzaj fundamentu przewidział projektant pod ten dom jednakże chciałbym go postawić na zaizolowanej płycie fundamentowej (odnośnie izolacji póki co w sieci znalazłem taki system:

) Edytowane przez Goldunube
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domek będę budował w granicach 120 m2 (nie wliczając w to powierzchni garażu oraz "planowanej" piwnicy).

Zatem wielkoludem to on nie będzie, ale taki właśnie ma być według moich założeń.

 

120m2 plus PIWNICA plus garaż i podałeś cenę 350tys z jakim wykończeniem w środku do mieszkania : domyślam się ,że będzie to kuchnia, łazienka, okładziny posadzek, ścian i drzwi wewnętrzne.

 

No moim zdaniem braknie kasy! Moim zadaniem dach do energooszczędnych nie należy. Moim zdaniem nie wiem jak chcesz jednocześnie zrobić płytę fundamentową i mieć piwnicę. Moim zdaniem projektant nie przewidział płyty (b. rzadko są w projektach). Poddasze domu jest użytkowe co znaczy trudności we wciśnięciu "dobrej ilości wełny w skosy".

 

Chyba nie wymyśliłeś że zrobisz płytę pod piwnicą? Jak byś zapragnął płyty to powiedzmy wchodzisz w rozwiązania z wyższej półki i żeby zachować proporcje ocieplenia wypada zrobić b.ciepłą ścianę np: termomur, pasywne okna. Jeśli Ci kasy na resztę nie starczy to nie wyskakuj z tą płytą przed szereg. Dom masz piętrówkę, posadzką wcale tak dużo ciepła Ci nie pójdzie - piętrówce są lepsze miejsca na wydanie dodatkowej kasy, np; okna i dach. To tak jak byś z jednym elementem chciał przed szereg wybiegać. A już dom z piwnicą to zupełnie inna bajka ocieplania od posadzi.

 

I w ogóle jak chcesz kupić ten projekt a potem dorobić piwnicę i powiększyć garaż lub coś z nim robić to w ciemno idź po projekt indywidualny bo zmiany zjedzą bardzo oszczędności na gotowym. Taki domki indywidualne z 120m2 u Nas chodzą 4500 zł , maks 5000. Ten z piwnica pewnie ok 5500 zł, maks 6000zł. Ale to u mnie, mój rynek.

Ten wpis nie jest ofertą i chęcią robienia komuś jakiegoś projektu podaję tylko cenę z mojego regionu (oczywiście instalacje na odpier... a nie obliczone do wykonania).

 

Dużo masz do przemyślenia jeszcze

Edytowane przez lukasza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki lukasza za cenne podpowiedzi. Piwnicę pewnie, że bym chciał, ale po Waszych wypowiedziach widzę dochodzę do wniosku, że nie jest to dobry pomysł z punktu widzenia ograniczonego budżetu w korelacji do korzyści jakie mogłaby mi piwnica przynieść.

Będę zatem trzymał się wersji minimum, czyli dobrze ocieplony dom (może uda mi się 3 litrowy ???) bez garażu i bez piwnicy.

Z garażem jest mniejszy problem niż z piwnicą ponieważ garaż wolno stojący mogę sobie zawsze postawić. Piwnicy już nie, lub będzie się to łączyło z bardzo dużymi nakładami.

Rzeczywiście głupoty napisałem z tą piwnicą i płytą jednocześnie ;) - przepraszam.

Tak myślałem, że ocieplenie dachu będzie dużym problemem w tym projekcie, jednakże podoba mi się on wizualnie i nie chciałbym tak szybko z niego rezygnować. Może są sposoby efektywnego ocieplenia takich dachów ?

Edit: Informacja od projektanta

Właśnie odpisał mi projektant tego domu, że pomimo zastosowania najwyższej klasy materiałów, przy tej bryle domu nie zejdę do 30-40 kWh/m2/rok

Edytowane przez Goldunube
Najnowsza informacja od projektanta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myślałem, że ocieplenie dachu będzie dużym problemem w tym projekcie, jednakże podoba mi się on wizualnie i nie chciałbym tak szybko z niego rezygnować. Może są sposoby efektywnego ocieplenia takich dachów ?

Dach jest ciekawy i wedle mnie da się z niego wycisnąć więcej tzn więcej jak 30-40kWh

Pewne detale trzeba wykorzystać na swoją korzyść. Zabudować np podcień

A powłokę budynku oddzielić do kontaktu z ciepłem wnętrza tj

W miarę rozwijania dziennika będzie można się coś więcej dowiedzieć.

 

Czytając kogoś komu zależy na oszczędzaniu energii i kierunku pasywnym,

od razu chcę pomóc, ponieważ uważam że wiem jak wyciągać z budynków max możliwości, bez ruiny finansów .. zaklęcie jest proste ... im prościej tym lepiej i łączenie w pakiety rozwiązań.

 

Tylko muszę się ze swoim "ciężkim" przypadkiem uporać .

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za słowa otuchy.

Na chwilę obecną jestem na etapie konsultowania z biurem projektowym możliwości zmian w wybranym i przedstawionym tutaj projekcie.

Dzięki Waszym wskazówkom i wyczytanym informacjom, trochę zmieniłem i doprecyzowałem założenia projektu:

 

DOM

Projekt domu: Weronika B (http://www.tooba.pl/projekt-domu-Wer...QuestionBigBox)

Powierzchni użytkowa: ~120 [m2]

Garaż: brak

Maksymalny nakład finansowy: 350 000 zł (w tej cenie chciałbym móc przynajmniej częściowo go wykończyć)

Piwnica: brak

Strop: Teriva 1 (na początku myślałem nad wylewką, ale na forum doczytałem się, że strasznie przez to ucieka ciepło ??)

Modyfikacje projektu względem wyjściowego:

 

  • Ocieplona (20 [cm] styropian??) płyta fundamentowa, zamiast ław.
  • Powiększenie okien salonu od strony południowo-zachodniej
  • Zastosowanie mechanicznego systemu wymiany powietrza + rekuperator
  • Rezygnacja z kominów wentylacyjnych i spalinowych
  • Przesunięcie okna na poddaszu użytkowym ze strony północnej na zachodnią
  • Zewnętrzne ściany z bloków SILKA + minimum 20 [cm] styropianu zamiast bloków YTONG.

DZIAŁKA

Grunt: Suchy, piaszczysty, dawne pole rolne.

Szerokość działki (min): 18,3 [m]

Całkowita powierzchnia działki: 1100 [m2]

 

MEDIA

- Woda

- Gaz ziemny

- Prąd

- Kanalizacja

 

Powiedzcie mi proszę, czy nie popełniam błędu koncepcyjnego, planując usunięcie wszelkich kominów z projektu wraz zastosowaniem gazowego pieca kondensacyjnego z zamkniętą komorą spalania ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...