Barth3z 30.05.2014 20:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2014 Stabilne 18oC na nawiewie zimą i stabilne 20oC na nawiewie latem. I to przy RSŚ, który non stop niby ładuje ciepło ? Dziwne nydar, bardzo dziwne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 30.05.2014 21:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2014 Potężna masa.Inercja. Dziwną natomiast jest dla mnie konieczność schładzania domu pasywnego latem. ps. 18oC to średnia z zimy.Bywa cieplej i bywa zimniej . Bliżej wiosny bywa zimniej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 30.05.2014 21:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2014 (edytowane) Stabilne 18oC na nawiewie zimą i stabilne 20oC na nawiewie latem. I to przy RSŚ, który non stop niby ładuje ciepło ? Dziwne nydar, bardzo dziwne. ps. 18oC to średnia z zimy.Bywa cieplej i bywa zimniej . Bliżej wiosny bywa zimniej . Pisał*rok temu. Za nami słabsza zima, temperatury ma lepsze. Wcześniej miał niżej, mało tego, słabiej wentylował. Nie wiem czy dobrze pamiętam, ale miał około 30-40m3/h. kszhu toczył z Nim bój o te ilości (chyba, pewnie jeszcze ktoś więcej). Nie pamiętam dokładnie. Jest wątek, możecie sprawdzić jeśli się nie edytowało i nie usunęło. Może Nydar to potwierdzi, albo sprostuje. Edytowane 30 Maja 2014 przez klaudiusz_x Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 30.05.2014 21:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2014 720m3/dobę :24h =30m3/h ,co jest wbrew normie ,ale nie wbrew zasadom obowiązującym zimą wśród posiadaczy WM i rekuperatora.Rekuperator szarych ścieków jest podłączony do systemu,ale jak to czasami bywa,zabrakło dwuskładnikowego PUR .Za 3-4 dni dokończę izolację.Ale te złe początki są obiecujące.Wlot powietrza świeżego do domu ma +18,1oC.Nie mam kontroli jak spada temp.w GMC ,ale temperatura jak na razie jest zadawalająca. Dobrze zapamiętałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 04:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Zrób 2x20mb 160mm przed RSŚ i 2x20mb 160mm pod płytą. Robisz wtedy jeden wykop łychą szerokości 1m i osadzasz w tym rowie rury pod ścianami wykopu. Rozumiem, ze dazysz do zwiekszenia efektywnocis energetycznej przed RSS, ale czemu ma sluzyc za ? Jak sam mowiles wymaga to policzenia - wiec moze jako bieglejszy wesprzesz swoja propozycja obliczeniami? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 04:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 (edytowane) Jeśli już zdecydował się na układ nydara, to niech to przynajmniej zrobi, żeby działał. 20mb GWC przed RSŚ jest za mało, bo na takim odcinku powietrze nei osiągnie temperatury gruntu. A ile zaoszczędzi ? Nic, a raczej pójdzie w koszty, ale nie ze względu na to co proponuję, tylko że wybrał taki układ. PS. metr rury fi200 kosztuje prawie 2x tyle co 1metr fi 160. Czyli moge zaooszczedzic na koparce bo wykop bylby o 10m krotszy Dziwne jest też to, że RSŚ ładuje ciepło pod podłogę, a w lecie karolek chce korzystać z tego GWC, żeby schładzać powietrze... Dziwne to wszystko, aż sam jestem ciekaw jak to będzie mu działało. Ciekawe jak często będzie latał i przełączał bypass na RSŚ'u. Obieg przez RSS latem nie zostanie zupelnie odlaczony, tylko zmienione proporcje - tak aby nadal zachowac wentylacje tej nitki. Co do przelaczania - tylko 2x do roku. Raz przed rozpoczeciem konkretnego lata, drugi po jego zakonczeniu. Edytowane 31 Maja 2014 przez karolek75 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 04:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 A ile to ma kosztować i ile pieniędzy zaoszczędzić? Kosztowac Tyle co rura i troche czasu pracy koparki - ukladanie zrobi wykonawca SSO w pakiecie. Ile zaoszczedzi - ze wzgledu na brak realizacji "temi recami" ja raczej bym szedl w komercyjne reku bo brak mi zdolnosci manualnych. Poza tym moj czas wolny - a mam go bardzo niewiele - wyceniam wyzej niz ewentualnie zaoszczedzone pieniadze. Kszhu, solennie ci obiecuje, ze bedziesz pierwszy ktory sie dowiedzial ze nydara pomysl zupelnie sie nie sprawdzil w moim przypadku jesli tak bedzie to wygladalo. Na moj koszt nydar bedzie weryfikowal swoja realizacje, tak jak Barth na swoj twoja koncepcje. KTO BOGATEMU ZBRONI Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 04:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 karolek75 pod płytą też będziesz ładował ciepło ze słońca, podobnie jak u nydara, czy na razie skupiasz się na RSS? najprawdopodobnej bede. Bo wbrew temu co napisalem moze jednak za robotki manulne sie zabiore i zrobi sie jakiego solara. Ale pierwsza zima 15/16 prawie napewno bedzie bez tego. Poza tym mam miec 40m2 plaskiego tarasu. Czy ma sens zaprzegniecie tego jako solar ? Pex pod ciemne kafle i byloby to bardzo podobne do dachowca nydarowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 31.05.2014 07:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Potężna masa.Inercja. Dziwną natomiast jest dla mnie konieczność schładzania domu pasywnego latem. Nie schładzanie a raczej wentylowanie. Skoro na zewnątrz masz powietrze o temp. 30-35oC, to po co ją zaciągać do chałupy ? A wentylować trzeba, więc w takim przypadku potrzebny jest GWC lub klima. Rozumiem, ze dazysz do zwiekszenia efektywnocis energetycznej przed RSS, ale czemu ma sluzyc za ? Jak sam mowiles wymaga to policzenia - wiec moze jako bieglejszy wesprzesz swoja propozycja obliczeniami? Za - chodziło mi bardziej o spręż. Jak sam zauważyłeś i tak musisz wykopać dziurę. Zamiast jednej rury kanalizacyjnej układanej po środku możesz wrzucić dwie układane pod ścianami wykopu. A jakie wentylatorki planujesz na nawiewie ? I czy planujesz jeden nawiew centralny ? Czyli moge zaooszczedzic na koparce bo wykop bylby o 10m krotszy Zyskujesz również na efektywności bo masz większą powierzchnię styku rury z gruntem (2 x Pi x 0,08m x 2x20m vs. 2x Pi x 0,1 x 30m), więc więcej z niego wyssiesz i będziesz miał wyższą temp. powietrza wpadającą do RSŚ. Poza tym mam miec 40m2 plaskiego tarasu. Czy ma sens zaprzegniecie tego jako solar ? Pex pod ciemne kafle i byloby to bardzo podobne do dachowca nydarowego. Ciemne kafle w lecie ? Po takich kaflach nie będziesz mógł chodzić na boso, a podeszwy butów będą się roztapiać. A teraz pomyśl co się stanie, jeśli pod te gorące kafle wpuścisz zimną wodę ? Prawdopodobnie kafle będziesz mógł zgarniać łopatką, bo się "odparzą". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 31.05.2014 07:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Dobrze zapamiętałem. Wiesz, są ludzie którzy mają różne zboczenia, np. lubią podduszanie Może nydarowi sprawia to przyjemność. A może wtedy sam w chałupie przebywał? Jak wtedy zapewnić odpowiednią temp. nawiewu z RSŚ'a ? Kąpąć się za 3 osoby ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Za - chodziło mi bardziej o spręż. Jak sam zauważyłeś i tak musisz wykopać dziurę. Zamiast jednej rury kanalizacyjnej układanej po środku możesz wrzucić dwie układane pod ścianami wykopu. A jakie wentylatorki planujesz na nawiewie ? I czy planujesz jeden nawiew centralny ? Zyskujesz również na efektywności bo masz większą powierzchnię styku rury z gruntem (2 x Pi x 0,08m x 2x20m vs. 2x Pi x 0,1 x 30m), więc więcej z niego wyssiesz i będziesz miał wyższą temp. powietrza wpadającą do RSŚ. Ale oczywiscie wieksze pole przekroju, wymiany przelozy sie na wieksza skutecznosc, mniejsze opory a co za tym idzie mniejsze zuzycie pradu. Ale to latem. Zima przy wentylacji na poziomie 100-120 m3 pojedyncze fi 200 powinno wystarczyc ( wiem wiem obliczenia - musze sie doksztalcic i to zweryfikowac). Wentylatorki - albo TT-ki albo takie jak w reku stalopradowe. Ciemne kafle w lecie ? Po takich kaflach nie będziesz mógł chodzić na boso, a podeszwy butów będą się roztapiać. A teraz pomyśl co się stanie, jeśli pod te gorące kafle wpuścisz zimną wodę ? Prawdopodobnie kafle będziesz mógł zgarniać łopatką, bo się "odparzą". Taras - wiec rola tych rurek pod kaflami bedzie niedopuszczenie to takiej temperatury - bo obieg ma wystartowac wystrczajaco wczesnie gdy roznice temperatur nie beda za wysokie. Taki kolejny "przewymiarowany" solar. Myslalem, zeby jakas niewielka pompke podpiac pod maly panel solarny, ale ze wzgledu na duza bezwladnosc takiego dachu to chyba nie najlepszy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 31.05.2014 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Zima przy wentylacji na poziomie 100-120 m3 pojedyncze fi 200 powinno wystarczyc ( wiem wiem obliczenia - musze sie doksztalcic i to zweryfikowac). To właśnie chciałem Ci napisać Rzuć okien na opracowanie jakie Ci podałem. Tam na końcu obliczeń podają długość rurowego GWC jaką wyliczyli na podstawie zakładanych temp. Obliczyli, że dla 300m3/h i pracy 12h/24h lub 150m3/h pracy ciągłej wymagane jest ponad 50mb rury fi200. Wentylatorki - albo TT-ki albo takie jak w reku stalopradowe. Jeśli TT to zwróc uwagę na spręż. Nie bierz TT 200 bo za duże i jasiek pisał, że buczą przy zejściu z obrotami (w zimie). Ja też zastanawiam się na TT 160 pro: http://www.ventilation-system.com/item/315/TT_160/#diagramm Musisz zwrócić uwagę na ciśnienie. Im dłuższy GWC i cieńsza rura tym wiekszy opór i niższe obroty wentylatora. Taras - wiec rola tych rurek pod kaflami bedzie niedopuszczenie to takiej temperatury - bo obieg ma wystartowac wystrczajaco wczesnie gdy roznice temperatur nie beda za wysokie. Taki kolejny "przewymiarowany" solar. Myslalem, zeby jakas niewielka pompke podpiac pod maly panel solarny, ale ze wzgledu na duza bezwladnosc takiego dachu to chyba nie najlepszy Rozumiem, że to bardziej hobbystycznie, bo ekonomi w tym niestety nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Ale ja nie buduje tarasu, zeby z niego zrobic solar. On tam po prostu bedzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 31.05.2014 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Tak, domyślam się. Ale PEX'a, pompkę i układ sterujący musisz kupić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 09:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Tak, domyślam się. Ale PEX'a, pompkę i układ sterujący musisz kupić. Ale bedzie to z pewnoscia tansze i prostsze niz realizacja dedykowanego solara. I tylko wtedy ma sens wepchniecie nadmiaru pod dom. Jeśli TT to zwróc uwagę na spręż. Nie bierz TT 200 bo za duże i jasiek pisał, że buczą przy zejściu z obrotami (w zimie). Ja też zastanawiam się na TT 160 pro: http://www.ventilation-system.com/item/315/TT_160/#diagramm Musisz zwrócić uwagę na ciśnienie. Im dłuższy GWC i cieńsza rura tym wiekszy opór i niższe obroty wentylatora. Tez o buczeniu czytalem. A brak halasu bedzie priorytetem, wiec powaznie rozwaze te EBM papst-y Rozumiem, że to bardziej hobbystycznie... Troche w tym prawdy jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 12:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Rozumiem, że to bardziej hobbystycznie, bo ekonomi w tym niestety nie ma. Jako odpowiedz zacytuje : Możesz tanim kosztem (kosztem PEXa) sięgnąć po wsparcie rzędu 40kW ze sporą sprawnością zawsze a w sezonie letnim nawet ze sporą skutecznością. Jest sens? Jak zaczną się przymrozki to spuścisz wodę i przedmuchasz PEXa powietrzem. Załączysz bajpas i poczekasz do kolejnego sezonu. Wsadź tam kilka termometrów, to zobaczysz że działa i jak działa. Adam M. Inwestycyjnym kosztem 100m PEX-a + pompka + sterowanie, ktore raczej skomplikowane nie bedzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 31.05.2014 13:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 (edytowane) Inwestycyjnym kosztem 100m PEX-a + pompka + sterowanie, ktore raczej skomplikowane nie bedzie. adam bardzo optymistycznie podszedł do tematu. Tzn. możliwe, że te 40kW osiągniesz, ale w lecie! Policz teraz ile taki układ kosztuje: rury (te 100mb PEX to w tarasie, a drugie 100 lub nawet 200 w pospółce?), pompka (prąd podczas jej pracy) i praca fizyczna żeby to ułożyć. Drugie pytanie, w jakim okresie masz zamiar dogrzewać tą pospółkę. Chyba tylko w lecie. A w lecie chcesz korzystać z chłodnego powietrza z GWC, więc czy to nie sprzeczność? I kolejne pytanie: załóżmy, że nie będziesz korzystał z GWC latem, tylko ładował te ciepło z tarasu w pospółkę pod domem. Ile zaoszczedzisz złotówek w okresie grzewczym dzięki temu letniemu ładowaniu ciepła ? O ile zmniejszysz roczne straty do gruntu ? EDIT: Już to widzę, że co rok spuszczasz wodę z tego układu Edytowane 31 Maja 2014 przez Barth3z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 31.05.2014 14:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 (edytowane) Tak samo jak u nydara - pod domem ladowanie latem , chlodzenie bypasem, minimalne suszenie nitki pod domem. Reku tez u siebie nie instaluje. Mam zamiar to zdecydowanie lepiej opomiarowac i oby zamiary sie przelozyly na realizacje bo z odleglosci x tys km to nielatwe. Poza tym u siebie przewiduje duze zuzycie CWU, i nie dlatego zeby wykorzystac duzy solar, albo zapelnic RSS - tylko dlatego ze lubimy. Mam 3 dziewczyny marzace o moczeniu sie w wannie. Latem pewnie beda sie moczyc codziennie, a napedzone to bedzie z solara, wiec sadze ze zwroci sie szybko. A pompka bedzie nadal jedna, i nie domonizujmy jej zuzycia. EDIT: zawsze mozna zalac glikolem . Ale nie widze problemu spuszczania, wszystko sie odbedzie w kotlowni w 15 min. EDIT2: takie mam hobby zeby albo potwierdzic koncepcje nydara albo ja pograzyc bezpowrotnie Edytowane 31 Maja 2014 przez karolek75 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 31.05.2014 15:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Ej tej. Ja cię pogrążę.Robiąc solara na tarasie, odpuścił bym inne solary o ile o nich myślisz. Kosztem będzie z 200mb pexa pod tarasem i 100mb pod domem . Do tego pompka i proste włącz wyłącz gdy np. taras osiągnie 45oC/40oC. Zużycie prądu przez pompkę w stosunku do uzyskanej energii możesz przyjąć jak 1 : 100.Aby nie rozbudowywać instalacji, zrobił bym tak by przez zasobnik solara zasilane było główne źródło CWU. W tym układzie zawsze latem będziesz miał temp. wody do CWU wyższą niż z wodociągu i to bez względu czy słońce świeci czy nie. Gdy będzie słońce główne źródło nie będzie się uruchamiało . Jak pochmurno, zostanie uruchomione. Brak automatyki to najlepsza automatyka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 31.05.2014 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2014 Ej np. taras osiągnie 45oC/40oC. a ile jest takich godzin w roku ...?( pytam o taras a nie dach ... ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.