kaszpir007 27.01.2014 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Witam ! Będzie mnie chyba czekała modernizacja w kotłowni Hydraulik robił i dał wszystko na cienkich rurach (chyba fi22). Powiedzmy że było dość dobrze jak było tylko ogrzewanie podłogowe (9 linii). Jak doszły grzejniki z własną pompą to zaczęła się "wojna" o wodę i jak działają grzejniki to brakuje już wody dla bojlera i grzanie wody zajmuje nawet kilka godzin (i to o kilka stopni). Oczywiście mógłbym zrezygnować z grzania wody przez kocioł , bo bojler ma własną grzalkę , ale nie o to chyba chodzi Pompa mimo że zamontowana silna 25-60 podłogówki przy I biegu daje tylko 1L na obwód (na rotametrze). Po zamykaniu wszystkch rotametrów rośnie przepływ ale tylko do 2L ... Po uruchomieniu pompy na 2 bieg przepływ na jednej linii jest już 1,5L , na 3 biegu - 2L ... Na poprzednim sterowniku Skorpion problemy nie dawały się tak mocno we znaki , bo zdaje mi sie że sterownik sterował pompami skokowo i zapewne w czasie przerw pracy pompy CO bojler miał ułatwione zadanie ... Zastanawiam się jak zmodernizować instalację w kotłowni aby wymagało to jak najmniej przeróbek i zmian (wiadomo koszty (miedź i robocizna). Jak widać ze zdjęć z kotła mimo że jest dużej średnicy wyjście na wodę to wychodzi od razu mała rurka (chyba fi22) , potem mamy trójnik i do góry idzie rura do zbiornika wyrównawczego i znów trójnik i idzie na poddasze (pompa CO grzejnikowa). Na poddaszu jest skrzynka rozdzielcza grzejnikowa. Na poddaszu 3 grzejniki + 1 na parterze. Wracamy teraz do pierwszego trójnika i idziemy dalej ... Idzie on bezpośrednio do zaworu czterodrogowego , ale po drodze znów trójnik i idzie on do pompy ładującej bojler ... Z zaworu woda idzie bezpośrednio do listwy rozdzielczej podłogówki , oczywiście po drodze jest pompa podłogówki. 2 rury miedziane które są widoczne za pompą podłogówki to "pozostałości" . Kiedyś był przez te rury puszczony grzejnik znajdujacy się w łazience i był grzany w takiej samej temp. jak podłogówka. Obecnie jedna rura jest zamknięta a drugą jest zrobiony powrót z grzejników ... Wymyśliłem sobie że największym wąskim gardłem jest początek instalacji. Myślałem aby kazać wymienić hydraulikowi "główną" rurę która idzie od kotła aż do zaworu czterodrogowego. Może dać jakąś grubą rurę (ale jaką aby nie przegiąć) i na niej były by trójniki i redukcje do rur obecnych (fi22 chyba). Czyli przepustowość wody mocno by się zwiększyła aż do zaworu czterodrogowego i mimo że dalej były by rury fi22 to grubą rurą płynęło by już dużo więcej wody. Ale czy tylko by top starczyło ? Może by powywalać zawory zwrotne a w ich miejsce dać zawory zamykające. Niechciałbym rezygnować całowicie z zaworów zwrotnych , bo jednak wystarczyło by aby pompa jakaś padła i bez zaworu zwrotnego , zamykającego byłby problem ... Ale czy zawór zamykający w mniejszym stopniu zmniejsza przepływ niż zawór zwrotny ? Bo jeśli tak samo ogranicza przepływ to bez sensu się w to bawić ... Jak tak już idziemy to moze dało by się zrobić bojler aby działał grawitacyjnie ? Ale jakich by to wymagało zmian aby to działało ??? Podobno musiałby by być grube rury i odpowiednie ustawienie i konstrukcja aby to działało. Nie ukrywam że jakby dało się usunąć jedną pompę to czemu nie , bo obecnie i tak pompa CWU działa nonstop i dogrzewa mi powrót .... Nie ukrywam że chciałbym jak najmniej zmian , bo wszystko kosztuje ... Ale też nie chce potem żałować że czegoś nie zrobiłem ... Czy poza zmianą na grubą "magistrali" prowadzącej z pieca do zaworu czterodrogowego trzeba by tez wymienić rurę która idzie od zaworu czterodrogowego od razu do kotła z powrotem ? Jak grubą rurę powinno się dać , aby nie przegiąć ale też aby nie była za mała ? Czy musi być z miedzi ? Calość mam wykonaną z miedzi ... Dzięki ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobasxx 27.01.2014 07:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 A filtry kolega ma czyste ? A i zawór zwrotny też nie puści Ci wody, także pompę możesz spokojnie wymieniać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 27.01.2014 07:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Przy kotle daj co najmniej 28 miedź , zawór 4d trochę za mały, pewnie bez pompy kotłowej się nie obejdzie. Ta niebieska pompa wraz z obejściem to na grzejniki? Powinna być za zaworem 4d. Coś w tym stylu. http://lh6.ggpht.com/_8Y1hKSHkc-0/TObjFQB25vI/AAAAAAAAAD8/cEfzlDe7Alw/shemat1.png Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 27.01.2014 08:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 A filtry kolega ma czyste ? A i zawór zwrotny też nie puści Ci wody, także pompę możesz spokojnie wymieniać. Czyściłem kilka dni temu filterek przez pompą podłogówki. Było w nim trochę syfu , ale po wyczyszczeniu nie widzę żadnej różnicy. Został mi jeszcze filterek przy grzejnikach. Wiem że zawór zwrotny nie spuści wody , po to też się go daje aby w razie awarii pompy można było spokojnie wymienić bez spuszczania całej wody , ale z tego co czytałem zawór zwrotny to także "zwężka" i ograniczna on przepływ , dlatego zastanawiałem się czy zamiast tego nie dac zwykłych zaworów odcinających ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 27.01.2014 08:13 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Przy kotle daj co najmniej 28 miedź , zawór 4d trochę za mały, pewnie bez pompy kotłowej się nie obejdzie. Ta niebieska pompa wraz z obejściem to na grzejniki? Powinna być za zaworem 4d. Coś w tym stylu. http://lh6.ggpht.com/_8Y1hKSHkc-0/TObjFQB25vI/AAAAAAAAAD8/cEfzlDe7Alw/shemat1.png W schemacie od pieca był schemat podłączenia i tam było narysowane że grzejniki idą od razu z kotła. Gdyby były podłączone za zaworem czterodrogowym to była by taka sama temperatura jak na podłogówce .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bigrw 27.01.2014 08:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 witaj...oj kaszpir007.....już ten temat wałkowaliśmy... najlepiej by było jakbyś miał zrobione to w ten sposób...:na wyjściu z pieca trójnik...jedno odejście z trójnika to podłączenie zaworu 4dr....a za zaworem 4dr na zasilaniu pompa (obsługujaca grzejniki i w bardzo małej części zawór 3dr OP) potem odejście do zaworu 3dr (który będzie zasilał podłogówkę) za zaworem 3dr pompa dla OP powrót z OP będzie czesciowo dosilał zawór 3dr a reszta wody z powrotu pójdzie do trójnika w którym bedzie się łączyć z powrotem z grzejników a następnie do zaworu 4dr na powrót.... na drugim króćcu trójnika na wyjściu z pieca podłączasz bojler z filtrem siatkowym i odpowietrznikiem automatycznymzałozonym tuż przed wejściem do bojlera powrót z bojlera i powrót z zaworu 4dr złączyć tuż przed piecem/kotłem na powrocie.... na powrocie z bojlera zainstalować trójnik do którego jest podpięte naczynie wyrównacze... i gdzieś na powrocie z bojlera jeszcze dopuszczanie wody do układu z sieci... oprócz tego zainstalować mozna zawory kulowe dla celów serwisowych oraz termometry....na zasilaniu za 4dr i za 3dr oraz na powrocie.... i tyle.... natomiast tak jak mówiłem...w twoim przypadku wystarczy pozbyć sie pompy zasilającej bojler...oraz zaworu zwrotnego do bojlera....i w sterowniku ustawić tak załączanie się pomp aby było o 1 stC wyzej niz temp. zadana....i problem zgłowy...małe koszty przeróbki i będzie działać...natomiast osobiście bym to przerobił tak jak napisałem u góry....pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobasxx 27.01.2014 08:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Czyściłem kilka dni temu filterek przez pompą podłogówki. Było w nim trochę syfu , ale po wyczyszczeniu nie widzę żadnej różnicy. Został mi jeszcze filterek przy grzejnikach. Wiem że zawór zwrotny nie spuści wody , po to też się go daje aby w razie awarii pompy można było spokojnie wymienić bez spuszczania całej wody , ale z tego co czytałem zawór zwrotny to także "zwężka" i ograniczna on przepływ , dlatego zastanawiałem się czy zamiast tego nie dac zwykłych zaworów odcinających ... Mi kiedyś zasobnik CWU długo się grał, bo właśnie filterek przed pompą był zawalony. Jeśli chodzi o ZZ to przemyśl to jeszcze. Bo bez nich jak jakaś pompa nie będzie pracowała, to druga może zaciągać wodę z jej obiegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bigrw 27.01.2014 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 ja mam tylko jeden zawór zwrotny (bez sprężynki) zamotowany tylko i wyłącznie przed zaworem 3dr na zasilaniu z powrotu OP i tylko ten jeden....każdy zawór zwortny zmniejsza przepływ hamuje....gdyż woda musi przezwycięzyć siłę spręzynki....a pompa pracować na wyższym biegu...po co sobie wszyscy komplikujecie sprawę....poprostu dobrze przeliczone przepływy i prawidłowo ustawione załączanie się pomp....i tyle...sprawa prosta ....a wy tak to wszystko komplikujecie...jakbym tak podchodził do tego to koszty CO w moim domku poszły by w góre pewnie o jakieś 20% a jednoczęsnie wiecznie byłby problem z regulacyjnościa całego układu jak i pieca....pozdrawiam kaszpir007 i tak zrobisz co zechceszpozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 27.01.2014 09:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 (edytowane) " bigrw" nie pisz takich rzeczy;na powrocie z bojlera zainstalować trójnik do którego jest podpięte naczynie wyrównacze... Przecież taki schemat mu pokazałem. " kaszpir" Gdyby były podłączone za zaworem czterodrogowym to była by taka sama temperatura jak na podłogówce Po to są jeszcze zawory 3d aby tem. na podłogę była niższa. Edytowane 27 Stycznia 2014 przez gersik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bigrw 27.01.2014 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 wiesz nie patrzyłem na schemat....który mu pokazałeś.... widocznie mamy takie same podejście do pewnych spraw pozdrawiam gersik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bigrw 27.01.2014 09:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Gersik ....ten temat juz przerabiałem z Kaszpir007....ale widocznie nadal potrzebuje jeszcze innych opinii....pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bigrw 27.01.2014 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 (edytowane) " bigrw" nie pisz takich rzeczy; na powrocie z bojlera zainstalować trójnik do którego jest podpięte naczynie wyrównacze... Przecież taki schemat mu pokazałem. " kaszpir" Gdyby były podłączone za zaworem czterodrogowym to była by taka sama temperatura jak na podłogówce Po to są jeszcze zawory 3d aby tem. na podłogę była niższa. nie nie była by taka sama temp. na grzejnikach i OP gdyż na zaworze 4dr ustawiasz temp zasilania dla całego CO (grzejniki i OP) a na zaworze 3dr ustawiasz temp zasilania tylko dla OP który jest juz za zaworem 4 dr.... więc woda np. 40stC...(ustawiona na zaworze 4dr ) miesza się z powrotem poprzez zawór 3dr i uzyskujesz np. 30stC podawaną na OP poprzez pompę a nadal 40stC idzie na grzejniki....a na piecu np 57 i taka woda idzie grawitacyjnie na bojler pozdrawiam Edytowane 27 Stycznia 2014 przez bigrw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 27.01.2014 09:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Może źle napisałem. Chodziło mi oto że zawór 3d zamontować za 4d na obiegu podłogowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
teres1719510421 27.01.2014 09:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 (edytowane) na powrocie z bojlera zainstalować trójnik do którego jest podpięte naczynie wyrównacze... i gdzieś na powrocie z bojlera jeszcze dopuszczanie wody do układu z sieci... Naczynia wyrównawcze podłączamy na wyjściu z kotła (na zasilaniu instalacji), a nie na powrocie - na rurze nie ma prawa być żadnych filtrów, zaworów. Edytowane 27 Stycznia 2014 przez teres bez gersika Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 27.01.2014 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 "teres" jak to mówią; -czep się lepiej swojej ba... Przecież napisałem aby nie pisał takich rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
teres1719510421 27.01.2014 10:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 "teres" jak to mówią; -czep się lepiej swojej ba... Przecież napisałem aby nie pisał takich rzeczy. źle zrozumiałem Twój tekst Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kobra64 27.01.2014 10:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Kaszpir, żeby było możliwie najmniej dłubaniny i kosztów, to powinno wystarczyć jak zamiast kolana na króciec z kotła dasz trojak i tam od razu zrobisz rozejście na grzejniki + CWU w jedną stronę i na podłogówkę w drugą. Wytniesz rurę do 4D z tego trojaka w którym teraz się zaczyna, tam to zakorkujesz, rurę skrócisz i dołożysz kolano + kawałek rury do tego nowego trojaka. Groszowa sprawa - sprawdzić czy zadziała warto. A jak to nie starczy to przemyślałbym wykorzystanie do zasilania podłogówki ( samej - grzejniki i CWU zostałyby tak jak są teraz ) tego drugiego króćca, w który obecnie masz zakręcony zawór bezpieczeństwa. Jak masz prawidłowo naczynie, ten zawór jest zbędny. Jaką ten króciec ma średnicę wewnętrzną? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bigrw 27.01.2014 10:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 ja nie widzę problemu w tym czy będzie na zasilaniu czy też na powrocie...jesli nie ma mozliwości tylko odciecia tego naczynia wyrównawczego poprzez jakiś niefortunie zamontowany zawór kulowy.... to nie widze problemu...z punktu widzenia przeplywu wody to nie stanowi problemu...instalacja i tak powinna być dobrze odpowietrzana....a zbiornik otwarty słuzy tylko i wyłącznie regulowaniu się układu ze wzgledu na rozszerzalność cieplną wody.....nie ma innych przesłanek technicznych....poprostu z punktu widzenia czysto bezpieczeństwa całego układu zbiornik wyrównawczy powinien być tak podpiety do pieca aby niebyło w stanie się go zamknąć.....bo to groziło by rozszczelnieniem układu CO (pieca rurek itp) jakie przesłanki w takim razie wy macie na myśli...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bigrw 27.01.2014 10:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 no chyba że tylko myslicie o tym aby nie zamarzł zbyt szybko....ale dlatego albo się go powinno zamontować w pomieszczeniu takim gdzie nie zamarznie albo go dobrze ocieplić....i tyle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gersik 27.01.2014 12:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2014 Choćby takie że w razie jakiegokolwiek nieszczęścia spowodowanego wadliwie zabezpieczoną instalacją C O to inwestor uda się do Ciebie po odszkodowanie bo ubezpieczalnia nie wypłaci ani grosza w związku z tym że instalacja była wykonana niezgodnie z obowiązującymi jak na razie przepisami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.