Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe - 100%


Gość jurdyk

Recommended Posts

Gość jurdyk

W moim poprzednim poście pytałem o instalację mieszaną - kaloryfery + podłogówka i zostałem "zlinczowany" :) dlaczego nie chcę w całości podłogówki. Trochę mi to dało do myślenia, przespałem się i w związku z tym nasunęło mi się parę pytań.

 

Żeby zobrazować sytuację do ogrzania jest nowo wybudowany dom z poddaszem użytkowum (porotherm 25 + 15 styro) o powierzchni 140m2 + garaż 34m2. Instalacje zaczną się na wiosnę a że zacząłem się mocno zastanawiać nad 100% podłogówką stąd moje pytania:

 

1. Przy rozkładzie rurek w spiralę jakie powinny być rozstawy, z informacji co wyczytałem najczęściej spotyka się 15cm ?

2. Co z podłogówką pod panelami, w salonie chcę położyć właśnie panele. Czy podłogówka zda egzamin i czy z racji ewentualnych paneli i ich wyższej izolacyjności powinienem układać rury gęściej np. co 10cm ?

3. Jaki rozstaw zastosować w łazienkach ?

4. CO z sypialniami na poddaszu ? Czytałem stwierdzenia że nie powinno się tu stosować podłogówki ? Jakie są wasze opinie ?

5. Jeżeli chodzi o rozkład rur jeszcze. Czy powinno się je układać gęściej przy ścianach zewnętrznych budynku ?

6. Grzejniki byłyby tylko 3 - 2 znich to łazienkowe na ręczniki (po jednym w łazience na piętrze i parterze), a trzeci grzejnik byłby w garażu - tak dla picu żeby zachować tam zawsze chociaż dodatnią temperaturę. Jak to spiąć ?

 

Trochę mnie nurtuje temat ogrzewania. Z początku byłem nastawiony na ogrzewanie mieszane - kaloryfery w salonie i pokoju na dole, podłogowe na parterze w holu, kuchni, łazience natomiast na górze w łazience tylko podłogówka - reszta to grzejniki. Starano się mnie naprostować na 100% podłogówkę i zaczynam się trochę ku temu nakierować jednak brakuje mi trochę info jak to powinno byc wykonane żeby było ok. Zaznaczam że piec będzie na paliwo stałe z podajnikiem (nie ma u mnie niestety gazu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Instalacje aby była dobrze wykonana musisz ją najpierw zaplanować. Musisz postarać się o projekt ogrzewania podłogowego odpowiadającego twoim wymaganiom a wiec wizyta u projektanta. Swego czasu firma chyba (W......) wykonywała darmowe obliczenia podłogówki dla indywidualnych klientów ale pod swoją rurę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość jurdyk
Czy może się ktoś wypowiedzieć kto ma w 100% ogrzewanie podłogowe ? Odpowiedź w stylu idź do projektanta nic mi nie daje. Sorry ale żeby iśc do projektanta muszę wiedzieć o czym z nim rozmawiać. Jak to maja inni zrobione żeby nie doszło do tego że ktoś to zaprojektuje, ja przytaknę i zapłacę. Dlatego chcę się dowiedzieć jak to jest robione, jak w salonach łazienkach, co z parkietem czy płytkami. Przy tych informacjach będzie mi się łatwiejh zorientować też czy projektant ma wiedzę z tego co robi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

edit: a tak wogole, to przeczytaj caly temat o ogrzewaniu podlogowym na forum. te 2-3 godziny sa warte zdobytej wiedzy.

 

na forum napotkasz opinie ze bez planu to ani rusz, ale jest w tym niestety prawda, chociaz szancunkowe obliczenia musisz porobic.

druga wersja, to ze robisz na oko, te 15 cm... w 90% przypadkow sie uda. ale potem nie placz jak bedziesz w grupie 10% :)

 

napisze swoja droge szacunkowa (czy poprawna nie wiem :p)

1. OZC - czyli ile ciepelka musi miec twoj domek, albo pelne wyliczenia przez kogos, albo chociaz szacunek - bys wiedzial ile wogole musisz ciepla dostarczyc do chalupy. do szacunku polecam darmowy CASAnova - akurat mi taki prosty program pasuje - linki w watku jaki piec gazowy

2. jak juz wiesz ile ciepla potrzebujesz, to tabelki ile ciepla w zaleznosci od rozstawy i materialu na podloge moze dostarczyc podlogowka

(fajne tabelki w pdfi rotha - systemy ogrzewania podlogowego)

http://www.roth-polska.com/files/Systemy_ogrzewania_podlogowego_inf_tech_v1_09_2.pdf

od strony 32 masz tabelki

3. wiesz juz czy wogole podlogi wg. twoich zalozen wystarcza na ocieplenie domku, o teraz kombinuj. temp. w pom. ;temp. zasilania (zalezy czym ogrzewasz) rozstaw rur.

 

a co do pytan:

1. przelicz

2.przelicz opor cieplny paneli, temp. zasilania, wtedy rozstaw

3. przelicz wg tabel

4. ja daje 100% na podlogowce

5. przy scianach chyba nie, raczej strefy brzegowe przy oknach itp. ale to zalezy ile ocieplisz :)

6. drabinki/grzejniki przed rozdzielaczami podlogowki - podlogowke wylaczysz, a drabinki nadal moga dzialac (czy tez grzejnik) dodatkowo dzialaja wtedy na wysokiej temp. a podlogowki juz musisz miec na niskiej temp. (bedizesz musial obnizac temp. co dla podlogowki po drodze)

Edytowane przez lesz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość jurdyk

No dobra. Załóżmy (pomijając na razie projektanta) że robię pętle układane w spiralę. Domek jest nowy, dobrze docieplony styro 15 grafitowym. Robię w nim podłogówkę w 100%. Rozstawy 15cm w salonie i w reszcie pokoi tam gdzie będą panele oraz 20cm w łazienkach z racji tego że płytki lepiej przewodzą ciepło. Dodatkowo gęściej o 5cm kładę przy oknach. Czy to zadziała (teoretycznie bez projektanta) poprawnie ?

 

Jeszcze mi się tak nasunęło:

 

--- Przecież każda sekcja będzie wpięta w rozdzielacz z przepływomierzami więc wydaje mi się że temperaturę będę mógł sobie tutaj wyregulować ?

--- skoro masz (@lesz) w 100% podłogówkę napisz jakie masz rozstawy pod płytkami w łazience i pod panelami, jaki masz komfort cieplny w sypialniach ?

 

Tak jeszcze myślę że gdyby się okazało że podłogówka nie wyrabia przy tych ilościach rur nic nie stoi na przeszkodzie abym położył także rury do ewentualnych grzejników. Jakby co bez kucia posadzki będę mógł dostawić grzejnik lub wyłączyć podłogówkę i ogrzać samymi grzejnikami ? Co o tym sądzicie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. przeczytaj temat o podlogowce, jakies 5000 postow, bedizesz wiedziec prawie wszystko i nie bedziesz zalezny od opini innych osob.

 

moja jeszcze nie chodzi, kociolek dopiero dostane w przyszlym tyg. :p

ogolem zrobilem wariant bezpieczny (naciski rodzinne) z polozonymi rurami pod grzejniki... i byl to blad kosztujacy ponad 2000 :/ a wszystko przez to, ze nie policzylem dokladnie PRZED kladzeniem podlogowki. Postanowilem robic "bezpiecznie". eh... nauka kosztuje, mowi sie trudno. Patrzac na wyliczenia po fakcie, moc podlogowki przy niskiej temp. zasilania jest o 50% wieksza niz potrzeby domu, przy wyzszej temp. zasilania 100% nadmiaru... instalacja pod grzejniki byla drogim bledem :/

 

mozna przewymiarowac, ale pamietaj, ze potem rosna opory, wiec bedzie potrzebna mocniejsza pompa (albo 2), sprzegielko. elementy te za darmo nie sa i na powietrze nie chodza :D (ok, sprzeglo jesc nie wola)

uklad wys/nisko tem (grz/podl.) jest sporo bardziej skomplikowany, kondensat juz wtedy nie jest efektywny, itp... wg. mnie nie warty kombinacji jak podloga wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

100 % podłogówki jak najbardziej się sprawdza. Mam tak jak Ty planujesz (grzejniki łazienkowe w dwóch pomieszczeniach i grzejnik w garażu i wszędzie podłogówka). I jestem zachwycona. Projekt robiła ekipa montująca też popełniła małe błędy - niby się naczytałam wcześniej ale i tak to było za mało aby w pełni ogarnąć temat. Temperatura jest równomierna w każdym pomieszczeniu a reguluję dwustopniowo - zawór termostatyczny na wejściu do każdego rozdzielacza i rotametry na poszczególne pętle. Uwzględnili zarówno szafki w kuchni (nie ma pod nimi ogrzewania - co nie koniecznie mi się podoba i uważam że to błąd) jak i spiżarkę i schowek (brak w tych pomieszczeniach ogrzewania mogłoby powodować zwiększoną wilgotność) co akurat jest OK tylko że kapusty kiszonej nie ma gdzie trzymać. Niepotrzebnie zrobili pętle (małą) w garderobie - przychodzą tam wszystkie pętle i to wystarcza aby ogrzać pomieszczenie. Realizacja samodzielna może spowodować że jedne pomieszczenia będziesz miał niedogrzane a inne za ciepłe i trudno będzie to wyregulować.

W salonie mam płytki ale w pokojach panele i też jest ciepło - mniej się czuje ciepło stopami ale owszem grzeje wystarczająco. Rozstaw był robiony taki sam - zagęszczali rozstaw przy oknach - tarasowym i balkonowymi. Co do sypialni to śpię jak zabita i nie odczuwam żadnych negatywnych skutków podłogówki po łóżkiem.

 

I jako laik w tych kwestiach mogę doradzić jedno: podłogówki trzeba się nauczyć - nie działa na takich samych zasadach jak grzejniki, inaczej grzeje, inne są odczucia. Wiele osób jest np. zaskoczonych że nie wyczuwają mocno ciepłej podłogi a w domu ciepełko, mitem jest też 12-sto godzinne oczekiwanie aż temperatura znacznie się zwiększy - u mnie zwiększenie temp na rozdzielaczu o dwa stopnie w ciągu 1 h podniosło temp pomieszczenia z 24 na 27.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozstawy 15cm w salonie i w reszcie pokoi tam gdzie będą panele oraz 20cm w łazienkach z racji tego że płytki lepiej przewodzą ciepło.

 

Ooo, widzę jakas nowa szkoła doboru rozstawu rurek :) wszyscy zageszczają w łazience, a tu taka teoria.

Nie zapomnij, że w łazience bedziesz chciał utrzymywać temp wyzsza o 1-2 stopnie, niz w reszcie domu.

Nie zapomnij, że podłogówki nie układa się pod wanną, pod kabiną prysznicową, wiec spora odpada cześć powierzchni grzewczej.

Projekt podłogówki kosztuje 300-400 zł. Warto zapłacić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ooo, widzę jakas nowa szkoła doboru rozstawu rurek :) wszyscy zageszczają w łazience, a tu taka teoria.

Nie zapomnij, że w łazience bedziesz chciał utrzymywać temp wyzsza o 1-2 stopnie, niz w reszcie domu.

Nie zapomnij, że podłogówki nie układa się pod wanną, pod kabiną prysznicową, wiec spora odpada cześć powierzchni grzewczej.

Projekt podłogówki kosztuje 300-400 zł. Warto zapłacić.

 

No właśnie nie do końca rozwiązanie nie układania ogrzewania w niektórych miejscach mi się podoba. Ja w kuchni nie mam ułożonej pod szafkami i to "czuć i widać" zwłaszcza podczas mycia podłogi. Pod wanną i brodzikiem mam podłogówkę i uważam że to bardzo dobrze - tam mimo super uszczelnienia zbierałaby się wilgoć - ciepła podłoga powoduje że wszystko szybciej wysycha. Czy oszczędność w postaci paru metrów rurki jest warta późniejszych niedogodności?

U mnie rozstaw rurek jest nieco (2-3 cm) mniejszy w łazience dolnej ale to dlatego że ona mała i ledwo weszły do niej te rurki. Z tego co wiem to nie liczy się jaki rozstaw tylko ile mb rurki mam wejść do pomieszczenia w zależności od jego przeznaczenia, usytuowania, gęściejszy rozstaw powoduje że temperatura powierzchni jest bardziej jednorodna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość jurdyk

Czyli rozumiem że teraz jakbyś układała ponownie nie zwracałabyś uwagi na to czy wanna, ubikacja, szafki tylko położone byłyby rurki w każdym pomieszczeniu po całości.

 

1. A co z rozwstawem w drugiej (zapewne większej) łazience. Też masz jednakowo tak jak np. w salonie ? Czy rozstaw zmniejszony ?

2. Ile pompek masz na podłogówkę ? Jedną czy na każde piętro z osobna ?

3. Jaki masz właściwie rozstaw ? Strzelam, że pewnie 15cm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozumiem że teraz jakbyś układała ponownie nie zwracałabyś uwagi na to czy wanna, ubikacja, szafki tylko położone byłyby rurki w każdym pomieszczeniu po całości.

 

1. A co z rozwstawem w drugiej (zapewne większej) łazience. Też masz jednakowo tak jak np. w salonie ? Czy rozstaw zmniejszony ?

2. Ile pompek masz na podłogówkę ? Jedną czy na każde piętro z osobna ?

3. Jaki masz właściwie rozstaw ? Strzelam, że pewnie 15cm ?

 

Ja też mam 100% podłogówki + ręcznikowce i w łazience dawałem co 10cm omijając prysznic i ubikacje (ciekawe jak się montuje np. Geberita do podłogi jak ma się wszędzie podłogówkę, odnośnie prysznica to nie wiem co za wilgoć ma się pod nim zbierać jak jest uszczelniony i pewnie ci nie mają podłogówki w łazience mogą zbierać cały rok grzyby. Reszta podłogówki co 15cm (pętle starałem się robić tak aby nie miały więcej niż 100mb, przeważnie po dwie pętle w większych pomieszczeniach). W rozstawie weź też pod uwagę że kiedyś może będziesz grzał np. piecem kondensacyjnym lub pompą ciepła i one najwyższą sprawność/możliwość pracy uzyskują przy niskich temperaturach i wtedy rozstaw powinien być mniejszy.

 

Odnośnie sterowania to można to zrobić na RTL i tego rozwiązania nie polecam bo drogo wychodzi przy 100% i mało uniwersalne i raczej stosuje się po układów mieszanych większość kaloryfery i kilka pomieszczeń w podłogówce. Najprostsze rozwiązanie to jedna mocna pompa, 2 rozdzielacze z rotametrami i 2 zawory 3D termostatyczne (wtedy można regulować niezależnie całe poziomy), lub rozszerzać układ o dodatkowe pompy lub gotowe zestawy rozdzielaczy z zaworami termostatycznymi). Można też zamontować zawór 4D na wyjściu z pieca i nim sterować tylko sterujemy wtedy całym układem. Możesz poszukać mojego schematu na forum - chyba najbardziej rozbudowany po piec na ekogroszek to duża niewiadoma i nie wiedziałem który układ się lepiej sprawdzi (będzie to montowane w przyszłym tygodniu i trochę zmian już wprowadziłem w schemacie ).

Edytowane przez Maher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozumiem że teraz jakbyś układała ponownie nie zwracałabyś uwagi na to czy wanna, ubikacja, szafki tylko położone byłyby rurki w każdym pomieszczeniu po całości.

 

1. A co z rozwstawem w drugiej (zapewne większej) łazience. Też masz jednakowo tak jak np. w salonie ? Czy rozstaw zmniejszony ?

2. Ile pompek masz na podłogówkę ? Jedną czy na każde piętro z osobna ?

3. Jaki masz właściwie rozstaw ? Strzelam, że pewnie 15cm ?

 

Witam, zasada jest prosta,

1. Tam gdzie mała powierzchnia podłogi dajesz rurki gęściej (bo podłoga to grzejnik zasilany o temp x - stałej dla wszystkich obwodów rozdzielacza)

2. Tam gdzie temperatura ma być wyższa dajesz rurki gęściej

3. Tam gdzie wykończenie podłogi stawia większy opór dajesz rurki gęściej

3. Łazienka jest mała i ma być w niej cieplej (ok 25'C) wiec rurki daj najgęściej jak się da

To pozwoli ci przy dosyć niskiej temperaturze zasilania i bez mozolnego kręcenia rotametrami mieć wszędzie komfortową temperaturę.

 

PS. W kuchni można rozłożyć rurki w większym rozstawie (duże zyski bytowe - gotowanie, pieczenie i do tego raczej nie e kuchni bez ruchu się nie leży)

 

To moja wiedza jako powiedzmy "wykształconego" w dziedzinie i użytkownika 100% podłogówki w domu (co prawda sam nie dopilnowałem i mam wszędzie rozstaw 15cm, ale dało się to wszystko wyrównać poprzez odpowiednie ustawienie przepływów w pętlach, niestety zasilanie podłogówki mam ustawione na wyższą temperaturę za względu na łazienki, dlatego radzę ci żebyś w łazienkach dał jak najgęściej się da, tam nigdy nie będzie za ciepło :D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moja wiedza jako powiedzmy "wykształconego" w dziedzinie i użytkownika 100% podłogówki w domu (co prawda sam nie dopilnowałem i mam wszędzie rozstaw 15cm, ale dało się to wszystko wyrównać poprzez odpowiednie ustawienie przepływów w pętlach, niestety zasilanie podłogówki mam ustawione na wyższą temperaturę za względu na łazienki, dlatego radzę ci żebyś w łazienkach dał jak najgęściej się da, tam nigdy nie będzie za ciepło :D )

 

Czyli w łazience masz co 15cm?

Nie masz tam ręcznikowca (przecież do dodatkowe z 600W)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość jurdyk

Analizując to wszystko nasuwają mi się teorie:

 

1. jako "standardowy" rozstaw biorę 15cm

2. Przy oknach, balkonach do odległości jakieś 0,5m zacieśniam do 10cm

3. W kuchni rozstaw 15cm i omijam szafki oraz zaplanowaną "wyspę" z szafkami

4. W łazienkach rozstaw 10cm z ominięciem prysznica, wanny i ubikacji

5. w holu (płytki) daje standardowe 15cm

6. Dwa rozdzielacze z przepływomierzami (jeden na parterze, drugi na piętrze )

7. Każdy rozdzielacz ma swój zawór termostatyczny 3D

8. Dla grzejników (do dwóch łazienek i garażu) robię osobną pętlę przed podłogówką

 

Czy to miałoby sens ?

 

I zastanawia mnie jeszcze rozkład w salonie. Mam jakieś 34m2 i pewnie będzie tu dwie pętle - ale kwestia taka że w salonie nie chcemy płytek a panele. W związku z tym że panele są większym izolatorem czy nie lepiej zrobić np. 10cm. Ale z drugiej strony wydaje się 15cm i tak rozsądnę bo ogrzewać będzie spora powierzchnia. Jaki rozstaw zastosować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozumiem że teraz jakbyś układała ponownie nie zwracałabyś uwagi na to czy wanna, ubikacja, szafki tylko położone byłyby rurki w każdym pomieszczeniu po całości.

 

1. A co z rozwstawem w drugiej (zapewne większej) łazience. Też masz jednakowo tak jak np. w salonie ? Czy rozstaw zmniejszony ?

2. Ile pompek masz na podłogówkę ? Jedną czy na każde piętro z osobna ?

3. Jaki masz właściwie rozstaw ? Strzelam, że pewnie 15cm ?

teraz w kuchni kładłabym równomiernie na całej podłodze, w łazienkach mam wszędzie czyli też pod wanną i brodzikiem (najbardziej podoba mi się tam gdzie mam bez brodzika kabinę że jest ciepła podłoga chociaż tam wylewka wyszła dość gruba)

- dokładnie rozstawów nie mierzyłam - w małej było gęściej bo mała a pan się uparł ze tyle metrów rurki musi wejść. W łazienkach jest cieplej niż w pokojach bo tak ustawiam na rotametrach. przepływ większy na łazienki a mniejszy na pokoje a niektóre pomieszczenia na 0. Przy takim samym ustawieniu w łazience dolnej jest za ciepło a w górnej OK - trzeba każde pomieszczenie wyregulować według własnych potrzeb ale nie ilością rurek tylko ilością oddawanego przez nie ciepła. Łazienka dolna jest cieplejsza bo nie ma okna, bo jest mała, bo jest wewnątrz budynku. Więc na jej ciepłotę wpływają różne czynniki - w górnej jest okno dachowe, jest większa kubatura i ściana dachu (ocieplona dobrze ale jednak ściana). Dlatego rozstawy mogą mylić - ważniejsza jest ilość mb rurki czyli ile rury grzewczej na daną kubaturę pomieszczenia!!! Wysokość pomieszczenia też trzeba ogrzać.

pompki mam za piecem jedna na wyjściu druga na powrocie. chodzą na drugim biegu i bez problemu dają radę.

Obejrzałam teraz zdjęcia - mniej więcej 15 cm rozstaw - tylko miejscami gęściej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli w łazience masz co 15cm?

Nie masz tam ręcznikowca (przecież do dodatkowe z 600W)?

 

Dokładnie mam co 15 cm w malutkiej łazience i brak drabinki (w drugiej łazience mam, ale i tak nie korzystam). dało się tak ustawić że w łazience jest ciepło, ale to kosztem podbicia krzywej grzewczej i przepływu na maks możliwości (reszta pętli mocno zdławiona). steruje zaworkiem pogodówka, za zaworkiem pompa z której idzie zasilanie do dwóch rozdzielaczy.

Teraz to bym pewnie i ścienne w łazienkach zrobił :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość jurdyk

no właśnie też nie wiem co z tą spiżarką - robić tam podłogówkę czy nie. W projekcie też nie miałem tam grzejnika i że niby 16C ma tam być a skoro spiżarkę mam między pokojem a kuchnią to w sumie ona się i tak ogrzeje. Z drugiej strony pętle można położyć - najwyżej ją wyłączymy.

 

A czy na tych 37m2 masz podzielone dylatacjami na 4 płyty czy dylatacje masz tylko brzegowe ? Te 10cm masz tylko tam gdzie panele czy po całości ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A czy na tych 37m2 masz podzielone dylatacjami na 4 płyty czy dylatacje masz tylko brzegowe ? Te 10cm masz tylko tam gdzie panele czy po całości ?

 

Dylatacje musisz zrobić pomiędzy pętlami bo taka duża powierzchnia się nie utrzyma i tak pęknie, a lepiej aby pękła w takim miejscu gdzie tego chcemy.

U mnie jest dylatacja od ścian, a pomiędzy pętlami są zrobione podziały (założone są izolacje na rury i w tym miejscu w trakcie wylewek był nacinany beton i dokładnie po wyschnięciu tam pękł).

 

Odnośnie pętli to wypada przy rozstawie co 15cm jedna pętla na około 15m2 i wtedy mieścisz się w 100mb rury, czyli jak pokój większy to więcej pętli, chyba że chcesz więcej pętli z mniejszymi ilościami rury.

Edytowane przez Maher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...