Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

SKLEPIENIE obudowy pieca - z czego i jak?


jacen

Recommended Posts

Witam w ostatnim dniu starego roku ,

wiem że elita pewnie przed balem a więc wiąże muchy, dopasowuje gangi/smokingi, odpowiada bez zastanowienia : "tak kochanie, ślicznie w tym wyglądasz..." czyli odpowiedzi przyjdą już w nowym roku ale w ten sposób zawsze będę mógł się pożalić że " pytam was już 2 lata " :lol2:.

 

Chcę zamknąć obudowę ciepłą z cegieł szamotowych sklepieniem poziomym na wysokości ok 2m . Myślę zrobić to z płyt krzemianowo-wapniowych Silca, opartych na ceownikach G-K które znowu opierają się na ścianie obudowy .

 

Pytanie :

1/ czy robić to : z 1 warstwy grubszych płyt 6cm czy z 2 warstw płyt 3cm sklejonych klejem na siatce [takie rozwiązanie ponoć mocniejsze na zginanie]

 

2/ jakim klejem skleić płyty : Silcadur HFS czy Silcacon a może Klebepaste od Grenaisola ?

 

Jakiś klej nietemperaturoodporny chyba odpada w tym miejscu ?Temperatura pod sklepieniem może być i 250*C tak myślę a jaka będzie w miejscu sklejenia tych płyt to nie wiem ale będzie tu odwrotność "przewietrzania" bo z obu stron jest izolacja termiczna

 

3/ siatka musi być chyba Silcatex bo zwykła w tym miejscu się stopi [pytam bo potrzebuję jej 1,5m kw a sprzedają minimum 10m kw a tania nie jest]

 

co o tym sądzicie

 

Wszystkim Forumowiczom Pomyślności Wszelakiej w 2014 życzę !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o tym nie pomyślałem - dzięki, fajne to bo samonośne

 

oprócz ceny vs. Silca oczywiście, problemem jest to że ja mam mieć sklepienie izolacyjne = "zimne" a ten szamot to chyba podstawowy a nie z grupy izolacyjnych jest - tak że będę musiał go izolować np. Silcą co chyba podważa sens jego użycia w moim przypadku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o tym nie pomyślałem - dzięki, fajne to bo samonośne

 

oprócz ceny vs. Silca oczywiście, problemem jest to że ja mam mieć sklepienie izolacyjne = "zimne" a ten szamot to chyba podstawowy a nie z grupy izolacyjnych jest - tak że będę musiał go izolować np. Silcą co chyba podważa sens jego użycia w moim przypadku?

 

Odpuść sobie więc hurdiski, zrób sklepienie z Silki. Tak jak pisałeś , podwójnie z profilami podpierającymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eniu, podpowiedz ...

 

 

2/ jakim klejem skleić płyty : Silcadur HFS czy Silcacon a może Klebepaste od Grenaisola ?

 

Jakiś klej nietemperaturoodporny chyba odpada w tym miejscu ?

 

3/ siatka musi być chyba Silcatex bo zwykła w tym miejscu się stopi [pytam bo potrzebuję jej 1,5m kw a sprzedają minimum 10m kw a tania nie jest]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warstwa klejona będzie posiadać izolację, wszak sklejasz dwie płyty ze sobą. Tak więc zrób to dowolnym klejem do płytek. Możesz nie używać kleju, wystarczy skręcić wkrętami do drewna (5mm) i podeprzeć profilami (2-3 szt). Unikaj łączenia płyt w tym samym miejscu. Z siatką jest podobnie, z ta ceną to coś mi się zdaje, że to ściema. Jedna i druga siata ma podobny skład chemiczny. Chętnie wysłuchałbym argumentów za przepłacaniem....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Warstwa klejona będzie posiadać izolację, wszak sklejasz dwie płyty ze sobą. Tak więc zrób to dowolnym klejem do płytek. Możesz nie używać kleju, wystarczy skręcić wkrętami do drewna (5mm) i podeprzeć profilami (2-3 szt). Unikaj łączenia płyt w tym samym miejscu. Z siatką jest podobnie, z ta ceną to coś mi się zdaje, że to ściema. Jedna i druga siata ma podobny skład chemiczny. Chętnie wysłuchałbym argumentów za przepłacaniem....

 

Też nie chciałbym przepłacać, ale:

1) jaka będzie wytrzymałość takiej przegrody w przypadku awarii typu pożar? Płyty wytrzymają 1000C przez ok. 20-30 minut, ale cała konstrukcja zawali się, bo klej puści przy niższej temperaturze?

2) "podeprzeć profilami" - czy stosując połączenie materiałów o bardzo różnym współczynniku rozszerzalności nie narobimy sobie kłopotów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nie chciałbym przepłacać, ale:

1) jaka będzie wytrzymałość takiej przegrody w przypadku awarii typu pożar? Płyty wytrzymają 1000C przez ok. 20-30 minut, ale cała konstrukcja zawali się, bo klej puści przy niższej temperaturze?

2) "podeprzeć profilami" - czy stosując połączenie materiałów o bardzo różnym współczynniku rozszerzalności nie narobimy sobie kłopotów?

 

Jak pisał klasyk - skąd pożar w obudowie? Ale wiadomo - karabin raz w roku strzela sam. 20 minut może palić się nie będzie (może), a to i tak jedno z lepszych zabezpieczeń przed ogniem, a zabezpieczać ma właściwie przed wysoką temperaturą (bez płomienia).

Krzemian wapnia ma skłonność do skurczu przy podgrzewaniu (jednorazowo) i siatka ma zabezpieczyć przed wyginaniem warstwy. Najlepiej to skleić i skręcić - najlepiej, jak pisał Eniu, poskładać to tak, żeby samo (bez wkrętów i kleju) też się pewnie trzymało.

Droższa siatka może mieć dłuższe włókna, bo sklejająca je żywica puści najwcześniej i króciutkie włókna mogą już nie spełniać swojej roli. Może też być poklejona czymś innym niż żywica organiczna (to tylko moje przypuszczenia - nie znam produktu).

Kolega pisał o podparciu profilami, więc nie mogą one być w żaden sposób związane z płytami - mają zabezpieczać przed spadnięciem płyt w przypadku ich pokawałkowania, no i ułatwiać montaż samego sklepienia. Profile poziome nie mogą być też sztywno związane ze ścianami pionowymi obudowy - mają być położone "suwliwie" (chociaż w miękkich płytach by sobie pewne wygniotły dylatację, ale po co się przekonywać).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej to skleić i skręcić - najlepiej, jak pisał Eniu, poskładać to tak, żeby samo (bez wkrętów i kleju) też się pewnie trzymało. Profile poziome nie mogą być też sztywno związane ze ścianami pionowymi obudowy - mają być położone "suwliwie" (chociaż w miękkich płytach by sobie pewne wygniotły dylatację, ale po co się przekonywać).

Pozdrawiam

 

Teraz wszystko jasne.

Podpowiedzcie jeszcze proszę, jak zabezpieczyć płyty CaSi od wewnątrz - wydaje się, że mogą pylić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

To nie żaden marketing ... to chciejstwo klienta/inwestora ...

Kiedyś z urządzeń ogniowych w domu były do wyboru dwa rodzaje pieca i dwa rodzaje kuchni, a wszystko w dwóchjednynie słusznych kolorach kafla ... bo tyle umiał miejscowy zdun i takie kafle akurat były dostępne ...

Nie było kominków z wkładami o szerokości drzwiczek wynoszącej jeden metr, nie było kominków z drzwiami podnoszonymi do góry, mało komu przychodziło do głowy że można piecem kaflowym czy kominkiem otwartym ogrzać cały dom. Bo było to wtedy niemożliwe (prawie).

Równie dobrze można powiedzieć że kiedyś świetnie się jeździło "maluchem", bo mozna było nim nawet zajechać do Bułgarii na wczasy, a wszystko po nim to marketing i zbędny rozwój techniki ... :rolleyes:

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz wszystko jasne.

Podpowiedzcie jeszcze proszę, jak zabezpieczyć płyty CaSi od wewnątrz - wydaje się, że mogą pylić...

 

Możesz je pociągnąć systemowym impregnatem. Żeby zaoszczędzić, możesz go w tym przypadku rozcieńczyć wodą 1:1.

One jednak raczej nie pylą (chociaż nie wyglądają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam,

 

Mam zrobioną już obudowę kominka z płaszczem wodnym z płyt silca. Chciałbym zabudowę przewodu spalinowego + komory dekompresyjnej wykończyć gładzią, natomiast reszta będzie w płytkach. I tu mam pytanie, czy takie płyty przed gładzią można gruntować gruntem uniwersalnym (np, Tytana) i zastosować zwykłą gładź, czy trzeba używać jakiś specjalnych? Czy trzeba wzmocnić siatką? Obudowa przy palącym się kominku jest ledwo ciepła, jedynie cieplejsze miejsca to w pobliżu drzwi i kratek wylotowych u góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie organoleptyczne sprawdzanie temperatury może być mylące - przykład z łyżeczką w gorącej herbacie jest obrazowy: stalowa nie parzy, a spróbuj dotknąć aluminiowej - a mają przecież tę samą temperaturę.

W chłodniejszych miejscach można użyć gruntu akrylowego, ale lepszy i pewniejszy będzie systemowy do płyt. Jak cena Cię odstrasza, możesz go rozcieńczyć trochę wodą (albo przyjrzyj się etykiecie i zrób go sam).

W gorących miejscach musi być ten właściwy.

Inną temperaturę będzie miała ta powierzchnia po pokryciu warstwą wykończeniową (na pewno nie niższą). Grunt akrylowy może emitować jakiś czas zapach palonej elektryki, ale to przejdzie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź, trochę mi zostało tego impregnatu (niecałe pół litra), więc rozcieńczę to z wodą i pomaluje te miejsca, gdzie będzie najwyższa temperatura. A co do samego wykończenia, czy trzeba najpierw dać warstwę zbrojoną siatką i później tynk/gładź, czy można od razu? Nie będzie pękać na łączeniach płyt?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...