Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Projekt domu prawie PASYWNY, FUNKCJONALNY, EKONOMICZNY - prośba o opinię


Recommended Posts

Witajcie!

Po 4 latach studiowania FM wieczorami i nocami (głównie wątku dom energooszczędnym projekt, dom, ŻYCIE :) ) chciałbym podzielić się z Wami moim projektem, gorąco poprosić o wsparcie i opinie.

 

Moje podstawowe założenia - Dom wysoce ENERGOOSZCZĘDNY (3-5 litrowy), FUNKCJONALNY (prostota, wykorzystana przestrzeń, mało sprzątania) EKONOMICZNY (w budowie i utrzymaniu).

 

- Powierzchnia około 230m2 dom, 55m2 garaż

- Dwa pełne piętra, poddasze nieużytkowe, prosta bryła, bez wykuszy, balkonów itp.

- Płyta fundamentowa Zróżnicowane parametry płyty pod garażem i pod częścią mieszkalną (ogrzewaną). 20cm XPS pod płyta i 10cm EPS na płycie pod wylewka

- Garaż nieogrzewany odizolowany termicznie od reszty domu. Dylatacja w płycie, postawienie dwóch ścian murowanych (dom/garaż) pomiędzy to styropian lub jednej murowanej od strony domu.. W garażu podłoga bezpośrednio na płycie. Brak instalacji wodnych w garażu (zamarzanie). Ściany z BK 400? Czy w ogóle izolować płytę fundamentową? Podwyższone zadaszenie garażu (podwieszany system do przechowywania)

- Tarasy i wiata drewniane odizolowane od domu. Wiata od północnej strony, drewniane zadaszenia okien południowych, kompozytowy taras od zachodu i drewnianą zabudową.

- Ściany zewnętrzne BK 600 24cm + 20cm grafit styropian (ściany wyniesie ok.0,12 W/m2K.Ś)ciany nośne wewnętrzne z silikatu 24cm a działowe z silikatu 12cm; Bez systemu pióro-wpust. Ściana zachodnia 25cm styro (odchylenie lekko na północ)?Od strony północnej 30cm styro na dom. Bez kołkowania styropianu.

- Strop monolityczny.

- Strop I piętra drewniany izolacja ułożona bezpośrednio na stropie około 50/60 cm (thermofloc) 20 cm krokwie do tego 30 cm ekspandery. Pierwsza warstwa membrana paroszczelna. Dalej 50 cm Thermofloc. Przy 36 cm mamy już współczynnik 0,12W Na ekspandery przybijamy OSB, ale tak aby nie przykryć całej powierzchni.

- Ogrzewanie niedużym piecem gazowym kondensacyjny, ogrzewanie PARTER podłogówka + jeśli potrzeba niewielkie grzejniki pod oknami PIETRO grzejniki w pokojach, ewentualnie ogrzewanie podlogowe w korytarzu lub ogrzewanie ścienne. Pompa cyrkulacyjna. W łazienkach na piętrze raczej ogrzewanie matami elektr.

- Rekuperacja, GWC glikolowy (możliwa rezygnacja), przewody PE położone w stropie (np. Uniflex)

- Brak kominka, likwidacja kominów wentylacyjnych, przewód spalinowy do pieca. Tylko rury napowietrzające odpływy.

- Brak okien na dachu, krycie blachodachówką

- Okna PCV o niskim U (ale nie najniższym, optymalne kosztowo). Większe przeszklenia na południu i części strony zachodniej. Szyby nie przekraczające 3m2. Montaż okien wysuniętych 50% mur / 50% ocieplenie. Brak rolet. Na parterze większość okien to fixy(mają cieńszą ramę). Tradycyjnie otwierane drzwi tarasowe (nie za duże) niskoprogowe. Montaż ciepły (warstwowy z ciepłymi parapetami i taśmami rozprężnymi) (sprawdzić SOUDAL system).

- Drzwi/okna/brama itp. - trzymamy się typowych wymiarów. Ograniczenie ilości drzwi wewnętrznych.

- Rynny PCV

- Krany czy kontakty zewnętrzne wychodzą na słupkach a nie w ścianach (ograniczenie ilości oświetlenia czy innych punktów montowanych bezpośrednio w ścianie) lub tylko w ścianach garażu

- Podstawowe funkcje domu inteligentnego – alarmy, oświetlenia, podlewanie, sterowanie piecem i rekuperacją, możliwość dalszej rozbudowy systemu, obsługa i podgląd przez Internet.

- Pompa głębinowa do podlewania ogrodu.

- Nachylenie dachu 25-45 stopni (zgodnie z Planem)

 

 

1) Biorąc pod uwagę powyższe punkty, gdzie byście szukali obszarów do poprawy (głównie pod kątem energooszczędności) oczywiście uwzględniając parametr koszt/efekty?

2) Jak Waszym zdaniem (mniej więcej) będzie kształtować się zapotrzebowanie na energię cieplną do ogrzania budynku?

3) Chyba największe wątpliwości mam w obszarze ogrzewania. Czy wymieniony przeze mnie system nie będzie za duży (tu wieczne obawy Żony o ciepło w domu). Czy takim systemem będzie można rozsądnie sterować w poszczególnych pomieszczeniach? Można wyłączyć poszczególne pętle ogrzewania podłogowego (np. pod stołem w jadalni)? Chociaż oczywiście wiele powinno pokazać OZC. A może wszystko opędzić na prąd? 

4) Nie mam pomysłu jak wysoko posadowić dom i jak rozwiązać drenaż (przy płycie)?

mapka.jpg

PARTER.jpg

PIETRO.jpg

przykladowa bryla 1.jpg

przykladowa bryla 2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg mnie nie warto marnować pieniędzy na taki system grzewczy dla takiego domu. tzn. to należałoby stwierdzić po wykonaniu OZC, ale prąd w nocnej taryfie jest obecnie jakieś 4 gr droższy za 1 kWh niż gaz, a koszt inwestycyjny wielokrotnie niższy. w moim przypadku wg OZC (zaokrąglonego w górę) to różnica 320 zł rocznie w koszcie ogrzewania domu i wody. gdybym miał dostęp do gazu, to pewnie kotłownia z kominem wyszłaby mnie 6000-8000 zł drożej niż kocioł elektryczny, do tego dochodzi przyłącze. OZC prawdę Ci powie. u mnie gazu brak, więc wybór i tak był oczywisty.

 

przy ogrzewaniu prądem zamiast Twojej konfiguracji ocieplenia podłogi dałbym 25 cm pod płytę (większa akumulacja ciepła i mniejsze wahania temperatury)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Na rozstrzygnięcie dylematów przyjdzie chyba poczekać po OZC.

Swoją drogą mam taką teorię, iż ceny prądu w najbliższych latach utrzymają się na obecnym poziomie, lub nawet spadną (zamiast rosnąć). Drastycznie natomiast mogą rosnąć ceny gazu.

 

gdyby to była dobra teoria, to wszyscy idący w gaz popełniają wielki błąd ;)

z drugiej strony zobaczymy co będzie, jesli w ciągu najbliższych 5 lat sieci trakcyjne będą tak padały jak ostatnio, a może jeszcze bardziej, to ktoś musi ponieść koszty ich modernizacji, jak zwykle w takich przypadkach płaci ostatni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Ogrzewanie paliwem stałym jest tańsze niż gazowe, można znaleźć różne projekty uwzględniające odpowiednia dostosowaną kotłownie.

 

Policz tak jak powinno być policzone, czyli:

 

koszt kotłowni na paliwo stałe z kominem włącznie, obróbkami komina itp

koszt wybudowania kotłowni i składu opału (m2) - w jednym pomieszczeniu prawo zabrania, ale prawo zabrania też prowadzenia samochodu po pijaku i... co z tego ;)

koszt palenia - czas lub pensja palacza - wybierz sobie dowolne, tylko nie pisz że jak ładujesz wungiel do kotła to już nie musisz na siłownię chodzić i oszczędzasz na karnecie

koszt czyszczenia kotła - czas i syf, woda, środki czystości, wywóz nieczystości

obniżona do nawet 40% sprawność kotłowni latem, gdy tylko CWU grzejesz - taniej prądem? to dolicz koszt prądu i pamiętaj że latem zużywamy więcej CWU

 

 

Jak dalej tak będziesz myślał to,... czas zbudować wehikuł czasu i cofnąć się do odpowiedniej epoki - XIX wiek powinien być OK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie, każdy ma swoje upodobania i preferencje, może nie warto tak od razu zalecać budowanie wehikułu czasu, tylko po prostu powymieniać się spostrzeżeniami, obserwacjami? Może komuś to pomoże w wyborze! Pozdrawiam ;)

 

słuchaj, poglądy na ten temat są wymieniane na tym forum po wielokroć

spójrz na tytuł wątku, podpowiem ci - "PRAWIE pasywny, ekonomiczny" skoro Pasywny to 10W/m2, to prawie pasywny powiedzmy 15W/m2, skoro kotły na paliwa stałe żeby pracowały ekonomicznie powinny pracować "pełną parą", to w domu 150m2 kocioł powinien być mocy 15x150/1000=2,25kW

 

Pokaż taki kocioł na paliwo stałe, który stawiamy w kotłowni, a który jest jeszcze w stanie zmodulować moc w dół od tych 2,25kW, bo tyle to potrzeba w największe mrozy, wtedy dopiero porozmawiamy o wymianie spostrzeżeń, ekonomiczności i tym podobnych sprawach skoro autor postu chce stawiać kocioł 5-7kW (widziałaś mniejsze) w domu jak w tytule - GDZIE W TYM EKONOMIA!!!, lub latać do kotłowni co godzinę żeby 2kg drzewa wsadzić do kotła lub kilogram węgla i tak co godzina!!! - GDZIE W TYM EKONOMIA!!!

 

Trzeba wiedzieć o czym się pisze, a dopiero pisać, albo wracać do szkoły powszechnej na stare lata

 

Pozdrawiam :) i życzę powodzenia w zdobywaniu wiedzy

Edytowane przez gentoonx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Mikołaj - zapomnij o gazie i o kaloryferach na piętrze , to podstawa , zrob układ na wodzie , spory domek spokojnie PC obgonisz za smieszne pieniądze

resz owili sama i będzie larowac

zacznij od OZC to 30 50 kWh 1m2 przy 230 m2 to spora roznca w kosztac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...