Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

De Dietrich MCR 3 i iSense


jaro1972

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 564
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

Na forum jestm nowy i potrzebuję pomocy. Ogrzewanie gazowe od półtora tygodnia.Dom 150m2 suporek 10cm styropianu w dachu 20cm wełny.Łącznie podlogowki ok.50m2 reszta grzejniki. Piec mcr3 plus 24t jednofunkcyjny z regulatorem pokojowym AD 248 bez pogodowki. Na piecu ustawione CWU- 40-45st CO-50-55st na regulatorze pokojowym 22-22,5 st. + kuchenka gazowa.Moje pytanie brzmi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego śledzę watek od dłuższego czasu i wiem w jakim celu ustawia się wpływ a w ostatnich postach koledzy napisali że jak zwiększają wpływ pomieszczenia to zwiększa się na sterowniku temperaturę żądaną przez kocioł . W moim przypadku jest na odwrót i do tego było pytanie.

 

Witam

Mówisz, że śledzisz wątek a ten wzór przeanalizowałeś?

Temperatura żądana = temperatura wynikająca z krzywej grzewczej (zależy od aktualnej temperatury zewnętrznej) + wpływ temp. wew. + |wpływ t.wew.| * (t. zad. -t. rzeczywiste) * 2.

Ostatni składnik daje mocny wpływ na temperaturę żądaną. Jeżeli zwiększenie wpływu powoduje, że temperatura żądana maleje oznacza to, że masz rzeczywistą większą niż zadaną.

Rada obniżyć krzywą grzewczą o 10 stopni i obserwować.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Na forum jestm nowy i potrzebuję pomocy. Ogrzewanie gazowe od półtora tygodnia.Dom 150m2 suporek 10cm styropianu w dachu 20cm wełny.Łącznie podlogowki ok.50m2 reszta grzejniki. Piec mcr3 plus 24t jednofunkcyjny z regulatorem pokojowym AD 248 bez pogodowki. Na piecu ustawione CWU- 40-45st CO-50-55st na regulatorze pokojowym 22-22,5 st. + kuchenka gazowa.Moje pytanie brzmi

 

Witam

Pewnie prądu brakło lub potrzebna szklana kula :).

Napisz jeszcze raz i do końca, o co chodzi.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o zuzycie gazu. Od 25.01 spalilo 125m3 gazu. Czy tak powinno być?

 

Jest za mało danych aby odpowiedzieć tak lub nie.

Czy dom był rozgrzewany w tym czasie, czy był już nagrzany do tych 22 stopni 25-01?

Jak był rozgrzany to jest trochę dużo, powinno być mniej, jakieś 80m3.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mówisz, że śledzisz wątek a ten wzór przeanalizowałeś?

Temperatura żądana = temperatura wynikająca z krzywej grzewczej (zależy od aktualnej temperatury zewnętrznej) + wpływ temp. wew. + |wpływ t.wew.| * (t. zad. -t. rzeczywiste) * 2.

Ostatni składnik daje mocny wpływ na temperaturę żądaną. Jeżeli zwiększenie wpływu powoduje, że temperatura żądana maleje oznacza to, że masz rzeczywistą większą niż zadaną.

Rada obniżyć krzywą grzewczą o 10 stopni i obserwować.

 

Pozdrawiam

Marek

 

Hej dokładnie jest tak jak napisałeś, ustawiona temp. to 20*C rzeczywista w pomieszczeniu 20,5*C, piec pomimo że osiągnał temp dogrzewa dalej. Ustawienia komfortu są wyłączone, wplyw pomieszcenia mam ustawiony na 14.

Piszesz żeby obnizyć krzywą grzewczą, masz na myśli ostatni pkt wykresy krzywej który odpowiada temp zewntrz. -20, czyli 70*C ?

U mnie jest tak w param. pieca:

P001= 70*C

P025=20

P026=20

P0027=236= -20

 

a tak w isense:

podst. temp 18*C

podst.temp. zasilania 20*C

klimat zewnt -20*C

klima t zasila 70*C

Najbardziej drażni mnie to że pomimo że ma osiągniętą temp większą niż zadana, piec dalej grzeje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Tak dom był rozgrzany ponieważ wcześniej było palone piecem węglowym (piecem weglowym nadal można palić)Zużycie 125m3 jest od 25.01.2017 czyli od rozpalenia pieca do 04.02.2017. Czy ma to znaczenie że w jednej instalacji są 2 piece (węglowy i gazowy).?

 

Znaczenie ma, jeżeli kocioł węglowy nie jest odseparowany od instalacji w czasie, gdy grzeje gazowy. Może być taka sytuacja, że gazowy rozgrzewa również węglowy a wtedy ciepło idzie w komin i grzejesz okolice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Pezet85

"Wyciąg" sobie temperaturę żądaną na mały wiersz w sterowniku.

Poczytaj posty z ostatnich dni i rozważ to co napisałem poniżej.

 

"Ważne jest dobranie krzywej grzewczej. Można zacząć od ustawienia regulatora tylko na czujnik wewnętrzny i po wyrównaniu się temperatury zadanej z temperaturą w pomieszczeniu zobaczyć ile wynosi temperatura żądana. Odczytujemy temperaturę zewnętrzną i rysujemy sobie krzywą grzewczą na kartce kratkowanej przechodzącą przez punkt +20/+20 i nasz punkt t żądana i t zewnętrzna. Przeciągamy dalej i odczytujemy z wykresu temperaturę przy -20 i mamy już krzywą grzewczą (wstępną) dla naszego domku. Potem w zależności ile chcemy dać wpływu o tyle równomiernie obniżamy temperaturę przy +20 i -20 (taką krzywą ustawiamy w sterowniku) i po przełączeniu na strategię czujnik zewnętrzny + wpływ obserwujemy co się dzieje przez przynajmniej dobę. Następnie korygujemy krzywą w dół lub w górę jak będzie trzeba."

Ustawienia w kotle najlepiej zostawić fabryczne (o tym pisałem wcześniej dlaczego), gdyż sterownik przejmuje sterowanie kotłem.

Sterownik nie jest typu ON/OFF i dlatego grzeje mimo iż już osiągnął już t zadaną.

Tu jest przybliżony wzór na t żądaną

Temperatura żądana = temperatura wynikająca z krzywej grzewczej (zależy od aktualnej temperatury zewnętrznej) + wpływ temp. wew. + |wpływ t.wew.| * (t. zad. -t. rzeczywiste) * 2.

Zwróć uwagę na ostatni składnik, może on mieć wartość ujemną gdy t rzeczywista jest większa od t zadanej.

Jeżeli jest źle ustawiona krzywa grzewcza sterownik musi "nadrabiać' błędne ustawienia krzywej właśnie ostatnim składnikiem czyli podgrzać dom do wyższej temperatury aby obniżyć t żądaną.

 

Sprawdziłem doświadczalnie, że tak zachowuje się sterownik i wymyśliłem wzór na t żądaną.

Ma on trzy składniki:

1. t wynikającą z krzywej grzania

2. t wynikającą z ustawionego wpływu (wartość stała. która dodaje się równomiernie do krzywej czyli podnosi się krzywa o tyle stopni do góry )

3. składnika zależnego od ustawionego wpływu i różnicy t zadanej i t rzeczywistej. Ten składnik, jeżeli jest dobrze dobrana krzywa grzewcza powinien mieć wartość 0 w całym zakresie temperatur na zewnątrz. Jest to oczywiście sytuacja idealna i w rzeczywistości przybiera wartości dodatnie i ujemne w zależności od różnicy t zadanej i t rzeczywistej i to tym gwałtowniej im większy jest ustawiony wpływ.

Czyli sytuacja, w której mamy ciągle t rzeczywistą inną od t zadanej wynika z błędnie ustawionej krzywej grzewczej.

Należy zauważyć, że sterownik pokazuje t rzeczywistą z dokładnością 0,5 stopnia ale mierzy dokładniej i to uwzględnia w t żądanej.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więcej pomysłów nie mam.

Kolegi nie mam z okolicy Kielc.

Kocioł przy kondensacji (temperatura powrotu około 30 stopni) ma sprawność około 100% przy wyższych około 85%.

Nie ma cudów gdzieś ucieka ciepło z domu trzeba przeanalizować konstrukcję domu, ocieplenie czy nie ma gdzieś mostków zimna itp.

Zapewne ustawieniami kotła można by trochę zaoszczędzić ale nie aż 30-40%.

Rób odczyty codziennie o tej samej godzinie i obserwuj czy spada zużycie. Może dom musi trochę wyschnąć widać to gdy pocą Ci się okna. Grzanie wody może pochłaniać nawet 25% zużycia gazu w zależności ile wody zużywasz.

To tyle uwag.

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawieniami kotła czyli?? Zasobnik mam 140L z wezownica ale 8 letni to moze mieć jakieś znaczenie? rodzina 3 osobowa.

 

Mam taki sam zasobnik i przy 6 osobach mam zużycie gazu na CWU około 3m3 na dobę. Ty powinieneś mieć około 1,5 m3. Kuchenka gazowa weźmie, jak gotujecie obiady i dużo pichcicie, około 0,5 m3 na dobę.

Co do ustawień to pomyślałem o obniżeniu temperatury na kotle aby dłużej grzał niższą temperaturą a tym samym korzystał z możliwości kondensacji czyli odzysku ciepła z pary wodnej, która produkuje się w wyniku spalania gazu (w wyniku reakcji spalania gazu wydziela się woda w postaci pary, która skroplona niską temperaturą wody powrotnej oddaje jeszcze ciepło i tym samym podnosi się sprawność kotła).

 

Pozdrawiam

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czy udało Ci się osiągnąć t zadana = t rzeczywista?

Dodatkową pompę można podłączyć bez ingerencji w kocioł wykorzystując zewnętrzne sterowanie alarmem lub zewnętrznym zaworem trójdrogowym, Ja steruję tym dodatkową pompkę obiegową na jednej dorobionej długiej gałązce. Patrz http://http://forum.muratordom.pl/showthread.php?318110-Piec-De-Dietrich-MCR3-za%C5%82%C4%85czanie-pompy&highlight=dietrich

W Twoim przypadku trzeba by było dodać stycznik lub przynajmniej przekaźnik mocy, gdyż wewnętrzny przekaźniczek ma małą obciążalność i nógłby się "wypalić" przy dłuższym użytkowaniu.

Czy masz odpowietrzniki na rozdzielaczach daj zdjęcia z większej odległości obydwu belek (zasilania i powrotu). Może masz zapowietrzoną instalację.

 

Cześć,

@Marek

Coś mi link nie chodzi z twojego postu, ale to może problem chwilowy na serwerze. Spróbuję później wgryźć się w temat, ale czuję nosem, że może to jakieś rozwiązanie.

Odpowietrznik mam na rozdzielaczu na piętrze, na dolnym brak. Na dole mam chyba zapowietrzoną pętlę w wiatrołapie, ale nawet jak zakręciłem cały dom, puściałem pompą max - nic nie drgnęło, przepływ nadal zero. Albo mega bąbel powietrza albo rurka zagięta/zapchana.

 

Przez weekend jechałem na ustawieniu cz.wewn. - z nastawem 21 stopni.

Nie wyciągnąłem żadnych wniosków - temp. żądana była raz 24, innym razem 28, lub 18; czasami jak się załączał to grzał z wartością 34, w porywach do 38. Trudno się odnieść do jakiejś zadanej wartości.

Gazu poszło może 0.5m3 więcej - ale to też weekend więc spalanie może być inne.

Dzisiaj zczytam metraż gazu i pomału wracam do strategii cz.zewn+cz.wewn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Tomek_ka.

Link wklejam jeszcze raz może mi się uda :).

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?318110-Piec-De-Dietrich-MCR3-za%C5%82%C4%85czanie-pompy&highlight=dietrich

Chyba się udało.

 

Myślę, że najpierw trzeba uporać się z przepływami na poszczególnych pętlach.

Odpowietrznik według mnie ważniejszy jest na dolnej belce bo do niej wypychane jest powietrze z poszczególnych pętli. Na dolnej belce masz zaworki może może ten od wiatrołapu jest zakręcony. Rotamer też jest zaworkiem i można nim zamknąć przepływ w pętli.

Proponowałbym "przedmuchać" poszczególne pętle zamykając wszystkie inne i pompy na ful razem z tą w kotle. Kocioł ustawić aby grzał. Problem tylko co będzie jak pętla będzie niedrożna i nie będzie przepływu przez kocioł i odbioru ciepła może zostawić minimalny przepływ przez jedną która działa.

Przepuszczając wodę tylko przez jedną pętlę szybko pozbędziesz się z niej powietrza pod warunkiem, że będzie miało gdzie ujść po opuszczeniu pętli.

Edit:

W celu "przedmuchamia" pętli proponuję ustawić na sterowniku:

menu

nastawy

system

instalacja CO

sterowanie pompy

i tu ustawić WYŁ

pompa zostanie włączona na stałe

a na sterowniku "zjechać" t zadaną o 1 lub 2 stopnie aby kocioł wyłączył grzanie i możemy działać z odpowietrzaniem bez powyższych obaw.

 

Z problemami Twojej instalacji można by przejść na Twój wątek.

 

Marek

Edytowane przez Stermaj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Tomek_ka.

Link wklejam jeszcze raz może mi się uda :).

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?318110-Piec-De-Dietrich-MCR3-za%C5%82%C4%85czanie-pompy&highlight=dietrich

Chyba się udało.

 

Myślę, że najpierw trzeba uporać się z przepływami na poszczególnych pętlach.

Odpowietrznik według mnie ważniejszy jest na dolnej belce bo do niej wypychane jest powietrze z poszczególnych pętli. Na dolnej belce masz zaworki może może ten od wiatrołapu jest zakręcony. Rotamer też jest zaworkiem i można nim zamknąć przepływ w pętli.

Proponowałbym "przedmuchać" poszczególne pętle zamykając wszystkie inne i pompy na ful razem z tą w kotle. Kocioł ustawić aby grzał. Problem tylko co będzie jak pętla będzie niedrożna i nie będzie przepływu przez kocioł i odbioru ciepła może zostawić minimalny przepływ przez jedną która działa.

Przepuszczając wodę tylko przez jedną pętlę szybko pozbędziesz się z niej powietrza pod warunkiem, że będzie miało gdzie ujść po opuszczeniu pętli.

Edit:

W celu "przedmuchamia" pętli proponuję ustawić na sterowniku:

menu

nastawy

system

instalacja CO

sterowanie pompy

i tu ustawić WYŁ

pompa zostanie włączona na stałe

a na sterowniku "zjechać" t zadaną o 1 lub 2 stopnie aby kocioł wyłączył grzanie i możemy działać z odpowietrzaniem bez powyższych obaw.

 

Z problemami Twojej instalacji można by przejść na Twój wątek.

 

Marek

 

 

link działa :) już się zaraz wczytuje.

Na piętrze odpowietrzenia mam na dolnej belce, brakuje mi odpowietrzenia na parterze. Nie wiem, pewnie powinien być. Rotametramy miałem wszystkie rozkręcone ile pary w łapach, pokrętła na dolnej belce też wszystkie odkrecone. Jedynie co od dwóch dni skręciłem trochę (jak pisałem) pętle na parterze.

 

Odpowietrzanie jeszcze raz w weekend poćwiczę-ktos mi jeszcze podpowiedział, żeby puścić w rurę ok.65stopni.

Nie wiem czy pisałem, ale na termo kamerze wyraźnie było widać, że ciepła woda "gaśnie" na wejściu do wiatrołapu - jak znajdę fotkę, to wrzucę.

 

dzięki za podpowiedź z odpowietrzaniem :)

Ps.

Faktycznie ten wątek można by przenieść do mojego starego, jakby tu zaglądał admin to poproszę :)

 

Pozdrawiam

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Pezet85

"Wyciąg" sobie temperaturę żądaną na mały wiersz w sterowniku.

Poczytaj posty z ostatnich dni i rozważ to co napisałem poniżej.

 

"Ważne jest dobranie krzywej grzewczej. Można zacząć od ustawienia regulatora tylko na czujnik wewnętrzny i po wyrównaniu się temperatury zadanej z temperaturą w pomieszczeniu zobaczyć ile wynosi temperatura żądana. Odczytujemy temperaturę zewnętrzną i rysujemy sobie krzywą grzewczą na kartce kratkowanej przechodzącą przez punkt +20/+20 i nasz punkt t żądana i t zewnętrzna. Przeciągamy dalej i odczytujemy z wykresu temperaturę przy -20 i mamy już krzywą grzewczą (wstępną) dla naszego domku. Potem w zależności ile chcemy dać wpływu o tyle równomiernie obniżamy temperaturę przy +20 i -20 (taką krzywą ustawiamy w sterowniku) i po przełączeniu na strategię czujnik zewnętrzny + wpływ obserwujemy co się dzieje przez przynajmniej dobę. Następnie korygujemy krzywą w dół lub w górę jak będzie trzeba."

Ustawienia w kotle najlepiej zostawić fabryczne (o tym pisałem wcześniej dlaczego), gdyż sterownik przejmuje sterowanie kotłem.

Sterownik nie jest typu ON/OFF i dlatego grzeje mimo iż już osiągnął już t zadaną.

Tu jest przybliżony wzór na t żądaną

Temperatura żądana = temperatura wynikająca z krzywej grzewczej (zależy od aktualnej temperatury zewnętrznej) + wpływ temp. wew. + |wpływ t.wew.| * (t. zad. -t. rzeczywiste) * 2.

Zwróć uwagę na ostatni składnik, może on mieć wartość ujemną gdy t rzeczywista jest większa od t zadanej.

Jeżeli jest źle ustawiona krzywa grzewcza sterownik musi "nadrabiać' błędne ustawienia krzywej właśnie ostatnim składnikiem czyli podgrzać dom do wyższej temperatury aby obniżyć t żądaną.

 

Sprawdziłem doświadczalnie, że tak zachowuje się sterownik i wymyśliłem wzór na t żądaną.

Ma on trzy składniki:

1. t wynikającą z krzywej grzania

2. t wynikającą z ustawionego wpływu (wartość stała. która dodaje się równomiernie do krzywej czyli podnosi się krzywa o tyle stopni do góry )

3. składnika zależnego od ustawionego wpływu i różnicy t zadanej i t rzeczywistej. Ten składnik, jeżeli jest dobrze dobrana krzywa grzewcza powinien mieć wartość 0 w całym zakresie temperatur na zewnątrz. Jest to oczywiście sytuacja idealna i w rzeczywistości przybiera wartości dodatnie i ujemne w zależności od różnicy t zadanej i t rzeczywistej i to tym gwałtowniej im większy jest ustawiony wpływ.

Czyli sytuacja, w której mamy ciągle t rzeczywistą inną od t zadanej wynika z błędnie ustawionej krzywej grzewczej.

Należy zauważyć, że sterownik pokazuje t rzeczywistą z dokładnością 0,5 stopnia ale mierzy dokładniej i to uwzględnia w t żądanej.

 

Pozdrawiam

Marek

 

Wracam znowu z tematem, jak ustawię sobie strategie grzania tylko na czujnik wewnetrzny to nie ma problemu z utrzymaniem temp zadanej w pomieszczeniu.

Napiszę na przykładzie aktualnej temp. na zewnątrz.

*temp zadana w pomieszczeniu 20,5*C

*temp rzeczywista w pomieszczeniu 21*C

*temp na zewnatzr 4*C

*temp żadana przez sterownik 12,5*C

 

W tym momencie jak przestawię na strategię cz.zewnt+cz.wewn automatycznie załącza się piec i wygląda to tak:

*temp zadana w pomieszczeniu 20,5*C

*temp rzeczywista w pomieszczeniu 21*C

*temp na zewnatzr 4*C

*temp żadana przez sterownik 38*C

 

Krzywa jest ustawiona następująco :

podst. temp 20*C

podst.temp. zasilania 20*C

klimat zewnt -20*C

klima t zasila 60*C

Wpływ pomieszczenia ustawiony na 15.

 

Zużycie gazu po przełączeniu strategi cz.zew+cz.wewn. wczoraj,od 19:00 do 5:00 wyniosło 5m3 gazu Wydaje mi się dużo bo na cz.wewnętrznym zużywa 6m3 gazu za dobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...