lennyx 06.11.2013 10:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Listopada 2013 (edytowane) Witam Posiadam instalację CO/CWU opartą na piecu kondesacyjnym Vaillant EcoTEC 246 i sterowniku CalorMatic 630. Instalacje jest podzielona na 3 obiegi grzewcze: 1. Obieg bezpośredni - Parter (kilka grzejników + 3 pętle podłogówki z zaworem RTL na powrocie, skręcone na 2 czyli 35 stopni)2. Obieg mieszaczowy - Piwnica (tylko kilka grzejników)3. Obieg mieszaczowy - Poddasze (kilka grzejników + 1 pętla podłogówki z zaworem RTL na powrocie, skręcone na 2 czyli 35 stopni) Na każdej kondygnacji jest sterownik, na Parterze główny sterowniki VRC630 przeniesiony na ścianę, w piwnicy i na poddaszu mam sterowniki zdalne VR90. Powierzchnia domu po podłogach ok. 230m2, Dom z pustaka maxa 29cm ocieplony styro grafitowym 10cm + 25 cm wełny na poddaszu. Mam dylemat jak optymalnie ustawić tę instalację. Na każdym obiegu można ustawiać osobno temp zadane, obniżoną, krzywą grzewczą, tryb termostatu/korekty/ braku wpływu temp w pomieszczeniu. Temperatury można ustawiać tylko co 1 stopień, nie wiem czemu sterownik za takie pieniądze nie potrafi ustawiać temp z dokładnością do pół stopnia. Jakie macie ostawienia pieca nawet jeśli posiadacie Calormatica na 1 obieg grzewczy. 1. Czy macie ustawione różne temp. zadaną i obniżoną czy raczej te wartości są równe. Na początku ustawiałem temp obniżoną o 1 stopień, ale powoduje to dyskomfort termiczny gdy przerwa temp obniżona trwa dłużej i są mrozy na zewnątrz. W drugim przypadku piec włącza się częściej ale zajmuje mu mniej czasu na dogrzanie pomieszczenia o pół stopnia niż o ponad stopień. 2. Jak macie ustawione 3 okna czasowe dla CO i CWU, czy powinny być to kresy 3-4 godzinne z przerwami, z najwieksza przerwą w nocy gdy się śpi? 3. Jaką macie krzywą grzewczą, wiem że krzywą grzewczą trzeba eksperymentalnie dobrać dla danego budynku, wiem że ludzie walczą z jej ustawieniem gdyż w zależności od temp. zewn. czasami zdarza się że budynek będzie niedogrzany lub przegrzany i trzeba te wartość korygować, aż do zadowalających efektów. W tej chwili ustawiłem krzywą dla wszystkich obiegów na 0.9 4. Jaki tryb najlepiej włączyć, termostat/korekta/brak wpływu temp. wewn. a. Korekta, Zamontowany czujnik temperatury dokonuje pomiaru aktualnej temperatury pokojowej w pomieszczeniu odniesienia. Ta wartość jest porównywana z zadaną temperaturą pokojową i w wypadku różnicy przeprowadza dopasowanie temperatury zasilania ogrzewania poprzez tak zwaną „Czynną zadaną temperaturę w pomieszczeniu“.Czynna temp. zadana pomieszczenia = ustawione temp. zadana pomieszczenia + (ustawiona temp. zadana pomieszczenia - zmierzona temp. pomieszczenia) Zamiast ustawionej temp. zadanej pomieszczenia w regulacji będzie używana czynna temp. zadana pomieszczenia. b. Dla Termostat, działa jak korekta z tym że piec się włacza i wyłącza według programu czasowego (ustawienie Auto) i dogrzewa do temp zadanej w oknie czasowym, gdy osiągnie temp 3/16 powyżej zadanej, wyłącza pompe w obiegu. Gdy spadnie 4/16 poniżej zadanej to włącza ponownie obieg. c. brak. Brak wpływu temp. wewn. Sterownik wtedy nie mierzy temp wewn. nie działa wtedy termostat, próbowałem to ustawienie i piec wtedy działa non stop, temp. zadana na sterowniku dla pieca jest wartością teoretyczną którą uwzględnia wraz z ustawioną krzywą grzewczą i na jej podstawie dobiera temp. wody na zasilaniu. Zatem bawiłem się krzywą grzewczą, dobrałem na początek 0,9 i obiegi mieszaczowe czyli Poddasze i Piwnicę dogrzał dość szybko, głowice na grzejnikach ustawiłem na 3 dla poddasza 2 i 3/4 dla piwnicy a dla pętli podłogówki na poddaszu na 2 (czyli 35stopni). Po dogrzaniu zawory przymknęły grzejniki, nie wiem czy zamknęła się pętla podłogówki, ale na powrocie obiegu poddasza była zimna woda na powrocie. Na poddaszu miałem temp. 21 czyli tyle ile ustawiłem, w piwnicy było 20 czyli o 1 stopień więcej niż zadałem. Zatem dla piwnicy można jeszcze zmniejszyć krzywą. Jednakże mam problem z Parterem, zadałem temp. na 21, krzywa 0.9, głowice na grzejnikach ustawiłem na 3, pętle podłogówki na 2 (35st.) i generalnie po 4 godzinach grzania cześć grzejników się przymknęła, ale cześć nie, podłogówka nie wiem czy się przymknęła ale podłoga generalnie ciepła. Sterownik mam w holu niestety pod nim jest podłogówka i wskazywał temp 23. w innym pokoju gdzie głowica się zamknęła było 21,5 wiec generalnie średnio przejmując dogrzał do 22. No ale pomimo tego dalej w salonie grzejniki były lekko ciepłe, i piec cały czas był włączony i grzał wodę. W końcu o z obawy o duże zużycie gazu włączyłem tryb termostat i obiegi się powyłączały, przestawiłem głowice grzejników na 5 bo i tak obieg wyłączy termostat. Nasuneły mi się jednak po tym eksperymencie braku wpływu temp. wewn. pytania: 1. Kiedy w takim przypadku piec się wyłączy gdy wszystkie zawory na grzejnikach się zamkną i woda na powrocie będzie zimna? 2. Czy grzanie w trybie brak wpływu temp. wewn, i dobraniu optymalnej krzywej dla obiegu jest ekonomiczne? Piec wtedy działa długo, zanim pozamykają się wszystkie zawory i włącza się okresowo jeśli zawór w danym pomieszczeniu się otworzy? 3. Czy lepiej włączyć tryb termostat i ustawić równe temp. zadaną i obniżeną dla lepszego komfortu cieplnego. 4. Czy dla mniejszych strat energi warto zmniejszyć czas blokady palnika z 20min do mniejszej wartości (Kod d.2) Zmniejszyłem do 7 min, piec wtedy chyba robi mniejsze przerwy pomiędzy włączeniami. 5. Przeczytałem również że istnieje możliwość ustawienie maksymalnej mocy pieca (kod d.0). Zmniejszyłem te wartośc z 24kW do 18kW, gdyż uważam że taka moc poradzi sobie z moją powierzchnią. Czy obniżenie tego parametru również zmniejszy zużycie gazu. Zatem jaki tryb jest najbardziej optymalny i jak macie to ustawione u siebie w domach.Za wszelkie porady z waszej strony będę bardzo wdzięczny. Edytowane 6 Listopada 2013 przez lennyx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 06.11.2013 16:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Listopada 2013 Był dzisiaj u mnie serwisant vaillanta i namówił mnie abym z funkcji "termostat" przeszedł na funkcje korekta. Piec pracuje wtedy bardziej ekonomicznie i sam dobiera temperatury. Dotychczas miałem na termostat i praktycznie oszczędności mogły wynikac tylko ze skracaniu czasu grzania, obniżania temperatury bądź kombinacją krzywej. Zastanawiam się tylko czy dla funkcji korekta piec powinien pracować np. cały dzień np. 06 - 22.00 czy tej korekty nie zakłóci więcej okienek np. 06-10.00, 12.00-15.00 18.00 - 22.00?. Dodam że mam pogodówkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lennyx 07.11.2013 08:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Daj znać jakie uzyskałeś efekty po takiej zmianie. Na forum Elektroda wyczytałem, że przed włączeniem funkcji termostat lub korekta, warto zapolować najpierw na prawidłową wartość krzywej grzewczej. Trzeba to zrobić poprzez włączenie trybu grzania na obniżenie lub na auto tylko wtedy trzeba ustawić temp zadaną i obniżoną na równa wartość. Trzeba również wyłączyć wpływ temp wewnętrznej czyli ustawić pozycję brak. Następnie dla zadanej temp wewn np. 21. zmieniamy wartość krzywej grzewczej tak aby dogrzać pomieszczenie do wymaganej temp. Jeśli uzyskamy temp za wysoką to obniżamy krzywą, gdy jest za zimno to ja podwyższamy. Gdy w końcu znajdziemy prawidłową krzywą, wtedy dopiero możemy włączyć tryb termostat lub korekta. Wydaje mi się że tak najlepiej trzeba skalibrować piec do swojego budynku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 07.11.2013 08:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Otóż po włączeniu trybu korekta zaistniały następujące zjawiska. Grzejniki w pokojach - 3 sztuki pomimo iż ustawiłem dla nich godzinę włączenia na 20.00 włączyły się o 17.00 wraz z całą podłogówką. Czyżby na pozycji korekta system "lekceważył" zadane czasy włączenia w tym przypadku grzejników?. Grzejniki te pozostały włączone w nocy pomimo zadanego czasu wyłączenia o 24.00. Do tej pory miałem wszystko na funkcji termostat i auto i ustawione krzywe grzewcze więc nie "kombinowałem" już z nimi. Problem jest taki, że jak rano z ciekawości przełączyłem wszystko (2 osobne obiegi podłogówki i 2 osobne pompy) na termostat to jeden obieg się wyłączył a w drugim nadal pracuje pompa i ona wyłącza się tylko jak zapodam "wyłącz". Co ciekawe pompa pracuje a na ekranie mam księżyc. Co to może być? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 07.11.2013 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Panowie. Tryb "termostat" powoduje wyłączenie kotła po osiągnięciu zadanej temperatury w pomieszczeniu i załączy kocioł jak ta temperatura spadnie poniżej zadanej. Tryby "brak" i "korekta" działają inaczej. Kocioł wtedy wyłącza się po dojściu do zadanej temperatury wody grzewczej a włączy się po czasie ustawionym w kotle " blokada palnika" i jeżeli temperatura wody grzewczej będzie za wysoka to uruchomi się tylko pompa a palnik nie. W trybie korekta dodatkowo sterownik obniża lub podnosi tem. wody grzewczej aby uzyskać zadaną tem. pomieszczenia ustawioną na sterowniku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lennyx 07.11.2013 09:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 A jaki najlepiej ustawić czas blokady palnika, ustawiona fabryczna wartość to 20min (kod d.2 w menu diagnostycznym), jednakże rzeczywisty czas blokady jest mniejszy wg tabeli którą można znaleźć w instrukcji pieca i ten czas jest mniejszy im większa jest temp wody zasilania. Gdzieś wyczytałem żeby zmniejszyć ten czas na mniejszą wartość. Jak uważasz gersik wg twojego doświadczenia jak najlepiej dobrać ten czas czy to też zależy od krzywej grzewczej czy jakiś innych czynników? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 07.11.2013 10:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Z obserwacji wynika iż praca pieca na "korekta" jest wygodniejsza i ekonomiczniejsza. A już na pewno w mrozy. Teraz jak za oknem ok. 8-10 stopni (Gdańsk) to można wg. mnie pokusić się na "termostat" podgrzać na parę godzin wieczorem i dać sobie spokój na cały dzień. Ale ale...nie wiecie czemu mi pompa pracuje cały czas???. Drugim parametrem który się wyświetla to -zdalne sterowanie TAK . W obiegu drugim, tam gdzie pompa się wyłączyła jak dałem "termostat" jest zdalne sterowanie NIE. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 07.11.2013 11:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Musisz tak dobrać czas blokady palnika aby kocioł po włączeniu się włączył także palnik. Czyli temperatura wody grzewczej musi na tyle spaść aby czujnik na powrocie dał sygnał do załączenia palnika. Nie może być jednak za długa bo kocioł niepotrzebnie będzie musiał nagrzewać wodę od za niskiej temperatury. Jaki to będzie czas musisz dojść sam w zależności jak szybko będzie spadać tem. wody w obiegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 07.11.2013 12:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Nie mam pojma jak to zrobić. Czy problem nie tkwi w tym zdalnym sterowaniu?. Za długo ta pompa tak sobie pracuje. Mogę ją zawsze wyłączyć poprzez "wyłącz" ale nie tędy droga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lennyx 07.11.2013 13:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Nie mam pojma jak to zrobić. Czy problem nie tkwi w tym zdalnym sterowaniu?. Za długo ta pompa tak sobie pracuje. Mogę ją zawsze wyłączyć poprzez "wyłącz" ale nie tędy droga. Jaką masz wersję tego calormatica, u mnie w VRC630 zdalne sterowanie dla danego obiegu ustawione na TAK oznacza że jest osobny wyniesiony moduł VR90 lub VR80 który współpracuje z głównym sterownikiem po szynie eBus. Takim zdalnym sterowaniem możemy mierzyć indywidualnie temp pomieszczenia np. na danej kondygnacji oraz ustawiać parametry takiej jak temp. zadana obniżona, krzywa czasowa, okna czasowe tylko dla tego obiegu. W jednostce centralnej możesz modyfikować te parametry dla wszystkich obiegów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 07.11.2013 16:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Mam aeromatica 620. Pogodówka. Steruje on dwoma obiegami podłogówki - 2 części domu i grzejnikami -też 2 części domu (coś na kształt bliżniaka. Podłogówka 1- zdalne sterowanie NIE. Podłogówka 2 - zdalne sterowanie TAK (tutaj pompa się nie rozłącza na opcji termostat). Grzejniki 1 i grzejniki 2 - tu pompy też się rozłączają. W poszczególnych pomieszczeniach termostaty i siłowniki na rozdzielaczach.Tak przy okazji...czy dobrze myślę, że przy opcji "korekta" system całkowicie ignoruje ustawienia czasowe (okna) i grzeje na okrągło? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 07.11.2013 18:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Listopada 2013 Nie ignoruje ale obniża , albo podnosi tem. wody w obiegu. Przy ustawieniu " korekta" albo "brak" kocioł chodzi non stop. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lennyx 08.11.2013 07:29 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2013 Nie ignoruje ale obniża , albo podnosi tem. wody w obiegu. Przy ustawieniu " korekta" albo "brak" kocioł chodzi non stop. Ta korekta wydaje mi się mało ekonomiczna w takie dni ciepłe jak sa teraz, ustawiłem u siebie opcję korekta, czas blokady palnika dałem na 20min, krzywe ustawiłem na HK1 Parter 0.9, HK2 - Poddasze=0,9, HK3- Piwnica = 0,85, Temp zadane HK1 - 21C, HK2 - 20st, HK3 - 19st. Przy takich ustawieniach za 12godz. spalił mi 5.3 m gazu, a noc była ciepła (Rano było 7 stopni), w domu jest fajnie ciepło, inne wrażenie ciepła niż przy termostacie. Na pewno jeszcze muszę obniżyć krzywe dla Parter i Piwnicy bo miałem tam o 1 stopien więcej niż zadana temp. Na poddaszu była temp OK bo tam się szybciej ochładza. Niestety wraz z obniżeniem krzywej dla obiegu głównego HK1 muszę też obniżyć lub dać równą wartość krzywej dla HK2 - Poddasze i HK3 - Piwnica, bo to są obiegi mieszaczowe i krzywa dla obiegu głównego musi być równa lub wieksza od mieszaczowych. Niestety pompy w takim układzie chodzą na każdym obiegu non stop, również ta w piecu, ma to również wpływ na zużycie tych pomp noi większe rachunki za prąd. Od czasu do czasu wylacza się tylko palnik wg zadanego czasu blokady palnika. Można go wydłużyć maks do 60min, ale nie wiem czy jest sens i czy coś to da. Dzisiaj zjade o 0,1 wartość krzywej w dół i zobaczę zużycie. Jednak tak jak pisał orasje, lepiej w takie dni gdzie temp nie spada poniżej 5st ustawić moim zdaniem tryb termostat, mniej wtedy idzie tego gazu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 08.11.2013 07:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2013 A czy ktoś z ciekawości zmierzył ile gazu zużywa kocioł w pierwszej godzinie po rozpoczęciu grzania w trybie termostat. Ja patrzę na licznik powiedzmy o 17.00 i o 18.00 i jest to około 2 m gazu. W domu mam wtedy ok. 19 stopni i zadaję do 22. Ale powierzchnia to 250 m kw do ogrzania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lennyx 08.11.2013 14:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2013 A czy ktoś z ciekawości zmierzył ile gazu zużywa kocioł w pierwszej godzinie po rozpoczęciu grzania w trybie termostat. Ja patrzę na licznik powiedzmy o 17.00 i o 18.00 i jest to około 2 m gazu. W domu mam wtedy ok. 19 stopni i zadaję do 22. Ale powierzchnia to 250 m kw do ogrzania. Zrób prosty test, jedną dobę grzej w opcji termostat, a w drugą dobę w opcji korekta i podaj jakie miałeś wyniki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 08.11.2013 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Listopada 2013 Robię takie testy ale przy tych temperaturach (11 w Gdańsku) to nie ma sensu bo nie chce aby mi pompa pracowała 24h/doba jak w ciągu dnia nie ma takiej potrzeby. Dzisiaj grzeje na termostacie i tylko 17-23.00. W ciągu dnia temperatura w domu spadnie może o 2 stopnie i jak nikogo nie ma to jest ok. W piecu vaillant jest taki problem że jak przestawisz na "korekta" i później po 1 dobie przestawisz na termostat to piec przez cały dzień i jeszcze trochę pracuje pompami bo nie potrafi od razu przestawić się na termostat i stanąc na zawołanie. Przez to dzisiaj poszło w ciągu dnia 1 m gazu i tylko dlatego że woda nie poszła w dom gdyż trzymałem ją siłownikami zamontowanymi w pomieszczeniach. Dopóki jest w miarę ciepło będę grzał na termostacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lennyx 10.11.2013 21:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2013 Ja tez robiłem takie testy i zrezygnowałem z opcji korekta, w domu się zrobiło za gorąco, a woda ledwo ciepła w grzejnikach, pompy chodziły non stop i tak jak mówisz były dławione przez termostaty na grzejnikach, a piec chodził i zużywał gaz. Wróciłem na opcje termosat, tylko ustawiłem okna czasowe tak aby przez 12 godzin była temp zadana a drugie 12 obniżona, czyli zrobiłem 3 okna po 4 godziny, . Parter 22st, Poddzasze 21, Piwnica 19st., temp obniżona jest o 1 stopień niższa od zadanej na każdym z obiegów. W nocy robię dłuższą przerwę, a w dzień odstępy pomiędzy oknami są mniej więcej 3-4 godz. Dzięki temu dom się tak nie wychładza bardzo i jak wskoczy okno to piecu zajmuje mniej czasu na dogrzanie do temp zadanej. Zobaczymy jakie będzie zużycie w tej opcji. Ale u ciebie coś jest nie tak że jak przestawisz z korekty na termostat to chodza ci pompy, one będą chodzić jeśli w danej części domu gdzie masz zdalne sterowanie, które steruje danym obiegiem i nie osiągniesz tam temp zadanej w pomieszczeniu. Jeśli ją osiągniesz to piec dostaje sygnał do sterownika żeby wyłączyć pompę dla tego obiegu. U mnie nie ma tego problemu, jak piec dogrzeje do temp zadanej +2/16 stopnia to wyłącza obieg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orasje 11.11.2013 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2013 Lynnyx, napisz mi jak możesz jak ułożyłeś te okna czasowe w taki sposób np. 6.00 - 10.00 itp. Nie kumam czy po czterech godzinach pracy na temp. zdanej robisz 4 godziny obniżonej o 1 stopień w ciągu dnia?. A jak w nocy?. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lennyx 12.11.2013 07:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2013 Lynnyx, napisz mi jak możesz jak ułożyłeś te okna czasowe w taki sposób np. 6.00 - 10.00 itp. Nie kumam czy po czterech godzinach pracy na temp. zdanej robisz 4 godziny obniżonej o 1 stopień w ciągu dnia?. A jak w nocy?. OK napiszę Ci, ale dopiero jak wrócę z pracy do domu bo teraz nie pamiętam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Esiak 12.11.2013 10:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2013 a co macie ustawione w pozycji: Menu --> Poziom instalatora --> Konfiguracja systemu[Obieg1/2---] --> Tryb Auto-Wyłącz.? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.