mrmeX 15.02.2014 17:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2014 Witam, dom już wybudowany, drogi dojazdowej już praktycznie już nie ma, było korytowane, na to kliniec, niestety, teren gliniasty, glina wyszła na wierzch, kamienia nie widać. Zapewne będę musiał wszystko od początku robić, Tylko zastanawiam się z czego zrobić drogę. Drogi dojazdowej jest 55 metrów, spadku około 10m, zatem wychodzi około 18% nachylenia, Zastanawiam się czy mogę na takim spadku położyć kostkę, wolę najtańszą kostkę niż płyty ażurowe, Jak sprawuje się podjazd z kostki na terenie pochyłym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Łukasz80 15.02.2014 18:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2014 widziałem na tym forum zdjęcia, że przy takim rodzaju podłoża stosowano "dywan" z włókniny, żeby się nie mieszała ziemia z kamieniem.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrmeX 15.02.2014 19:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2014 Zgadza się, zapewne będę musiał dać geowłókninę. Teraz nie mam na tyle gotówki, aby od razu zrobić kostkę dlatego myślę zrobić obrzeża, i wysypać tłuczeń plus kliniec. Może za rok położyłbym kostkę. Chyba można tak zrobić? Tylko pytanie czy kostka przy takim nachyleniu to dobry pomysł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr Kniaziuk 15.02.2014 21:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2014 O spadek się nie martw. Martw się raczej o to, żeby droga się tobie nie zapadła. Poprawny układ warstw (choć trochę przesadzony) to: - geowłóknina - pospółka - geosiatka - niesort - posypka piaskowa - kostka brukowa albo: - stabilizacja ( w twoim przypadku paleta cementu na całą drogę na glinę przeorać przemieszać i zagęścić) - pospółka - kamień itd. Nie są to tanie rozwiązania, ale nasze drogi też są robione tańszymi technologiami i widać co się dzieje po 10 latach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrmeX 16.02.2014 12:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 Witam dziękuję za informacje, bardzo przydatne, trochę poczytałem w internecie i mam takie pytanie:pospółka czyli chodzi o kamień do 63mm?niesort to kamień do 30mm?sporo jest tych geosiatek o różnych parametrach jaką najlepiej wybrać? Wydaje się, że drugi sposób czyli stabilizacja, pospółka, kamień (czyli niesort?) wyjdzie taniej ale muszę to przeliczyć.Kiedy osadza się obrzeża przed zagęszczeniem pospółki i niesortu?Pozdrawiam posp Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
volder1 16.02.2014 12:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 Też mam taką drogę. Czy można po prostu wysypać żużel, grubą warstwęjakieś pół metra. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
forgetit 16.02.2014 13:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 O spadek się nie martw. Martw się raczej o to, żeby droga się tobie nie zapadła. Poprawny układ warstw (choć trochę przesadzony) to: - geowłóknina - pospółka - geosiatka - niesort - posypka piaskowa - kostka brukowa albo: - stabilizacja ( w twoim przypadku paleta cementu na całą drogę na glinę przeorać przemieszać i zagęścić) - pospółka - kamień itd. Nie są to tanie rozwiązania, ale nasze drogi też są robione tańszymi technologiami i widać co się dzieje po 10 latach. Po co geosiatka? Co chcesz osiągnę przez zmieszanie cementu z gliną? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr Kniaziuk 16.02.2014 15:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 pospółka czyli chodzi o kamień do 63mm? to jest zwykłe kruszywo mineralne takie jak piasek tylko, że nie płukane i z grubymi ziarnami o uziarnieniu 0-16, 0-31,5, lub 0-63. To co wykopują na kopalni to pierwotnie pospółka a później przez sianie i płukanie otrzymujemy żwir lub piasek. niesort to kamień do 30mm? gdzie nie pojedziesz to inaczej mówią poprawna nazwa to kruszywo kamienne o uziarnieniu ciągłym bazaltowe lub granitowe w zależności od rejonu w jakim się znajdujemy, uziarnienie 0-31,5 sporo jest tych geosiatek o różnych parametrach jaką najlepiej wybrać? Dokładnie nie podpowiem, producent na pewno doradzi lub trzeba poszperać na necie. Ja bym wybrał o rozmiarze oczka mniejszym niż największe ziarno naszego kruszywa. Kiedy osadza się obrzeża przed zagęszczeniem pospółki i niesortu? Nie ma na to reguły, zależy jakie masz obrzeże. Np. 8x30cm - kostka od góry to 8cm, + posypka to 10 + kamień to 30 - czyli w tym wypadku wyjdzie na pospółce postawić obrzeża, w środek kamień podsypka, kostka. Też mam taką drogę. Czy można po prostu wysypać żużel, grubą warstwęjakieś pół metra. jeżelei to ma być rozwiązanie tymczasowe to tak. Jeżeli ma strarczyć dłużej jak na pół roku to nie. Ziarna żużla się z czasem łamią i niszczą i po kilku latach z tego nam zostanie pył, który nie ma nośności. Co chcesz osiągnę przez zmieszanie cementu z gliną? To jest stabilizacja gruntu cementem już dawno opisana w polskiej normie. Jeżeli podłoża nie możemy zagęścić zagęszczarką (jak jest w przypadku gliny plastycznej) to możemy je ustabilizować cementem.Uzyskujemy w ten sposób warstwę słabego betonu o wytrzymałości 1-5 MPa, która jest podstawą dla kolejnych warstw drogi i odcina je od słabego gruntu (nie pozwala na zmieszanie). Jest ona na tyle mocna żeby wytrzymała a na tyle słaba, żeby nie pękała ale się "ukruszała". Po co geosiatka? Spełnia taką samą funkcję dla kamienia jak geowłóknina dla pospółki - nie pozwala się mieszać z materiałem poniżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
forgetit 16.02.2014 19:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 hSpełnia taką samą funkcję dla kamienia jak geowłóknina dla pospółki - nie pozwala się mieszać z materiałem poniżej. Ciekawy pomysł. Tylko dlaczego na drogach go nie stosują? Geosiatke stosuje się jako wzmocnienie, a nie jako odcięcie pomiedzy warstwami. W tym przypadku zbędna, obciążenie ruchem będzie znikome. Moja propozycja w dwóch wersjach: I. 1.geowłóknina 2. piasek 3. kruszywo 0/32 4. podsypka cem/piask. ewentualnie miał kamienny 5. kostka II. 1. stabilizacja z WAPNA nie z cementu 2. - 5 jak wyżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
forgetit 16.02.2014 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 To jest stabilizacja gruntu cementem już dawno opisana w polskiej normie. Jeżeli podłoża nie możemy zagęścić zagęszczarką (jak jest w przypadku gliny plastycznej) to możemy je ustabilizować cementem.Uzyskujemy w ten sposób warstwę słabego betonu o wytrzymałości 1-5 MPa, która jest podstawą dla kolejnych warstw drogi i odcina je od słabego gruntu (nie pozwala na zmieszanie). Jest ona na tyle mocna żeby wytrzymała a na tyle słaba, żeby nie pękała ale się "ukruszała". Gruntów spoistych nie stabilizuje się cementem (hint: St. Rolla Budowa dróg) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrmeX 16.02.2014 19:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 (edytowane) Moja propozycja w dwóch wersjach: I. 1.geowłóknina 2. piasek 3. kruszywo 0/32 4. podsypka cem/piask. ewentualnie miał kamienny 5. kostka II. 1. stabilizacja z WAPNA nie z cementu 2. - 5 jak wyżej. Witam dziękuję za podpowiedź A piasek jakiej granulacji? I dlaczego lepszy niż tłuczeń? Nie pisałem nigdzie, ale droga głównie do jazdy samochodów osobowych, raz na jakiś czas coś cięższego: przywóz węgla, wybieranie szamba... Korytowanie na 40 cm wystarczy? Załóżmy, że robię koryto na 40 cm, to 30 cm będzie zawierał piasek i kruszywo 0/32, ile cm dać piasku a ile kruszywa? Rozumiem, że piasek zagęszczam sypię kruszywo i znowu zagęszczam? Edytowane 16 Lutego 2014 przez mrmeX Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
forgetit 16.02.2014 20:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 Kruszywa przynajmniej 20cm. Każdy piasek z wyjątkiem gliniastego, może być drobny albo średni. Piasku tyle, żeby całkowita grubośc nawierzchni wynosiła 0,45 do 0,50 głębokości przemarzania w twoim rejonie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr Kniaziuk 17.02.2014 08:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Gruntów spoistych nie stabilizuje się cementem Źródło: PN-S-96012 "Drogi samochodowe. Podbudowa i ulepszone podłoże z gruntu stabilizowanego cementem" Ciekawy pomysł. Tylko dlaczego na drogach go nie stosują? Geosiatke stosuje się jako wzmocnienie, a nie jako odcięcie pomiedzy warstwami. W tym przypadku zbędna, obciążenie ruchem będzie znikome http://www.road.pl/geosiatki.htm Stosują na drogach. Geosiatka ma wiele zastosowań nie tylko te książkowe ale też te praktyczne. Proszę użytkownika forgetit o lepsze zapoznanie się z tematem na drugi raz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
forgetit 17.02.2014 12:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 (edytowane) Stabilizacja cementem ze względu na trudności z rozdrobnieniem i wymieszaniem gruntu i spoiwa może być w warunkach małej budowy niemożliwa do wykonania w sposób właściwy. . Łatwiej zrobić to wapnem, albo środkami do stabilizacji gruntów spoistych np. Silmentem, które faktycznie nie wymagają tak dokladnego przemieszania. Na podanej stronie opisują siatkę, tak jak ja powyżej - wzmocnienie nienośnego podłoża lub nasypu. Edytowane 17 Lutego 2014 przez forgetit Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr Kniaziuk 17.02.2014 16:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Ech..... Mówiłem, żeby lepiej się zapoznać z tematem. Pod tym linkiem:http://www.road.pl/geosiatki.htm jest takie zdanie, tylko trzeba zadać sobie trud i przeczytać:"W przypadku, gdy warstwa układana na geosiatce jest dobrze uziarniona, geosiatki Tensar SS mogą pełnić dodatkowo funkcję separacyjną. Zazębienie między geosiatką, a dobrze uziarnionym materiałem kamiennym uniemożliwia poziome przemieszczenia ziarn na spodzie warstwy kruszywa. To z kolei zapobiega przemieszczaniu się ku górze drobnych cząstek z podłoża wskutek "pompowania"." Silment, flubet itd. - ja rozumiem, że to tańsze i "specjalne" ale tego nie kupisz w sklepie a to jest po prostu odpad z pieca węglowego. Na moim terenie elektrownia Turów sprzedaje flubet, który powstaje z odpadów z pieca , min. popiołu. Ma on bardzo podobne właściwości jak cement ale nie można stosować go jako samodzielnego spoiwa do betonu, natomiast jest aprobata pozwalająca wykonywać z niego stabilizacje gruntów. Chcesz robić stabilizacje wapnem?Rób, nie mam nic przeciwko, ja bym u siebie nie robił.Tyle na ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mikolayi 28.02.2014 10:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lutego 2014 Stabilizacje gruntow wapnem stosuje sie od lat siedemdziesiatych ubieglego wieku. Grunty spoiste jak najbardziej stabilizowac wapnem mozna i daje to lepszy efekt niz proby stabilizacji cementem. Dwie warstwy odcinajace w konstrukcji nawierzchni w postaci geowlokniny i geosiatki to zdecydowanie niepotrzebny zabieg. Geosyntetyki jako warstwy odcinajace stosuje sie po to, zeby ograniczyc grubosc wymienianej warstwy. Zatem jesli geowloknina, to na niej i tak warstwa odsaczajaca, na niej dodztkowa warstwa gruntu stabilizowanego spoiwem, dla fanow moze byc to geosiatka jesli sie ktos uprze jak warstwa wzmacniajaca, nie odcinajaca. Odciecie juz na samym dole jest. Jesli nie wymiana gruntu to jego stabilizacja. Grunty spoiste ja stabilizowalnym wapnem. I tyle w temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrmeX 08.06.2014 17:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2014 Witam ponownie odświeżam swój temat. Chodzi o drogę dojazdową. W tym roku chciałbym zrobić podbudowę pod kostkę w przyszłości na tym będzie kostka. Oglądałem prace jednego brukarza wycenił robotę za samą podbudowę na 60zł za m2. Przy czym zamiast piasku na spód on daje kamień bodajże do 200mm . Czy takie rozwiązanie jest dobre? Co myślicie o cenie. Robota obejmuje korytowanie, odwóz ziemi, kruszywo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
End_riu 09.06.2014 17:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2014 Ale, że co, bo nie kumam?Kamienia daje 20cm, czy frakcja do 20cm?Jakie kruszywo proponuje wykonawca? Pod jaki tonaż ta podbudowa ma być przygotowana. Będzie tam wjeżdżało coś dużego (szambowóz, transport opału, itd)?Jaki jest spadek na podjeździe?Jakie podłoże (teren suchy czy podmokły)?Jaką kostkę w przyszłości przewidujesz (drobną typu creativ, czy coś większego)?W jakim regionie kraju będze wykonywane to zlecenie? Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrmeX 09.06.2014 18:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2014 Witam spadek jakieś 10 metrów na 55 metrach, dojazd osobówek kilka razy w roku wywóz szamba, dowóz opału. Teren gliniasty. Kostka przewidywana duża. Podbudowy byłoby około 40cm ale pierwszej warstwy zamiast piasku to zawsze podobno daje kamień o frakcji do 200mm. Ostatnio End_riu przeczytałem jakiś twój post co mi uświadomił, że woda raczej po takim spadku nie spłynie tylko wsiąknie między kostkę. Nie wiem jak zrobić odpływ z takiego terenu. Droga dojdzie do chodnika gminnego skoro zrobię koryto na 40 cm to dno koryta będzie poniżej chodnika i tam zawsze będzie woda, która będzie bardzo powoli wsiąkać. Czy w tym najniższym punkcie nie będzie osiadać podbudowa? Nie wiem czy nie lepszy będzie asfalt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
End_riu 10.06.2014 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2014 Po bruku woda płynie tylko przy ulewach. Zazwyczaj woda wsiąka i leci kruszywem.Tylko droga jest Twoim terenem, czy moze jest jakiś pas ziemi obok niej, żeby wyprowadzić wodę.Jest rów wzdłóż drogi gminnej? Moznaby dać warstę odsączającą z kruszywa 8-16 o grubości 5cm i ze spadkiem poprzecznym, żeby ta woda szła spod drogi bokiem i dalej ją rozsączać jak jest gdzie, albo odprowadzić do rowu jeśli jest. Nie bardzo widzę opcję wykonania dobrej podbudowy za 60zł/m2. Najlepiej byłoby wywalić całą glinę, zasypać piachem i dopiero robić podbudowę. 30cm kamienia Dwie warstwy po 15cm Kruszywo 0-63 lub większa frakcja20cm kruszywa 0-31 5cm podsypkikostka Ewentualnie jak glina jast głęboko, to dać na nią warstę 10cm piachu, na to geowłókninę i znów piach i dopiero kruszywa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.