Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Będzie: mały, ekonomiczny i tanio - koncepcja.


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Chyba pierwszy będę.

 

Podoba mi się pomysł na wentylowaną ścianę.Planowałem wschodnią i zachodnią ścianę (nie ma tam okien) z dodatkową warstwą styropianu ryflowanego ,dla zmniejszenia temp. w lecie, ale odpuściłem a teraz żałuję bo nagrzewa się do 50oC .Rozumiem ,że ty myślisz o powietrznym kolektorze?

Nie podoba mi się max-owe GWC letnie pod domem . Powinno być rurowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę iż musisz skierować myśli ku archi pasywnej, nie na darmo parterowe szału w tej dziedzinie nie robią.

Prosta sprawa już sama powierzchnia podłogi w obudowie może być większa 2x

Okna itp da się wybudować typowo pasywnie.

Pozbywanie się ciężkiej ściany ze środka błąd, wiem że uwierzyłeś może w opowieści TB o odbiornikach.

Ale nastawianie się na samo powietrze dobre nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opis:

1. prace ziemne - usunięcie humusu, ławy w gruncie rodzimym, przepusty, fundament możliwie niski, tylko izolacje przeciwwilgociowe;

2. ściany zewnętrzne U=0,1 od zewnątrz - tynk, silka e15, wiatroizolacja, EPS, paroizolacja, system GK z wełną (ocieplenie i wygłuszenie);

3. podłoga - ocieplenie, częściowo nad GWC z najcieńszych pustaków (max, porotherm), częściowo na gruncie rodzimym lub podsypce jeśli konieczna, wylewka, okładziny (kafle, deski);

4. okna/przeszklenia - tylko pakiety szybowe, montowane od wewnątrz; od południa okap zabezpieczający przed przegrzewaniem latem;

5. drzwi ogrodowe/tarasowe oraz drzwi wejściowe do domów energooszczędnych/pasywnych,

6. lekki stropodach skośny lub płaski (w zależności od planu zabudowy/warunków) ocieplany od wewnątrz lub od zewnątrz (rys. przykładowy poniżej);

7. ściany działowe lekkie system GK 10cm (5cm stelaż z ociepleniem oraz 4 płyty po 1,25cm), wybrane ściany dołem z silikatów 8cm z kablami grzewczymi pod tynkiem (w sumie 10cm);

8. instalacje w systemie GK;

9. WM z odzyskiem; rekuperator niezamarzający (skropliny spływające na ciepłą stronę) lub wsparty GWC w okresach dużych mrozów; GWC na lato;

Ad. 1. Co dasz na ciany fundamentowe ? Może bloczki fundamentowe z keramzytu ?

Ad. 2. Dlaczego wełna do GK ? Nie lepiej ekofiber ?

...

Ad. 6. Co myślisz o dachu jedno spadowym pokrytym w 100% panelami PV zamiast dachówki ? ;) Ciemne panele dają szanse na fajny kolektor dachowy.

072f6bedea4f8f799c0e279a52538205.jpg

Ad. 7. Jak będziesz łączył stelaż takiej ścianki ze stropem/sufitem ?

...

Ad. 9. reku "tymi ręcami" ?

 

Południowa ściana aktywna z z otworami i kanałami do domu u dołu i pod sufitem celem grawitacyjnego podgrzewania w odpowiednich momentach:

 

Zajeb...ty pomysł ! Wykorzystanie kanałów silki jest możliwe tylko w takim wykonaniu domu jaki prezentujesz. Warto ścianę południową poalować na czarno/szaro.

 

No i to jest najlepsze pytanie.

Widziałem koncepcje na mocowanie tylko łat i kontrłat połaci ze sobą oraz jakoś u dołu. Inne to przykręcanie nylonowymi kołkami przez ocieplenie.

Zastanawiam się nad podkrokwiowym montażem.

 

Właśnie - kołki nylonowe. Chciałbym nimi mocować łaty i kontrłaty do krokwi przez warstwę izolacji nakrokwiowej. Tylko nie wiem czy się uda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Namąciłeś mi teraz dopiero w głowie.Już myślałem że wszystko wiem ,jak mam budować .A po obejrzeniu Twoich propozycji chyba całość trzeba jeszcze raz dobrze przemyśleć .To mi się bardo podoba.Napisałem do swojej architekt aby to obejrzała .Wyjdzie dużo taniej niż ten który chciałem zrobić. Buduje bez pożyczki i dlatego koszty takie ważne.Myślę tylko ,że chciałbym zwiększyć akumulacyjność domu przez zwiększenie grubości wylewki np do 15 cm plus grzanie podłogowe. Na takiej wylewce niektóre ścianki działowe z silikatów.

Jeszcze spytam jak laik ,w tak zaprojektowanych ściankach nie będzie wykraplania wody?

Opłaca się ciągle się uczyć .Dzięki takim jak TY ,Adam, Jasiek i innym jeszcze piszącym na tym forum ,pokazującym jak rozwiązywać problemy ,wprowadzać nowe ciekawe rozwiązania to forum istnieje.I za to należy Wam się duże podziękowanie. Część tu piszących tylko je zaśmieca ,utrudniając w ten sposób dostęp do rzetelnych ,wartościowych informacji.

Życzę miłego wieczoru ,jestem pod wrażeniem J.Korona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Namąciłeś mi teraz dopiero w głowie.Już myślałem że wszystko wiem ,jak mam budować .A po obejrzeniu Twoich propozycji chyba całość trzeba jeszcze raz dobrze przemyśleć .To mi się bardo podoba.Napisałem do swojej architekt aby to obejrzała .Wyjdzie dużo taniej niż ten który chciałem zrobić. Buduje bez pożyczki i dlatego koszty takie ważne.Myślę tylko ,że chciałbym zwiększyć akumulacyjność domu przez zwiększenie grubości wylewki np do 15 cm plus grzanie podłogowe. Na takiej wylewce niektóre ścianki działowe z silikatów.

Jeszcze spytam jak laik ,w tak zaprojektowanych ściankach nie będzie wykraplania wody?

Opłaca się ciągle się uczyć .Dzięki takim jak TY ,Adam, Jasiek i innym jeszcze piszącym na tym forum ,pokazującym jak rozwiązywać problemy ,wprowadzać nowe ciekawe rozwiązania to forum istnieje.I za to należy Wam się duże podziękowanie. Część tu piszących tylko je zaśmieca ,utrudniając w ten sposób dostęp do rzetelnych ,wartościowych informacji.

Życzę miłego wieczoru ,jestem pod wrażeniem J.Korona

Nie do końca rozumiesz ideę.Nie możesz dać ciężkich ścianek działowych bo nie postawisz ich na EPS, poza tym trzeba je związać z czymś konkretnym. Kszhu ma lekkie ścianki szkieletowe. Ten dom to tak naprawdę styropianowy klocek obudowany murem. Wilgoć nie będzie się kondensować pod warunkiem zastosowania bardzo skutecznej paroizolacji i dedykowanych rozwiązań, dla wszystkich przepustów tę paroizolację naruszających.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej tak - dobry wymiennik, dwa wentylatory i jakieś filtry to wszystko czego mi potrzeba. I teraz przynajmniej wiem jak to zrobić aby nie zamarzało bez GWC i oczywiście kombinacji z przepływami czy też rozmrażaniem.

 

opisz wiecej jak to zrobic zeby nie zamarzalo?

 

odwiedzilem niedawno jednego ludzika, szybko postawil przyjemna chalupke, reku zdaje sie renovent, instalator ponoc bardzo dobry z Krakowa, ale tutaj w IV strefie zamarza - planuje dokupic grzalke, bo GWC nie zrobil..

 

dobry pomysl z wentylacja sciany. no i silka mrozoodporna to moze postoi. pod wzgledem nakladu pracy i ekonomii pomysl ciekawy chociaz juz widzisz potrzebe akumulacji nadwyzek..

 

 

dla tradycyjnych fundamentow GWC w ich obrysie tez dobra propozycja - ale tak jak piszesz na lato.. a w poloczeniu z mala akumulacja to tym bardziej.. az sam rozwaze taka opcje.. moze nawet z nydarowym GMC ponad maxowym GWC (dodatkowo dziala jak przerwa kalpilarna) - przelaczane przepustnica 2 razy w roku..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic tylko jeszcze raz zmienimy koncepcje budowy,moja architekt się "ucieszy ".

Dach będę miał jak planowałem poprzednio ,czyli ocieplany strop ,a sam dach z lekką izolacją od strony południowej aby można wykorzystać tą połać jako solar typu Jasiek.

Co do ścianek działowych z GK nie ma z tym problemu ,przeszkoliłem się teoretycznie na jednej z budów tu w Niemczech i wiem jak to dobrze zrobić. , ale osobiście one mi nie leżą ,a dodatkowo niektóre mszą być murowane ,bo jak pisałem będzie na nich stał bufor ,Mam już kupiony projekt i nie chcę już go zmieniać ,Pani architekt musi go tylko adoptować dla mnie.Jak widzę cały będzie na czerwono .

Ja osobiście wolę większą akumulacyjność w środku ,raz wykorzystanie dzięki buforowi / 1000 l / drugiej taryfy do ewentualnego grzania i dodatkowo już w życiu się najeżdziłem i w przyszłości raczej będziemy cały czas w domu, a wtedy stała temperatura jest wskazana. Podoba mi się moja działeczka / 1.5 h /

,czyste powietrze, rzeka / I kl czystości z pstrągami / las z trzech stron ,oprócz domu będę kopał staw 400m2 . Życia mi braknie, nim to wszystko zagospodaruje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś o odpowiedniej nośności ale najtańszego, tutaj nie chodzi o izolacyjność.

 

Bardziej chodziło mi o nienasiąkliwość i niepodciąganie wilgoci. Ale to też raczej nie problem.

 

Wyobrażasz sobie jak zapakować w połówkę GK ekofiber? I po co on? Parametry przy tej grubości (5cm) takie same jak wełny.

 

Przyjmowanie i oddawanie wilgoci ?

Ekofiber to chyba też nieco lepsza izolacja akustyczna.

 

Nie widziałem takiego dachu a wszystkie które widziałem miały coś pod spodem no i ten panel jak trzymałem w rękach i pomyślałem co wiatr wyprawiał z dachówkami. Ale jeśli przekonam się do paneli w układzie off-grid to dach będzie np. odeskowany i pokryty papą.

 

Dach musi być szczelny, bo paneli raczej nie uszczelnisz tak jak dachówki. U siebie planuję coś takiego:

138453-recticel_dom2_d.jpg

 

 

Będzie oczywiście, teraz będę testował farbę strukturalną zamiast tynku. Na krawędziach planuję taką ładną ciemnoszarą, matową a na reszcie jasnoszarą - będę sprawdzał temp.

Tyle, że nie wiem czy to będzie działać na grawitacji dół-góra czy raczej wymuszone pod podłogę bo np. wczoraj od słońca szło dostać pierd@|ca;)

Gdyby ułożyć posadzkę z max-ów z niezbyt grubą, zwykłą wylewką zbrojona siatką/rozproszonym to nie dość, że byłaby niezłym dodatkowym izolatorem to jeszcze grzałbym ją powoli tym gorącym powietrzem a nie wściekle pakował je bezpośrednio do domu. Na tegorocznych 3-króli przekonałem się, że słońce nawet u nas to potęga.

 

Farba strukturalna, posadzka z maxów - tryskasz pomysłami ! :)

 

Da radę ale ja bym to zrobił pod krokwiami:)

 

To chyba najlepszy pomysł, bo wykluczasz niby mostki przez szpilki stelażu GK. Kręcisz je do belek stropowych które są pod izolacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ,w nocy jeszcze myślałem nad tym projektem .

Taka myśl ,czy letni GWC nie można by wykorzystać zimą .Można by go wtedy dogrzewać dodatkowo szarą wodą /pomysł nydara / lekko zmieniony .Np kilka rurek równolegle w odstępach np 1m przechodzące przez wymiennik.Przy dużej ilości szarej wody ,może miałoby to sens.Latem tą wodę można kierować inaczej ,aby nie podgrzewała wymiennika .Choć w moim przypadku chyba będę powietrze latem schładzał wodą z wykorzystaniem chłodnicy w kanale nawiewnym.Mam swojej taniej wody pod dostatkiem , taka woda nie byłaby marnowana .Może póżniej służyć do podlewania.

Miłego dnia J.Korona

Edytowane przez jerzyka51
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwaga: szczelność kontra odkurzacz centralny.

 

Ja od początku odpuściłem odkurzacz centralny. Nie dość, że drogi, to jeszcze problem z podciśnieniem. Nie ma sensu kombinować z wentylacją na czas odkurzania, tylko zakupić normalny mobilny odkurzacz i po problemie.

 

To samo z okapem - pochłaniaczem.

 

 

Wracając jeszcze do tych kolektorów ściennych z silki. Czy ktoś już coś takiego testował (jasiek?) ? Pomysł ciekawy, ale czy bezwładność silki pozwoli uzyskać w tych kanałach jakąś sensowną temperaturę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W życiu nie zamienię OC na lokalny mieszacz kurzu i przegrzanego powietrza!

Ani OC drogi ani nie jest problemem wysterowanie WM - nie takie rzeczy wentylacja potrafi.

 

Są takie z wodnym zasobnikiem. Ani kurzu ani przegranego powietrza.

Poza tym u mnie odkurzacz bardzo rzadko jest odpalany. Żona do mopa się mocno przywiązała ;)

 

Okapu/pochłaniacza nie potrzebuję, to fakt, przy wyciągu WM w kuchni na nic okap/pochłaniacz.

 

Nie masz w domu żadnego okapu ? Sądzisz, że sama wentylacja jest wystarczająca ?

 

Mam 2 palety silki i taka biała silka rozgrzana, trzyma temp. do późnych godzin wieczornych - jest masywna więc niezła. A jak będzie jeszcze ciemna...

 

Jeśli dojdzie do realizacji to będziesz chyba pionierem (nie wiem jak wyszedł u jaśka betonowy kolektor). Czekamy zatem na badania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rainbow, naście kg ciągane za sobą. Kilka TPLN. Mam prosty OC z wyposażeniem za ~1.000zł plus kilkaset zł na instalację i żadnego targania, wymieniania worków itp. itd. Nigdy więcej na kablu.

 

Hehe, miałem kiedyś Rainbow ! Tzn. nie ja - rodzice. Wstyd się przyznawać ... :)

Teraz można kupić taki za kilka stówek. Ale to chyba nie o to w tym wątku chodzi. Każdy wybiera co mu pasuje.

 

To kosztuje prawie nic a widząc jak rozgrzewają się silikaty na palecie można dla ściany z nich wróżyć niezłe osiągi.

Wiesz, że grzeję się od kilku dni samymi oknami więc doładować to ścianą aż się prosi.

 

W twojej wersji to nic nie kosztuje i warto sprawdzić. O ile zbyt dużo południowych okien nie będziesz planował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po pracy.

Ja jestem zainteresowany odzyskiem ciepła z szarej wody,My przeważnie kąpiemy się w wannie i w dwie osoby u nas wody idzie więcej niż w niejednej dużej rodzinie.Najlepiej mi się odpoczywa śpiąc w wannie. Myślę ,że ciężko będzie odwyknąć od tego.Szacuję ,że to jest jak teraz 200-400 l dziennie z wanny jak jestem w domu .Szkoda będzie nie wykorzystać tego jej ciepła w przyszłości.Wodę mam b.dobrą ze swojej studni 10 * tańszą niż z wodociągów ,grzeje piecem na drzewo ,też kupowanym bo b.okazyjnych cenach więc to tak nie boli.W nowym domu będzie tylko tania zimna woda ,pieca już nie będzie ,może zostanie tylko renta ,a wtedy trochę inaczej wszystko wygląda.

Moja Pani architekt widziała twoje założenia przy budowie nowego domu i się ucieszyła ,będzie miała dużo mniej pracy z adaptacją projektu

Miłego wieczoru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja Pani architekt to Babka z klasa .oczywiście nie równa się do mojej .

Z prysznica będzie odzysk ciepła typu Jaśkowego , będzie do tego łatwy dostęp ,więc z czyszczeniem nie będzie problemów.

Czekając na warunki zabudowy / 1,5 roku / zrobiłem sam cały rekuperator typ Adam i duża korzeniową oczyszczalnie ścieków wraz z małym oczkiem wodnym ,gdzie następuje jeszcze doczyszczenie .Woda jest czysta pływają ryby a moje psy i inne dzikie zwierzaki chętnie piją wodę.Moje szambo i oczyszczalnia są oddalone od domu tak ok 100 m więc one nie mogą być brane pod uwagę

Innyn pomysł to zbiornik z rury 300-400mm o pojemności 200-300l z wężownica w środku w której byłaby ogrzewana zimna woda .Woda szara w zbiorniku byłaby stale ,nowe porcje ciepłej powodowały by odpływ zimnej .Boję się tylko czy taki zbiornik nie zanieczyści się szybko , a czyszczenie jego to już problem

Edytowane przez jerzyka51
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okien nigdy więcej niż norma wymaga (1/8 pow. podłogi), to i tak jest aż za dużo, zwłaszcza jak nie ma ram.

W "mojej" wersji faktycznie to tyko przewiercenie się do istniejących kanałów silikatów ale mi właśnie chodzi o zaprojektowanie takiej "wersji", tu nie ma miejsca na przypadek.

Potestuję w obecnym domku trochę takie ścianki bo będę coś budował na ogrodzie. Jak efekt będzie lepszy niż zadowalający czego się "obawiam" po tym co teraz słońce wyprawia, to zrobię jak nic podgrzewaną posadzkę ale rewersyjnie (kierunek od północy na południe) więc jeszcze jakieś ze 2 rury przejdą przez posadzkę, kolektor i wentylatorki uruchamiane w zależności od temp.

Muszę jakiś weekend poświęcić na zabawy na PWR;)

 

Nie widzę tego ... Posadzka powinna mieć ok. 24oC. Sądzisz, że podgrzejesz powietrze do wyższej temp. niż te 24oC ? I to znacznie wyższej, bo jak sam wiesz, powietrze nieco gorzej przekazuje energię niż np woda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...