Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kto ma tynk zewnętrzny akrylowy i teraz żałuje?


Recommended Posts

Witam,

stoję przed wyborem tynku zewnętrznego. Biorę pod uwagę tynki:

- mineralny + farba silikonowa

- akrylowy

- ewentualnie silikonowy

"Przekopałem" już Internet i wiem jakie są zalety i wady poszczególnych tynków.

Ze względów finansowo technicznych skłaniam się ku tynkowi akrylowemu. Nie jest taki drogi i zależy mi na wytrzymałości mechanicznej. Obecnie mam ocieplony dom i zaciągnięty siatką z klejem. Dwa razy grad już mi "ściupał" elewację.

Wyczytałem, że bardziej się brudzi od innych tynków, jednak w większości przypadków nie były to opinie osób która same mają takie tynki.

Dlatego moje pytanie kieruje do osób które wybrały taki rodzaj tynku lub mają jakieś rzeczywiste porównanie. Jak zachowują się takie tynki po latach, po 5 po 10. Czy rzeczywiście jakoś bardzie się brudzą, czy zielenieją od północy. Piętnastoletnich tynków pewnie nie znajdziemy za dużo, bo nie były wtedy popularne.

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znajdziemy 15-letni a nawet chyba starszy akryl. W Warszawie stoi taki budynek, jako pokazowy Dryvitu.... pierwsza realizacja w PL. Wyglada swietnie jak na tak stara elewacje. no ale to dryvit..... tam akryl kosztuje wiecej niz silikon renomowanej firmy wiec... to zadne porownanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej: ech... powiedz jaki masz dom i gdzie i jaką kwotę możesz / chcesz władować w tynki / ocieplenie to dostaniesz przestrzał tego co i w jakiej technologii możesz mieć, z opisem wad, zalet i innych "schodów"

Dom jest już ocieplony styropianem 15 cm, standardowy parter + poddasze użytkowe. Położony jest na wsi, nie ma wysokich drzew bliskiej odległości, jest za to blisko droga z której w lecie trochę się kurzy, droga jest od północy domu (docelowo kiedyś będzie tam asfalt). Właśnie bliskość tej drogi trochę mnie niepokoi, bo myślałem o tynku akrylowym. Obawiam się, że kurz będzie osiadał na elewacji. Rozmawiałem z jednym z wykonawców który sam ma tynk akrylowy u siebie i twierdzi, że po 7 latach tynk nadal wygląda ładnie (z firmy Greinplast).

Jeśli chodzi o kwotę, to jak bym się uparł to może bym i znalazł trochę więcej kasy na tą elewację, ale aż tak bardzo nie chce dużo wydawać bo jeszcze inne rzeczy są do zrobienia. Dlatego też biorę pod uwagę tynk mineralny + farba silikonowa, tym bardziej, że mam jedną ofertę na wykonanie w cenie porównywalnej do ceny położenia akrylu (od dobrego fachowca).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam tynk silikonowy (3 lata) i poza miejscami gdzie kot się ociera o narożnik (tam widać lekkie przybrudzenie), to tynk wygląda jak nowy.

Przy całkowitych kosztach tynkowania różnica kosztu tynku jest niewielka i uważam że użycie taniego tynku (zamiast dobrego) może wyjść drogo. Niebawem trzeba będzie kłaść nowy tynk bo tani będzie wyglądać marnie.

Wolę trochę dołożyć i mieć spokój na lata, niż co chwilę robić jakąś poprawkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tylko tak podsumuje... nie zastnaowilo Was dlaczego ludzie, ktorzy sprzedaja elewacje... dziesiatki ton tynku silikonowego rocznie... (ja, moj kolega wykonujacy elewacje, moj byly szef) robioac wlasna elewacje zrobilismy mineralny malowany?

 

Piotrek... zrobiles swoj dom... wiem wiem.. silikonowym... tylko po co.... prawda jest taka ze silikonowy jest dla klienta :p

Edytowane przez fighter1983
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co dla mnie radzilibyście:

-dom to proste pudełko z balkonem 3,2x1,2m, powierzchnia tynku ok 300mkw;

-teraz przy ulicy gruntowej o szer 15u metrów, na razie, potem ma być zjazd z obwodnicy do wschodniej części miasta;

-do lasu/rezerwat/ 250m;

-bliżej nieliczne małe drzewa;

-do większej ulicy 200m;

-brak w pobliżu zadymienia i kominów;

-dominuje wokoło ogrzewanie gazowe;

Co jeszcze jest ważne aby wybrać rodzaj tynku, na razie golutki porotherm, bez ocieplenia.

 

Pozdrowienia dla założyciela wątku :oops:

Edytowane przez GraMar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat temat tynków poruszyłyśmy ostatnio w rozmowie z sąsiadką. Nasz przypadek dotyczy tynku w kolorze białym. Sąsiadka ma akrylowy, ja mineralny. Mój dom jest cały biały, sąsiadki z szarym boniowaniem, mój tynkowany latem 2010, jej latem 2011. Otóż sąsiadka stwierdziła, że nie jest do końca zadowolona ze swojego tynku, bo mój dom jest dużo bielszy i przez to jej ściany wyglądają na przybrudzone. Nie wiem, czy dotyczy to wszystkich tynków akrylowych i mineralnych, ale w tym przypadku różnica w kolorze jest naprawdę wyraźna. Pewnie nasz będzie wymagał odmalowania wcześniej niż dom sąsiadki, ale na razie jest zdecydowanie bielszy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co dla mnie radzilibyście:

-dom to proste pudełko z balkonem 3,2x1,2m, powierzchnia tynku ok 300mkw;

-teraz przy ulicy gruntowej o szer 15u metrów, na razie, potem ma być zjazd z obwodnicy do wschodniej części miasta;

-do lasu/rezerwat/ 250m;

-bliżej nieliczne małe drzewa;

-do większej ulicy 200m;

-brak w pobliżu zadymienia i kominów;

-dominuje wokoło ogrzewanie gazowe;

Co jeszcze jest ważne aby wybrać rodzaj tynku, na razie golutki porotherm, bez ocieplenia.

 

Pozdrowienia dla założyciela wątku :oops:

 

No jak wyzej... mienralny+farba silikonowa.

Ja juz tyle razy o tym pisalem, tyle razy juz mnie ewbuxxxo za to opierniczal.

no ale coz... trend jest taki ze silikonowy lub silikatowo-silikonowy sie kladzie... bo tak wszyscy robia, bo najwygodniej wykonawcy, bo najdrozszy czyli podobno najlepszy :)

 

A ludzie ktorzy sie tym zawodowo zajmuja na swoj wlasny dom klada mineralny malowany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mówiłem - zgadzam się co do wyboru typu tynku (mineralka) z tym, że uważam, że może być barwiony w masie.

GramMar: Wybierz sobie taki kolorek by tobie pasował a nie połowie sąsiadów w okolicy. Tak naprawdę to Twoja inwencja ogranicza kolorystykę domu, plus oczywiście umiejętności fachmana...

yendrek3: zależy od faktury w dużym stopniu - jak sobie zrobisz kornik to każdziutki tynk, nawet mineralka będzie wyglądał jakby służył za cel gościom co się błotem biją.. Po kilku latach tak czy inaczej każdy tynk będzie przybrudzony, problem jest by nie było tego brudu widać za bardzo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mówiłem - zgadzam się co do wyboru typu tynku (mineralka) z tym, że uważam, że może być barwiony w masie.

 

A jak wygląda sprawa z wytrzymałością tynków na uderzenie np. własnie gradu? Czy przejmować się tym, czy nie zwracąc na to uwagę?

Czytałem że mineralny jest bardziej kruchy od akrylowego czy silikonowego. Ale z drugiej strony podobno najłatwiej go naprawić w sposób najmniej rzucający się w oczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tez musze wybrac rodzaj tynku tylko probelm mam taki ze moj sasiad jak rozpali w piecu to na zewnatrz jest calkiem siwo. jaki tynk jest najmniej podatny na zabrudzenia?

 

 

Moja chata otynkowana jest akrylem z Kabe, tynk jest dobrej jakości, 8 lat i jest OK, niestety łapie brud jak każdy akryl więc widać już zabrudzenie na elewacji. Co do wytrzymałości, trzyma sie, popękało koło okien od zachodu ale to wina macherów od ocieplenia jak sądzę. Za kilka lat czeka mnie malowanie i znów będzie ładnie. W zeszłym roku jakieś ptaszki zrobiły sobie gniazdko w elewacji pod dachem więc tynk nie jest niezniszczalny.

 

Rodzice mają mineralny biały, potem był malowany na kolor, tak samo łapie brud, i jest brzydko położony, wyraźnie widać zaciąganie przez macherów, i jest bardzo podatny na uszkodzenia mechaniczne. Przez przypadek grabie do trawy zostały oparte o elewację po czym po nie sie zsunęły pozostawiając wyraźną rysę. Nie mam pojęcia czy to wina jakości tynku czy mineral tak ma.

 

Ponieważ dom mam niestety ocieplony styro wybrałem akryl bo na silikon( podobno dużo lepszy) mnie nie było stać wiec chwalę co mam godząc sie z wadami mojego wyboru. Jeśli chodzi o producenta, widziałem Kabe, Atlasa i coś tam jeszcze, Kabe na plus.

Edytowane przez nerwus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za udarnosc, wytrzymalosc mechaniczna na udarzenia odpowiada warstwa zbrojaca czyli siatka z klejem, a nie sam tynk. W przypadku mineralnego malowanego sama powloka zewnetrzna (czyt farba) moze zostac zarysowana/przerwana lub nie. Niby jest to wada, a jednak zaleta - takie same uszkodzenia beda na akrylu/silikonie, w przypadku mineralnego malowanego tym samym od razu widzimy, gdzie elewacje nalezy naprawic. przy barwionym w masie nie widzimy.... a naprawic tez trzeba (w sensie przywrocic hydrofobowosc) calej powloki. wiec to co pozornie moze byc wada okazuje sie byc zaleta w dluzszym uzytkowaniu.

Jezeli zamierzamy grabiamy atakowac elewacje, parkowac w niej rowerki dzieci, wziac poprawke na wytrzymalosc przez wjechaniem w nia samochodem.... zawsze mamy Carbon System Caparola... i wytrzymalosc konfigurowalna wg potrzeb... czy ma wytrzymac pijanego faceta wracajacego po libacji do domu i walacym piescia w sciane, czy najazd studentow rzucajacych w budynek butelkami, czy tez wreszcie uderzenie samochodem... jak kto lubi :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nerwus: rysa grabi to wina tego jak był położony, lub składu - ma małą wytrzymałość co może wynikać z tego że:

a. za szybko wysechł i cement miał za mało wody by związać,

b. było za mało cementu - a sam tynk był "oszczędny" - co znów oznacza, że jest słaby to tak.

Ja u siebie na biurze mam położoną jedną warstwę (powinny być nakropione ze trzy) własnej mineralki. Na pytanie o wytrzymałość - proszę klientów by docisnęli mocno ręce i przejechali nimi po fakturze. Skóra zdarta do krwi. Wytrzymałościowo przekłada się to na klasę CSIV. Zbrojenie na styro ma za zadanie jeszcze bardziej wzmocnić tynk, poprzez rozproszenie siły jaką on przyjmuje.

Uwaga w kwestii uszkodzeń: barwienie w masie ma tą zaletę że ich nie widać, i dom nie wygląda jak białe czy szare ciapki na kolorze. Ale gusta i guściki.

Uwaga kolejna: styro, ściana, stary tynk, szpryc - są to różne typy podkładów któe wymagają różnej techniki nakładania i bzdurą jest, że mineralka się styro nie nadaje. Tak naprawdę wiele firm woli sprzedawać systemy bo na tym wychodzi o wiele lepiej - z każdej części systemu ma jakiś obryw.

Przy okazji jeszcze jedno: tynki mineralne - takie rzetelne - mają zwykle podobny skład, wymuszony materiałami których się używa. Nawet ty mógłbyś takowy zrobić, a dawniej - jeszcze w l. 70 tych tylko takie - mineralne robiono i wyglądały naprawdę nieźle, a przedwojenne to ukłony w pas, teraz takich nie ma. I wiem co mówię.

Edytowane przez Balto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...