Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

De Dietrich MCR 3 i iSense


jaro1972

Recommended Posts

Do Pezet85

Masz za wysoko krzywą grzewczą, zmień ustawienia krzywej na:

podst. temp 20*C

podst.temp. zasilania 5*C

klimat zewnt -20*C

klima t zasila 35*C

Wpływ pozostaw na 15

i obserwuj co będzie się działo.

 

Pozdrawiam

Marek

 

Dzięki za podpowiedź, ale czy temp 35*C przy -20 nie jest za niska? Czy przy niskich temp. piec nie będzie chodził na darmo, to znaczy czy taką temp. odczuje w pomieszczeniach? Podobno kondesat ma pełną sprawność przy temp powrotu około35*C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 564
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Do Pezet85

Jakbyś czytał uważnie moje "wypociny" to byś wiedział co składa się na t żądaną, i tu cytuję:

 

"Temperatura żądana = temperatura wynikająca z krzywej grzewczej (zależy od aktualnej temperatury zewnętrznej) + wpływ temp. wew. + |wpływ t.wew.| * (t. zad. -t. rzeczywiste) * 2."

 

W Twoim wypadku sterownik przy -20 stopniach będzie żądał "na dzień dobry" temperatury 35+15=50 stopni to i tak może okazać się za dużo dla Twojego domku.

Jak mu coś braknie to podreguluje sobie ostatnim składnikiem równania czyli "|wpływ t.wew.| * (t. zad. -t. rzeczywiste) * 2." czyli na każde 0,5 stopnia różnicy pomiędzy t zadaną a t rzeczywistą jest w stanie zmienić t żądaną o 15*0,5*2=15, czyli gdy t w domu spadnie Ci o 0,5 stopnia w stosunku do zadanej (ustawionej na sterowniku) sterownik jest w stanie podnieść t żądaną o 15 stopni czyli do 65 stopni a gdy spadnie o 1 stopień to podniesie t żądaną o 30 stopni czyli do 80 stopni.

 

I tu UWAGA UWAGA UWAGA do wszystkich co mają t rzeczywistą czyli zmierzoną w domu wyższą od t zadanej czyli ustawionej na sterowniku, macie ustawioną "za wysoko" krzywą grzewczą, nie bójcie się zmienić ustawienia na zdecydowanie niższe czyli np.na:

 

podst. temp 20*C

podst.temp. zasilania 5*C

klimat zewnt -20*C

klima t zasila 35*C

wpływ ustawić na 15

Przy wpływie 15 krzywa podnosi się o 15 stopni, jednocześnie dając większą możliwość reagowania sterownikowi na zmiany temperatury w pomieszczeniu.

 

Poobserwujcie przez dobę co się będzie działo, czy rzeczywista temperatura w pomieszczeniu jest równa zadanej i dokonujcie drobnych korekt w górę lub w dół tak aby temperatury się zrównały, wtedy sterownik pracuje we właściwym punkcie swojej charakterystyki regulacji.

Może okazać się, że w domu zrobi się zimniej, ponieważ temperatura spadnie do t zadanej, trzeba wtedy podnieść t zadaną do temperatury, która jest dla nas odpowiednia.

 

To tyle

Pozdrawiam

Marek

Edytowane przez Stermaj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Z tą temperaturą jest trochę dziwnie i nie zawsze jest na kotle taka jak żądana.

Myślę, że jest to temperatura średnia pomiędzy zasilaniem i powrotem.

Dodatkowo kocioł może jeszcze ją "całkuje" aby często się nie włączać, gdy pracuje na najniższej mocy i przy małym zapotrzebowaniu na ciepło, czyli podgrzewa do wyższej a potem czeka aż spadnie poniżej żądanej włączając co jakiś czas samą pompę.

Nie przejmowałbym się tym bardzo co robi kocioł grunt aby była odpowiednia temperatura w domku panie Tomku :).

Czym mierzyłeś temperaturę?

Uporałeś się z przepływami na poszczególnych pętlach podłogówki?

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Marku

 

Piec całkuję, kurcze ja już chyba zapomniałem jak to się robi ;)

 

Nie uporałem się, mam wrażenie wszystko psują te dwie pompy :/ niestety mało miałem ostatnio czasu, pismo do dewelopera z zapytaniem o sens instalacji itp. złożyłem, czekam drugi tydzień na odpowiedź :/

 

Temp mam 21, póki co nie przegrzewa.

Spalanie gazu przy ostatnich mrozach (max. -7) wzrosło do ok.7-7.5m3/24h

Raczej nie zauważyłem zmian spalania tak przy zmianie strategii jak też przy zmianie parametrów (krzywej).

Temp mierzyłem termometrem na podczerwień, taki lekarski, ale dosyć dokładny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spalanie gazu przy ostatnich mrozach (max. -7) wzrosło do ok.7-7.5m3/24h

Raczej nie zauważyłem zmian spalania tak przy zmianie strategii jak też przy zmianie parametrów (krzywej).

Bo i nie powinno być. Kocioł pracuje z dużą sprawnością, gdyż masz niskie temperatury wody grzewczej, domek ocieplony, okien nie otwierasz :) Gdzie by miał uciekać ewentualny nadmiar energii dostarczonej przez kocioł, jedynie zwiększałby temperaturę w domu. To samo dotyczy zmian w drugą stronę.

Czyli reasumując, kombinując z krzywymi wpływami itp przy założeniu, że mamy temperaturę w domu taką jaką chcemy, niewiele a właściwie nic nam nie pomogą, na zmniejszenie spalania, powyższe kombinacje. Zadaniem krzywych, wpływów itp jest zapewnienie nam komfortu cieplnego takiego jakiego sobie zażyczymy.

Ja sobie życzę stałej temperatury w ciągu doby i ją mam a spalanie jest jakie jest i nie wiem jak bym kręcił ustawieniami to nie wykręcę niższego spalania i już.

Jak wymienimy okna to może zmniejszy się spalanie ale to dopiero na przyszły sezon grzewczy.

W tym sezonie wymieniliśmy kocioł i obserwuję co będzie ale muszę "złapać" kilka dni z temperaturą "scałkowaną" dobowo 0 stopni aby porównać zużycia.

Wcześniej miałem około 12-13m3/24 przy 0 stopni, teraz spodziewam się 10-11m3/24 ale to dopiero najbliższe dni pokażą. Liczę na efekt kondensacji czyli większą sprawność kotła. Mam przewymiarowane grzejniki więc i niskie temperatury wody grzewczej.

Zauważyłem, że przy 0 stopni na zewnątrz t żądana jest około 30-32 stopnie. Przy -10 około 40 stopni.

Temperatura w domu 21,5 stopni w miejscu referencyjnym.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Stermaj

 

Ustawiłem tak jak zaleclaes i generalnie piec zaczął pracować ekonomicznie bez zbędnego załączania się. Jest jedno ale, dziś miałem przepinany grzejnik bo rurki pa ze ściany były złe poprowadzone i po zabiegi chciałem sprawdzić czy grzejnik działa już prawidłowo. Ustawiłem temperature w pomieszczeniu na 35 stopni by wymusić max temperature żądaną. I tak na sterowniku temperatura żądaną skoczyła na 75*c ale piec nie chce modulwac i chodzi tylko na 1 biegu w ogóle nie grzejac do temperatury żądanej (temperatury za zewnątrz 4*). Coś mu się chyba pochrzanilo.

 

 

Zrestartowałem wszystkie ustawienia w piecu i się odwiesił.

Podniosłem temperature w pomieszzceniu z 20,5 na 21,5 i temp żądana wynosi przy 4*C -39,5*C. Czy krzywą grzewczą delikatnie regulować wplywem pomieszczenia czy temp. zasilania ( 5*C i 35*C) ?

Wpływ pomieszczenia zmniejszyłem z 15 na 12 przez co się obniżyła temp żądana.

Edytowane przez Pezet85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo i nie powinno być. Kocioł pracuje z dużą sprawnością, gdyż masz niskie temperatury wody grzewczej, domek ocieplony, okien nie otwierasz :) Gdzie by miał uciekać ewentualny nadmiar energii dostarczonej przez kocioł, jedynie zwiększałby temperaturę w domu. To samo dotyczy zmian w drugą stronę.

Czyli reasumując, kombinując z krzywymi wpływami itp przy założeniu, że mamy temperaturę w domu taką jaką chcemy, niewiele a właściwie nic nam nie pomogą, na zmniejszenie spalania, powyższe kombinacje. Zadaniem krzywych, wpływów itp jest zapewnienie nam komfortu cieplnego takiego jakiego sobie zażyczymy.

Ja sobie życzę stałej temperatury w ciągu doby i ją mam a spalanie jest jakie jest i nie wiem jak bym kręcił ustawieniami to nie wykręcę niższego spalania i już.

Jak wymienimy okna to może zmniejszy się spalanie ale to dopiero na przyszły sezon grzewczy.

W tym sezonie wymieniliśmy kocioł i obserwuję co będzie ale muszę "złapać" kilka dni z temperaturą "scałkowaną" dobowo 0 stopni aby porównać zużycia.

Wcześniej miałem około 12-13m3/24 przy 0 stopni, teraz spodziewam się 10-11m3/24 ale to dopiero najbliższe dni pokażą. Liczę na efekt kondensacji czyli większą sprawność kotła. Mam przewymiarowane grzejniki więc i niskie temperatury wody grzewczej.

Zauważyłem, że przy 0 stopni na zewnątrz t żądana jest około 30-32 stopnie. Przy -10 około 40 stopni.

Temperatura w domu 21,5 stopni w miejscu referencyjnym.

 

Pozdrawiam

Marek

 

No właśnie okien nie otwieram, a chyba powinienem :/ Okazało się, że mam zwaloną wentylację w domu (temat rzeka) no ale nieważne.

U mnie dzisiaj przy 7 na plusie temp. żądana przez kocioł to 27.5 Jak miałem 0-0.5 to chyba było koło 29. Tak więc wydaje mi się, że jest dosyć "płasko", Mam zamair zczytać różne żądania przy różnych temp i wtedy zmajstruję wykres.

 

@Marku Powiedz mi, masz skręconą moc maksymalną pieca? Gdzieś czytałem, że warto obniżyć :)

 

&

 

Niestety nie zrozumiałem w instrukcji cóż to jest ten poziom modulacji pieca :/

U mnie na iSense wyświetla w większości wartość 0, czasami widziałem 1. Jak to interpretować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

@Marku Powiedz mi, masz skręconą moc maksymalną pieca? Gdzieś czytałem, że warto obniżyć :)

 

&

 

Niestety nie zrozumiałem w instrukcji cóż to jest ten poziom modulacji pieca :/

U mnie na iSense wyświetla w większości wartość 0, czasami widziałem 1. Jak to interpretować?

 

Witam

Nic nie kręciłem przy mocach max ani minimum.

Podczas uruchamiania przez serwis pan ustawił właściwe spalanie (dobór ilości powietrza do paliwa czyli gazu) dla mocy minimalnej i maksymalnej.

Moc minimalna jest to moc około 25% mocy maksymalnej czyli około 6 kW a moc max około 24 kW.

I teraz:

0 oznacza że kocioł nie daje mocy, czyli palnik nie pracuje (brak ikonki płomienia "fujarki" :) na sterowniku)

1 oznacza moc minimalną 6kW

5 oznacza moc max czyli 24kW

pośrednie 2,3,4 można sobie w przybliżeniu policzyć.

Od 1 do 5 to są poziomy modulacji mocy kotła.

W Twoim przypadku widać, że masz małe zapotrzebowanie na moc jak często widzisz 0, w tym czasie palnik jest wyłączony. Jak pojawia się ikonka kaloryferka to oznacza, że pompka w kotle pracuje. Zwykle najpierw pojawia się ikona kaloryferka a potem ikonka płomienia. Czasami pojawia się sam kaloryferek i po czasie znika jak woda w obiegu jest wystarczająco ciepła. Tak dzieje się wtedy, gdy jest małe zapotrzebowanie na ciepło, u mnie przy dodatnich temperaturach na zewnątrz.

Dodam jeszcze, że temperatura żądana jest temperaturą jaką żąda sterownik od kotła a nie kotła. Kocioł ma temperaturę żądaną utrzymywać w obiegu, ale przy małym zapotrzebowaniu na ciepło jest mu to ciężko wykonać, ponieważ musiałby zapewne często włączać i wyłączać palnik, a jest to niekorzystne i z tego powodu włącza na dłużej palnik (temperatura podnosi się ponad żądaną) a potem wyłącza palnik na dłużej aż temperatura spadnie poniżej żądanej.

W ten sposób realizuje średnią ważoną i do tego scałkowaną :) temperaturę żądaną przez sterownik.

Dobrze mu z temperaturą żądaną idzie jak temperatura na zewnątrz jest poniżej -5 stopni (przynajmniej u mnie), gdyż nie musi gasić palnika tylko czasami zwiększyć moc np na 2. Przyznam się, że nie widziałem jeszcze 2 przy normalnej pracy kotła w trybie CO, to znaczy jak nie manipuluję ustawieniami i jest ustabilizowana temperatura w pomieszczeniu.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

@Marek

Dzięki za odpowiedź!

Próbowałem zrobić wykres krzywej zależności temp. zewn. od tej zadanej przez sterownik, ale wyszedł jakiś połamaniec jak index giełdowy ;) Niestety za późno się za to zabrałem i pomiary miałem tylko z zakresu temp, zewn. 4-8 stopni na plusie.

Rachunki za gaz spadły, ale ciągle chodzące pompy obiegowe zjadają prądu że szkoda gadać. Wyłączyłem na godzinę obie pompy, zauważyłem że rury zasilające wychodzące z pieca dużo dłużej trzymają ciepło i obawiam się że opory na włączonych pompach są na tyle duże, że dojdzie do wychłodzenia chaty, albo piec będzie za często się załączał i szlag coś/kogoś trafi :)

Pozdrawiam

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Podpowiecie jak przestawić sterowanie na lato, pierwszy sezon grzewczy mam za sobą ale co dalej?

Ogrzewanie jakoś się wyłącza?

 

Można ustawić na sterowniku temperaturę np 15*C i Ci się nie włączy kocioł.

Można na kotle pokrętło od CO ustawić na minimum a może tam jest nawet OFF i ogrzewanie się nie włączy.

Ale po co coś kombinować zostaw jak jest, kocioł nie będzie się włączał jak temperatura będzie wyższa niż ustawiona.

Uważasz, że już nie będzie potrzeby grzania w tym sezonie. Może trafi się kilka dni chłodniejszych i trzeba będzie troszkę dogrzać.

U mnie kocioł się włącza, temperatury na zewnątrz są około +6*C więc nie ma jeszcze upałów :).

 

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam widzę ze sterownik bez-sens daje się wielu we znaki, zwłaszcza nie trzymanie temperatur.

Choć pobieżnie przejrzałem poprzednie posty to może mi umknęło, ale nie zauważyłem opisu głównego parametru który psuję pracę sterownika a mianowicie start optymalizacji który ma być ustawiony zawsze na 0 nie na 180 reszta parametrów jaką zazwyczaj ustawiam przy uruchomieniach ma drugorzędne znaczenie, ale zazwyczaj

Podst. zewn.: 20 C

Podst. t. zasil. : 30 do 35 C gdyż może nie dogrzewać w temp 5-10 stopni na zewnątrz

Klima zewn.: -20 C

Klima t. zasil.: od 50 do 60 C w zależności od instalacji im niżej ustawione tym oszczędniej ,60 tylko jeśli są duże mrozy może nie wydać nie zniżać mniej niż 40 stopni tak samo maks temp kotła najlepiej i najzdrowiej nie mniej niż 50

start optymalizacji zero zawsze bo te 180 to z wyprzedzeniem 18o minut próbuje gdybać i grzać tak by była zadana temperatura stąd niesłuchanie programu i temperatur

wpływ czujnika to jak już wam pasuje

Należy też pamiętać by w pomieszczeniu z termostatem głowice na kaloryferach były ustawione na maksa, jeśli termostat jest nad podłogówką to już gorzej zazwyczaj nie dogrzewa góra czyli kaloryfery wtedy starać się dawać mały wpływ czujnika pokojowego 1-3. Jeśli ktoś ma c-mixa do tego to już gorzej i za dużo by tu było rozpisywania.Jako serwisant stwierdzam że i-sens to niedopracowany sterownik ale da się go okiełznać no chyba że z c-mixem to już wyższa magia .

Jak ktoś ma rozległą instalacje to u ustawieniach serwisowych minimalną prędkość pompy można dać n 60-80 procent, temp przeciwzamrożeniowa dać na - 20 czyli (236).

Edytowane przez Dobroslaw0
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

Zauważyłem taki problem u siebie. Otóż piec w czasie podgrzewania wody w zasobniku (do 44 stopni) grzeje również kaloryfery w całym domu. Robią się one bardzo ciepłe pomimo, że na sterowniku nie ma informacji o grzaniu pomieszczeń a żądana temperatura do kotła jest bardzo niska. Generalnie pojawia się ikonka podgrzewania wody a w całym domu kaloryfery stają się momentalnie gorące. Nie wiem co się stało bo nigdy tak się nie działo. Jakieś pomysły ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Zauważyłem taki problem u siebie. Otóż piec w czasie podgrzewania wody w zasobniku (do 44 stopni) grzeje również kaloryfery w całym domu. Robią się one bardzo ciepłe pomimo, że na sterowniku nie ma informacji o grzaniu pomieszczeń a żądana temperatura do kotła jest bardzo niska. Generalnie pojawia się ikonka podgrzewania wody a w całym domu kaloryfery stają się momentalnie gorące. Nie wiem co się stało bo nigdy tak się nie działo. Jakieś pomysły ?

 

Witam

Zawór trójdrogowy w kotle "nawalił", zaciął się. Wezwać serwisanta.

Tak przy okazji, stało się to nagle czy wcześniej nie zauważyłeś bo grzał pomieszczenia.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...