Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

podłogówka słabo grzeje


lukasz462366

Recommended Posts

Witam

Jest wprawdzie kilka podobnych tematów na forum, ale przeczytawszy je nie znalazłem odpowiedzi na mój problem:

Podłogówka słabo grzeje

 

Mam podłogówkę na parterze w domu, na piętrze grzejniki – na piecu 50-55 stopni (Kocioł dwufunkcyjny DeDietrich MCR 24/II T), a podłoga ma od 28 (przy początku podłogówki na drugim obwodzie) i 25 (na początku 1. I 3. obwodu) do 21 (bliżej powrotu wszystkich obwodów) stopni, i to przy temperaturach na zewnątrz ok. 0 stopni. Nie może dogrzać pomieszczenia 45m powyżej 21 stopni.

 

Wiem, że trzy obwody to mało na taki metraż, ale kiedyś grzała trochę lepiej. Po awarii pieca kilka lat temu, związanej z przeciekającym zaworem dopuszczającym wodę, co doprowadziło do wzrostu ciśnienia w całej instalacji sporo powyżej 2 bar, które normalnie nie są przekraczane, i zniszczyło wymiennik pieca (wymieniony na nowy), grzeje gorzej, szczególnie pierwszy obwód.

 

Od tego czasu robiłem (rękami fachowców) m.in. przepłukanie obwodów pod ciśnieniem w celu odpowietrzenia, płukanie z czynnikiem w celu usunięcia zanieczyszczeń, wymianę pompy podłogowej – co jeszcze mogę zrobić by poprawić działanie bez skucia podłogi?

 

Piony grzejnikowe są zblokowane na 50% by zwiększyć przepływ na podłogówkę, termostaty na nich skręcone na 2 w skali do 6. Zawór trójdrożny na podłogówce (B na rysunku) odkręcony na maxa, łapie właściwie tylko wodę ciepłą, bez domieszania. Pompa (C na rys.) chodzi na trzecim (max) biegu, niestety nie ma czujnika temperatury. Zaworki na obu belkach odkręcone na max. Temperatura wody spuszczonej z górnej belki (D) ma 38-39 stopni, z dolnej (E) 24-25 stopni. Odpowietrzanie zaworkami na końcu belek nic nie daje.. Na rysunku podaję też temperatury w poszczególnych punktach układu - A oznacza ile jest na piecu (50 stopni).

 

Co mogę zrobić by podłoga była ciepła na większej powierzchni, nie tylko na połowie? Bardzo proszę o pomoc. męczy mnie to już parę lat, a wzywani fachowcy nie dają rady. Chyba że możecie polecić dobrego specjalistę od podłogówek z Warszawy? Z góry dzięki

 

 

podlogowka.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

tak na szybko

 

1. temperatury, które podałeś wskazują na zbyt mały przepływ, a właściwie prawie zerowy jeśli schłodzenie to 15stC, przy takiej temp zasilania powinieneś mieć podłogę przegrzaną

2. nowa pompa OP (słabo widać, ale to chyba 25-40) na tych 3 obiegach, zakładając nawet, że mają po 120mb, powinna dawać przepływ 3 razy większy niż normatywny, a ilość obiegów na tej pompie nie daje podstaw do podejrzeń o brak odpowietrzenia

3. dziwi trochę różnica temperatur pomiędzy zaworem mieszającym, a belką zasilania (10stC) - musi podłapywać wodę z powrotu, bo przy przyblokowaniu i małym przepływie pompa powinna nawet delikatnie podgrzewać wodę

 

w związku z powyższym

 

wstępnie stawiam na problemy z przepływem, mogą być spowodowane jakimś zatorem - sprawdziłbym zawór mieszający B na początek.

 

Pompa w kotle ustawiona na 100% czy na 50%? - niby bez znaczenia, ale warto zapytać

Ile tych grzejników masz?

 

tyle na szybko

Edytowane przez gentoonx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do: gentoonx

Dzięki z odpowiedź. Co do pytań to:

1) tak ,temp wody spada prawie 15 stopni, a ile powinna? jak poprawić w takim razie te przepływy?

2) Pompa to Grundfos UPS 25-60 180, czyli mocniejsza, ustawiona jest na 3 bieg - najwyższy, czyli 100%

3) też mnie dziwi, skoro zawór mam otwarty na maxa, czyli nie powinien nic dociągać z powrotu, a z pieca idzie ponad 50 stopni. Wymienię go w takim razie, jaki zawór byłby najlepszy? Z termostatem?

4) A co do pompy w kotle... tzn. ona powinna być w środku kotła? Kocioł mam DeDietrich MCR 24/II T, kondensacyjny, czy tam w środku ma być pompa? Co przy piecu żadnej dodatkowej pompy nie widzę, ale jak ma być to poszukam?

5) grzejniki mam na osobnych rozdzielaczach, na parterze 2, na piętrze 6, na strychu 2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do xmsg

Kurcze, na tym zaworze trudno cokolwiek zobaczyć, spróbuję jeszcze odczytać, załączam poniżej fotkę.

Nie sądzę żeby był źle zamontowany, ale na wszelki wypadek go wymienię po sezonie, jeśli może być zabrudzony - a z jakiego innego powodu ten zawór mógłby mieć mały przepływ? W sensie że wogóle ten model tak ma?

Co masz na myśli pisząc że może brakować zaworu zwrotnego na podmieszaniu? Przecież to właśnie ten zawór służy do domieszania chłodniejszej wody z powrotu?

 

zawór3d.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do xmsg

Kurcze, na tym zaworze trudno cokolwiek zobaczyć, spróbuję jeszcze odczytać, załączam poniżej fotkę.

Nie sądzę żeby był źle zamontowany, ale na wszelki wypadek go wymienię po sezonie, jeśli może być zabrudzony - a z jakiego innego powodu ten zawór mógłby mieć mały przepływ? W sensie że wogóle ten model tak ma?

Co masz na myśli pisząc że może brakować zaworu zwrotnego na podmieszaniu? Przecież to właśnie ten zawór służy do domieszania chłodniejszej wody z powrotu?

 

Zawór termostatyczny do podłogówki ma zakres regulacji 20-43C.

Odkręcenie go na max, powoduje że nadal działa termostat czyli 43C.

 

Obieg podłogówki jest oddzielnym obiegiem hydraulicznym.

Powinien być stłumiony na powrocie. Masz tam zawór i powinieneś do przymknąć.

Zawór zwrotny na podmieszaniu zapewnia nam odpowiedni kierunek mieszania i zapobiega przelatywaniu zasilenia od razy na podmieszanie i powrót (w szczególnych przypadkach).

Na podmieszaniu 3D ma być wytworzone nadciśnienie od pompy obiegowej podłogówki

inaczej termostat będzie działał byle jak.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Edytowane przez xmsg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do GREGOR

Rozumiem, czyli mimo że zawór 3d jest otwarty na max, i tak nie dopuści więcej niż 43, więc czasem sobie dopuszcza z powrotu, to wyjaśnia czemu mimo jego pełnego otwarcia na górnej belce woda ma 39 stopni a nie 50, ale to dobrze.

Rozumiem że powinienem przymknąć ten zawór z czerwoną rączką na powrocie już do pieca (załączam zdjęcie) ale ile? 50%?

Niestety, za głupi jestem, i dalej nie rozumiem ostateniej części Twojej wypowiedzi - który to jest "Zawór zwrotny na podmieszaniu"? Czy to to samo co na zdjęciu poniżej, czy coś przy zaworze 3d?

Z góry dzięki za info.

zawór_powrót.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Służę schematem:

 

ogrzewanie_podlogowe_schemat.jpg

 

ZZ - zawór zwrotny, którego brakuje

 

ZR - zawór, który masz na powrocie z czerwoną rączką.

 

Zapomnij na razie o ZZ, może OP ruszy bez niego.

Nadciśnienie na dole ZT uzyskasz przymykając ZR.

 

Zamknij ZR. Zacznij go otwierać bardzo powoli 10-20-30%, gdy poczujesz szum przepływu będzie prawie OK.

Korektę na "+" wykonasz jak wyjdzie, że niedogrzewa pomieszczeń.

 

Myślę, że 50% otwarcia będzie już dużo za dużo.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do GREGOR

Rozumiem, czyli zgodnie z twoim schematem brakuje mi ZZ (zaworu zwrotnego) na rurce poniżej ZT (zaworu 3d).

W takim razie poeksperymentuję z ZZ, dzięki bardzo!

A myślisz że po sezonie warto będzie zamontować jednak ten ZZ? Jeśli to może pomóc, to to zrobię - tu się powinien zmieścić, nie? (foto)

ZawórZwrotny.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie poeksperymentuję z ZZ ...

 

Eksperymentuj z ZR, bo ZZ na razie brak ;)

 

Jak będziesz miał zamiar przerabiać ten mieszacz, to proponuję przerobić to raz a dobrze.

(układ z zaworem termostatycznym jest niesterowalny (nie masz termostatu pokojowego do sterowania podłogówki).

 

Proponuję klasyczny zawór 3D z siłownikiem i sterownik VS5500 z czujnikiem zewnętrznym.

 

Masz kocioł kondensacyjny i chcąc mieć maksymalne oszczędności,

trzeba grzać po krzywych pogodowych, czyli przy możliwie najniższej temperaturze zasilania.

 

link do instrukcji

 

Schemat strona 27.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór termostatyczny do podłogówki ma zakres regulacji 20-43C.

Odkręcenie go na max, powoduje że nadal działa termostat czyli 43C.

 

Jeśli rzeczywiście poprawny założony - pełna zgoda - niestety nie widać na zdjęciach

 

...Obieg podłogówki jest oddzielnym obiegiem hydraulicznym.

Powinien być stłumiony na powrocie. Masz tam zawór i powinieneś do przymknąć.

Zawór zwrotny na podmieszaniu zapewnia nam odpowiedni kierunek mieszania i zapobiega przelatywaniu zasilenia od razy na podmieszanie i powrót (w szczególnych przypadkach).

Na podmieszaniu 3D ma być wytworzone nadciśnienie od pompy obiegowej podłogówki

inaczej termostat będzie działał byle jak.

 

Pozdrawiam

GREGOR

 

Przyznam się że tej części teorii nie rozumiem, zwłaszcza tego przelatywania i konieczności ZZ, no ale...

nie twierdzę, że ZZ zaszkodzi, żeby nie było :) wprowadzi dodatkowe opory instalacji - tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie jak są załączane pompy....? czy chodzą cały czas obie? czy też czasem się obie lub pojedyńczo wyłączają....

jeśli naprawdę zwór 3 dr mieszający jest poprawnie zamontowany to sam zawór zwrotny może tutaj nic nie dać ....ja stawim na zawór 3 drogowy że jest źle zamontowany....

z tego co widze to ten to jest ESBE....i jesli ktoś go ktoś obrócił i zle zamontował.....może być efekt dławienia przepływu.....i więc i nie dogrzanie podłogówki....

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli naprawdę zwór 3 dr mieszający jest poprawnie zamontowany to sam zawór zwrotny może tutaj nic nie dać ....ja stawim na zawór 3 drogowy że jest źle zamontowany....

 

Autor napisał, że kiedyś było "lepiej" jak był stary kocioł. Po wymianie się pogorszyło.

 

To może być trop.

 

Jaki był poprzednio kocioł i do jakiej temperatury grzał wodę?

Jeśli parametry wody są te same, to zanieczyścił się prawdopodobnie 3D (zakładam, że filtr/filtry są czyste)

 

Tu musi być problem z przepływem albo przez 3D albo przez felerną pętlę.

 

Można sobie gdybać, bez rotametrów będzie trudno coś konkretnie powiedzieć.

 

Na upartego można podpiąć felerną pętlę bezpośrednio pod zasilenie 55C i na końcu dać zawór RTL.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, po kolei:

- kocioł zawsze był ten sam, tylko kiedyś miał awarię, po której zośtał naprawiony, niestety podczas awarii prawdopodobnie przytkała się podłogówka

- możliwe że wówczas uszkodziła się też któraś pętla, bo szczególnie pierwsza słabo działa, ale tego i tak się nie da naprawić bez kucia, nieprawdaż? Nawet jak podłączę do niej bezpośrednio wodę z pieca, to chyba nie będzie dobre rozwiązanie?

- chętnie zamontuję rotamtery żeby zmierzyć przepływ, w którym miejscu powinienem to zrobić?

- mam termostat, który załącza piec, ale jest na piętrze, gdzie grzeją grzejniki, i tam się wyłącza przy 23 stopniach - niestety, na dole, gdzie grzeje podłogowe, jest wtedy raptem 20-21 stopni, mimo że zdławiłem pion grzejnikowy oraz przykręciłem termostatu na grzejnikach do 2 w skali 0-6

- nawet jak całkiem zakręcę grzejniki, to podłogówka nie daje rady podgrzać parteru powyżej 22 stopni, przy czym temperatura wody między górną a dolną jej belką spada o 14 stopni, więc jest tu jakiś problem - z waszych komentarzy wnioskuję, że powodem jest pewnie niski przepływ

- czujnika pogodowego, żeby sterował stromizną krzywej grzewczej, nie mam, ale nie sądzę że to jest duży problem, tym bardziej że oszczędność nie jest najważniejsza, byleby podłogówka dobrze grzały parter

- oczywiście, ZZ nie mam, pomyliłem się, już przykręciłem ZR i czekam na efekty

- pompa jest wśrodku pieca, i nią zakładam że steruje piec. Druga jest przy rozdzielaczu podłogówki, i chodzi cały czas - niestety nie mam podłączonego do niej sterowania. Chodziła na 100% mocy teraz ją skręciłem na 2/3 bo ktoś pisał że jest wręcz za mocna. Poniżej wrzucam fotki zaworu 3d oraz obu pomp i okolic mojego pieca.

20131220_181944.jpg

20131220_182658.jpg

20131220_182935.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pętle od ciśnienia raczej się nie zwęziły albo zatkały.

 

Po drodze jest zawór 3D, a wcześniej filtr siatkowy.

 

Sprawdzić filtr siatkowy; dla pewności wyjąć koszyk filtracyjny.

 

Nadal podejrzanym jest zawór 3D.

Jak dla mnie się przytkał/zawiesił i daje za mało strumienia z zasilania.

 

Widać, że był rozbierany. Pytanie czy został oczyszczony i poprawnie zmontowany.

 

Jak dasz górną belkę z rotametrami i da się ustawić 2l/min na pętlę to będzie pewne, że 3D jest problemem.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawór 3 dr jest napewno dobrze załozony....(ale ktoś przy nim nieźle kombinował, bo jest pokiereszowany w miejscu regulacji)

już widze problem....

po pierwsze piec uruchamia ci się tylko i wyłacznie wtedy kiedy temperatura spada poniżej 23 stC na górze gdzie masz grzejniki..... przy grzejnikach szybciej osiagasz tą temperaturę w pomieszczeniach.....i wtedy wyłącza sie piec....więc podłoga (nie podłogówka) nie jest się wstanie dogrzac pomieszczeń do temperatury jaką chcesz osiagnąc bo zbyt krótko dziala piec.....podłoga ma duzą bezwładność i potrzebuje sporo czasu aby sie nagrzac do takiej temparatury jaką chcesz osiągnąc w pomieszczeniach z podłogówka.....nalezałoby termostat z przenieść tam gdzie masz podłogówke...

w dodatku obie pompy podpiął bym razem ze soba tak aby obie chodzily w jednym czasie....

pomijając fakt iz mozna by było dodatkowo lekko poprzykrecac te linie które lepiej wg ciebie grzeją na zaworach na rozdzielaczu (powoli po troszku i dac czas dość długi aby móc zaobserwować zmiany w temperaturze na poszczegolnych liniach...OP) wysterujesz troche przepływy na poszczególnych liniach i bedzie ok....

(no chyba że rzeczywiście problem tkwi dodatkowo w poprzytykanych rurkach OP)

ale bezwglednie powinieneś przenieść termostat sterujący pracą kotła....

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolega xmsg

może mieć rację co do faktu iż może być coś nie tak nadal z zaworem 3dr bo jesli został źle wyczyszczony albo lekko uszkodzony....w środku....a naprawdę nie trzeba wiele przy zaworach termostatycznych aby nie reagowały na zmiane ustawień.....więc może być potrzebna wymiana zaworu 3dr termostatycznego....

wystarczy go zamienić na 3dr zwykły nie termostatyczny....kasa mniejsza....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli reasumując:

- filtr (rozumiem że to to co jest na pierwszej fotce nad literą A) do wymiany lub wyczyszczenia - a czy ona wygląda na dobrze założony? nie do góry nogami jest? (załączam foto)

- zawór trójdrożny do wymiany

- belka górna do wymiany na taką z rotametrami, przy okazji usunie się problem ewentualnie przytkanych czerwonych zaworków na tej belce

- przy okazji mogę i dolną belkę wymienić, jeśli tam się przytkały zaworki (czy to możliwe?)

- i jak dam radę domontować zawór zwrotny na powrocie przed zaworem 3d.

Dobry plan? Co do przeniesienia termostatu - niestety jest na kabel, na stałe na ścianie. Ale tak poblokowałem piony grzejnikowe i termostaty na grzejnikach, że piec chodzi prawie cały dzień, więc podłogówka spokojnie powinna się dogrzać. Tylko na noc się wyłącza, bo ustawiłem na noc 22,5 stopnia. Często obserwuję termostat, i widzę że cały czas ma znaczek płomienia, że piec pracuje. Poza tym, cały czas zaglądam do pieca, i widzę że pracuje w trybie CO, więc podłogówka ma czas się dogrzać. Poza tym, przypominam, że woda na górnej belce jest ciepła (39 stopni) ale bardzo dużo traci po przejściu przez podłogówkę (25 stopni na dolnej belce). Poza tym, parę razy pozakręcałem grzejniki w domu, i dałem szansę podłogówce się parę godzin pogrzać samej, i dalej temperatura specjalnie nie wzrosła.

A poza planem wymiany, co mogę zrobić ad-hoc?

- zblokowałem zawór na powrocie

- piony grzejnikowe na 50%, grzejniki na 2 w skali 1-6

- pompa skręcona na 2 bieg z 3

- piec chodzi prawie non-stop, grzeje na 50 stopni

- zawór 3d otwarty na maxa

- na górnej belce drugi zaworek (od najcieplejszego obiegu podłogówki - max 28 stopni) skręciłem trochę, by pozostałe dwa (które łapią max 25) się podgrzały), na dolnej też go zblokowałem.

Teraz czekam, by temperatura wody na powrocie choć trochę wzrosła,i by podłoga się bardziej ogrzała nie tylko przy początku.

Poniżej foto filtra, jeśli to to o czym myślę.

20131220_182201.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemy mogą być 2:

 

- zapchane pętle podłogówki (mało prawdopodobne)

- rozwalony (zatkany/zawieszony) zawór 3D.

 

Tak się składa, że mam na zbyciu fajny zawór 3D ESBE VTA372 20-43C 1" GZ, który działał u mnie na 7 pętlach - bez problemu przez rok.

 

Będzie potrzebny - dzwoń oddam za 1/3 ceny.

 

Pozdrawiam

GREGOR

Edytowane przez xmsg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...