michałd 14.01.2014 15:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2014 witam mam zamiar wyremontować mały domek\mieszkanie. Zaczynam od instalacji ogrzewania ale chcę wiedzieć jakie mam je wybrać zanim będę ocieplał budynek. poniżej szybki rysunek jak ja bym to widział. proszę o pomoc czy to będzie dobre rozwiązanie. bardzo dziękuję. pozdrawiam chę jeszcze dodać na posadzkę styro 5 cm sufit na parterze 10/15 cm ściany to 25cm pustak szlakowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 15.01.2014 07:29 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 pomógłby mi ktoś ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek W 15.01.2014 08:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 Radzę najpierw ocieplić a potem dobierać ogrzewanie. Jak ocieplisz ograniczysz straty ciepła, więc automatycznie inny, mniejszy system CO będzie się sprawdzał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotrek2005 15.01.2014 10:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 to okno koło drzwi to chyba jakieś stare jestjeśli tak to koniecznie wymiana przed ociepleniema ogrzewanie przy tak małej powierzchni to chyba wystarczy zwykły grzejnik elektr.ale poczekaj na opinie tych co się lepiej znają bo ja tak na "chłopski rozum" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 15.01.2014 13:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 U Ciebie Piotrze problem nie polega na samym przyłożeniu 10cm izolacji ... widzę w tym pół środek. Jedynie co mogę zrobić i co przyniesie efekt - skłonić Ciebie do przemyślenia nad zlikwidowaniem masy mostków termicznych. Bez metodycznego podejścia nic da ... nawet wyskoczenie z 30cm izolacji . Jeśli będziesz mieszkał z rodziną w tak małym domu - myślę iż warto zrobić to dobrze, jedyne ogrzewanie to do ciepłej wody użytkowej i od wielkiego mrozu jakieś dogrzanie ... Schody, murek przy schodach, to wypadało by jakoś oddzielić od domu. Pasywnego może nie osiągniesz standardu - lecz 27 m^2 * 10 wat ... daje te 270 ... mocy ... to jest 3 osoby w domu ... przyjmuje się 100 wat na siedzącego ludzia Prędzej bym dał EPS'a na dach ... aby wyrównać i zakryć gzyms. Ponieważ pozostawienie takich luk jak pisałem zniweczy efekty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 15.01.2014 15:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 głównym ogrzewaniem będzie koza z szamotem z opcją palenia węglem w dużym pokoju. do tego pod oknami grzejniki konwentorowe albo akumulacyjne w razie bardzo niskiej temperatury. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 15.01.2014 15:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 okna obydwa będą nowe także drzwi wejsciowe a za nimi zrobione i oceiplony taki przedpokój żeby zimą zatrzymać chłodne powietrze podczas wchodzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 15.01.2014 15:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 מרכבה b=U Ciebie Piotrze problem nie polega na samym przyłożeniu 10cm izolacji ... widzę w tym pół środek.Jedynie co mogę zrobić i co przyniesie efekt - skłonić Ciebie do przemyślenia nad zlikwidowaniem masy mostków termicznych.Bez metodycznego podejścia nic da ... nawet wyskoczenie z 30cm izolacji .Jeśli będziesz mieszkał z rodziną w tak małym domu - myślę iż warto zrobić to dobrze, jedyne ogrzewanie to do ciepłej wody użytkowej i od wielkiego mrozu jakieś dogrzanie ... Schody, murek przy schodach, to wypadało by jakoś oddzielić od domu.Pasywnego może nie osiągniesz standardu - lecz 27 m^2 * 10 wat ... daje te 270 ... mocy ... to jest 3 osoby w domu ... przyjmuje się 100 wat na siedzącego ludzia Prędzej bym dał EPS'a na dach ... aby wyrównać i zakryć gzyms. Ponieważ pozostawienie takich luk jak pisałem zniweczy efekty. Nie bardzo cię kolego rozumiem Byłbym wdzięczny gdybyś mi szczegółowo opisał jak wykonać takie ocieplenie i czy te ocieplenia które jest w pierwszym poscie zda egzamin (patrz foto). z góry dzięki. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pzw 15.01.2014 20:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2014 Domyślam się że mieszkać będziecie na górze, ale czy dół też ma być jakoś ogrzewany ?Ten domek jest wolnostojący czy "przyklejony" z lewej do innego, bo ze zdjęcia trudno jednoznacznie ocenić ?To "zielone po prawej" to już jest , czy ma być ? Dużym problemem będzie górny strop z dachem. Tutaj jest największy mostek cieplny, bo chyba nie ma pod połacią dachową izolacji ?Należałoby ocieplenie ścian podciągnąć pod sam dach i po bokach do obróbek blacharskich, równocześnie też znaleźć jakiś sposób ocieplenia połąci dachowej z zewnątrz.. Powierzchnia jest niewielka, to koszt nie musi zrujnować budżetu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 16.01.2014 16:55 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2014 (edytowane) Domyślam się że mieszkać będziecie na górze, ale czy dół też ma być jakoś ogrzewany ? Ten domek jest wolnostojący czy "przyklejony" z lewej do innego, bo ze zdjęcia trudno jednoznacznie ocenić ? To "zielone po prawej" to już jest , czy ma być ? Dużym problemem będzie górny strop z dachem. Tutaj jest największy mostek cieplny, bo chyba nie ma pod połacią dachową izolacji ? Należałoby ocieplenie ścian podciągnąć pod sam dach i po bokach do obróbek blacharskich, równocześnie też znaleźć jakiś sposób ocieplenia połąci dachowej z zewnątrz.. Powierzchnia jest niewielka, to koszt nie musi zrujnować budżetu. dół nie będzie ogrzewany, czasami jak jest mega mróz to przepalamy tam, jest koza ale chce na sófit położyć ocieplenie 15stke. tak z lewej strony jest jakby przyklejony jest tam mieszkanie. nie wiem o jakie zielone ci chodzi :. Wydaje mi się że na dachu nie ma izolacji ale upewnie się i napisze. gdybym podciągnął ocieplenie pod sam dach tzn że muszę rynny zdemontować ? czy ocieplać od samego dołu czy tylko na wysokosci gdzie znajduja sie pomieszczenia ? jakby wygladało ocieplenie dachu? co po kolei robic ?? Edytowane 16 Stycznia 2014 przez michałd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pzw 16.01.2014 20:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2014 (edytowane) To zielone z rysunku . To chyba jest obecnie, ale i tak powinno być zakryte nową izolacją, aby ściana była równa. Według mnie ( ja dla siebie tak bym zrobił) należy ocieplić cały budynek do spodu. Czy to ma być 15 cm, to bym się zastanawiał. Może lepiej dać 10 cm dobrego styropianu o lepszym współczynniku izolacyjności, a pomyśleć o dachu ? Oczywiście wymiana okien. Pomysł z wiatrołapem przy drzwiach wejściowych bardzo dobry, skoro masz trochę miejsca, aby to zrobić. Co do demontażu rynien, to zależy czy jest tam miejsce między ścianami i nimi ? Jeśli dach nieco wystaje poza mur i zmieści się 10 - 15 cm izolacji, to chyba nie ma potrzeby................ale to zawsze na miejscu należy zweryfikować. Z tego zdjątka nie sposób. Z dachem raczej nic nie zrobisz, bo go przecież nie będziesz rujnował - wygląda całkiem dobrze na zdjęciu. Chyba że da się wejść między sufit i dach i położyć wełnę np. Pomyślałem o natryskowej metodzie izolacji dachu. Natryskuje się specjalną piankę, a potem na nią utwardzacz, który zabezpiecza ją przed działaniem słońca i pozostałych warunków atmosferycznych. Zyskuje się ciągłą i bardzo szczelną warstwę, a przy tym super izolacyjną. Przy powierzchni twojego dachu nie było by to bardzo drogie. W necie oferują też styropiany do dachu. Jakieś inne metody też pewnie są, ale nie mam ich rozeznanych ? Edytowane 16 Stycznia 2014 przez pzw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 17.01.2014 13:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2014 To zielone z rysunku . To chyba jest obecnie, ale i tak powinno być zakryte nową izolacją, aby ściana była równa. Według mnie ( ja dla siebie tak bym zrobił) należy ocieplić cały budynek do spodu. Czy to ma być 15 cm, to bym się zastanawiał. Może lepiej dać 10 cm dobrego styropianu o lepszym współczynniku izolacyjności, a pomyśleć o dachu ? Oczywiście wymiana okien. Pomysł z wiatrołapem przy drzwiach wejściowych bardzo dobry, skoro masz trochę miejsca, aby to zrobić. Co do demontażu rynien, to zależy czy jest tam miejsce między ścianami i nimi ? Jeśli dach nieco wystaje poza mur i zmieści się 10 - 15 cm izolacji, to chyba nie ma potrzeby................ale to zawsze na miejscu należy zweryfikować. Z tego zdjątka nie sposób. Z dachem raczej nic nie zrobisz, bo go przecież nie będziesz rujnował - wygląda całkiem dobrze na zdjęciu. Chyba że da się wejść między sufit i dach i położyć wełnę np. Pomyślałem o natryskowej metodzie izolacji dachu. Natryskuje się specjalną piankę, a potem na nią utwardzacz, który zabezpiecza ją przed działaniem słońca i pozostałych warunków atmosferycznych. Zyskuje się ciągłą i bardzo szczelną warstwę, a przy tym super izolacyjną. Przy powierzchni twojego dachu nie było by to bardzo drogie. W necie oferują też styropiany do dachu. Jakieś inne metody też pewnie są, ale nie mam ich rozeznanych ? tak jak wcześniej pisałem zamierzam ocieplić sufit tzn. opuścić z 20/25 cm i nawpychać wełny. Czy to na razie wystarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pzw 17.01.2014 21:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2014 Jak nie ma innej możliwości docieplania, to faktycznie izoluje się wewnątrz, tyle że są pewne niebezpieczeństwa o którychdobrze mieć pojęcie. Piszę to za każdym razem, bo ludzie jakoś nie mogą zrozumieć, ale izolowanie wewnątrz, to żadne docieplenie, tylkoodcinanie ściany, bądź sufitu od wnętrza domu/ mieszkania. To może mieć ( nie musi) znaczne konsekwencje. Przegroda izolowana od wewnątrz nie nagrzewa sięjak inne ściany, tylko zmienia swoją temperaturę i wilgotność w takt zmian pogodowych. Jak będzie bardzo mroźno, to się wymrozi. Jak wilgotno, to trochę wilgoci wchłonie.Przyjdą ciepłe dni - zacznie wszystko schnąć. I tak w kółko. U Ciebie jest co prawda dach nad sufitem, zatem te zmiany będą mniejsze, ale też wystąpią, bo warstwa powietrza jest dostatecznie gruba, aby wystąpił ruch konwekcyjny. A jak powietrze jest w ruchu, to żaden z niego izolator. I to powietrze może wychładzać strop w długie okresy zimna i mrozu. Wychłodzenie może postępować niżej do ścian, jeśli okres niekorzystnej pogody będzie dostatecznie długi. W jakimś miejscu ( zbiegiem okoliczności najczęściej przy suficie i w rogach)temperatura na powierzchni ściany w środku, spadnie do tzw. TEMPERATURY PUNKTU ROSY i w tym miejscu może zacząć się wykraplanie wilgoci. Ratunkiem w takim przypadku jest utrzymywanie temperatury najwyższej akceptowalnej do mieszkania i skuteczna wentylacja wnętrza, aby usuwać wilgoć bytową, której się tworzy niemało. Tym bardziej że kubatura mieszkania nie jest duża, a łazienka i kuchnia stanowią znaczną jej część. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 18.01.2014 06:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2014 Jak nie ma innej możliwości docieplania, to faktycznie izoluje się wewnątrz, tyle że są pewne niebezpieczeństwa o których dobrze mieć pojęcie. Piszę to za każdym razem, bo ludzie jakoś nie mogą zrozumieć, ale izolowanie wewnątrz, to żadne docieplenie, tylko odcinanie ściany, bądź sufitu od wnętrza domu/ mieszkania. To może mieć ( nie musi) znaczne konsekwencje. Przegroda izolowana od wewnątrz nie nagrzewa się jak inne ściany, tylko zmienia swoją temperaturę i wilgotność w takt zmian pogodowych. Jak będzie bardzo mroźno, to się wymrozi. Jak wilgotno, to trochę wilgoci wchłonie. Przyjdą ciepłe dni - zacznie wszystko schnąć. I tak w kółko. U Ciebie jest co prawda dach nad sufitem, zatem te zmiany będą mniejsze, ale też wystąpią, bo warstwa powietrza jest dostatecznie gruba, aby wystąpił ruch konwekcyjny. A jak powietrze jest w ruchu, to żaden z niego izolator. I to powietrze może wychładzać strop w długie okresy zimna i mrozu. Wychłodzenie może postępować niżej do ścian, jeśli okres niekorzystnej pogody będzie dostatecznie długi. W jakimś miejscu ( zbiegiem okoliczności najczęściej przy suficie i w rogach)temperatura na powierzchni ściany w środku, spadnie do tzw. TEMPERATURY PUNKTU ROSY i w tym miejscu może zacząć się wykraplanie wilgoci. Ratunkiem w takim przypadku jest utrzymywanie temperatury najwyższej akceptowalnej do mieszkania i skuteczna wentylacja wnętrza, aby usuwać wilgoć bytową, której się tworzy niemało. Tym bardziej że kubatura mieszkania nie jest duża, a łazienka i kuchnia stanowią znaczną jej część. czyli jest sens ocieplać ściany i sufit od wewnątrz czy bardziej skupić się na zewnętrznej stronie. Pytam bo jezeli nie ma sensu to strata kasy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pzw 18.01.2014 08:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2014 Bezdyskusyjne jest ocieplenie całego domku od zewnątrz - od dachu do poziomu podwórka, i zaizolowanie stropu pod mieszkaniem.Wymiana okien i drzwi ( o ile dobrze wyczytałem ?) również.Co do izolowania sufitu w mieszkaniu od środka, to najlepiej będzie jak się poradzisz fachowca na miejscu. Trzeba zobaczyć budynek " na żywo" i ocenić.Zdjęcie to za mało. Całkiem możliwe zresztą, że można będzie zrezygnować z tej izolacji, biorąc pod uwagę małą kubaturę wnętrza ?Dobrze zrobiona izolacja ścian i wymiana stolarki, spowoduje że straty przez sufit zniweluje niewielki wzrost temperatury, osiągnięty kałym kosztem.Byłoby to z pewnością bezpieczniejsze, niż izolacja pod sufitem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 18.01.2014 12:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2014 (edytowane) Bezdyskusyjne jest ocieplenie całego domku od zewnątrz - od dachu do poziomu podwórka, i zaizolowanie stropu pod mieszkaniem. Wymiana okien i drzwi ( o ile dobrze wyczytałem ?) również. Co do izolowania sufitu w mieszkaniu od środka, to najlepiej będzie jak się poradzisz fachowca na miejscu. Trzeba zobaczyć budynek " na żywo" i ocenić. Zdjęcie to za mało. Całkiem możliwe zresztą, że można będzie zrezygnować z tej izolacji, biorąc pod uwagę małą kubaturę wnętrza ? Dobrze zrobiona izolacja ścian i wymiana stolarki, spowoduje że straty przez sufit zniweluje niewielki wzrost temperatury, osiągnięty kałym kosztem. Byłoby to z pewnością bezpieczniejsze, niż izolacja pod sufitem. Dzięki bardzo.Ja patrzyłem na to z perspektywy że im więcej tym lepiej ale widocznie nie zawsze tak czy inaczej chcę opuścić ten sufit ze względu na to że jest skos i to brzydko wygląda. Jeżeli opuszczę go na stelażach bez wełny to będzię się ta przestrzeń "pocić"tzn będzie wilgoć ? Co do ocieplenia ścian, i sufitu od dołu to jaki styro byś proponował. Jest sens jeszcze ocieplić styro 5tką podłogę? czy w opuszczonym suficie mógłbym ocieplić sufit/dach styropianem ? czytałem że jest możliwość położenia folii parochłonnej gdzie dajemy wełnę aby nie przepuszczała wod. pozdrawiam Edytowane 18 Stycznia 2014 przez michałd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pzw 19.01.2014 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2014 Jeśli jesteś zdecydowany na obniżenie i prostowanie sufitu, to faktycznie można na stelaż rozłożyć izolację. Z postów na tym forum wiem, że sporo ludzi tak robi.Myślę że lepszym rozwiązaniem będzie tu wełna (taka do poddaszy), bo można ją dość łatwo i dokładnie rozłożyć. Ze styropianem byłoby trudniej.Czy tam potrzebna jest folia, to nie wiem ? Ważniejsze dla mnie by było dokładne rozeznanie co do szczelności dachu i stropu na mieszkaniem.Jak któryś z nich jest nieszczelny i zacznie przeciekać, to żadna folia nie pomoże.Gdy szczelność będzie, to wełna wyschnie od ciepła z mieszkania(pod sufitem zawsze najcieplej).Co do styropianu, to osobiście uważam ze musi to być styropian z atestem ITB(Instytut Techniki Budowlanej). Reszta zależy od Ciebie. Dla 10 cm styropianu o nazwie Styropor( nazwa z programu do obliczeń cieplnych- nie wiem co to za firma) i Twojej ściany z żużla 25 cm wartość U = ok. 0,275 W/m2*K. Dla stropu pod podłogą i 15 cm takiego samego styro wyszło 0.2 W/m2*K. Podłogi w mieszkaniu nie należy niczym ocieplać, jeśli zrobisz izolację ścian i dolnego stropu porządnie.I nie śpiesz się z tą pracą, gdy już będziesz na nią zdecydowany. Daj domkowi wyschnąć przez wiosnę i początek lata. Rób wymiany stolarki i drzwi, a ściany na koniec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michałd 20.01.2014 09:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2014 Jeśli jesteś zdecydowany na obniżenie i prostowanie sufitu, to faktycznie można na stelaż rozłożyć izolację. Z postów na tym forum wiem, że sporo ludzi tak robi. Myślę że lepszym rozwiązaniem będzie tu wełna (taka do poddaszy), bo można ją dość łatwo i dokładnie rozłożyć. Ze styropianem byłoby trudniej. Czy tam potrzebna jest folia, to nie wiem ? Ważniejsze dla mnie by było dokładne rozeznanie co do szczelności dachu i stropu na mieszkaniem. Jak któryś z nich jest nieszczelny i zacznie przeciekać, to żadna folia nie pomoże.Gdy szczelność będzie, to wełna wyschnie od ciepła z mieszkania(pod sufitem zawsze najcieplej). Co do styropianu, to osobiście uważam ze musi to być styropian z atestem ITB(Instytut Techniki Budowlanej). Reszta zależy od Ciebie. Dla 10 cm styropianu o nazwie Styropor( nazwa z programu do obliczeń cieplnych- nie wiem co to za firma) i Twojej ściany z żużla 25 cm wartość U = ok. 0,275 W/m2*K. Dla stropu pod podłogą i 15 cm takiego samego styro wyszło 0.2 W/m2*K. Podłogi w mieszkaniu nie należy niczym ocieplać, jeśli zrobisz izolację ścian i dolnego stropu porządnie. I nie śpiesz się z tą pracą, gdy już będziesz na nią zdecydowany. Daj domkowi wyschnąć przez wiosnę i początek lata. Rób wymiany stolarki i drzwi, a ściany na koniec. Tak właśnie zacznę od drzwi okien, przegląd rynien i komina. Kilka rurek do łazienki i kuchni ( woda do kąpieli z pompy), mały junkers. Później sufit ze stelaży i elektryka na ledy. Jak byś się odniósł do ocieplenia ścian wewnątrz budynku w moim przypadku tzn. Wełna pod nidą 10 cm. ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pzw 20.01.2014 14:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2014 Jak byś się odniósł do ocieplenia ścian wewnątrz budynku w moim przypadku tzn. Wełna pod nidą 10 cm. ? Nie rozumiem co to jest wełna pod nidą - to chyba jakaś literówka ? Jeśli masz na myśli izolację wewnętrzną ścian w mieszkaniu, to absolutnie odradzam !!! W przypadku dolnych pomieszczeń też to nie jest potrzebne, skoro używane będą sporadycznie i nie będzie tam grzane. Lepiej dodaj 5 cm ocieplenia zewnętrznego i będziesz miał spokój. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pzw 20.01.2014 14:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2014 Jak byś się odniósł do ocieplenia ścian wewnątrz budynku w moim przypadku tzn. Wełna pod nidą 10 cm. ? Nie rozumiem co to jest wełna pod nidą - to chyba jakaś literówka ? Jeśli masz na myśli izolację wewnętrzną ścian w mieszkaniu, to absolutnie odradzam !!! W przypadku dolnych pomieszczeń też to nie jest potrzebne, skoro używane będą sporadycznie i nie będzie tam grzane. Lepiej dodaj 5 cm ocieplenia zewnętrznego i będziesz miał spokój. Na zimę można w dolne drzwi i okna zamocować od wewnątrz kotary z ciężkiego, mało przepuszczalnego materiału. Będzie to namiastka wiatrołapu, ale działa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.