Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak zmienić dom 'tradycyjny' w 'enegrooszczędny', od czego zacząć?


Recommended Posts

Witam,

 

Posiadam dom w stanie zamkniętym (ściany, stropy, dach, okna, drzwi, bez izolacji) wybudowany 10 lat temu. Jak łatwo się domyślić nie zastosowano (a w zasadzie nie przewidziano) w nim dzisiejszych rozwiązań technologicznych zmniejszających zapotrzebowanie domu na energię cieplną.

W szczególności:

 

- zastosowano wentylację grawitacyjną

- okna szczelne, ale z roletami nadstawnymi (tak nie wspominałem że są jeszcze rolety, na większości okien)

- kominek

 

Dom to połówka bliźniaka. piwnica, parter i piętro z poddaszem nieużytkowym (brak jeszcze stropu między poddaszem a piętrem), ok 100 m2 na kondygnację.

Ściany wykonane z pustaków 29 cm, ława fundamentowa, potem bloczki betonowe aż do parteru, na dachu dachówka, pod nią 2cm deski.

 

Ponieważ chciałbym zamieszkać w tym domu, a jednocześnie chciałbym żeby był on jak najekonomiczniejszy (jaki się da) zarówno pod względem kosztów eksploatacji jak i kosztów inwestycyjnych, stąd moje pytanie co w takim domu należałoby zmienić, aby osiągnąć cel, od czego zacząć?

 

Na koniec kilka moich pomysłów, niestety ekspert ze mnie żaden :)

- rekuperacja, miejsce na instalację dużo, może nawet wykorzystać istniejące kominy (3 sztuki)?

- GWC

- 20cm styropianu na ściany

- nie wiem jeszcze co pod dach, ale czytałem że nawet 40cm wełny ludzie kładą

- chyba trzeba się odizolować jakoś od piwnicy?

- o okna już pytałem na forum, i chyba niewiele się da z tym zrobić, generalna konkluja żeby zostawić jak jest (link)

- DGP?

 

Jak wspominałem ekspertem nie jestem i nie bardzo wiem jak ugryźć ten temat, jak zacząć, być może warto by zapłacić komuś za szczegółową analizę?

 

Pozdrawiam, Piotr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to się robi kompleksowo - ze strat przez przegrody na pierwszym miejscu są traty do gruntu.

Ale zanim zaczniemy prace termomodernizacyjne, należy dom uszczelnić i zrobić wentylację z odzyskiem ciepła. Bez tego przyklejanie jakiś izolacji termicznych nie ma sensu.

Do jakiego zużycia Pan by chciał zejść?

Dom izolowany - do 30kWh/m2

dom energooszczędny - połowa tego

dom pasywny poniżej 15kWh/m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to się robi kompleksowo - ze strat przez przegrody na pierwszym miejscu są traty do gruntu.

Ale zanim zaczniemy prace termomodernizacyjne, należy dom uszczelnić i zrobić wentylację z odzyskiem ciepła. Bez tego przyklejanie jakiś izolacji termicznych nie ma sensu.

Do jakiego zużycia Pan by chciał zejść?

Dom izolowany - do 30kWh/m2

dom energooszczędny - połowa tego

dom pasywny poniżej 15kWh/m2

Misiu, miałeś głupot w innych tematach nie wygadywać. Kolega chce pomocy a nie cymbalizmów! Chcesz znowu bana?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to się robi kompleksowo - ze strat przez przegrody na pierwszym miejscu są traty do gruntu.

Ale zanim zaczniemy prace termomodernizacyjne, należy dom uszczelnić i zrobić wentylację z odzyskiem ciepła. Bez tego przyklejanie jakiś izolacji termicznych nie ma sensu.

 

skoro te do gruntu są na pierwszym miejscu to chyba od tego powinno sie zacząć?

 

Do jakiego zużycia Pan by chciał zejść?

Dom izolowany - do 30kWh/m2

dom energooszczędny - połowa tego

dom pasywny poniżej 15kWh/m2

 

Mistrzu, sam wielokrotnie pisałeś, że bez 40cm styro od gruntu nie da się zrobić budynku izolowanego, to na jakie rozwiązania chcesz naciągnąć założyciela wątku, który ewidentnie tych 40cm styro od gruntu nie ma, a Ty Mistrzu jak sam wielokrotnie pisałeś nie zajmujesz się innymi domami tylko izolowanymi???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie o to chodzi, czy poniesione koszty będą współmierne do zyskanych oszczędności. Nie mam jeszcze sprecyzowane czym chciałbym grzać, w ulicy są wszelkie media, więc wachlarz szeroki (no dobra, cieplika nie ma). Na paliwo stałe trochę się boję, bo dom jest na terenie Poznania i w niedługim czasie może się okazać, że węglem nie będzie już można grzać.

 

Może to racja z tą pompą ciepła, w końcu zakładając zużycie 100kWh/m2 na rok , to wyjdzie jakieś 2000, no może 2500, co nie jest tragedią.

 

Nie mniej jednak myślałem o WM również ze względu na komfort, obecnie mieszkam w kamienicy gdzie w każdym pomieszczeniu mam wyciąg grawitacyjny, a okna i tak muszę wycierać od rana bo płyną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pigiu: to trochę pytanie: jak zmienić starego W124 w najnowszy model... Ekhm w zasadzie trzeba by wszystko.

Pewnych wartości nie przeskoczysz, pewne są - nazwijmy to nieopłacalne. Tak naprawdę trzeba by zacząć od ocieplenia fundamentów, potem w miarę możliwości przestrzeni mieszkalnej od piwnicy - jeżeli takowa jest (ale tu masz mostek - po ścianie), dalej - ocieplenie dachu i eliminację tamtejszych mostków.

Dochodząc do samego ogrzewania - np. rozplanować nawiew w taki sposób by najcieplej - odczucia - były na dole na stopach. To pozwoli zaoszczędzić kilka stopniu nawet do 3 na ogrzewaniu domu, a to już coś. Można np. przeprowadzić rury doprowadzające zimną wodę do centralnego w taki sposób by np. przechodziły częściowo w otulinie wody która jest spuszczana - jako ciepła do kanalizy.

Do tego okna na cieplejsze.

Tak naprawdę powinieneś iść z pomysłem do faceta co liczy zużycie energii. Powiedzieć mu dokładnie do masz i jak, potem mówić co zmienisz, co chcesz zmienić. On Ci z grubsza wyliczy jakie da to efekty a Ty będziesz sumował: zyski i koszty. Podejrzewam że skończy się to na ew. solarach, zmiany ogrzewania domu plus ocieplenie ścian, dachu i okna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Tak naprawdę powinieneś iść z pomysłem do faceta co liczy zużycie energii. Powiedzieć mu dokładnie do masz i jak, potem mówić co zmienisz, co chcesz zmienić. On Ci z grubsza wyliczy jakie da to efekty a Ty będziesz sumował: zyski i koszty...

 

No to już pisałem na początku, zdaję sobie sprawę, że nikt mi tu za darmo po godzinach nie zrobi szczegółowej analizy i że może warto komuś zapłacić za to, nie wiem tylko kto jest wart uwagi. Przeglądałem ofertę firmy znanej od rekuperatorów (ze słowem rekuperator w nazwie strony) i tam na podstawie projektu są w stanie zaproponować mi jakieś rozwiązanie (przynajmniej tak chwalą się na stronie). Oferta taka jest za darmo, co oczywiście musi być zrekompensowane przez samą ofertę więc nie wiem czy to coś wniesie do tematu. Jak sami wiecie i czo często się przewija przez forum, przy budowie domu ( a w zasadzie tam gdzie kasa duża) zawsze zlatują się sępy i każdemu trzeba ciągle patrzeć na ręce bo nie będzie tak jak powinno, a do tego trzeba mieć też wiedzę, nawet taka prosta rzecz jak kupno styropianu jest obarczone ryzykiem (czy trzyma parametry i czy nie jest powyginany). Tak więc staram się temat jak najbardziej zgłębić samemu, żeby uniknąć przykrych sytuacji.

 

Co do samej inwestycji, w temacie postu napisałem 'energooszczędny' oczywiście trochę na wyrost, wiem że to nie osiągalne, jednak na pewno są rzeczy nad którymi warto się zastanowić, bo mogą one przynieść konkretne korzyści.

 

I tak za pewnik obstawiam dobrą izolację, może od tego by zacząć:

- co dać na ściany i ile? Myślałem o 20cm białego styropianu?

- czy warto przyjrzeć się ścianie łączącej bliźniaki, mają one w zasadzie osobną konstrukcję oprócz dachu, tzn jest tam pustak 2x 29cm pomiędzy jest szczelina dylatacyjna i 2cm styropianu, może trzeba taką ścianę docieplić od wewnątrz, albo od wewnątrz drugiego segmentu (mam tam dostęp, stan jest taki sam jak mojego i raczej się nie zmieni prędko)

- jak ocieplić strop nad piwnicą?

- jakie grube ocieplenie dachu, 40cm wełny, może coś innego?

 

To tyle co przychodzi mi do głowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mniej jednak myślałem o WM również ze względu na komfort, obecnie mieszkam w kamienicy gdzie w każdym pomieszczeniu mam wyciąg grawitacyjny, a okna i tak muszę wycierać od rana bo płyną.

 

Wentylacja nie musi być z odzyskiem żeby działała. W obecnym mieszkaniu mam wywiewowe wentylatory Helios na pionach i też nie narzekam. Chodzi o to, że kominy już masz (nawiewniki też?), więc wręcz musiałbyś dopłacić za ich uszczelnienie, a reku z przebijaniem się przez ściany też swoje kosztuje. Odzyskuje entalpicznie połowę, zżera prąd - pytanie więc po ile masz ciepło. Jeśli po 10 gr., no to, zależy jak liczyć, musiałby pochodzić kilkanaście - dziesiąt lat żeby zwróciło się np. 15 KPLN. Ale że to Poznań, więc pewnie G11 i G12 niewiele się różnią, poza tym pewnie działka malutka, czyli że się nie da kolektora, się to pewnie skończy na gazie. Niestety, ja niczego nie sprzedaję, więc ten kejs jest dla mnie słaby, żeby zasugerować coś naprawdę mądrego. Może rzeczywiście daj po prostu 20 i 30 cm izolacji z nadzieją, że się zmieścisz w 60-80 kwh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominy już są, ale nie jestem na 100% pewien czy takie osobne nawiewniki (czerpnie) są, nie patrzyłem jeszcze pod tym kątem, natomiast z tego co widziałem to okna są szczelne bez nawiewników.

 

Działka faktycznie nie robi szału, ok 500m2 z czego chałupa z tarasem to jakieś 150m2.

 

Co do dopłacania, to dotychczas ten dom nie kosztował mnie ani złotówki, więc ewentualne uszczelnienie istniejących kominów to nie problem (nie ja za nie płaciłem :) ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kominy już są, ale nie jestem na 100% pewien czy takie osobne nawiewniki (czerpnie) są, nie patrzyłem jeszcze pod tym kątem, natomiast z tego co widziałem to okna są szczelne bez nawiewników.

 

Raczej nie spotyka się w domach osobnego doprowadzenia powietrza. Co do inwestowania w reku, to masz nad czym myśleć, natomiast dobrze radzę: w obecnej kamienicy zainwestuj stówę w nawiewnik w pomieszczeniu, gdzie jest największy problem z wilgocią. Na własnej skórze przekonasz się, że jeśli okna są rzeczywiście szczelne, wentylacja nie ma prawa zachodzić, bez względu na ilość i wysokość kominów. Nawet jak to będzie inwestycja na jedną zimę, potraktuj to jako działanie prozdrowotne i eksperyment. Bo wentylacja usuwa nie tylko wilgoć - inne zanieczyszczenia też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom to połówka bliźniaka.
ale tylko pół wybudowane czy drugie pół ma ktoś inny ?

o trochę pytanie: jak zmienić starego W124 w najnowszy model... Ekhm w zasadzie trzeba by wszystko.
wiesz i merca chętnie by odnowić i merc zrobił raz taką akcje że sam najnowszy silnik właśnie do 124'rki wadził 200 KM i coś spalanie 5 litrów.

Z autem nie jest do końca tak jak z domem, z domem masz inne podejście, właśnie reperujesz itp, ponieważ dom nie będzie 5 lat jeździł tylko z 30lat .

Taka nasza mentalność, widać nie lubimy marnować tego co jest dobre.

 

Nie wiem jak wygląda dokładnie domek, ale może bym coś pomógł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bliźniak jest w całości, stan całości taki sam z tym że ja chce swoją część dokończyć, druga część niezamieszkana i nie zapowiada się w najbliższym czasie na to że będzie, ale całość jest, że tak powiem w rodzinie.

 

Tu są rzuty:

 

https://drive.google.com/folderview?id=0Bzw3806e7TytSlNZekc4dVZ5eXM&usp=sharing

 

Jak dotrę do domu to wrzucę jeszcze przekroje jeśli się przydadzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę utrudnia to sprawę, ponieważ zostanie ściana w środku nie izolowana, chyba że drugie pół jest ogrzewane?

Nie przez Ciebie oczywiście?

Przez to trzeba będzie wybrać pół środek, nie jest możliwe że dasz 30cm izolacji u siebie, a tu trach goła ściana.

Choć z drugiej strony, najlepiej martwić się o siebie i tak efekt byłby piorunujący z taką izolacją.

Może nie pasywność ale ogrzewanie świąteczne tak.

 

Schody wejściowe, dylatacja od ścian, i wiele rzeczy i drobnostek które złożą się na całość .

I modernizacja termo ma sens jeśli zakaszesz rękawy i sam w miarę możliwości zrobisz izolację w cenie tego co ekipa zrobi masz 30c grafitowego.

 

http://www.baubiologie.at/revitalisierung.html tylko dobrze się trzymaj :jawdrop:

Projektowałem u rodziców właśnie modernizację do pasywnego i w przyszłym roku ruszają.

Piwnica aż do sufitu izolacja, podłogi nowe izolacja gruba na gruncie 20cm mim.

Każda ściana każde drzwi, już bez drzwi ... właśnie kątem zatkania mostka termicznego, plan jest i już nie wygląda to tak strasznie jak

się o tym mówi.

Plus izolacja aż po ławy, wyburzenie ścian szczytowych, kominy out, wentylacja mech plus mała PCI .

A teraz kolektory samodiełki, ponieważ część elewacji SW idalnie nadaje się na to.

Żeby stelaż zrobić i po półkolu poruszać i ustawiać kolektory z grzejników panelowych

Kwestia tylko dobrej szyby i w zimie śmiało będzie działać,

W lecie szyba nie ma znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze, ja bym się pogodził z faktem, że dom jest jaki jest - robienie z niego energooszczędnego to trochę jak przerabianie roweru na samochód. Czym będziesz grzał? Bo może rozsądniej jest wsadzić pieniądze w dobrą gruntówkę i mieć ciepło po 10 gr / kwh.

 

No ale poleciales ... Czytałeś dokładnie? Dom ma golas, SSZ. Ocieplić musi to pewne!

 

Co widzisz takiego w tym domu ze ma sie z domem pogodzić i nie ocieplać 20 cm ścian? I tak da 10 czy 12 lub 15 cm wiec za 20 cm wiele nie przepłacić. Gdzie ty "godzenie sie z faktem"?

 

Co złego ze chce dać sporo wełny w dach? Jak może łatwo rozłożyć to niech pcha 40 cm lub podwiesza 30 cm bo to sie na pewno zwróci, np przy gazie. No bo co to za wyczyn 30 cm podwieszone lub 40 cm na stropie jak i tak pewnie da min 20 cm lub 25 cm jak pół Polski teraz daje.

 

Co złego w odcięciu sie od piwnicy? Pół polski tak robi ze nie chce grzać piwnicy i jak tylko jest możliwość to daje styropian na sufit piwnicy.

 

on i kończąc rekuperacja. Da radę w tym stanie domu jeszcze to ładnie ułożyć i estetycznie zabudować. Ba może plastikowe kanały prostokątne zmieści cześć w ścianie parteru a piętro z poddasza opedzluje. Ino ta rekuperacja to wyrwanie sie cenowe przed szereg ale jeszcze na tym etapie do zrobienia i przy gazie i tym odpaleniu ekonomicznie uzasadnione.

 

Kolego ja bym u Ciebie celował w gaz i dom 5 litrowy z tym ociepleniem a w przyszłości jak za ściana ktoś zamieszka i okna wymieniasz to i w 4 literach sie zmiescisz. Tylko teraz trzeba będzie gratisowo docieplic rodzine za ściana.

 

Jutro jestem na polibudzie w Poznaniu bym Ci doradził ale nie wiem czy zdarze. Rady za free bo ja z IT i nic ci nie sprzedam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostaje jeszcze podkopac sie i ocieplić ten z 1.4 metra głęboko piwnicy 15 cm to ci zostanie cokół 5 cm. Zaś wolny komin ocieplić może bez burzenia (w środku i jak przechodzi przez strych, nie wiem co radzić bo nie dałeś przekroju pionowego). No i ile masz miejsca w piwnicy na ocieplenie sufitu? W końcu chcesz ciepły dom a nie pasywny i to ze masz komin nie dyskwalifikuje cię do domu oszczędnego
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie tak - ja wiem, że chcesz ograniczyć zużycie energii, ale w pewnym momencie staje się to nieopłacalne. Ty nie powinieneś iść do firmy która robi takie reku czy śmakie ogrzewanie, ale do gościa - architekta zajmującego się tym. On tobie wyliczy zużycie energii i do tego zużycia ty dostosujesz to co musisz zainstalować i/lub przerobić. Może się okazać, że będzie możliwość fajnego oddzielenia poziomu piwnica od poziomu zero i to w takim stopniu, że w zasadzie będzie jak pasywny.

Może się okazać, że konstrukcja ścian wymusi tak naprawdę takie a nie inne ocieplenie styro czy wełną. I tak dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dodałem przekroje.

 

lukasza dzięki za pozytywne rady, chętnie bym się spotkał, do tego pracuje na Malcie (też w IT :) )więc może dałbym rady wyskoczyć na godzinkę, napisz jak byś miał czas, telefon wysyłam na priv.

 

...Ty nie powinieneś iść do firmy która robi takie reku czy śmakie ogrzewanie, ale do gościa - architekta zajmującego się tym. On tobie wyliczy zużycie energii i do tego zużycia ty dostosujesz to co musisz zainstalować i/lub przerobić....

 

Właśnie o to mi chodzi poniekąd, stąd pytałem o kogoś godnego polecenia, bo jak już płacić to za coś wartościowego. Osobną kwestią to samemu zgłębić jak najwięcej się da, szczególnie że temat ciekawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale poleciales ... Czytałeś dokładnie? Dom ma golas, SSZ. Ocieplić musi to pewne!

 

Co widzisz takiego w tym domu ze ma sie z domem pogodzić i nie ocieplać 20 cm ścian? I tak da 10 czy 12 lub 15 cm wiec za 20 cm wiele nie przepłacić. Gdzie ty "godzenie sie z faktem"?

 

Nieskromnie siebie zacytuję z końcówki posta #9:

 

"Może rzeczywiście daj po prostu 20 i 30 cm izolacji z nadzieją, że się zmieścisz w 60-80 kwh."

 

Wyobraź sobie, że ja też lubię tytułową energooszczędność, chyba nawet dlatego tu jestem. Sęk w tym, że oczyma wyobraźni widzę budowlę z kompletnie nieocieplonymi ścianami piwnicy i potężnymi mostkami w postaci kominów, tarasów, dachu, okien, itd. Jeśli tak jest, to owszem, można to pewnie odkręcić za potężne pieniądze, pytanie czy autor pytania chce zaczynać projekt typu przeróbka dużego fiata na samochód WRC, a przede wszystkim czy ma kompetencje i środki. Ja rozumiem że to nie wasze pieniądze, ale to też jest forum o życiu, a nie tylko o tym że każdy musi mieć fioła i pasywniaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...