Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

De Dietrich MCR 3 i iSense


jaro1972

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 564
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam

 

Po korespondencji z użytkownikiem Misiek824 zastosowałem takie ustawienia

 

strategia cz zewn +Cz.pok.*

- podst. zewn 18

- podst. temp. zasil. 20

- klima zewn. -15

- klima t. zasil 50

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 15

- gran. ogrz. dz. 18

- gran. ogrz. noc 10

- pręd. podgrz. wolniejszy

- pręd. chłodzenia Wolniejszy

- start optym. 180

- min. temp kotła 6

- max temp kotła 53

- korekta komfortu Wy

 

Obecnie przegrzewa o 0,5 stopnia, ale wiem że każdy ma z tym problemy.

Tylko niepokoi mnie jedno piec co chwile włącza się mimo iż zadana temperatura jest 21, a temp w pomieszczeniu wynosi 21,5. Okresy od wyłączenia do ponownego włączenia są krótkie ok. 10min. Temp na zewnątrz 4stopnie. Co mógłbym zmienić z parametrów ?!

Dodam że dom szybko nie wychładza się bo jak o godz. 22:00 przestaje grzać przy temperaturze 21,5 to ok. godz 03:00 ma temperaturę 19stopni, a piec nastawiony w nocy na 18stopni więc w nocy nie włącza się

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze WItam.

 

Wg. ustawień użytkownika iroman z postu #179 tj.

- strategia Cz.pok. + gran.

- podst. zewn 18

- podst. temp. zasil. 35

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 50

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 3

- gran. ogrz. dz. 18

- gran. ogrz. noc 10

- pręd. podgrz. Zwykły

- pręd. chłodzenia Wolniejszy

- start optym. 180

- min. temp kotła 35

- max temp kotła 53

- korekta komfortu Wył

(jedynie minimalna temp kotła 10 stopni- czyli ustawienia fabryczne)

wychodzi mi zużycie (nie licząc wody z CWU) ok. 7,5m3 (zczytane z iSense) lub realne około 20% większe (na liczniku), zużycie CWU to około 1,2 m3 (realnie 1,5m3)- no ale dziennie idzie sporo ciepłej wody ------ razem 8,7m3 (realnie 10,5). Pogoda 5-7oC w dzień i 1-3o w nocy.

 

Dom z lat 80, piętrowy "klocek", ściana 3 warstwowa od zewnątrz (cegła pełna 12, pustka powietrzna, suporeks z betonu komórkowego 24, ściany działowe z cegły) piwnica częściowo w gruncie z jednej strony a z drugiej na gruncie z nieużytkowym strychem, strop nad piwnicą ( i podłoga) z 5cm styro, a nad strychem można powiedzieć że nieizolowany (popularne trociny z wapnem ;)), ściany również czekają na izolację, dach też nie ocieplony z pełnym deskowaniem, okna plastiki dwuszybowe (jedynie na piętrach, w piwnicy strychu i klatce schodowej jeszcze stare drewniane), 5 lub 6 komorowe, do ogrzania 2x po 85m2 plus piwnica 35m2 (łącznie około 200m2), instalacja c.o. nowa (cienkie rurki stalowe zaciskane+ 15 grzejników aluminiowych po 10 żeberek średnio, brak podlogówki), piec MCR3 24T+ zasobnik 100l+ regulator iSense+ czujnik zew. Filtr do odkamieniania wody (czyli w instalacji i w kranach jest woda bez kamienia co chyba też ma znaczenie).

 

Pogram czasowy ust na:

4:40 19oC

7:00 19,5oC

8:00 20oC

17:30 20,5oC

19:00 21oC

23:00 17oC+ brak podgrzewania wody CWU

 

CWU na 40oC (ale i tak przegrzewa w sezonie grzewczym ;)) i raz w tygodniu 65oC, histereza przestawiona z defaultowych 6oC na 5oC- częściej podgrzewa bo brakowało ciepłej wody czasami).

 

Ogólnie to w domu ciepło (przegrzewa od 0,2 do 1oC w zależności od piętra.

 

Testowałem jeszcze ustawienia:

- strategia Cz.zew. + cz.pok.

- podst. zewn 16

- podst. temp. zasil. 20

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 50

- nachylenie ogrz. Grzejniki/ogrz. podłogowe (zamiennie)

- wpływ temp. pom. 13

- korekta komfortu Wył

- kalibracja czujnika wewnętrznego +0,5oC

reszta default na powyższym programie czasowym zużycie wyszło o okolo 0,5 wyższe, było czasami trochę zimno)

 

i ust. (zużycie ok. 0,6m3 wyższe, komfort cieplny porównywalny z ustawieniami iromana):

- strategia Cz.zew. + cz.pok.

- podst. zewn 20

- podst. temp. zasil. 20

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 90

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 17

- pręd. podgrz. Extra powoli

- korekta komfortu Wył

- kalibracja czujnika wewnętrznego +1oC

 

Z obserwacji wynika jeszcze to, że czujnik wewnętrzny w iSense przekłamuje temperaturę o 1oC (podaje niższą niż jest w rzeczywistości). No piec nie słucha za bardzo zaprogramowanej temperatury. Często grzeje mimo osiągnięcia zadanych progów. Na ustawieniu strategii na czujnik wewnętrzny (zrezygnowanie z czujnika zewnętrznego) temperatura w pomieszczeniach jest lekko niższa ale spalanie jest niższe o średnio 1m3. Jeżeli mam ustawną krzywą fabryczną (+czujnik zewnętrzny) z moim programem czasowym to również podobne spalanie (od 0,5 do 1oC z reguły wyższe) mam jeżeli na sztywno pokrętłem przestawię piec na temperaturę czynnik a grzewczego z 90 na 50-55).

Zdaję sobie sprawę że bez ocieplenia ścian i stropów nie uzyskam wiele. Piec i instalacja są po jednym pełnym sezonie grzewczym i przetrawiłem wiele ustawień jednak zawsze jest coś ie tak jak powinno.

 

Mam do Szanownych forumowiczów pytania:

- jak ustawić żeby iSense nie przekłamywał temperatury (kalibracja ino tylko podnosi lub obniża krzywą grzania)?

- jak ustawić krzywa i ustawienia programów czasowych, aby było jak najbardziej ekonomicznie i komfortowo (wymagania to grzanie od 4:30 do 23 i temp średnia 20,5 oC lub zbliżona).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy moich ustawieniach od Misiek824 splanie po 24h 9m3 gazu, a w poprzednich ustawieniach cz.w.+ gran i troche innych danych które zacytował thunder13 było 7m3 gazu. Duży wzrost! Proszę o pomoc

 

Dochodzę powoli do wniosku po lekturze thunder13 że każda strategia jest dobra pod warunkiem że nie uwzględnia czujnika zewnętrznego, bo w tedy zużycie jest wyższe, ale testuje dalej i napiszę na czym stanąłem...

 

Im niższa wartość w: - wpływ temp. pom. tym temperatura wody grzewczej niższa, (np - wpływ temp. pom. 3 (temperatura wody 38stopni) - wpływ temp. pom. 15 (temp wody 45stopni)) Przy powyższych ustawieniach temperatura zadana 21stopni, aktualna zmierzona 21,5stopnia

 

o 22;00 piec przełączył się zgodnie z harmonogramem na 18stopni, wpływ temp. pom na 3, temperatura grzania wody żądana przez piec ustawiła się na 21stopni, gdy temperatura w pomieszczeniu spadła do 21stopni z 21,5 piec pomimo ustawionej temp 18 włączył się.

Zmieniłem wpływ temp. pom na 4 i temperatura grzania wody żądana przez piec ustawiła się na 14stopni i piec wyłączył się. Gdy wpływ temp. pom dałem na 15, żadna temperatura spadła na 6stopni, czyli minimalna wartość temp pieca jaką mam ustawioną

 

Spadła temperatura do 20,5, wpływ temp. pom na 4, piec załączył się, ustawiłem wpływ temp. pom na 6 piec wyłączył się,

Nadal temp zadana na noc 18stopni

 

Chyba będzie tak że im wyższa wartość "wpływ temp. pom" tym bardziej bierze pod uwagę temperaturę w pomieszczeniu

Edytowane przez iroman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam użytkowników MCR-3 oraz iSense. Sprzęt pracuje u mnie dopiero od tygodnia, więc jeszcze jestem "zielony", a instalator poustawiał parametry, potłumaczył coś tam w rekordowym tempie i poszedł. Ale jedno co zauważyłem, to przegrzewanie c.w.u. w zasobniku o ok. 7-8st., a czasami i więcej względem tego co ustawione na iSens-ie. Zasobnik mam z zestawu solarnego Hewalex i zamontowany na nim sterownik, na którym także można odczytać temp. c.w.u. w zbiorniku. Podczas ogrzewania wody przez kocioł, temp. na sterowniku solarnym wzrasta płynnie co 1st. natomiast na iSens-ie zdarza się, że na początku pracy kotła pokazuje temp. 35 st , a po 9min od razu przeskakuje np, na 47 stopni. Dzisiaj właśnie zrobiłem eksperyment ze stoperem w ręku i okazało się że odczyt temperatury z czujnika przez iSensa odbywa się co 9 min. Moim zdaniem ten czas jest trochę za duży i to jest powód przegrzewania. Jezeli mam ustawioną temp. c.w.u. na 42 st, a w jakimś tam czasie iSens odczyta 41 st, to następnie za 9 minut może już być 50, albo i więcej stopni. Podejrzewam, że pomiar temp. wewnętrznej w pomieszczeniu także nie odbywa się "płynnie" , tylko dokonuje pomiaru co jakiś czas. Moim zdaniem jest to nie do końca dopracowane. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam użytkowników MCR-3 oraz iSense. Sprzęt pracuje u mnie dopiero od tygodnia, więc jeszcze jestem "zielony", a instalator poustawiał parametry, potłumaczył coś tam w rekordowym tempie i poszedł. Ale jedno co zauważyłem, to przegrzewanie c.w.u. w zasobniku o ok. 7-8st., a czasami i więcej względem tego co ustawione na iSens-ie. Zasobnik mam z zestawu solarnego Hewalex i zamontowany na nim sterownik, na którym także można odczytać temp. c.w.u. w zbiorniku. Podczas ogrzewania wody przez kocioł, temp. na sterowniku solarnym wzrasta płynnie co 1st. natomiast na iSens-ie zdarza się, że na początku pracy kotła pokazuje temp. 35 st , a po 9min od razu przeskakuje np, na 47 stopni. Dzisiaj właśnie zrobiłem eksperyment ze stoperem w ręku i okazało się że odczyt temperatury z czujnika przez iSensa odbywa się co 9 min. Moim zdaniem ten czas jest trochę za duży i to jest powód przegrzewania. Jezeli mam ustawioną temp. c.w.u. na 42 st, a w jakimś tam czasie iSens odczyta 41 st, to następnie za 9 minut może już być 50, albo i więcej stopni. Podejrzewam, że pomiar temp. wewnętrznej w pomieszczeniu także nie odbywa się "płynnie" , tylko dokonuje pomiaru co jakiś czas. Moim zdaniem jest to nie do końca dopracowane. Pozdrawiam.

 

U mnie przed chwilą podgrzewanie wody się wylaczylo i na zegarze przy zbiorniku było 50 stopni a na sterowniku 32. Dopiero za jakieś 3 minuty isens pokazał 47 stopni. A ustawione jest na 45

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie również pokazuje temp CWU z opóźnieniem i zazwyczaj zawyżoną. Dzisiaj zaobserwowałem, że i również C.O. jest mierzone przez iSense z opóźnieniem. Dokonałem zmiany kalibracji czujnika wewnętznego o +1oC i dopiero po kilku minutach uwzględnił ten stopień w pokazywanej temperaturze.

Dokonałem pewnych zmian w programie iromana z postu #179 i teraz mam coś takiego:

- strategia Cz.pok. + gran.

- podst. zewn 18

- podst. temp. zasil. 35

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 50

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 3

- gran. ogrz. dz. 18

- gran. ogrz. noc 10

- pręd. podgrz. Extra powoli (zmiana z Normalny)

- pręd. chłodzenia Wolniejszy

- start optym. 180

- min. temp kotła 6 - czyli na fabryczną (zmiana z 35)

- max temp kotła 90 - czyli na fabryczną (zmiana z 53)

- korekta komfortu Wył

 

-kalibracja czujnika wewnętrznego +1oC (u mnie właśnie o około tyle przekłamywał temperaturę wewnętrzną- pokazywał mniej niż było w rzeczywistości)

 

Zaobserwowałem, że przy powyższych ustawieniach przegrzewa mi od 0,2 do 0,3oC (czyli jest OK) oraz pokazuje temperaturę na iSense już poprawną (szkoda że iSense nie pokazuje dziesiętnych, a jedynie ma dokładność do każdej połówki stopnia). Ze spalam jeszcze nie wiem bo dopiero dzisiaj przestawione na nowe wartości. Na podobnych (bez kalibracji czujnika) wczoraj miałem 7m3 realnie bez CWU (no ale wczoraj niby zimniej a piec się nie chodził jak w szybę słońce świeciło. Dzisiaj warunki takie jak kilka dni temu (6-7oC) (a więc spalanie powinno być podobne jak pisałem w poście #183).

 

Intryguje mnie jeszcze opcja "korekcja komfortu". W instrukcji sterownika jest napisane:

"Rozgrzane kaloryfery zwiększają komfort osób przebywających w

domu (Między 50°C i 90°C). Odczuwalna temperatura jest wyższa niż

rzeczywista temperatura ze względu na promieniujące ciepło. Dzięki

funkcji korekcji komfortu układ centralnego ogrzewania nie osiąga

temperatury wyższej niż żądana, odczuwalna temperatura.

na przykład: Żądana temperatura wynosi 21℃. Promieniujące od

kaloryferów ciepło sprawia, że 20,7℃ jest odczuwana jak 21℃.

Dzięki funkcji korekcji komfortu układ centralnego ogrzewania nie

kontynuuje ogrzewania, gdy temperatura osiągnie wartość 20,7℃."

A nie tak jak niektórzy mówią, że przy włączonej grzeje kaloryfery cały czas. Czy w takim razie nie jest sensowne włączenie tej opcji, aby nie przegrzewało? (aktualnie u mnie właśnie przegrzewa o to 0,2-0,3oC).

 

Co do mierzenia temperatury w CWU to nie mam pojęcia jak to ustawić, aby było dobrze (zawsze przegrzewa w sezonie grzewczym, w lato jest w miarę dobrze- może ma to związek z tym że MCR3 24T jest kotłem jednofunkcyjnym, a tylko te z literkami "Mi" potrafią osobno ogrzewać wodę grzewczą i użytkową.

 

EDIT: Od czego są parametry nieopisane w instrukcji pieca tj. od P6 do P16 oraz P22? Wszystkie mają przypisaną wartość sterowniku na 255.

Edytowane przez thunder13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również wracam do moich pierwotnych ustawień i tutaj delikatnie poeksperymentuje...

Będę jeszcze starał się zejść ze spalaniem

 

Jeśli chodzi o Korektę komfortu to instalator powiedział mi że piec dziwnie się zachowuje gdy ta funkcja jest włączona. np włącza się wyłącza, włącza samą pompę itp. i odradzał mi tej funkcji, ale spróbować zawsze można i ocenić samemu.

 

Z racji zachowania kondensacji oraz ograniczeniu tworzenia się kamienia kotłowego (- max temp kotła 90) ja osobiście będę trzymał się wartości do 60stopni

Edytowane przez iroman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensacja zachodzi w jak najniższej temperaturze i z tego co zaobserwowałem (na kilku przerabianych już programach i krzywych) wystarczy ustawić parametr w krzywej klima t. zasil na odpowiednio niski (teraz jest to 50oC), żeby piec się tego trzymał, a nawet jak miałem domyślne 90 to woda grzewcza rzadko kiedy osiągała 60oC,przekraczała bardziej tylko w mrozy -15, -20 tamtej zimy (5-6 dni maksymalnie). Kamień kotłowy może się tworzyć też tylko przez to kilka dni, ale niekoniecznie, piec czasami lekko drży (taki metaliczny dźwięk; ma to na celu ograniczenie odkładania się kamienia w piecu). Jeżeli woda jest miękka to nie będzie się miało co odkładać, nawet przy max temperaturze. To nie jest piec na paliwo stałe.

 

Co do poprzedniego mojego postu- jednak piec przegrzewa o ponad 0,5oC (ale rano do 12 było stabilnie i przegrzewał w granicach błędu)- ma to może związek z prędkością podgrzewania (jednak extra powoli się nie sprawdza na dłuższy okres). A i szacunkowe spalanie do jutra będzie coś koło 10-11 a więc więcej (piec się nie wyłączał długi czas bo pomimo temp na zewnątrz 7oC, jest chłodno i trochę wieje, a więc i nieszczelności domu dają o sobie znać). Tzn. w domu jest ciepło i prawie stabilne 20oC (nie licząc przegrzewania), na zewnątrz wieje i jest odczuwalnie zimniej.

Edytowane przez thunder13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok wezmę to pod uwagę, ja obecnie ustawiłem na wyświetlaczu aby w małej linii informacji pokazywał mi aktualną (na bieżąco) temperaturę wody w obiegu instalacji, tutaj bardzo dokładnie widać jak piec się zachowuje przy zmianie innych parametrów np. - wpływ temp. pom. lub - podst. temp. zasil.

tak naprawdę staram się sterować tymi parametrami, bo założyłem że - klima zewn. - klima t. zasil to będą moje stałe że przy mrozie -20 piec ma dawać z siebie temp 50

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak myślałem, realne spalanie 10,3m3 (C.O.) na ustawieniach z postu #189. Obecni testuję ustawienia:

- strategia Cz.zew. + cz.pok (zmiana z .Cz.pok. + gran.)

- podst. zewn 18

- podst. temp. zasil. 30 (zmiana z 35)

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 50

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 13 (zmiana z 3)

- gran. ogrz. dz. 18

- gran. ogrz. noc 10

- pręd. podgrz. Normalny (zmiana z Extra powoli)

- pręd. chłodzenia Wolniejszy

- start optym. 180

- min. temp kotła 6 - czyli na fabryczną (zmiana z 35)

- max temp kotła 90 - czyli na fabryczną (zmiana z 53)

- korekta komfortu Wył

 

-kalibracja czujnika wewnętrznego +1oC (u mnie właśnie o około tyle przekłamywał temperaturę wewnętrzną- pokazywał mniej niż było w rzeczywistości)

 

Ustawienia "min. temp kotła" i "max temp kotła" zostawiam na domyślnych (odpowiednio 6 i 90) bo z obserwacji wnioskuję że nie grzeje wyższą temperaturą niż ustawiona w klima t. zasil. (przynajmniej w dodatnich temperaturach na zewnątrz, a sądzę dodatkowo że dopiero podnosi temperaturę czynnika po przekroczeniu w dół temperatury z "klima zewn.", a takich ziąbów nie widziałem już z 10 lat.).

 

Obserwacje na nowych ustawieniach:

-trzyma się sztywno zaprogramowanych temperatur- zaprogramowane 20oC nie jest przegrzewane nawet o dziesiętną; jedynie jak grzeje CWU to następuje tymczasowy spadek temperatury o -0,1oC (ale to zrozumiałe bo jak grzeje CWU to nie grzeje CO), zobaczymy po południu bo na poprzedniej krzywej potrafiło przegrzać o 0,5oC

-cały czas grzeje (kaloryfery letnie, temp. w pokojach utrzymana wg. programu, temp. żądana przez sterownik to coś koło 38oC), wniosek taki że ucieczka ciepła na zewnątrz jest bardzo zbliżona do ilości ciepła wypromieniowanego przez grzejniki)

-komfort cieplny podobny jak na ustawianiach iromana lub moich (tych z kilma. t. zasil. 50oC); oba ustawiania w poście #183.

 

Obawiam się tylko, że spalanie będzie wyższe niż na ustawianiach z postu #183 (pogoda podobna może ciut zimniej) ze względu na ciągłe grzanie. Energii elektrycznej też pompka więcej pociągnie (w październiku miałem coś koło 40kWh, ale przez 1/3 czasu piec się nie załączał). Oszczędność powinna być za to na większej sprawności pieca (efektywniejsza kondensacja).

 

ja obecnie ustawiłem na wyświetlaczu aby w małej linii informacji pokazywał mi aktualną (na bieżąco) temperaturę wody w obiegu instalacji
ja niestety nie mam takiej możliwości, chyba że chodziło o żądaną temperaturę przez regulator. Czy potrzebny by był do tego celu osobny czujnik, czy jest to standardowo w elektronice pieca? A może mam starszą wersję iSense (wersja oprogramowania "28"), która nie posiada możliwości sprawdzenia temp wody grzewczej?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak chodzi mi o żądaną temperaturę kotła, rozumiem to jako temperaturę wody w obiegu instalacji CO, skoro taką żąda to chyba taką osiąga i z takiej grzeje :) (masło maślane ;) )

 

Czekam na Twoje obserwacje po nowych ustawieniach, ja już jestem zrezygnowany jeśli chodzi o tą strategie Cz.zew. + cz.pok, choc cały czas wydaje mi się że byłaby najlepsza

 

Zauważyłem że piec do południa często załacza się, a wieczorem już żadziej, zależy to pewnie od tego że po nocy dom jest wychłodzony i traci się enrgię na rozgrzanie murów, podniosę tem nocną na 19 i zobaczymy...

 

Tak się jeszcze zastanawiam, jakby użyć strategii "Cz.ze.: Sterowanie jako funkcja temperatury" i na tej podstawie wyregulować tak krzywą, aby w domu była żądana temperatura 20 lub 21 stopni w dzień, na początek można by było się wzorować ustawieniami z tabeli przykładowych krzywych w instrukcji obsługi, pewnie za parę dni tak zrobię

Edytowane przez iroman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temp na ustawieniach z postu @193 pokrywa się z zaprogramowaną temperaturą tj. nie przegrzewa w temperaturach poniżej 20,5oC i leciutko przegrzewa w temperaturze 21oC (o 0,1 lub 0,2*C). Jednak ze względu, że piec się wczoraj nie wyłączał (emitował prawie tyle samo energii cieplnej co wychodziło przez nieocieplone ściany) pożarło realnie około 11,5m3 gazu (samo CO), dużo. A tak zachwalali, że czujnik zewnętrzny (cz.ew+cz.pok) pomoże w ograniczeniu spalania. Swoją drogą cz.pok.+gran. również korzysta z czujnika zewnętrznego i to chyba była najlepsza strategia u mnie (mimo lekkiego przegrzewania). Jeszcze popracuję nad zmianą programu czasowego (bo najwięcej gazu u mnie poszło na temperaturę 21oC), ale cudów się nie spodziewam. Temperatura na zewnątrz też jest różna, co nie sprzyja testom.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem ciekawą pomoc naukową, może się przyda, ja będę próbował

 

 

Wyciąg z instrukcji

"Krzywa ogrzewania opiera się na żądanej temperaturze w

pomieszczeniu wynoszącej 20℃. W przypadku

zwiększenia żądanej temperatury w pokoju, krzywa

ogrzewania przesuwa się w górę. Na stopień wzrostu

wpływa ustawienie Wpływ temp. pom..

 

-Wpływ temp. pom.: Wpływ temperatury w pomieszczeniu na

zmianę w krzywej ogrzewania.'

 

Rozumiem że Wpływ temp pom pokazuje o ile ma się podnieść krzywa po zmianie temperatury żądanej w pomieszczeniu, a nie w jakim stopniu ma brać pod uwage temperaturę w pomieszczeniu. Wychodzi na to że niskie wartości tego parametru są korzystniejsze bo skok krzywej nie będzie duży przy zmianie temp.

 

Jak widać na załączonej prezentacji z linku, każda krzywa wychodzi z parametru 20/20 stopni, a więc przy 20st na zewnątrz zasilanie wody grzewczej 20st

 

- podst. zewn 20

- podst. temp. zasil. 20

- klima zewn. -15

- klima t. zasil 60

Czyli krzywa 1.0 z wykresów które są dostępne w internecie a przedstawiają krzywą grzewczą

 

Można ją następnie korygować parametrem "- podst. zewn" w dół, aby zejść z zużycia a nie stracić na komforcie. Tabelka z instrukcji z przykładowymi wartościami krzywej, nabiera sensu :), z tymże oni proponują wysokie wartości - klima t. zasil, jednak my chcemy zachować niskie temperatury pod kondensację, choć kondensacja tak na prawdę liczona jest od temp powrotu a nie zasilania. Poza tym w prezentacji z linku jest mowa o nowych instalacjach grzewczych, a tam wartość max zasilania jest w granicach +/- 60st

 

TO JEST PÓKI CO TYLKO TEORIA!

Edytowane przez iroman
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak myślałem, realne spalanie 10,3m3 (C.O.) na ustawieniach z postu #189. Obecni testuję ustawienia:

- strategia Cz.zew. + cz.pok (zmiana z .Cz.pok. + gran.)

- podst. zewn 18

- podst. temp. zasil. 30 (zmiana z 35)

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 50

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 13 (zmiana z 3)

- gran. ogrz. dz. 18

- gran. ogrz. noc 10

- pręd. podgrz. Normalny (zmiana z Extra powoli)

- pręd. chłodzenia Wolniejszy

- start optym. 180

- min. temp kotła 6 - czyli na fabryczną (zmiana z 35)

- max temp kotła 90 - czyli na fabryczną (zmiana z 53)

- korekta komfortu Wył

 

Kolego Thunder13

Dlaczego podstawowa temp. zasil. 30 wydaje mi się trochę zbyt wysoko wystarczy 25 lub nawet 20oC

Klima tem. zasil. 65 oC

Wpływ czujnika pokojowego nie więcej jak 20% możliwej nastawy, sens tej nastawy jest taki aby kocioł wędrował po idealnie dobranej krzywej. Oczywiście takiej taką trudno ustawić dlatego wprowadzamy korektę przez czujnik wewnętrzny. Korekta krzywej przez czujnik wewnętrzny nie powinna być zbyt duża aby nasza krzywa nie rozjeżdżała się i nie powodowała szaleńczej pracy kotła.

Jeszcze jedna uwaga, różnica temperatur między dniem i nocą nie powinna wynosić więcej niż 4oC do 5oC.

Owocnych wyników w regulacji sterowania kotłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, że po przeczytaniu kilku postów coraz mniej rozumiem tego iSensa. A mianowicie, podajecie tutaj parametry takie jak: klima zew., klima t. zasil., nachylenie ogrzew, i kilka innych, które w moim iSensie nie występują!? Czyżbym miał inne menu, albo coś spierniczone? Nr. wersji sterownika jest 28.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego barbik. Też mam wersję 28 i mam wszystkie wymieniane opcje.

Menu > Nastawy > System > Regulacja pogod. i więcej opcij w Krzywa grzania. Hasło instalatora 0012 - wszystko jest w instrukcji obsługi regulatora.

 

Kolego zybie, dziękuję za cenną wskazówkę.

Po małych testach na ustawieniach:

- strategia Cz.pok. + gran.

- podst. zewn 18

- podst. temp. zasil. 35

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 50

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 3

- pręd. chłodzenia Wolniejszy

- korekta komfortu Wył

reszta domyślna (oprócz korekcji czujnika wewnętrznego +1) spalanie 10m3.

 

Po modyfikacjach wg. zaleceń zybie tj.

- strategia Cz.zew. + cz.pok.

- podst. zewn 15

- podst. temp. zasil. 20

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 65

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 3

- korekta komfortu Wył

reszta domyślna (oprócz korekcji czujnika wewnętrznego +1) spalanie 12,5m3.

 

Pogoda taka sama, tj w dzień 4-5oC w nocy -1-0oC. Brak wiatru i deszczu. Program godzinowy ten sam.

 

Już kompletnie spalanie polecało do góry mimo, że na obu ustawieniach komfort cieplny ten sam i przegrzewanie temperatury w granicach (0,1oC). Również mi się wydawało, że podst.temp.zasil. ustawiona na 35 (wg. programu iromana) i 30 jest sporo za duża i piec przez to się nie będzie wyłączał, ale widać u mnie jest lepiej jak jest wyższa. W instrukcji i przykładowych krzywych jest ustawiony ten parametr na 50 przy konwektorach, i 20 przy grzejnikach i podłogówce. Czyżby zwykłe grzejniki aluminiowe miały bliżej do konwektorów ;)? Niby budowa trochę inna niż grzejnika płytowego(jedna powierzchnia) i żeliwnego, ale też inna niż konwektora (radiator).

 

Teraz testuję (pogoda na zewnątrz identyczna, z tym że więcej słońca i może zafałszować zużycie):

- strategia Cz.zew. + cz.pok.

- podst. zewn 7 (zmiana z 15)

- podst. temp. zasil. 20

- klima zewn. -20

- klima t. zasil 65

- nachylenie ogrz. Grzejniki

- wpływ temp. pom. 4 (zmiana z 3)

- korekta komfortu Wył

reszta domyślna (oprócz korekcji czujnika wewnętrznego +1).

Nowy program godzinowy tj.

od 4:40 do 8:00 20oC

od 8:00 do 23:00 20,5oC

od 23:00 18oC

Edytowane przez thunder13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję kolego "thunder 13" za pomoc. Po dłuższej "zabawie" doszedłem do wniosku, że jeżeli nie mam czujnika zewnętrznego, to strategia regulacji jest przełączona tylko na "czujnik pokojowy" i krzywa grzania nie występuje, stąd brak niektórych parametrów, o których pisałem wyżej. Czyli spalanie w moim przypadku będzie mniej ekonomiczne? Pamiętam kilka miesięcy temu, podczas montażu całej podłogówki, instalator stwierdził, że czujnik zewnętrzny nie będzie potrzebny. Bardzo bym prosił o opinie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...