Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Zamierzam wyposażyć swój właśnie budowany dom w kotłownię z piecem kondensacyjnym, w projekcie zaproponowane mam ogrzewanie grzejnikowe i piec gazowy tradycyjny. Wiem, że aby korzystać z dobrodziejstw techniki kondensacji instalacja C.O. powinna pracować na niskich temperaturach (temp. powrotu ok. 30 st.) czy nie okaże się więc, że muszę zastosować bardzo duże "szpecące wnętrze" grzejniki aby odpowiednio ogrzać pomieszczenia? Nie chcę robić "ogrzewania podłogowego" ponieważ podłogi chcę mieć drewniane. Czy jest jakiś typ grzejników zalecany do niskich temperatur w instalacji?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/18501-kocio%C5%82-kondensacyjny-a-tradycyjne-ogrzewanie-grzejnikowe/
Udostępnij na innych stronach

Też montuję kocioł kondensacyjny i grzejniki tradycyjne z powodu drewna na podłodze. Drewna jednak nie będzie w kuchni, łazienkach i holu. Co wykorzystam do powrotu wody z typowych grzejników Purmo 70/50. Bez dodatkowych mieszaczy i termostatów.

Wada:

Układ współpracuje tylko z grzejnikiem, ale o to chyba chodzi.

Zaleta

Cena i brak tysiąca elementów do regulacji i psucia się.

 

Pomysły w Muratorze to zbędne wodotryski.

Czy dobrze rozumiem, rury powrotne bedą przebiegać pod podłogą kuchni i holu i to zapewni Ci niską temperaturę na wejściu pieca?

O jakich tysiacach elementów regulacyjnych piszesz?

Jest taka rura do podlogowki z firmy rotex ktora pozwala

zasilac podlogowke woda do 70 st C. Jest to typowa rura

do ogrzewania podlogowego w drugiej rurze generujacej

izolacje powietrzna zmniejszajaca transmisje ciepla do podlogi.

Wtedy wystarczy jeden obieg grzewczy i jeden regulator temperatury

np bezposrednio na kotle. Trwalosc i gwarancja jak dla innych

systemow podlogowki.

Trzeba dac wieksze.

Np na stronach Purmo sa tabele przelicznikowe.

http://www.purmo.com/pl/productframe.asp?folderid=13&documentid=3541

Jezeli chcesz dac zasilanie 50/40 przy temp. projektowej pomieszczen 20 st

to tam gdzie wychodzi ci 1000 W musisz kupic grzejnik ktory dla zasilania 70/55 ma

2.0 * 1000W = 2000 W czyli o dwa razy wiekszej mocy (w tabeli wart wsp korekcyjnego jest 2.0)

Nie warto szalec. z grzejnikami na niskie temperatury. Proces rozkladu kurzu (nie jakas 'sucha destylacja') intensyfikuje sie dopiero powyzej 60 st -> w jego efekcie uwalniaja sie zwiazki amoniaku z ... (nie jestem chemikiem) i to one maja draznaiacy wplyw na drogi oddechowe.

Przy grzejnikach projektanci postuluja rozne temperatury, wazne jest by:

1. temp nie byla zbyt wysoka ze wzgledow zdrowotnych

2. grzejnik byl latwy w czyszczeniu

3. temp pozwalala PRZEZ WIEKSZA CZESC SEZONU na prace w 'strefie kondensacji'

4. roznica miedzy Tzasilania i Tpowrotu nie byla zbyt mala bo to wymusza uzycie

wiekszej pompy wiekszych przekrojow rur etc

5. Dobrodziejstwa kondensacji przez caly sezon okupione sa duzymi kosztami instalacji

i wymaga to dokladnej kalkulacji ekonomicznej.

Niektóre firmy (np. Kermi) podają moce grzejników dla parametrów

pracy 90/70/20 st.C (to te większe moce) i np. 55/45/20 (tych w zasadzie można

użyć od razu do projektu instalacji grzejnikowej z kondensatem,

dodając 15-20% naddatku mocy) - ja mniej więcej coś takiego zrobiłem

i mój instalator stwierdził, że całkiem OK.

Ale pierwsza zima w domku dopiero przede mną :) - ryzyko tylko takie,

że kocioł nie będzie kondensował w najcięższe i długotrwałe mrozy ...

 

hej - Krzysiek

PS1 - Instalator odradził mi robienie podłogówki na odpływie grzejników -

że to takie amatorskie trochę

PS2 - grzejniki do kondensata wychodzą drożej, ale o ile ? 500 zł na cały

dom - chyba gdzieś tak ... - wydaje mi się, że warto (a zawsze warto się

mocniej potargować - powodzenia !)

Witam.

Przy instalacji 75/55 i automatyce pogodowej kocioł bedzie pracował w pełnej kondensacji do tem. zew. -2, od -2 do -11 kondensacja będzie częściowa, a poniżej -11 kocioł przestanie kondensować. Pomimo iż poniżej -11 kocioł"wyjdzie" z obszaru kondensacji to i tak będzie miał sprawność większą o ok 5 pkt % od tradycyjnych kotłów.

W przypadku instalacji 55/45 kocioł będzi kondensował cały sezon.

pozdrawiam

:D :D :D

 

ja mialbym kilka pytan:

- co to jest czesciowa kondensacja?

- dlaczego akurat kociol ma kondensowac tylko powyzej i akurat -2°?

- dlaczego kociol kondensacyjny "bez kondensacji" ma wyzsza sprawnosc od tradycyjnych?

Znalazłem w starszych postach dość ciekawy link do strony opisującej technikę kondensacji i wszystkie jej zalety. Warto zajrzeć:

http://www.kolmet.com.pl/Press/kotly_kondens_/kotly%20kondens1.htm

Okazuje się, że "pegaziatko" ma rację, nawet stara instalacja projektowana na 90/70 z kotłem kondensacyjnym będzie kondensować w srednio w 9 z 10 dni sezonu grzewczego. Jeszcze raz polecam link.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...