wm1719507790 05.02.2014 10:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 Witam, W moim projekcie z pośród 6 słupów podpierających więźbę są 4, które chciałbym w inny sposób zagospodarować. Dwa z nich uda się położyć na wieńcu na ścianie nośnej, dwa kolejne wypadają w ścianie działowej. Słupy te są drewniane o przekroju 12x14. Wiem już, że zastosuję w tym miejscu słup stalowy z przyspawaną u dołu i góry kwadratową blachą, co pomoże mi uniknąć pękania ściany itd. Po prostu nie chcę kartongipsu ani podobnych rozwiązań. Moje pytanie brzmi: Jaki przekrój ceownika albo dwuteownika (?) powinienem zastosować aby przeniósł obciążenie takie jak belka 12x14?Kształtownik powinien schować się w ścianie 12 cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr Kniaziuk 05.02.2014 12:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 Żeby obliczyć nośność słupa potrzebna jest jego wysokość (od oparcia na betonie do elementu jaki ma podpierać), sposób zamocowania ( sztywny czy przegubowy - przegub to np. postawienie na betonie i skręcenie 4 śrubami, sztywny to np. zalanie w betonie na min 0,5m) Podaj więcej danych to policzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wm1719507790 05.02.2014 15:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 Żeby obliczyć nośność słupa potrzebna jest jego wysokość (od oparcia na betonie do elementu jaki ma podpierać), sposób zamocowania ( sztywny czy przegubowy - przegub to np. postawienie na betonie i skręcenie 4 śrubami, sztywny to np. zalanie w betonie na min 0,5m) Podaj więcej danych to policzę. Dzięki za rzeczową odpowiedź. Trudno o takie w Internecie. Generalnie chodziło mi tylko o to, jaki ceownik (a może dwuteownik albo kształtownik "kwadratowy") wszedł by w ściankę działową 12 cm tak, żeby można potem wszystko otynkować i nie było go widać. Czyli o boku max 10 cm, jak myślę. Ceownik taki musi przenieść obciążenie takie, jakie przenosi belka drewniana 12x14 (pomijając już fakt, że zapewne wszystko w moim i innych projektach jest grubo przewymiarowane dla bezpieczeństwa). Odpowiadam na pytanie: belki są dwie 12x14 cm i jedna jest na 300 a druga 260 cm długa. Na gotowo chciałbym na tych kształtownikach zastępujących belki postawić jeszcze jakiś klocek dla lepszego "dopasowania" z elementami, które podpierają (niższy podpiera belkę koszową, wyższy również, lecz za pośrednictwem jeszcze innej poziomej belki, na której spoczywa kosz). A więc dwa kształtowniki, powiedzmy 230 i 270 cm. Nie rozumiem za bardzo na czym polega sztywny i przegubowy, ale u mnie kątownik byłby wmurowany w ścianę działową. To wmurowanie to nie zalanie betonem i oczywiście nie dodaje żadnej odporności na obciążenie, po prostu ukrycie w ścianie. Czy tyle informacji wystarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 05.02.2014 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 A nie lepiej przeliczyć konstrukcje dachu i zlikwidować słupy w ogóle ?? Też mam 6 słupów - 4 ok bo są schowane w ścianach, ale 2 nad garażem stoją jak słup na środku pomieszczeń, fakt, że to techniczne pomieszczenia będą garderoba i suszarnia - ale słupy zostaną na zawsze ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 05.02.2014 19:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 A nie lepiej przeliczyć konstrukcje dachu i zlikwidować słupy w ogóle ?? Też mam 6 słupów - 4 ok bo są schowane w ścianach, ale 2 nad garażem stoją jak słup na środku pomieszczeń, fakt, że to techniczne pomieszczenia będą garderoba i suszarnia - ale słupy zostaną na zawsze ! Oczywiście że się da bez słupów ... np drewno klejone warstwowo, myślę iż warto jak ma kawał drewna stać w domu ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wm1719507790 05.02.2014 20:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 Panowie, zmieniacie temat! Nie interesuje mnie zmiana konstrukcji dachu, tylko stalowy zamiennik słupa drewnianego. Doceniam Waszą inwencję, ale trzymajmy się tematu. Czekam na odpowiedź Pana Piotra Knaziuk. Dodam jeszcze, że buduję dom osobiście i unikam każdych dodatkowych kosztów (np. koszt przeliczenia konstrukcji). Na tym mi zależy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 05.02.2014 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lutego 2014 No to zmiana słupa drewnianego na stalowy dobra nie jest .. i na pewno nie wnosi nic do konstrukcji.Długość wyboczeniowa słupa zależy od sposobu zamocowania jak kolega napisał.Zresztą kątownik nie jest typowym elementem ściskanym, tu masz dwuteowniki rury kw czy okrągłe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 06.02.2014 06:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2014 Dodam jeszcze, że buduję dom osobiście i unikam każdych dodatkowych kosztów (np. koszt przeliczenia konstrukcji). Na tym mi zależy. Aha... A kierownik budowy to podpisuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 06.02.2014 08:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2014 Ja zastosowałem profil zamknięty. Cztery ściany wydały mi się lepsze od "C". Czekasz na odpowiedź jaki przekrój, to podaj wreszcie ciężar tego co ma dźwigać podpora, a nie jaką ładną ściankę chcesz tam potem wybudować. Wielkość dachu, konstrukcja, z czego itp... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr Kniaziuk 06.02.2014 08:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2014 Sorry, że dopiero teraz. Wyniki obliczeń: - słup drewniany - nośność -88,9 kN- ceownik C100 - nośność - 44,5 kN- dwuteownik HEB100 - nośność 205,7 kN- rura kwadratowa RK 100x3 - nośność 147,0 kN Ceownik odpada bo ciężki i by chyba trzeba było dać C150 albo C180.HEB dużo przeniesie ale też ciężki i słono zapłaciszDwuteowniki zwykłe (IP, IPE) też raczej nie wchodzą w grę bo jako słupy mają podobne parametry do ceowników.Polecam rurę kwadratową bo zapłacisz za nią ze 3 razy mniej niż za HEBa Pamiętaj o blachach na dole i na górze przyspawanych do profilu, takiej min. 5mm i przykręć śrubami min. 12 do podłoża i do dachu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wm1719507790 06.02.2014 09:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2014 Aha... A kierownik budowy to podpisuje? Oczywiście, kierownik wie o wszystkim. Odbieram ironię z Twojej strony, ale rozumiem, że nie każdy pojmuje, że można budować samodzielnie. Eniu, chodziło mi o poradę z praktyki. Ciężar, jak ciężar, typowa więźba typowego domu jednorodzinnego. Słup i tak jest przewymiarowany zapewne kilkakrotnie. Myślę również o "czterech ścianach" jak u Ciebie, ale w przypadku "C" mogę ładnie wejść wypustem pustaka do środka i zamurować "C" tak, że prawie go nie będzie widać. W przypadku "czterech ścian" dwie z nich będą wymagały "wyrównania" zaprawą do lica ściany. OK, Panowie. Dziękuję za wszystkie konstruktywne uwagi i trzymające się tematu Piotra Knaziuk, מרכבה i Eniu. Uzyskałem odpowiedź na swoje pytanie z innego źródła. Ceownik o boku 10 cm ma być wystarczający zamiast słupa 12x14 i jego wymiar umożliwi "przykrycie" go zaprawą na 1cm z każdej strony. Do ceownika należy przyspawać od dołu i góry prostokątne kawałki blachy o odpowiedniej grubości na której będzie się wspierał i na której będzie opierała się na nim więźba oraz śrubę od góry do przymocowania elementu więźby. I tak zrobię, ewentualnie pomyślę nad profilem zamkniętym za Eniu. Efekt jaki uzyskam, to brak pęknięć ściany no i uniknę płyt GK, których nie chcę, również z tej samej przyczyny. Jeszcze raz wielkie dzięki! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wm1719507790 06.02.2014 09:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2014 (edytowane) Wyniki obliczeń: - słup drewniany - nośność -88,9 kN - ceownik C100 - nośność - 44,5 kN (...) Pamiętaj o blachach na dole i na górze przyspawanych do profilu, takiej min. 5mm i przykręć śrubami min. 12 do podłoża i do dachu Panie Piotrze! Wielkie dzięki! O to mi właśnie chodziło. Rozminęliśmy się z postami kilka minut Jeszcze coś dodam od siebie: 88,9 kN to ok. 9 ton 44,5 kN to ok. 4,5 tony. Dachówki jest na placu ok. 11 palet. Każda z nich waży niecałą tonę. Czyli w zaokrągleniu go góry 11 t. Więźby ok. 10 kubików po ok. 700 kg/kubik. Zaokrąglam do góry - 11 kubików - około 8 ton. Razem więźba i dach 19 ton. Dorzucam dla fantazji, żeby dorównać do okrągłej sumki 25 ton - 6 ton śniegu Dach dwuspadowy wspiera się na ściankach kolankowych. Jestem przekonany że tam idzie ponad połowa siły nacisku dachu, niech będzie 13 t. Reszta na 6 słupów. Wychodzi średnio po 2 tony na słup. Wiem, wiem, obliczenia są szacunkowe i niedokładne, ale. CEOWNIK jak wynika z obliczeń Pana Piotra jest więc ponad dwukrotnie przewymiarowany. Konstruktywne i wnoszące do tematu uwagi do tego wyliczenia mile widziane. Edytowane 6 Lutego 2014 przez w&m Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 06.02.2014 10:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2014 Jak Kolega Piotr napisał będzie się liczyło też sztywne zamocowanie jak w "podłodze" tak i w belce. Plus jeszcze dokładne ustawienie gdyż każdy mimośród w działaniu siły na słup może go wyboczyć.Trzeba brać pod uwagę jeszcze jeden fakt, ruchy konstrukcji i przemieszczenia, musi to być sztywne .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.