Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Porotherm + Silka E - jak wybudować


Recommended Posts

Witam serdecznie.

 

Rozważam wybudowanie domu z Porothermu oraz Silki E. Chciałem zapytać was o poradę. Czy ktoś może tak budował? Ogólnie jestem laikiem i dopiero chłonę wiedzę na temat budowy. Dom stanie na płycie fundamentowej. Mój pomysł jest taki, aby ściany zewnętrzne zrobić z Porothermu 25 a ściany nośne oraz działowe z Silki E. Problem polega na tym jak zrobić kotwy i połączyć ze sobą te 2 rodzaje cegieł. Wiem jak wygląda kotwa standardowa przy porothermie, ale przy chęci połączenia porothermu i silki występuje problem, bo cegła silki jest o 5 cm niższa niż pustak porotherm. Spokałem na forum kilka wpisów, że ludzie tak budowali. Problemy z kotwami były ale jakoś sobie z tym poradzili. Chciałem was zapytać o poradę:

 

- co to są te kotwy jakie mogą być rodzaje?

- czy trzeba łączyć kotwami tylko ściany zewnętrzne z nośnymi czy działowe także?

- czy macie jakiś pomysł jak rozwiązać problem w jakiś prosty i zrozumiały sposób dla kogoś kto się mało zna?

 

Budować będę Dryfixem i chciałem w rodzinnym gronie postawić ściany parteru bo ten system jest prosty. Natomiast nie wiem czy jest sens kombinować z łączeniem tych 2 rodzajów ścian ze sobą. Tak sobie myślę że silka e będzie lepsza jako ściany nośne i działowe bo można na niej łatwiej wieszać, ma lepsza izolację akustyczną oraz posiada otwory dla prowadzenia kabli elektrycznych. Takie są moje opinie. Nie wiem może mylne. Możecie coś poradzić?

 

Drugą sprawę jeszcze bym miał, w sumie szybkie pytanie. Dlaczego Porotherm 30 jest tańszy o około 1zł niż 25 skoro jest większy? To dlatego że się gorzej sprzedaje czy jak? Troche tego nie rozumiem. Znalazłem pewien blog osoby, która rozważała budowę albo Porotherm 30 + 14 cm styropian, albo Porotherm 25 i chyba 16cm styropian, coś takiego. Współczynniki przenikania wyszły praktycznie identyczne natomiast osoba policzyła, że pustaka o wielkości 30 musiałby kupić więcej i suma sumarum lepiej wyszłoby budować z 25. Jakim cudem może wyjść więcej cegieł w rozmiarze 30 niż w rozmiwarze 25 do budowy takiego samego domu skoro różnią się one grubością a inne rozmiary są takie same. Jest to możliwe?

 

Z góry dziekuję za informację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu nie chcesz łączyć te dwa produkty nie lepiej od razu całość wybudować z silkatu ? Albo poprostu tak jak jest w projekcie? Albo np. bk i silka ? Od jakiegoś czasu zamierzam budowę, trochę czytam tu tam, zaglądam tu i tam do znajomych na budowę i nie widzialem nigdzie takiego połączenia...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo całość z pustaka ceramicznego albo łączona ceramika + silka. Są ludzie co tak budują tylko że jest ich mało niestety. Całość z silki raczej odpada. Jakiś nie widzę tego materiału jako ściany zewnętrzne. BK to już zupełnie odpada jak dla mnie, bo za łatwo przenosi dzwięki z tego co udało mi się dowiedzieć. Też trochę czytałem i w sumie na razie obstaję twardo przy ceramice. Projektu nie mam jeszcze bo jest w trakcie tworzenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniej krucha, daje niewiele odpadów, równiejsza powierzchnię ściany (można urwać trochę z ceny za tynkowanie), lepsza izolacja akustyczna, większa zdolnosć akumulacji ciepła.

No i jest tańsza, ale potem trzeba trochę dopłacić do styro..

Ale w twoim przypadku oznaza to przede wszystkim, ze możesz przewiązac ze sobą ściany zewn i wewn. (nośne) bloczkami, a nie kombinować z kotwami przy różnych wysokościach bloczków.

Albo buduj z Porothermu - wszystkie ściany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak je polaczyc, na rozkroju wysokosci sprawdz czy co ktas warste nie wyjda one na tym samym poziomie wtedy mozesz zrobic zaklad. Ogolnie to jak przedmowcy mowia rozwiazanie raczej dziwne i raczej klopotliwe. Tez bym woll wszystko budowac z silki, fajny material, dobry akumulator ciepla i dzwiekoszczelny. Porothem no coz, poza tradycja to raczej nie wiele ma zalet. ale to jest moje zdanie, ja bym bral silke
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Ale jak już jesteśmy przy tym to czy silka jest albo lepsza albo dużo tańsza w budowie niż ceramika?

Silikat jest dużo lepszy i dużo tańszy w budowie,w tynkowaniu wewnętrznym i w wykończeniu elewacji zewnętrznej niż ceramika,jednym słowem ceramika jest dla mnie do bani i była i jest materiałem na ostatnim miejscu wśród materiałów,które wybrałbym do budowy domu.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Muszę w takim razie więcej poczytać o właściwościach silikatów, bo ogólnie jak bym zebrał opinię różnych ludzi to wychodziłoby że niby na 1 miejscu ceramika potem silikaty a na 3 miejscu beton komórkowy. No ale każde z nich ma swoje plusy i minusy. Może faktycznie rozważyć budowę tylko z silki. Ocieplać i tak trzeba i tak. Silkę też kładzie się na tą zaprawę cienkowarstwową podobnie jak ten porother dryfix tak? Bo ogólnie chodzi, że wolałbym nie bawić się z zaprawami cementowymi. Edytowane przez Balcer_pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Muszę w takim razie więcej poczytać o właściwościach silikatów, bo ogólnie jak bym zebrał opinię różnych ludzi to wychodziłoby że niby na 1 miejscu ceramika potem silikaty a na 3 miejscu beton komórkowy. No ale każde z nich ma swoje plusy i minusy. Może faktycznie rozważyć budowę tylko z silki. Ocieplać i tak trzeba i tak. Silkę też kładzie się na tą zaprawę cienkowarstwową podobnie jak ten porother dryfix tak? Bo ogólnie chodzi, że wolałbym nie bawić się z zaprawami cementowymi.

 

Silka ma taka dokladnosc wymiarowa ze grzechem byloby klasc ja na zaprawe cementowa, tylko klej , klej i jeszcze raz klej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnosnie materialow to za ceramika poza tradycja nie przemawia nic co stwialoby ja na miejscu 1

 

ani U nie ma szalu, ani w ukladaniu instalacji (sprobuj kuc w ceramice to cie ch.. strzeli jak to sie kruszy

 

silka zdecydowanie lepsza.

 

a beton komorkowy coz, ja mam dom z ytonga i nie zaluje, latwo sie obrabia, jest cieply, dosc zdrowy, kazdy material ma swoje plusy i minusy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

a beton komorkowy coz, ja mam dom z ytonga i nie zaluje, latwo sie obrabia, jest cieply, dosc zdrowy, kazdy material ma swoje plusy i minusy

 

A jak sytuacja z akustyką w domu z ytonga? Czy dzwięki nie roznoszą się zbyt mocno po domu? Jaki duży masz ten domek? Z poddaszem użytkowym?

 

jak je polaczyc, na rozkroju wysokosci sprawdz czy co ktas warste nie wyjda one na tym samym poziomie wtedy mozesz zrobic zaklad. Ogolnie to jak przedmowcy mowia rozwiazanie raczej dziwne i raczej klopotliwe. Tez bym woll wszystko budowac z silki, fajny material, dobry akumulator ciepla i dzwiekoszczelny. Porothem no coz, poza tradycja to raczej nie wiele ma zalet. ale to jest moje zdanie, ja bym bral silke

 

Pomysł dobry. Licząc na szybko to przy 4 warswie ceramiki i przy 5 warstwie silki wysokość byłaby bardzo podobna i można by było zrobić kotwy.

 

Jeszcze pytanie odnośnie silki co do sezonowania stanu surowego przez jesień i zimę? Tzn czy trzeba od razu ocieplić czy może domek stać do wiosny i nie bedzie problemu z nasiąkniętymi ścianami? Bo ogólnie plan jest taki że w tym roku płyta fundamentowa + ściany + dach no i czekamy do wiosny. Z ceramiką wiem, że nie trzeba od razu ocieplać no i nie ma problemu z nasiąkaniem ścian. A jak w przypadku silikatów?

Edytowane przez Balcer_pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak sytuacja z akustyką w domu z ytonga? Czy dzwięki nie roznoszą się zbyt mocno po domu? Jaki duży masz ten domek? Z poddaszem użytkowym?

 

 

 

Pomysł dobry. Licząc na szybko to przy 4 warswie ceramiki i przy 5 warstwie silki wysokość byłaby bardzo podobna i można by było zrobić kotwy.

 

Jeszcze pytanie odnośnie silki co do sezonowania stanu surowego przez jesień i zimę? Tzn czy trzeba od razu ocieplić czy może domek stać do wiosny i nie bedzie problemu z nasiąkniętymi ścianami? Bo ogólnie plan jest taki że w tym roku płyta fundamentowa + ściany + dach no i czekamy do wiosny. Z ceramiką wiem, że nie trzeba od razu ocieplać no i nie ma problemu z nasiąkaniem ścian. A jak w przypadku silikatów?

 

Balcer, tak myslalem ze na 4 i 5 warstwie wyjda na jednym poziomie i tak by bylo co 4 warswy wiec na wysokosci do stropu moglbys zakotwic je 2 razy. Mysle ze wystarczyloby ale zastanow sie nad silka bo to fajny material. Any odpowiedziec na twoje pytanie SILKA nie jest nasiakliwa, jest cholernie twarda co przy wykonywaniu instalacji bedzie sprawiac troche klopotu ale jest to do przejscia. Ceramika natomiast strasznie sie rozpierdziela przy jakimkolwiek kuciu i wierceniu.

 

odnosnie Ytonga to naprawde nie zauwazylem aby byl jakis glosny. Nawet jak sasiad tnie pila na zewnatrz to prawie go nie slychac wiec nie wiem skad ten rumor na dzwiek w betonie komorkowym. Natomast w silce to dzwiekoszczlnosc jest jeszcze lepsza.

 

btw link do mojego domu jest w moim podpisie, zapraszam, dom nie duzy i tani w budowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Balcer, tak myslalem ze na 4 i 5 warstwie wyjda na jednym poziomie i tak by bylo co 4 warswy wiec na wysokosci do stropu moglbys zakotwic je 2 razy. Mysle ze wystarczyloby ale zastanow sie nad silka bo to fajny material. Any odpowiedziec na twoje pytanie SILKA nie jest nasiakliwa, jest cholernie twarda co przy wykonywaniu instalacji bedzie sprawiac troche klopotu ale jest to do przejscia. Ceramika natomiast strasznie sie rozpierdziela przy jakimkolwiek kuciu i wierceniu.

 

odnosnie Ytonga to naprawde nie zauwazylem aby byl jakis glosny. Nawet jak sasiad tnie pila na zewnatrz to prawie go nie slychac wiec nie wiem skad ten rumor na dzwiek w betonie komorkowym. Natomast w silce to dzwiekoszczlnosc jest jeszcze lepsza.

 

btw link do mojego domu jest w moim podpisie, zapraszam, dom nie duzy i tani w budowie

 

Dzięki serdeczne. Właśnie badam dogłębniej właściwości silki i budowę z niej. W Silce E najlepsze jest właśnie to że te kanały są drążone dla kabli elektrycznych. To mnie mocno przekonuje, dlatego chciałem połączyć ceramikę z silką żeby chociaż po części miejć kable pochowane w cegłach a nie kuć w ceramice. Musze zobaczyć, co moja Pani architekt powie na temat połączenia ceramiki i silki. Natomiast w ceramice znów przekonuje mnie ten Dryfix bo nie ukrywam, że chciałbym sam pomurować w rodzinnym gronie zamiast płacić za to ale jeszcze zobaczę jak wyjdzie. Przy silce to widzę że trzeba zaprawę przygotowywać.

 

Apropos zaprawy to widziałem przed chwilą na YT zaprawę murarską Tytam, która działa na takiej samej zasadzie jak Dryfix. Tyle że na filmiku kleili nią właśnie białe bloczki a nie ceramikę. Tyko znów nie wiadomo na ile takie coś będzie spełniało swoje właściwości. Bo Dryfix z tego co piszą ludzie jest super i działa a co do tej zaprawy Tytan to nie wiem. Musze poszperać.

 

Balcer, tak myslalem ze na 4 i 5 warstwie wyjda na jednym poziomie i tak by bylo co 4 warswy wiec na wysokosci do stropu moglbys zakotwic je 2 razy.

 

Właśnie teraz pytanie czy 2 kotwy starczą? Nie mam pojęcia ile tego się daje. Mooooże na parterze by się udało zrobić 3 ale na poddaszu to 2 to już max maxów.

 

Domek sobie zobaczę dziękuję :)

 

Gratulacje. Bardzo ładny dom. Właśnie przeczytałem ile wyszła Pana płyta fundamentowa. Można wiedzieć jaka jest powierzchnia zabudowy? Moją płytę na 180-200 m2 obliczają mi na chwilę obecną w przedziale 40-50 tysięcy.

Edytowane przez Balcer_pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silką też pomurujesz rodzinnie, tylko że pod warunkiem że masz silnych chłopów na podorędziu - bloczki są potwornie ciężkie :) Ale murowanie na klej nie jest bardzo skomplikowane. Ale Porotherm jest znacznie wygodniejszy do murowania w systemie gospodarczym - szczególnie jeśli murujesz w technologii Dryfix (sucha zaprawa) - polecam się zdoktoryzować z tematu, bo warto :) W sensie korzyści z wykonawstwa tą metodą są sympatyczne
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Silką też pomurujesz rodzinnie, tylko że pod warunkiem że masz silnych chłopów na podorędziu - bloczki są potwornie ciężkie :) Ale murowanie na klej nie jest bardzo skomplikowane. Ale Porotherm jest znacznie wygodniejszy do murowania w systemie gospodarczym - szczególnie jeśli murujesz w technologii Dryfix (sucha zaprawa) - polecam się zdoktoryzować z tematu, bo warto :) W sensie korzyści z wykonawstwa tą metodą są sympatyczne

Błąd w rozumowaniu...

BK jest bardziej wygodniejszy w murowaniu gospodarczym niż porothrem na dryfix a o niebo lepszy lepszy jeśli chodzi o całokształt od porothermu.

 

Porotherm dla mnie nie ma ani jednej zalety mogącej wpływać decydująco na wybór materiału do budowy domu.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Niestety Porotherm nie podlega prawom magii, a fizyki.

 

Porotherm P+W 8cm wskaźnik Rw=47dB,

Porotherm P+W 25cm wskaźnik Rw=53dB

 

Sześć dB to okolo dwukrotna różnica w skuteczności tłumiemia.

Czy może czterokrotna ?

 

Ciekawostka - Dryfix ma te parametry dużo gorsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może i ja coś dorzucę. Cała budowa z tego materiału (łącznie ze ścianami działowymi). Ciepło, cichutko, zero wilgoci. Ocieplona szarym styro 15cm. Minus - ciężka jak diabli. Warunek do budowy z silki - dobra ekipa. Nie każda się tego podejmuje, bo równo musi być i od razu widać wszystkie niedociągnięcia ekipy ... No i na klej oczywiście.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sześć dB to okolo dwukrotna różnica w skuteczności tłumiemia.

Czy może czterokrotna ?

 

Dwukrotna, ale też mam z tym zawsze zgryz... :D

 

Co do kwestii izolacji akustycznej, to mam ten temat na świeżo - generalnie jak ktoś chce mieć w miarę dobre wygłuszenie domu to tylko ceramika albo silka. beton przy ścianach działowych to Rw na poziomie 35 db. Co te wartości oznaczają w praktyce? Mi to zawsze tłumaczono w taki sposób:

http://rms.pl/psychoakustyka.html

 

Są sobie względnie obiektywne wyniki pomiarów różnych dźwięków. Przy Rw 35 db ściana zaizoluje nam dźwięki o takim natężeniu (czyli praktycznie nic nie wygłuszy). Przy Rw prawie 50 db (czyli tyle ile podałeś dla Porothermu) to już możemy mówić o izolowaniu w określonych sytuacjach. W praktyce jak ktoś będzie Ci odkurzać w pokoju obok, to z dźwięku odkurzacza po przejściu przez ścianę zostanie 10 db, czyli bardzo mało wkurzająca wartość :) Normalna rozmowa dwóch osób też mieści się w granicach 50-60 db. Przy ścianach z Poro nie słyszysz więc o czym gadają w drugim pokoju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...