Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

pełne deskowanie oraz wentylacja dachu ?


zeusrulez

Recommended Posts

Pozwoliłem sobie skomentować ten artykuł. Nie wiem czy mój komentarz zostanie zamieszczony bo podlega on weryfikacji moderatora. Autor artykułu ma bardzo duże doświadczenie i jest doradcą na jednym z forów budowlanych. Myślę, że dał się podpuścić lobby producentów folii. Oczywiście takie wykonanie jak przedstawione w artykule jest jak najbardzie poprawne tylko ani finansowo, ani merytorycznie nie jest uzasadnione. Folia zamontowana w tym miejscu nie chroni przed żadnym przeciekiem bo nad nią są już dwie warstwy chroniące. Nie chroni też przed żadnym wywiewaniem włókien wełny bo nie ma tam przepływów burzliwych a są jedynie laminarne i do tego dławione. Aktualnie produkowana wełna jest bardzo dobrej jakośći i ma dość gładkie powierzchnie. Gdyby chodziło tylko o dystans można by w tym miejscu zamiast folii zamontować np. najtańszą siatkę do dociepleń. Na etapie projektowania należy zadbać aby wysokość krokwi i grubość wełny były odpowiednio dobrane. Wysokość krokwi powinna być większa o minimum 3 cm od przewidywanej grubości wełny, która będzie montowana pomiędzy krokwiami. Odpada wówczas koszt dodatkowych kontłat (są droższe od tej samej ilości drewna powiększającej wysokość krokwi), gwoździ, folii, zszywek i robocizny. Pomijam w tym miejscu aspekt bardzio niskiej żywotności folii bo nie ma on dla tego montażu żadnego znaczenia. Pozdrawiam.

 

p.s.

"tomraider" gratuluję tysięcznego wpisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

zaczynamy kryć dach dwuspadowy, poddasze jest częściowo zaadaptowane na mały strych, konstrukcja to wiązary gotowe, główna izolacja jest przewidziana w płaszczyźnie stropu (20cm). Doczytałem się różnych opinii i pomysłów, wybrany chciałbym skonsultować.

W związku z tym mam pytanie, czy kolejność poszczególnych warstw jest prawidłowa (patrząc od środka)?

- wełna mineralna ok. 10cm (wysokość krokwi ok. 18 cm)

- na krokwi płyta MFP z zachowanymi szczelinami ok. 0,5cm na łączeniach

-membrana

-kontrłaty + łaty

-blacha na rąbek

 

Na zimę zapewne zdążę tylko położyć płyty i przykryję zwykłą folią, a wiosną zrzucę folię i wykonam na gotowo wg powyższego.

Załączyłem rysunek poglądowy.

Mam również wątpliwości odnośnie połączenia styropianu z wełną, (górna powierzchnia ocieplenia zewnętrznego), materiały oddzielone będą membraną, czy to wystarczy? Nie chcę robić przerwy ponieważ odsłonię wieniec.

ocieplenie.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki jest sens wykonywać izolację cieplną w ten sposób? Daj poziomo 30 cm lub więcej a pomiędzy krokwiami nic nie dawaj. Kryj od razu na gotowo. Pozdrawiam.

 

Pokazałem oczywiście skrajną część dachu, 2,5m od murłaty zaczyna się strych, więc poziomo mógłbym dodatkowo ocieplić tylko wąski pas wzdłuż murłaty, potem pionowo ścianę strychu i skosy ponad pomieszczeniem, uznałem, że łatwiej ocieplić jedną płaszczyznę.

Na gotowo mogę nie zdążyć przed śniegiem, nie mam blachy, konstrukcja dachu będzie gotowa w tym tygodniu. Stąd wcześniejsze pytanie, czy płyta MFP może być bezpośrednio pod membraną? Jeśli nie, na tym etapie mogę ją rozciągnąć na wiązarach, na to kontrłaty, potem MFP-kontrłaty, łaty, blacha, ale to bardziej czasochłonne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś trochę ściemniasz. W górnym pasie masz tylko 10 cm wełny więc ściankę kolankową będziesz musiał ocieplić. Gdybyś od początku izolował połać dachu grubością 30 cm to ścianki kolankowej mógłbyś nie izolować. Wracając do dachu płyty MPF przykryj papą i w dowolnym czasie nawet zimą bez problemu zamontujesz krycie docelowe. Pozostanie kwestia poprawnego zwentylowania połaci ale nawet przy zastosowaniu folii wysokoparoprzepuszczalnej też tego problemu nie unikniesz. Nie ma zatem żadnego uzasadnienia w zastosowaniu tej folii na krycie wstępne. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzuciłem jeszcze raz rysunek z twoją propozycją ocieplenia. Tu nie ma ściemy, może to chaotycznie opisuję, cała szerokość wiązara wewnątrz to ok. 9m (kąt dachu 25st), w najwyższym miejscu będzie ok.2m, więc do sensownego wykorzystania zostaje środkiem pas o szerokości do 4m wzdłuż kalenicy, skrajna przestrzeń po obu stronach to miejsce bez znaczenia, jedynie wlot i wylot rekuperatora będą tam ułożony. Nie ma ścianki kolankowej, wiązary leżą na murłacie, która leży bezpośrednio na wieńcu, dom jest parterowy- ten strych to propozycja firmy wykonującej konstrukcję dachu..

Odnośnie drugiej części twojej odpowiedzi, napisałeś, że nawet kryjąc folią wysokoparoprzepuszczalną nie uniknę problemu wentylowania, dlaczego? Na pewno jak położę papę wilgoć nie będzie miała którędy wyjść spod powierzchni, a jeżeli przy kalenicy zostawię szczelinę szerokości 10cm zakrytą membraną czy to wystarczy? Czy papa to dobry pomysł pod blachę, latem temperatura pod blachą jest wysoka, papa może śmierdzieć i się topić, stąd wybrałem folię.

ocieplenie2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Czy papa to dobry pomysł pod blachę, latem temperatura pod blachą jest wysoka, papa może śmierdzieć i się topić, stąd wybrałem folię.

 

Papa to bardzo dobry pomysł a folia to zły pomysł. A od kiedy to papa topi się przy temp. 70*C~80*C? A jaką odporność na temperaturę ma wybrana przez Ciebie folia? Będziesz miał problem z wentylacją bo masz płytę OSB, która stawia dość duży opór parze wodnej. Tak więc zastosowanie folii wysokoparoprzepuszczalnej nie ma w Twoim przypadku merytorycznego uzasadnienia. Wytłumacz mi jeszcze jak możesz poczuć zapach papy w mieszkaniu skoro pod papą masz płytę OSB, przestrzeń strychu, wełnę, paroizolację i jakąś warstwę sufitu???

Wracając do strychu w jakim celu chcesz ocieplać ściany (te ściany są odpowiednikiem ścianek kolankowych) nieużytkowego strychu?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

[quote=Andrzej Wilhelmi;6257401Oczywiście takie wykonanie jak przedstawione w artykule jest jak najbardzie poprawne tylko ani finansowo, ani merytorycznie nie jest uzasadnione. Folia zamontowana w tym miejscu nie chroni przed żadnym przeciekiem bo nad nią są już dwie warstwy chroniące. Nie chroni też przed żadnym wywiewaniem włókien wełny bo nie ma tam przepływów burzliwych a są jedynie laminarne i do tego dławione. Aktualnie produkowana wełna jest bardzo dobrej jakośći i ma dość gładkie powierzchnie. Gdyby chodziło tylko o dystans można by w tym miejscu zamiast folii zamontować np. najtańszą siatkę do dociepleń. Na etapie projektowania należy zadbać aby wysokość krokwi i grubość wełny były odpowiednio dobrane. Wysokość krokwi powinna być większa o minimum 3 cm od przewidywanej grubości wełny, która będzie montowana pomiędzy krokwiami. Odpada wówczas koszt dodatkowych kontłat (są droższe od tej samej ilości drewna powiększającej wysokość krokwi), gwoździ, folii, zszywek i robocizny. Pomijam w tym miejscu aspekt bardzio niskiej żywotności folii bo nie ma on dla tego montażu żadnego znaczenia. Pozdrawiam.

 

 

Podpisuję się obiema rękami.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...