Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wentylacja ściany warstwowej w nowoczesnym domu


bocian123

Recommended Posts

Witam

 

W niedalekiej przyszłości będę budował dom i mam kilka wątpliwości co do konstrukcji ściany zewnętrznej.

Nadmienię że chciałbym żeby dom był energooszczędny - dach 40cm ocieplenia / okna obniżony współczynnik U montowane w warstwie ocieplenia / rekuperacja z GWC, dodatkowe uszczelnienie wokół okien i dachu

 

Zamierzam wybudować ściane w technologi warstwowej poroterm + styropian + pustka + cegła ręcznie formowana (25+20+4+10=59cm)

(Za ścianą 3/4 warstwową przesadziła elewacja z cegły)

 

Jak powszechnie wiadomo stosowanie pustki wentylacyjne przy ociepleniu styropianem nie jest "wymagane" tak jak przy wełnie lecz "tylko" "wskazane"

 

Zastanawiają mnie następujące kwestie:

 

- na ile wentylacja mechaniczna zmniejszy efekt przenikania pary wodnej z wnętrza przez ścianę nośną (czy można założyć że para z wnętrza nie będzie się wykraplać w ścianie?)

- czy zastosowanie nie wentylowanej pustki wystarczy aby odprowadzić nadmiar wilgoci z elewacji (powstałej po deszczu) i zapobiegnie wykwitom na elewacji

- na ile wentylowana pustka zmniejszy izolacyjność ścian (pod elewacją jest przecież goły materiał izolacyjny nie tak jak w ścianie 2W otynkowany)

- czy w ogóle można zostawić goły styropian w ścianie warstwowej z pustką powietrzna wentylowane - nie przyspieszy to jego degradacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam

 

W niedalekiej przyszłości będę budował dom i mam kilka wątpliwości co do konstrukcji ściany zewnętrznej.

Nadmienię że chciałbym żeby dom był energooszczędny - dach 40cm ocieplenia / okna obniżony współczynnik U montowane w warstwie ocieplenia / rekuperacja z GWC, dodatkowe uszczelnienie wokół okien i dachu

 

Zamierzam wybudować ściane w technologi warstwowej poroterm + styropian + pustka + cegła ręcznie formowana (25+20+4+10=59cm)

(Za ścianą 3/4 warstwową przesadziła elewacja z cegły)

 

Jak powszechnie wiadomo stosowanie pustki wentylacyjne przy ociepleniu styropianem nie jest "wymagane" tak jak przy wełnie lecz "tylko" "wskazane"

 

Zastanawiają mnie następujące kwestie:

 

- na ile wentylacja mechaniczna zmniejszy efekt przenikania pary wodnej z wnętrza przez ścianę nośną (czy można założyć że para z wnętrza nie będzie się wykraplać w ścianie?)

- czy zastosowanie nie wentylowanej pustki wystarczy aby odprowadzić nadmiar wilgoci z elewacji (powstałej po deszczu) i zapobiegnie wykwitom na elewacji

- na ile wentylowana pustka zmniejszy izolacyjność ścian (pod elewacją jest przecież goły materiał izolacyjny nie tak jak w ścianie 2W otynkowany)

- czy w ogóle można zostawić goły styropian w ścianie warstwowej z pustką powietrzna wentylowane - nie przyspieszy to jego degradacji?

 

witaj Bocian123,

 

żeby koledzy z forum mogli przeliczyć dokładnie jak to będzie wyglądać to musisz podać w jakiej strefie klimatycznej Polski mieszkasz. Np. w strefie IV wystąpi jak piszesz wilgoć,

a w strefie III nie będzie występować punkt rosy pod warunkiem jak uszczelisz ściany zewnętrzne od wewnątrz. W innym wypadku wystąpi punkt rosy. Nie stosój żadnej pustki pomiędzy przegrodami nic nie daje, a wręcz pogorszy parametry izolacyjne. Jak napisał mpoplaw zastosuj materjał sypki, a wtedy uzyskasz dodatkowo 4 cm izolacji co da Ci wartość ok. U=0,111 W/m2K (gratuluje!). Wentylacja mech. nie pomoże Ci w zatrzymaniu powstawania punktu rosy.

 

Pzdr.

 

Janek

Edytowane przez 17jan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witaj Janek

 

Dom będzię w drugiej strefie (w Poznaniu).

Jeżeli chodzi o wentylowaną pustkę to też bym jej nie robił ale zalecają ją wszyscy eksperci od elewacji z licówki - pytanie czy obawa o wykwity na elewacji poprzez brak szczeliny wentylacyjnej są zasadne? czy to tylko wybujane zalecenia

U=0,11 to będzie ciężko bo jeszcze straty na kotwach (jakieś 0,01) i był by potrzebny granulat o lambdzie 0,031 (jak w styropianie grafitowym) a z tego co się orientowałem to granulaty to zazwyczja mają lambdę 0,043

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nie martw się tym.

2. Wykwity tworzą się

- od zaprawy która ma za dużo soli lub gdy producent cegły dodał jej zbyt dużo (zobaczysz ją w cegle kiedy „Majstry” będą przycinać główki)

- ściana zewnętrzna była murowana podczas deszczu lub przy zbyt dużej wilgotności

Deszcz/wilgoć nie przebije się przez cegłę. Cegłę o wysokiej nasiąkliwości zaimpregnuj i będzie po kłopocie.

Szczelina wentyluje głownie skropliny wynikające z różnicy temperatur między tem na zewnątrz a wewnątrz.

3. Nie mam pojęcia. Również próbowałem zgłębić ten temat. Dotarłem do jakiejś książki z budownictwa, która nakładała obowiązek robienia szczelin dylatacyjnych na starcie pod i nad oknami oraz na górze elewacji. Nie wnikałem. Zastosowałem tak jak miało być.

4. Jedynym problemem jest tylko robactwo, które w jakiś dziwny sposób wlezie Ci między ściany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...