Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Miernik wilgotności drewna - jaki?


Frankai

Recommended Posts

Sezon się zbliża, drewno teoretycznie wysezonowane (3 partie od 3 do 5 lat). Przyznaję się bez bicia, że nie było idealnie układane i zastanawiam się czy faktycznie jest suche i od której strony brać. Patrząc na ceny większości mierników na Allegro, a zwłaszcza na ich zdjęcia - nie wróży to zbyt dobrze. I wcale nie chodzi mi o dokładność (+/- 2%), tylko o trwałość. Dopiero przy opisie miernika za 300zł podano, że... zawiera 10 zapasowych końcówek. To coś mówi, zwłaszcza że to niby profesjonalny.

Wygooglałem sobie też stronkę z faktycznie profesjonalnymi miernikiami. No i są tam mierniki przypominające... młotek. To rozumiem ;) No ale nie wydam 560zł. To już pewnie kupiłbym 10 tych najtańszych i traktował jak jednorazówki ;)

 

Panowie specjaliści - co poradzicie dla palacza-amatora, żeby nie wydać za dużo i nie rozpadło się po tygodniu?

 

I przy okazji - jak mierzyć? Rozłupać i wbić, czy coś więcej trzeba kombinować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 57
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Z miernikiem wilgoci przypominającym młotek, trzeba uważać, gdyż po dłuższej (czy też krótszej) eksploatacji ząb może się ułamać i miernik będzie bezużyteczny. Są wersje gdzie wkłówa się (przylgnięcie) lekko w drewno i dokonuje pomiaru. Można wybierać pomiędzy programem: drewno liściaste, iglaste, materiały budowlane itp. Do pomiaru szczapa drewna powinna być przecięta w poprzek i pomiaru dokonujemy w tej przekrojonej części - wtedy wiadomo jaka jest wilgotność szczapy wewnątrz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[Artix] - młotkowy i tak uważam za drogi. Ten ząb i tak budził większe zaufanie (swoją drogą - pewnie da radę kupić zapasowe) niż te szfilki. No ale może się mylę. To króry polecasz? Dzisiaj wystawione są:

Bioterm (190215?) za 42 zł

MD-2G za 50 zł (klon Volcraft HUM1010?)

Biowin 190106 za 67 zł

EM4808 za 69 zł (brat bliźniak poprzedniego?)

BASETech BT-300 za 79 zł

Energylab EM4807 za 113 zł

Brennenstuhl MD za 157 zł

Voltcraft FM-200 za 159zł

Stanley 0-77-030 za 162 zł

Energylab EM4812 za 294 zł (bezinwazyjny)

Voltcraft FM-300 za 299 zł

Voltcraft EM-50 za 299 zł (bezinwazyjny)

 

Do Energylab 4806C (podejrzewam, że do wielu innych też pasują) są do kupienia zapasowe sondy po 3.54 zł

Edytowane przez Frankai
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Frankai, napiszę o tym, który sam zakupiłem, miernik MD-2G.

Początkowo sprawdzałem krokwie na budowie, później twarde bukowe klepki podłogowe, teraz już po wybudowaniu drewno kominkowe.

Jest dość dokładny. Wskazania klepki bukowej między 8-12%, suche drewno 14-18%, mokre drewno zdaje się do 40%.

Sprawdza się. Po pierwsze, jest powtarzalny - czyli nie zdarza się tak, że włożysz miernik w to samo miejsce a on ci pokaże całkiem inną wartość, niż poprzednio.

Wybieram się z koszem na drewno i przebieram szukając najbardziej suchych kawałków. Nic się nie dzieje z końcówkami pomiarowymi.

Jednym zdaniem, wiedziałem ile za niego płacę i jestem zadowolony, dostałem coś więcej niż niedorobiony gadżet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie faktycznie wystarczy mi informacja co jest bardziej a co mniej suche i zobaczę jak jeden z prostszych się sprawuje. Kupiłem sobie jeden z prostszych. Potem jak mi będzie mało i będę chciał znać dokładną wartość, to sobie kupię taki za 200-300zł, w którym wybiera się gatunek drewna i ma większą dokładność. Swoją drogą - najpierw muszę się nauczyć rozpoznawania rodzajów. I to nie po korze, bo ta często odpada.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą, zastanawiam się co daje opcja wyboru rodzaju drewna w wilgotnościomierzu? Przecież zasada działania miernika jest dość prosta, urządzenie dokonuje pomiaru rezystancji, do czego potrzebne są właśnie te 2 końcówki. Fajnie jeśli ktoś może to wyjaśnić, pytam ze zwykłej ciekawości.

Frankai, który miernik wybrałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dole - po pierwsze to tylko profesjonalne to mają, więc musi dawać. Po drugie - pomiar podawany jest nie w ohmach tylko w procentach, więc to też sugeruje, że coś jest na rzeczy. A teraz próba wyjaśnienia. Jak zapewne wiesz - drewno jedengo gatunku różni się od drewna drugiego gatunku szeregiem parametrów. Są to np. tak oczywiste i mierzalne rzeczy jak ciężar. Jasne jest więc, że będą miały inną rezystację własną. Dopóki rezystancja drewna wilgotnego nie będzie o co najmniej rząd niższa, to własna rezystancja będzie miała duży wpływ na wynik. Z tych właściwości drewna bardzo duże znaczenie może mieć zawartość żywic, które są jeszcze lepszym izolatorem niż drewno. Gdzieś widziałem jakieś współczynniki (przy pomiarach wilgotności realizowanych przez pomiar oporności) dla różnych typów drewna i były od 1 do 3.5. Jak widać muszą być różnice.

 

Nie chciałbym pisać co wybrałem, bo to była decyzja niezbyt umotywowana. Jedynym argumentem za danym typem, był fakt że sprzedawany jest przez sklep, który - przynajmniej w teorii - zna się na kominkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg.mnie żeby pomiar był miarodajny to trzeba tą szczpę przeciąć piłą na pół i zmierzyć wilgotność wtedy.

Mierzenie drewna z wierzchu chyba nie jest najlepszym pomysłem. Przecież taka szczapa wielkości 1/4 pieńka średnicy 40cm i długości 50cm w środku będzie jeszcze mokra a z zewnątrz sucha..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasna sprawa.

Ale z wierzchu też się przydaje, choć w nieco innych okolicznościach :) Np. pojechałem osobiście zobaczyć grab, który miał być suchy. Pomiar dla rożnych kawałków wskazał od 25 do 35% wilgotności. Sprzedający z miejsca zamiast "suche" zaczął mówić "sezonowane"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg.mnie żeby pomiar był miarodajny to trzeba tą szczpę przeciąć piłą

A czemu piłą? Igły można chyba wbić prostopadle do włókien (tak było na filmiku) a nie tylko wzdłóż. Rozłupać na połowę i wtedy mierzyć.

 

Tak przy okazji - ponoć drewno lepiej wysycha jak jest przełupane. Sprawdzę jak przyjdzie miernik, bo część klocków nie łupałem (jak miały mniej niż 15cm).

Edytowane przez Frankai
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[TABLE=width: 857]

[TR]

[TD]Promień[/TD]

[TD=colspan: 2]Bok[/TD]

[TD=colspan: 2]Kora[/TD]

[TD=colspan: 6]Środek

[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD]ǁ[/TD]

[TD]^[/TD]

[TD]ǁ[/TD]

[TD]^[/TD]

[TD]ǁ[/TD]

[TD]^[/TD]

[TD]ǁ[/TD]

[TD]^[/TD]

[TD]ǁ[/TD]

[TD]^[/TD]

[TD][/TD]

[TD]ǁ[/TD]

[TD]^[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]14,2[/TD]

[TD=align: right]19[/TD]

[TD=align: right]19,3[/TD]

[TD=align: right]19[/TD]

[TD=align: right]16,6[/TD]

[TD=align: right]19,2[/TD]

[TD=align: right]18,2[/TD]

[TD=align: right]19,6[/TD]

[TD=align: right]19,2[/TD]

[TD=align: right]19,9[/TD]

[TD=align: right]19,3[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]16,3[/TD]

[TD=align: right]18,5[/TD]

[TD=align: right]19,1[/TD]

[TD=align: right]20[/TD]

[TD=align: right]19,9[/TD]

[TD=align: right]16,8[/TD]

[TD=align: right]17,1[/TD]

[TD=align: right]19,5[/TD]

[TD=align: right]19[/TD]

[TD=align: right]19,9[/TD]

[TD=align: right]19,7[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]18[/TD]

[TD=align: right]20[/TD]

[TD=align: right]19,1[/TD]

[TD] [/TD]

[TD] [/TD]

[TD=align: right]18,6[/TD]

[TD=align: right]17,9[/TD]

[TD=align: right]19,6[/TD]

[TD=align: right]17,8[/TD]

[TD=align: right]19,6[/TD]

[TD=align: right]19,2[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]16,16667[/TD]

[TD=align: right]19,16667[/TD]

[TD=align: right]19,16667[/TD]

[TD=align: right]19,5[/TD]

[TD=align: right]18,25[/TD]

[TD=align: right]18,2[/TD]

[TD=align: right]17,73333[/TD]

[TD=align: right]19,56667[/TD]

[TD=align: right]18,66667[/TD]

[TD=align: right]19,8[/TD]

[TD=align: right]19,4

[/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]19,22857[/TD]

[TD=align: right]18,67143[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]20,6[/TD]

[TD=align: right]20,8[/TD]

[TD=align: right]20,5[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]21,7[/TD]

[TD=align: right]21,1[/TD]

[TD=align: right]20,9[/TD]

[TD=align: right]20,8[/TD]

[TD=align: right]20,3[/TD]

[TD=align: right]20,2[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]20,2[/TD]

[TD=align: right]20,3[/TD]

[TD=align: right]20,3[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]20,1[/TD]

[TD=align: right]20,3[/TD]

[TD=align: right]20,3[/TD]

[TD=align: right]20,3[/TD]

[TD=align: right]20[/TD]

[TD=align: right]20,1[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]22,1[/TD]

[TD=align: right]23,1[/TD]

[TD=align: right]22,5[/TD]

[TD] [/TD]

[TD] [/TD]

[TD=align: right]23[/TD]

[TD=align: right]21,9[/TD]

[TD=align: right]21,7[/TD]

[TD=align: right]22,6[/TD]

[TD=align: right]20,6[/TD]

[TD=align: right]22,6[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]20,96667[/TD]

[TD=align: right]21,4[/TD]

[TD=align: right]21,1[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]21,6[/TD]

[TD=align: right]21,1[/TD]

[TD=align: right]20,96667[/TD]

[TD=align: right]21,23333[/TD]

[TD=align: right]20,3[/TD]

[TD=align: right]20,96667[/TD]

[TD][/TD]

[TD=align: right]21,06667[/TD]

[TD=align: right]21,1[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To powyżej to moje pomiary dwóch partii drewna. W kolejnych kolumnach są:

- pomiar promieniowy

- pomiar przed rozłupaniem klocka, wbijałem igły równolegle (dłuższy bok prostokąta tworzonego przez igły względem osi klocka) oraz prostopadle

- pomiar w miejscu gdzie była kora - równoległy i prostopadły

- 3 pomiary po rozłupaniu klocka - w 1/4, 1/2 i 3/4 jego długości.

 

Pierwsza już przewieziona do nowego i ułożona wzdłuż betonowego ażurowego płotu w jednej kolumnie i nakryta tylko od góry (przez jakiś czas nie było nakrycia). Stoi na deskach, które mają podłożone kostki, więc są wyniesione ponad grunt.

Druga składowana jeszcze w starym domu (teściów) pod plandeką folią w 4 jakby kolumnach na płytkach chodnikowych. Wszystkie w tę samą stronę. Ze względu na płot - sterta jest w narożniku - brak jest przewiewu.

 

Jak można było podejrzewać pierwsza partia miała lepsze wyniki. To był mój pierwszy kontakt z pomiarem wilgotności, więc zrobiłem kilka porównań, żeby określić:

1. Czy pomiar promieniowy (tam gdzie było cięcie piły) różni się od pomiaru z boku, oraz pomiaru po przełupaniu.

2. Czy miejsce pomiaru po przełupaniu ma znaczenie?

3. Czy kierunek wbicia igieł ma znaczenie? U mnie są 4 ułożone w prostokąt, więc generalnie to minimalizuje wpływ kierunku, jeżeli taki jest.

 

Jestem świadom, że próbka nie jest zbyt duża, miernik niedokładny (to jeden z tych najprostszych) i popełniłem kilka błędów/uproszczeń, takich jak:

- mam 3 gatunki drewna: dąb, buk i grab. Nie wiem które badałem, bo się nie znam, poza tym część nie ma już kory

- kiedy badałem po promieniu, nie sprawdzałem wilgotności z dwóch końców. Być może jeden był bardziej wystawiony na działanie deszczu i słońca; zwłaszcza w pierwszej partii

- nie mam pewności czy są z tej samej czy innej dostawy, a miałem 3 w ciągu 2 lat,

- ostatni pomiar był klocka, który był lekko spróchniały, więc w sumie lepiej było go odrzucić.

 

Wnioski

 

1. Pomiar promieniowy daje najniższe wartości. Miałem jeszcze kilka innych pomiarów, które nie pasowały do tabelki powyżej, ale też potwierdzały ten fakt. Różnice są widoczne zwłaszcza dla najlepiej przeschniętych klocków i potrafią przekroczyć 5% (12.1 vs 17.7). Pomiar od boku przed i po rozłupaniu niewiele się od siebie różni. Można przyjąć, że to rząd 0.5%.

2. Miejsce pomiaru po przełupaniu ma niewielkie znaczenie. Często rośnie od jednego do drugiego końca o jakieś 1-2%.

3. Kierunek wbicia igieł ma minimaln znaczenie - różnica 0.5% po uśrednieniu.

 

Wniosek - do wyboru klocków do palenia wystarczy jak wbiję sobie miernik od boku, najlepiej tam gdzie nie ma kory. Przy zakupie drewna od handlarza, też sprawdzać od boku a nie promieniowo. I to jest najważniejszy wniosek z techniki pomiarów przez amatora ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To powyżej to moje pomiary dwóch partii drewna. W kolejnych kolumnach są:

- pomiar promieniowy

- pomiar przed rozłupaniem klocka, wbijałem igły równolegle (dłuższy bok prostokąta tworzonego przez igły względem osi klocka) oraz prostopadle

- pomiar w miejscu gdzie była kora - równoległy i prostopadły

- 3 pomiary po rozłupaniu klocka - w 1/4, 1/2 i 3/4 jego długości.

 

Pierwsza już przewieziona do nowego i ułożona wzdłuż betonowego ażurowego płotu w jednej kolumnie i nakryta tylko od góry (przez jakiś czas nie było nakrycia). Stoi na deskach, które mają podłożone kostki, więc są wyniesione ponad grunt.

Druga składowana jeszcze w starym domu (teściów) pod plandeką folią w 4 jakby kolumnach na płytkach chodnikowych. Wszystkie w tę samą stronę. Ze względu na płot - sterta jest w narożniku - brak jest przewiewu.

 

Jak można było podejrzewać pierwsza partia miała lepsze wyniki. To był mój pierwszy kontakt z pomiarem wilgotności, więc zrobiłem kilka porównań, żeby określić:

1. Czy pomiar promieniowy (tam gdzie było cięcie piły) różni się od pomiaru z boku, oraz pomiaru po przełupaniu.

2. Czy miejsce pomiaru po przełupaniu ma znaczenie?

3. Czy kierunek wbicia igieł ma znaczenie? U mnie są 4 ułożone w prostokąt, więc generalnie to minimalizuje wpływ kierunku, jeżeli taki jest.

 

Jestem świadom, że próbka nie jest zbyt duża, miernik niedokładny (to jeden z tych najprostszych) i popełniłem kilka błędów/uproszczeń, takich jak:

- mam 3 gatunki drewna: dąb, buk i grab. Nie wiem które badałem, bo się nie znam, poza tym część nie ma już kory

- kiedy badałem po promieniu, nie sprawdzałem wilgotności z dwóch końców. Być może jeden był bardziej wystawiony na działanie deszczu i słońca; zwłaszcza w pierwszej partii

- nie mam pewności czy są z tej samej czy innej dostawy, a miałem 3 w ciągu 2 lat,

- ostatni pomiar był klocka, który był lekko spróchniały, więc w sumie lepiej było go odrzucić.

 

Wnioski

 

1. Pomiar promieniowy daje najniższe wartości. Miałem jeszcze kilka innych pomiarów, które nie pasowały do tabelki powyżej, ale też potwierdzały ten fakt. Różnice są widoczne zwłaszcza dla najlepiej przeschniętych klocków i potrafią przekroczyć 5% (12.1 vs 17.7). Pomiar od boku przed i po rozłupaniu niewiele się od siebie różni. Można przyjąć, że to rząd 0.5%.

2. Miejsce pomiaru po przełupaniu ma niewielkie znaczenie. Często rośnie od jednego do drugiego końca o jakieś 1-2%.

3. Kierunek wbicia igieł ma minimaln znaczenie - różnica 0.5% po uśrednieniu.

 

Wniosek - do wyboru klocków do palenia wystarczy jak wbiję sobie miernik od boku, najlepiej tam gdzie nie ma kory. Przy zakupie drewna od handlarza, też sprawdzać od boku a nie promieniowo. I to jest najważniejszy wniosek z techniki pomiarów przez amatora ;)

 

Błąd! Napracowałeś się, ale zabrakło logiki.

Twoje wyniki świadczą o pomiarach drewna sezonowanego i suchego. Kupując drewno niesezonowane, ale np powierzchniowo przesuszone, bo poleżało na słońcu miesiąc, będziesz miał wyniki bardzo rożne. Okazać się może, że w po przełupaniu, w środku będzie wilgotność dwukrotnie większa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błąd! Napracowałeś się, ale zabrakło logiki.

Twoje wyniki świadczą o pomiarach drewna sezonowanego i suchego. Kupując drewno niesezonowane, ale np powierzchniowo przesuszone, bo poleżało na słońcu miesiąc, będziesz miał wyniki bardzo rożne. Okazać się może, że w po przełupaniu, w środku będzie wilgotność dwukrotnie większa.

Nie błąd, tylko ograniczenie wynikające z próbki. Cieszę się jednak, że w końcu zabrałeś głos, bo o to też chodzi. Liczyłem co prawda iż odezwiesz się już wcześniej. A tak na marginesie moje zainteresowanie miernikiem wzięło się zarówno z chęci sprawdzenia swojego drewna, jak też dyskusji na Grupie Wrocławskiej odnośnie zakupu drewna od handlarza. Tam była mowa o drewnie sezonowanym, które nie leżało na słońcu, by oszukać nabywców, tylko składowanym zgodnie ze sztuką. Wątpliwość budziło jedynie to, czy faktycznie jest suche.

Oczywiście przełupanie w celu sprawdzenia, często nie stanowi wielkiego problemu, więc nigdy nie zaszkodzi sprawdzić.

 

Czy możesz coś dodać w kwestii jakości pomiarów? Czy porównywałeś - lub słyszałeś o tym - wyniki z mierników prostych i profesjonalnych? Czy rodzaj drewna faktycznie ma wpływ na wynik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wilgotność Twojego drewna nie jest taka zła ... za rok będzie jak znalazł do kominka ... :rolleyes:

Chyba nie dam rady wytrzymać roku bez wpatrywania się w płomyki. Będę wybierał z tej pierwszej partii i rotował przez garaż. Kominek to tylko źródło uzupełniające i nastrojowe, więc nie będzie problemu.

A tak w ogólne to zalecene jest poniżej 20%, więc w sumie już się łapię :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...