Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

@tadeusz: napisz troche o tej instalacji termometrow na 1-wire :D brzmi interesujaco

 

Instalacja wygląda tak, że mam laptopa w kotłowni. Do laptopa jest przypięty po USB emulator COMa HL-340. To tego jest zlutowany układ wg schematu: http://grylewicz.pl/bardzo-prosty-i-tani-termometr-komputerowy/ lub http://odya.net/proj/ds1820/.

 

Do tego mam program do czytania tego LogTemp od firmy http://mrsoft.fi/ - z tego mam logowanie do MySQL na tej samej maszynie.

 

To tego mam przypiętą własną aplikację do monitorowania, wykresów, itp.

 

Sama instalacja czujników jest bardzo prosta, bo 1-wire łączy się jakkolwiek. Jako termometry mam DS18B20, kupione za 3,5PLN za sztukę. Do każdego termometru trzeba poprowadzić dwa przewody i tyle. Mam kilka swoich patentów jak lutować końcówki, aby łatwo wymieniać czujniki, albo jak modować je w kanałach, ale generalnie nic wnoszącego.

 

Takie dane, które mogą uchronić przez wpadką, to np. bardzo radzę tworzyć instalację stopniowo i dołączać po jednym czujniku. Po rozprowadzeniu i jednoczesnym uruchomieniu kilku czujników na raz może się okazać, że z jakiegoś (nieznanego) powodu całość instalacji przestaje działać. Generalnie używam przewodów jak popadnie i nie zauważyłem, aby był jakikolwiek problem, ale z jednym wyjątkiem. Moim zdaniem skrętka się nie nadaje, a z pewnością nie nadają się skręcone wiązki do obsługi jednego czujnika.

 

Jeśli miałbyś konkretne pytania - pisz.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6313236
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 87
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wejście powietrza wewnętrznego powinno być na dole! Powietrze cieple "idąc" w górę oddawałoby wodę, która ściekałaby na ciepłą stronę - i tam powinna być odprowadzana .

 

w innym temacie (link poniżej), użytkownik kulca zrobił eksperyment właśnie w ten sposób i sprawność spadła.

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?57886-Rekuperator-quot-tymi-r%C4%99cami-quot-robiony/page222

udokumentowane fotografiami>> http://forum.muratordom.pl/showthread.php?57886-Rekuperator-quot-tymi-r%C4%99cami-quot-robiony/page224

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6325210
Udostępnij na innych stronach

Witam

Do ojca Tadeusza

Masz sp.....ą instalację i ja się pytam gdzie jest Ojciec który to spłodził? Dlaczego nie ścigasz gościa żeby ci to poustawiał?

Chyba że ktoś zrobił instalację (spi.... zresztą a ty sam zamontowałeś reku). Napisz kto żeby ustrzec innych.

W naszych warunkach tak jak pisali poprzednicy ważne jest ocieplenie i szczelność kanałów.Dobrze jest mieć GWC (i takowe też wykonałem tymi rencami z kilkudziesięciu metrów rury fi 200 )z dwóch powodów:

1.Podgrzewanie powietrza zimą więc nie potrzeba grzałki

2.Chłodzenie powietrza w lecie o kilka stopni co daje lepszy komfort wewnątrz (wilgoć wykrapla się w gwc).

A teraz spójrz jak temperatury wyglądają u mnie dzisiaj:

2014-02-10_19-03-13_70.jpg

 

A tak było podczas mrozów :

2014-01-23_22-47-48_35.jpg

Na drugim zdjęciu wyraźnie widać niższe temperatury gdyż moja izolacja wymaga jeszcze docieplenia i uszczelnienia kanałów nad poddaszem.

U ciebie złożyło się kilka przyczyn:

1.Masz nieszczelne i słabo zaizolowane kanały (standardowo to 30mm wełny:D)

2.Może masz źle zbalansowaną instalację i wygląda mi na zbyt dużą ilość powietrza z czerpni a zbyt mało z pomieszczeń.Napisz jaki masz sterownik tej centrali bo może się coś uda poprawić.

3.Prawdopodobnie masz jeszcze nieszczelny dom co się zdarza bardzo często:yes:.

Ja celowo zdecydowałem się na budowę reku samemu na dobrych i oszczędnych wentylatorach oraz na dużym krzyżowym wymienniku Klingenburga gdyż po obejrzeniu u mojego znajomego reku Dospela stwierdziłem że warto się pomęczyć.

Moje reku w zimie pobiera koło 35W a przez trzy godziny na dobę około 60W (wietrzenie) i nigdy nie miałem pary na oknach.Reku pracuje całą dobę.

Jeśli chcesz to poczytaj temat z tego forum w dziale "zrób to sam- rekuperator tymi rencami"

Nie zniechęcaj się do reku bo to fajny wynalazek i jeśli go masz to zrób żeby działał jak należy a nie żeby tylko był bo taka moda:cool:.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6325511
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze raz:

 

- reku wejście z pomieszczeń 19,1

- reku wyjście 15,2

- reku wyrzutnia 9,3

- temp zewnętrzna 2,3

 

Witam, dodaj jeszcze temperaturę otoczenia centrali, dla pełnego obrazu, np przy -20 na zewnątrz.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6325571
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Tanie modele nie są tak dopracowane jak te profesjonalne. I jak już Pan TB stwierdził Dospel zrezygnował z dobrych aluminiowych wymienników HEATEX na rzecz plastikowych. Problem zamarzania rozwiązuje się na kilka sposobów:

- GWC

- grzałka

- wyłączanie wentylatora nawiewnego (zimnego powietrza)

- recyrkulacją

 

[uSUNIĘTO WPIS REKLAMOWY]

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6536607
Udostępnij na innych stronach

Tanie modele nie są tak dopracowane jak te profesjonalne. I jak już Pan TB stwierdził Dospel zrezygnował z dobrych aluminiowych wymienników HEATEX na rzecz plastikowych. Problem zamarzania rozwiązuje się na kilka sposobów:

- GWC

- grzałka

- wyłączanie wentylatora nawiewnego (zimnego powietrza)

- recyrkulacją

 

[uSUNIĘTO WPIS REKLAMOWY]

Głównym problemem w temacie "zamarzanie" jest zamarznięty wąż odprowadzający kondensat. Nie ma wtedy odprowadzenia wody, a przy mrozach i dwóje małych dzieci, wody może byc nawet 12l/24h.

Może mi Pan wyłuszczyc w jaki sposób problem zamarzania rozwiązuje:

- GWC

- grzałka

- wyłączanie wentylatora nawiewnego (zimnego powietrza)

- recyrkulacją

?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6536671
Udostępnij na innych stronach

Głównym problemem w temacie "zamarzanie" jest zamarznięty wąż odprowadzający kondensat. Nie ma wtedy odprowadzenia wody, a przy mrozach i dwóje małych dzieci, wody może byc nawet 12l/24h.

Może mi Pan wyłuszczyc w jaki sposób problem zamarzania rozwiązuje: ?

 

Grzałka węża odprowadzającego kondensat, nazywa się to kabel samoregulujący.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6537175
Udostępnij na innych stronach

Grzałka węża odprowadzającego kondensat, nazywa się to kabel samoregulujący.
Nie pytałem Pana.

Nie wszystkie centrale mają termostat i wyjście na kabel samoregulujący do węża.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6537377
Udostępnij na innych stronach

Nie pytałem Pana.

Nie wszystkie centrale mają termostat i wyjście na kabel samoregulujący do węża.

 

Przepraszam. Pozwoliłem sobie odpowiedzieć.

 

PS. Kabel samoregulujący nie potrzebuje ani termostatu, ani specjalnego wyjścia. Wystarczy podłączyć go do prądu.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6539063
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam. Pozwoliłem sobie odpowiedzieć.

 

PS. Kabel samoregulujący nie potrzebuje ani termostatu, ani specjalnego wyjścia. Wystarczy podłączyć go do prądu.

Niestety nie ma Pan racji. Może Pan podać typ takiego kabla co nie grzeje powyżej 0 st.C?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6539117
Udostępnij na innych stronach

Nie. Bo takiego nie ma.

 

Jednak do podgrzania odpływu skroplin, szacuję około 4 - 6 W przy temperaturach dodatnich.Rozwiązanie bezawaryjne za które przyjdzie użytkownikowi zapłacić 30 zł rocznie.

 

Termostat to rozwiązanie awaryjne.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6539140
Udostępnij na innych stronach

Nie. Bo takiego nie ma.

 

Jednak do podgrzania odpływu skroplin, szacuję około 4 - 6 W przy temperaturach dodatnich.Rozwiązanie bezawaryjne za które przyjdzie użytkownikowi zapłacić 30 zł rocznie.

 

Termostat to rozwiązanie awaryjne.

 

Jakiej mocy ten kabel byłby najlepszy? Widziałem już u siebie zamarznięty odpływ skroplin.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/187051-rekuperator-zamarzanie-problem/page/3/#findComment-6539205
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...