Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Porotherm 25 + 20 cm styropianu czy 15 cm ??


Recommended Posts

Witam Wszystkich,

 

Zamierzam w tym roku rozpocząć budowę domu ( z poddaszem użytkowym, około 170 m2 ) i planuję użyć Porothermu 25 + 20 cm białego styropianu. Nad styropianem myślałem : Austrotherm EPS70-038. I stąd też moje pytania do was:

1) Czy 20 cm grubości tego styropianu to dużo/mało/normalnie?? Rozmawiałem z kilkoma ekipami budowlanymi i praktycznie każdy mówił iż 15 cm w tym przypadku spokojnie wystarczy. Zależy mi na domu ciepłym i wolę dopłacić teraz za grubszy styropian co na przyszłość może będzie skutkowało mniejszymi rachunkami za gaz ( będzie ogrzewanie z piecem gazowym ).

Czy szkoda czasu/pieniędzy na styropian 20 bo różnica między nim a 15 nie będzie już tak odczuwalna ( a koszty materiału + montażu większe )??

 

Wiem że nie tylko ocieplenie ścian ma znaczenie dlatego mam zamiar dać jeszcze:

-15 cm styropianu w podłogę przy gruncie ( Styropian Swisspor EPS 038 Dach Podłoga )

-15 cm pianki PUR na dach

- nad oknami nie myślałem jeszcze konkretnie jakie modele itp ale na pewno też będę chciał i tutaj użyć czegoś sprawdzonego

 

2) Czy jeśli zdecyduję się na ten styropian 20 cm to czy lepiej dać jedną warstwę 20 cm czy 2x10cm ( układaną aby rogi nie nachodziły na siebie ) ?? Czy to ma jakieś znaczenie?? Czy waga tego styropianu będzie miała znaczenie i czy ściana "wytrzyma" takie obciążenie ( słyszałem opinię iż Porotherm to dość kruchy materiał ) a styropian nie będzie się od niej odklejał?? Dedykowany jest wtedy jakiś specjalny mocniejszy klej czy po prostu wtedy trzeba go używać więcej??

 

3) Jeszcze mam jedno pytanie o Porotherm 25 bo jedna z ekip wogóle odmówiła budowy z tego materiału z informacją iż jest to zły materiał do budowy a oni polecają Pustak MAX. Ale z tego co czytałem i się dowiadywałem i to i to są to pustaki ceramiczne których ogólna konstrukcja jest taka sama ( różnica w grubości, porother 25 cm, max 29 cm ) i tyle. Więc skąd takie uprzedzenia o nich??

 

Szukałem informacji na forum i nie mogłem odszukać dość jednoznacznej odpowiedzi stąd mój post. Z góry dziękuję za wszelkie porady i informacje ( doświadczenie w budowie mam tak naprawdę żadne i dlatego staram się jak mogę edukować na prawo i lewo :) )

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Austrotherm EPS70-038

możesz dać 15 grafitowego, tylko uważaj na układanie w pełnym słońcu bo może sie odkształcać

 

 

-15 cm styropianu w podłogę przy gruncie ( Styropian Swisspor EPS 038 Dach Podłoga )

sprawdz tylko w projekcie ile jest styropianu, żeby potem nie było płaczu, nie otwory za nisko wychodzą

 

-15 cm pianki PUR na dach

możesz dać polecają zagraniczne pianki na forum :)

 

 

 

2) Czy jeśli zdecyduję się na ten styropian 20 cm to czy lepiej dać jedną warstwę 20 cm czy 2x10cm ( układaną aby rogi nie nachodziły na siebie ) ?? Czy to ma jakieś znaczenie??

daj jedną warstwę przy dwóch nie dostaniesz gwarancji na tynk, rzadko kto robi w dwóch, tym bardziej ze wiecej kleju pojdzie

 

- styropian nie będzie się od niej odklejał?? Dedykowany jest wtedy jakiś specjalny mocniejszy klej czy po prostu wtedy trzeba go używać więcej??

nie będzie, dodatkowo nie ma wymogu kołkowania ewentualnie tylko na rogach

lepiej nie dawać więcej kleju bo to tylko pogarsza połączenie

 

3) Jeszcze mam jedno pytanie o Porotherm 25 bo jedna z ekip wogóle odmówiła budowy z tego materiału z informacją iż jest to zły materiał do budowy a oni polecają Pustak MAX. Ale z tego co czytałem i się dowiadywałem i to i to są to pustaki ceramiczne których ogólna konstrukcja jest taka sama ( różnica w grubości, porother 25 cm, max 29 cm ) i tyle. Więc skąd takie uprzedzenia o nich??

Porotherm to ulepszony max (lepsze wlasciwosci przenikalnosci ciepla), przy scianie 2W nie jest najważniejszy material ścian nośnych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ojezu,...Ceramika poryzowana jest już najczęściej w systemie pióro-wpust, więc nie robisz spoin poziomych. ...

:jawdrop:

No to raczej te, które są na pewno

 

...Co do samego materiału, to ceramika tradycyjna (max) jest troszkę bardziej wytrzymała i ma lepsze parametry akustyczne, ale za to gorszą izolacyjność termiczną. Co lepsze? ...

 

ściana konstrukcyjna jest od konstrukcji, do docieplenia jest styropian. Przy warstwie styro 20cm zmiany w U ściany są minimalne i na 2 słownie drugim miejscu po przecinku, więc ściana może być nawet betonowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję wszystkim za informacje i porady - rozjaśniliście mi kilka spraw. Przy okazji mam jeszcze pytanie ( nie chcę już zakładać nowego wątku ). Co myślicie nad płytami OSB lub MFP zastosowanych zamiast pełnego deskowania?? Czy to jest lepsze/szybsze/bardziej opłacalne?? Jako pokrycie dachowe będę miał blachodachówkę. Rozstaw krokwi co około 90 cm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jest sens deskować ? Nie lepiej od razu membranę dachową zastosować, zamiast babrać się w deski potem papę ? Nic ci to nie da a koszty napewno wzrosną i tak dasz na poddaszu wełnę potem k-g...

 

poczytaj forum "dachy" a zmienisz zdanie. W świetle tego co tam piszą, Twoja porada jest mocno nietrafna. Głównie chodzi o nietrwałośc rozwiazania z membrana

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawiałem z kilkoma osobami i śledziłem tematy na forum właśnie odnośnie papy i membrany. Skłaniam się u siebie jednak do zastosowania właśnie papy termozgrzewalnej + płyt OSB3 ( lub MFP - zobaczymy jak kosztowo to wyjdzie ) + na to międzykrokwie do ogrzania pianka lub płyty PIR.

Boje się tylko mostków termicznych przy zastosowaniu samych płyt PIR więc do głowy wpadł mi pomysł żeby dać na początku 5 cm pianki natryskowej (otwarto komórkowej) a potem dopiero na to np. 12 cm płyty PIR jako dalsza izolacja. Co wy o tym myślicie?? Dobrze kombinuje sobie czy ogólnie pomysł do bani i skupić się tylko na jednym typie izolacji i nie kombinować?? Dodam że dach to będzie blachodachówka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja też wtrącę tu swoje trzy grosze.....

membrana dziś jest już znacznie lepszej jakości niż kiedyś....moim zdaniem wystarcza.......

deskowanie ma swoje minusy.....w przeciwieństwie do membrany jest kolejnym mogącym chłonąć wilgoć.....

ani osb ani mfp nie są odporne na wilgoć w tak znacznym stopniu.....za to są wielkim źródłem kosztów, mało tego należy pamiętać iż przekroje więźby różnią się przy zastosowaniu lub nie..... deskowania.....a więc kolejny koszt....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Deskowanie ma też swoje plusy - na przykład przy dachach o małym spadzie nawet najlepsze membrana nie da rady :) Ale zgadzam się że przy typowych dachach membrana to teraz lepsze rozwiązanie. Zmniejsza koszty i mocno skraca czas budowy. U mnie zastosowana została membrana koramic - czterowarstwowa, ze zbrojeniem i bardzo wysoką paroprzepuszczalnością. To nie ma nic wspólnego ze starą folią dachową!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Adam: Membrana membranie nie równa... Poza tym uważam, że w przypadku tego zdjęcia ktoś musiał uszkodzić membranę mechanicznie, bo pęknięcie wygląda dość symetrycznie. Ale tak jak pisałem wcześniej - ja akurat zdecydowałem się na systemową membranę z koramica (mam cały dach od nich) i nic takiego mi się nie dzieje. ALE! Prawda jest też taka, że dach mam o dość dużym spadzie, więc powiedzmy że łatwo było go zabezpieczyć... :p
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ja swoje 0,03 zł wtrącę. Znany mi deweloper robi membranę w domach na sprzedaż ale dla siebie zrobił pełne deskowanie. :p Zaobserwowane na 2 budowach w mojej okolicy. Domy dla siebie i syna postawił bez membran tylko z pełną deską. To samo mówi mi mój wykonawca, że pełna deska będzie lepsza i woli to zrobić zamiast membrany. Ja mieszkam pod dachem z pełnym deskowaniem robionym pod papę jeszcze za komuny ;) Na początku lat 90-tych została na to połozona blachodachówka Plannja i do tej pory nic nie zawilgotniało i jest OK. Dlatego nie będę szukał kwadratowych jajek i zrobię to co sie sprawdziło.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wszyscy to i ja swoje 5 groszy.Nie mam żadnego deskowania tylko membrana i blacho-dachówka w kolorze antracyt.Membrana Klóbera. Czyli blacho-dachówka ,membrana,10 cm wełny i nic więcej miałem dać jeszcze folię ale i to bez potrzeby.Mam na stryszku kominki z termostatami ,które spompują gorące powietrze w upalne dni.Na podłodze strychu pełne deskowanie aby nie wpaść do pokoi :D.Już nie pamiętam ale poddasze mam wycieplone wełną 20cm.Dom wybudowałem w 30 cm porotherm i teraz już prawie 20 cm styro.Dlaczego tyle to po poprawkach jakie zrobiła mi inna firma jak ta pierwsza dała ciała.Na koniec dlaczego np. nie pełne deskowanie czy jakieś np. płyty.Mam przyjaciela który robił mi full opcje dach.Stwierdził i to się sprawdza,że bez potrzeby na moją blacho-dachówkę niech sobie dach oddycha.Ot i wsio.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest ceramika + membrana (Koramic) + 20 cm izolacji. Na poddaszu mamy sypialnię, więc baaardzo poważnie braliśmy pod uwagę deskowanie. I pewnie byśmy się w końcu skusili gdyby nie projektant, który przekonywał, że przy sporym spadzie dachu deskowanie tylko podniosą koszt, a nie będą pełniły jakiejś szczególnej funkcji. Ale gdybyśmy mieli mniejszy spad, wtedy na pewno byłoby sztywne pokrycie. Sama ceramika bardzo dobrze wygłusza, wełny mamy tak dużo, że w lecie nie jest tam bardzo gorąco (oczywiście jest cieplej niż na dole, ale dosłownie -2-3 stopnie...). Uważam, że przy typowych dachach dwuspadowych o spadzie > 30 stopni deski można sobie spokojnie darować i dać membbranę. Tym bardziej że nowe membrany to już nie jest "chamska" folia, jak kiedyś :) :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Nie wiem czy Autor wątku jest nadal zainteresowany, ale może wróci i przejrzy.

 

W zeszłym roku rozpoczęliśmy budowę swojego domku, parter, bez piwnicy, nieużytkowe poddasze. Technologia na ściany: Porotherm Wienerbergara 25 P+W a na to 15cm grafitowego styro.

 

Moje wnioski - nie są to uwagi krytyczne, materiał jak materiał, ale skoro o wrażeniach, to:

- porotherm był w projekcie, nie zastanawiałem się na początku czy go zmieniać, zwłaszcza, że rok temu nie był drogi

- Kołki do ściany kosztują nie mało, a musza być specjalne. Zorientowałem się, gdy do układania styropianu zakupiłem listwy cokołowe startowe, no i te trzeba było przykręcić na kołki. A, że obwodu u mnie prawie 100m ...., jesli chcesz kołkować styro i zastosować dobre kołki, to też kosztują więcej niż zwykłe do gazo

- gdy widzisz jak ryją w ścianach na kable i rury to się zastanawiasz czy warto było brać "fajną ceramikę". Oczywiście ryć trzeba we wszystkim, ale to się kruszy i masz wrażenie, że coś jest nie tak. Pewnie to tylko wrażenie.

- starałem się na to zwrócić uwagę przy zamówieniu, ale pustaki były nierówne. W konsekwencji, spoiny poziome były różne, wyglądało to mało ciekawie. Oczywiście wszystko przysłoni styro.

- myślałem o Dryfix przez chwilę, ale było drożej, a one ponoć równiutkie. 1000-2000 zł w moim przypadku wyszłoby drożej. Może niepotrzebnie dusiłem grosz?

 

Buduję dziś garaż obok domu, z gazobetonu solbet 600 z Solca Kujawskiego. Równy, na cienką spoinę. Robota idzie o wiele szybciej. Ale ważna rzecz - porotherm ma lepsze parametry na ściskanie niż taki gazobeton i może to mieć dla Ciebie kluczowe znaczenie. Rozmawiaj z kierbudem albo architektem.

 

Błędem było to, że nie poświęciłem ekstra paru stówek, po to, żeby konstruktor przeliczył mi zmianę materiału, tak by kierownik podpisał się pod taką modernizacją.

 

Ścianki działowe też zrobiłem z Poro. Tutaj uwaga - ostatnia warstwa pod stropem nie wychodzi na pełny pustak, znowu to cięcie. Oczywiście ma się flexa, wszystko da się zrobić, to nie czarna magia. O, trzeba skosy zrobić na ściankach szczytowych. Hmmm, proszę zamówić gazobetonu kilkanaście sztuk, bo cięcie trójkątów to już sztuka dla "murarzy". :) Jest mieszane, nie ma większego kłopotu.

 

Zdecydowałem się na Poro ze względu na cenę. Było taniej niż inne materiały, a w dodatku Budogram pozwolił mi jeszcze oszczędzić ok 2 tyś.

 

Teraz do styropianu. W projekcie miałem 14 dalmatyńczyka, dałem grafit 15cm. Jak słusznie ktoś już zauważył w tym wątku, i nie tylko, jeśli zmieniasz ocieplenie zastanów się nad konsekwencjami. U mnie np, w rogu ściany były okno, które było tak blisko, że gdybym chciał dać nie 15 a 20 cm styro to wyszło by coś nieładnego - styro byłby za blisko szyby :).

Ktoś tu napisał, żeby w słońcu nie robić grafitem. Tak, to prawda, nie należy tak robić, ale z tym odkształcaniem to było ostrzeżenie moim zdaniem dla ekstremalnej sytuacji. Kładliśmy to w słońcu (Swisspor Labda fasada) na Atlas Hotter U. Nic się nie odkształca, ale to prawda, ciepły był. A na pewno ściana pod płytą była dużo chłodniejsza - naprężenia murowane. Jeśli możesz rób to w okresach chłodniejszych niż max upały.

Jedna warstwa styropianu moim zdaniem, z frezem. Jak ekipa zdolna, to odpadów nie będzie dużo.

 

Wątek deskowania czy membrany proponuję kontynuować w części "dachowców". Ja zastosowałem Corotopa Strong plus. Mam zastrzeżenia co do tego paska klejącego. Poza tym robi wrażenie jej wytrzymałość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...