Wojcieszek 25.02.2014 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 Witam Koleżanki i Kolegów Sprawę już częściowo opisywałem w tym wątku: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?220288-Mur-szachulcowy-literatura-(zapytanie). Zapytanie poniższe kieruję do tych z Was, którzy znają się na ciesiołce, i/lub budowali podobne projekty samodzielnie (mam nadzieję, że mogę liczyć na DanielaSIS i Macieja74 ) 1. Krótki opis projektu: - domek gospodarczy dla dla łódki, z mieszkalnym stryszkiem. Dom posadowiony na istniejącej piwniczce. - domek ma zostać zbudowany w technologii szachulcowej. Tak wygląda plac pod "domek" (zdjęcie z października) http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=226304&d=1385246033 A tak istniejące już podpiwniczenie pod "domek" http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=244939&d=1393338002 - sprawa formalna: mam wydane pozwolenie na budynek gospodarczy o określonych wymiarach (ograniczonych już podpiwniczeniem): http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=225330&d=1384792949 2. Wykonawstwo: niestety (albo stety ) nie dysponuję funduszami jakie potrzebowałbym na zlecenie budowy takiego budyneczku w szachulcu. A budowa taniej szopki z łat obitych deskami mnie nie interesuje. Planuję budowę w systemie gospodarczym: - czerwiec zamówienie belek i desek w pobliskim tartaku - czerwiec/lipiec wraz z dwoma kolegami postawienie konstrukcji szkieletowej, wykonania deskowania szczytów i dachu, obicie dachu papą. - sierpień wypełnienie szachulców. osadzenie stolarki okiennej i bramy - jesień ocieplenie ścian od środka, wykończenie wnętrza, podłogi - jak Urząd Skarbowy i Bozia da to pokrycie dachówką rozbiókową przed zimą. Na jednym z forów dekarskich widziałem jak podobny mi amator zadał pytanie, i został wyzwany (literalnie) od partaczy, i skurczybyków, którzy "ludziom (dekarzom) chleb zabierają”. Proszę Panów Cieśli, aby mnie nie ruszali . Jak bym miał, to bym dał zarobić. Niestety nie mam... 3. Umiejętności: zbudowałem już "domek ogrodnika" i pergolę, i cały ogród sam zrobiłem, i generalnie temat mnie nie przeraża A może powinien Zgromadziłem sporo literatury o ciesiołce tradycyjnej i więźbach dachowych. Daniel już też mi podpowiedział kilka rozwiązań. Teraz pytania/prośba o porady Poniżej umieszczam kilka rysunków, proszę zwróćcie uwagę na fakt, że rysunki "studium", czy V1 są wstępne. Po doczytaniu kilku tematów, wiem, że popełniłem kilka błędów. Teraz pracuję nad wersją V2. Potrzebuję kilku porad. Nie wiem też czy proponowane rozwiązania konstrukcyjne są właściwe. Nie wykonałem jeszcze rysunków więźby, ponieważ nie wiem, czy część wieńcowa i oczepy zrobione są odpowiednio. Po to pisze tego posta/zadaję pytania: 1. Domek/projekt wstępny wygląda tak: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=244935&d=1393336416 Uwaga: lukarna będzie nieco dalej wychodziła niż na obecnym rysunku. O ile powstanie. Możliwe że dam sobie spokój. Brak drzwi. Wejście przez bramę, jedno skrzydło uchylne. Poddasze mieszkalne dla 1, 2 osób. Tak sobie młodzi życzą . Na dole obok łódki będzie znajdować się zejście do piwniczki, mała koza-piecyk, stół stolarski . Na stryszku mała toaletka, i sypialnia. Nieco dokładniejszy rysunek boku B. Szczyty deskowane. Uwaga: proszę ignorować układ belek szachulcowych. Brak zastrzałów oczywiście… http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=244933&d=1393336379 2. PARTER - Projekt konstrukcji szkieletu: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=244932&d=1393336368 Uwaga: rysunek w wersji V1. Założyłem użycie belek 14x14. Obecnie biorę pod uwagę belki 20x20 oczepy, podwalina, i słupy narożne belki 16x16 słupy środkowe, zastrzały, rygle Całość stężana kołkami dębowymi. Podobno lepiej przenoszą naprężenia niż łączenia na śruby Wysokość parteru: 2.5m do podciągu Odległość pomiędzy krawędziami słupów 90cm-100cm PYTANIE: o belki: wymiary OK.? Czy 100cm pomiędzy słupami to nie za dużo? Czy dodać krzyżowe zastrzały w dolnych polach środkowych rygli? 3. PARTER – projekt boku B (brama wejściowa) i wieniec pod więźbę (typo więźby opisuję poniżej) http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=244934&d=1393336390 Światło bramy wejściowej to jakieś 230cm. Mogę dać mniej. Ale wtedy pola ryglowe po bokach zrobią się za szerokie, a robienie dwóch nie wydaje mi się estetyczne. Daniel SiS, wcześniej wspominał, że musze dać podciąg przy takim rozstawie ścian wzdłużnych. Aby wyrównać poziom podciągu z wieńcem ścian, postanowiłem na oczepach posadzić jeszcze jedną warstwę belek, które docisną oczep, i które będę mógł lekko wcinać pod więźbę. Rysunek przedstawia widok od przodu a nad nim, uproszczony widok z góry (widać podciąg) Podciąg będzie łączony z belką wieńcową (no bo jak w sumie ją nazwać? Te dwie po bokach to płatwie, ale taka belka na ścianie poprzecznej/szczytowej) Pytanie: podciąg spocznie dokładnie nad bramą. Zaplanowałem miecze, które mają przenieść nacisk na słupy (20x20), a te będą miały rygle. Da radę? Może wymiary belek wieńcowych zwiększyć? Teraz założyłem 20x20. Zaplanowałem „przerwanie „ podwaliny na wejściu do „domku”. Ale coś mnie tak naszło, że to nie jest dobry pomysł. Tym bardziej, że mogę w środku pomieszczenia zrobić drewnianą podłogę mieszaną z cegłami na sztorc. To by wyrównało poziom do wysokości podwaliny, która w tym miejscu stała by się progiem. 4. Więźba (na razie brak rysunków). Zaplanowałem więźbę krokwiową. Krokwie łączone z belkami stropowymi w sztywne trójkąty. Belki stropowe będą wystawać poza obrys budynku, i razem z ostatkami krokwi tworzyć okapy. Górą belka kalenicowa, i wiatrownice usztywniająca konstrukcję. Ze względu na oszczędność miejsca na stryszku, nie chcę robić więźbę krokwiowo jętkowej. Z moich wyliczeń wynika, że w najlepszym razie jętki były by na wysokości 2m. To za nisko. Dodatkowo nie podobają mi się te wczepy jakie należy wykonywać na płatwiach. Belki stropowe będą wcięte na 1/5 i kotwione na płatwiach i podciągu. Czy źle zakładam? Jakieś inne sugestie? A może więźba stolcowa? Na razie to tyle. W zależności od podpowiedzi i sugestii będę modyfikował projekt, Mam zamiar całość zakończyć do maja, a następnie jechać do tartaku zamawiać materiał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DANIEL SIS 25.02.2014 17:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 Wojcieszek.Przede wszystkim zmień zastrzały, nie w te stronę!!!! Zastrzały muszą być na każdym narożniku.Podwalina 16 x 16 zupełnie wystarczy, tak samo słupy i rygle.Oczopy 16 x 20, ponieważ musisz w nie wpuścić belki stropowe, dlatego muszą być wyższe.Dach chcesz miec w kalenicy 45 stopni?Na razie tyle. Tak ci pomożemy zaprojektować konstrukcję tu na FM , że będzie pięknie i fachowo i z pożytkiem dla innych forumowych złotych raczek.Obiecuje ci to cieśla, który może stawiać konstrukcje w całej UE.Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DANIEL SIS 25.02.2014 18:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 Dodam, ze zastrzały stabilizują całą konstrukcje szachulcową...Dlaczego?Co ma największy wpływ na konstrukcje drewniane? Kochani wiatr i jego ogromna siła naporu dlatego tak ważne są zastrzały, miecze, czopy itd. Obciazenia związane z ciężarem to przekroje belek i umiejetne ich przeniesienie na konstrukcje.pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 25.02.2014 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 wojcieszek grube te wymiary szykuj kręgosłup na ostry wysiłek. myślę że drewno powinno tak z trzy miesiące się posuszyć na słoneczku będziesz miał przy tych gabarytach problem zsychaniem .Złączysz rygiel ze słupem na styk a po czasie zrobi się szpara na 5mm to samo będzie się tyczyć łączeń zastrzału z ryglem szpary będą nie ma dupy .Jeśli chcesz kołkami łączyć to wierć otwory pod lekkim kontem a same kołki powinne być suche jak pieprz ja używam kije od mioteł czy łopat. odległości między słupami 100cm są ok . drzwi garażowe można powiększyć szczególnie że chcesz mieć oczep i wieniec , musisz cię zastanowić jak będziesz miał belki stropowe , a bym zrobił w poprzek do kalenicy a podciąg czyli tzw sosręb dał po środku belek stropowych czyli wzdłuż kalenicy choć tak jak na rysunku tyż nie jest źle .Podwalinę przy w drzwiach garażowych bym zlikwidował będzie wiecznie przeszkadzać i szybko się poniszczy ak podwaliny dobrze przytwierdzisz do fundamentów to nic się nie rozjedzie . to tak w skrócie jak ja nie lubię pisać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 25.02.2014 19:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 A duże brawa za rysunki kto to teraz tak kreśli widać zapał .lukarna mi się średnio podoba w tym kształcie jakoś tak z góralszczyzna się kojarzy . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
syberia 25.02.2014 19:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 ten dom szachulcowy ma stanąć w okolicach Warszawy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojcieszek 25.02.2014 20:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 (edytowane) DanielSiS: Dzięki. Zastrzały będą w drugą stronę, i na każdym narożniku. Ten rysunek poglądowy jest sprzed paru miesięcy, zanim doczytałem "Budownictwo Wiejskie" K. Iwanickiego OK. Przeprojektuję na belki 16x16 i oczopy 16x20. Co do kalenicy. Raczej tak, 45 stopni, ponieważ sąsiednie budynki mają 45 stopni w kalenicy. Dzięki maciej74. Łapie za ołówek, linijkę i siadam do rysowania, żeby to jakoś ogarnąć co mi tutaj opisałeś. Z tym drewnem suszonym to mnie zmartwiłeś. Kurde, kto mi dzisiaj sprzeda suszone belki! Albo szybko finalizować projekt, i zamawiać. Jak w w marcu kupie, rozłożę na palikach, to może do lipca podeschną? A nie poskręcają mi się te belki? Myślałem też o kupnie belek rozbiórkowych, ale teraz to towar w cenie, a metr kw. deski rozbiórkowej przetartej chodzi po 80PLN. No i tak czy inaczej, musiałbym zawozić do tartaku na przetarcie.... A co do rysunków, to jak tak lubię ołówkiem sobie narysować. Wtedy całość dla mnie nabiera dla mnie wyglądu. Dzięki Panowie! Działam dalej. Jak zaktualizuję rysunki, dam znać. Syberia: lokalizacja to Mazury. Pod Wawą to bym pobawił się w lżejszą konstrukcję szkieletową, i Świdermajer. Edytowane 25 Lutego 2014 przez Wojcieszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 25.02.2014 21:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lutego 2014 dobrze po sztaplujesz i nie wykręci ,na tartakach teraz przecierają zimowy materiał to duży plus w tartaku żeby ci tylko badziewia nie sprzedali . Podwaline czy oczep jak trochę wygnie to naciągniesz jak to się mówi bez młota to nie robota . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m4rsh4ll 26.02.2014 16:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 Podłączam się pod wątek, chętnie będę zaglądał, proszę o wpisywanie co i ile kosztowało, np fundament pod taki domek, PozdrawiamMarcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojcieszek 26.02.2014 17:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 (edytowane) ... co i ile kosztowało, np fundament pod taki domek, Pozdrawiam Marcin m4rsh4ll tutaj może być problem. Chodzi o to, że prace przy piwniczce były robione niejako "przy okazji" prac wykonywanych przy dużym domu. Jak przyjechała koparka, to od razu kazałem zrobić wykop pod piwniczkę gospodarczego. Jak grucha zalewała strop Dużego, to i dolała do Małego. Podobnie z zakupem bloczków, zbrojenia. Ale to możesz sobie policzyć z wymiarów. Jedyne co mogę Ci powiedzieć, bo ten koszt mam wydzielony, to 6.000PLN kosztu robocizny. Tyle do całego rachunku za podpiwniczenie Dużego, doliczył mi szef ekipy za gospodarczy. Tutaj masz kilka zdjęć (niestety na serwerze zewnętrznym, ponieważ nigdy nie mam czasu wrzucić ich do galerii Muratora): Ławy: https://lh6.googleusercontent.com/-JoNbitlhlEw/UhpdyiZBayI/AAAAAAAAa9Q/4mm9GCS3r2M/s720/DSC04683.JPG https://lh4.googleusercontent.com/-h03UKQ3u8rg/UkqQUg5vMGI/AAAAAAAAbMo/oePVe5fOKIA/s720/DSC04930.JPG Murowanie ścian fundamentu: https://lh6.googleusercontent.com/-_RvUuI6HDwU/UjNTBFcGGRI/AAAAAAAAbKo/tFaqPiDeSdk/s720/DSC04956.JPG https://lh6.googleusercontent.com/-WEVcD1dP7sU/UkqjecWqGPI/AAAAAAAAbOs/DrAyQPuZvE8/s640/IMG_0513.JPG https://lh4.googleusercontent.com/-rEN3O_a0bD0/Ukqj7ZlseBI/AAAAAAAAbOs/kXMGFAAaXog/s640/IMG_0516.JPG Zalany strop i izolacja (przed zasypaniem obłożona jeszcze folią kubełkową) https://lh3.googleusercontent.com/-9H_9dB71e5k/UlGs3KAhCOI/AAAAAAAAbPE/aNN7iFSnJvs/s720/DSC05024.JPG https://lh5.googleusercontent.com/-h2tdKRTrRNM/UlGtItWZVgI/AAAAAAAAbPU/9CLNnn00yJM/s720/DSC05025.JPG Zejście: https://lh4.googleusercontent.com/-n5q_jAXcNWw/UlGtCwt3-dI/AAAAAAAAbPM/SpC6HbDR8TE/s720/DSC05026.JPG Przedsionek: https://lh3.googleusercontent.com/-kba8Dp6N8Sk/UlGthd2UWaI/AAAAAAAAbPc/MDBZr_FLT-E/s720/DSC05027.JPG Wnętrze piwniczki (widać odpływ wody posadzce) https://lh3.googleusercontent.com/-8Xkki0OdXKQ/UlGuNpMvmhI/AAAAAAAAbPs/idVKvEYI4wU/s720/DSC05030.JPG Budyneczek będzie miał kanalizę połączoną do głónej magistrali wychodzącej z Dużego, i dalej w dół do szamba. Dodatkowo, pomiędzy Dużym, a Małym mam zakopaną rurę PCV na połączenia Wod, Ele (2m pod poziomem gruntu) Przed obsypaniem fundamentów: https://lh3.googleusercontent.com/-sleB8XFDwtY/UlGxFweyupI/AAAAAAAAbRM/SGO-ZCN_28s/s720/DSC05050.JPG Przygotowane do zabezpieczenia na zimę: https://lh3.googleusercontent.com/-AZEZF7YgbCw/UpW3kasAUnI/AAAAAAAAbq8/YajjQW36Bk8/s640/ATTTRS4X.jpg Można stwierdzić, że lepiej wykonać zwykły tani fundament, a obok wolno stojącą piwniczkę ziemną. Problem w tym, że to razem wzięte kosztowałoby mnie więcej, a na dodatek piwniczka musiałaby być samowolą budowlaną. A tak to, będę miał piwniczkę o której nikt nie będzie wiedział (nie widoczna), spiżarkę (przedsionek piwniczki), szopkę na łódkę, a dorosła córka, swój ukochany stryszek Edytowane 26 Lutego 2014 przez Wojcieszek ort babol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 26.02.2014 19:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 wojcieszek a powiedz czy będziesz wygłuszał strop , i co ze schodami bo żeby je tam wcisnąć to prawie drabina wyjdzie a do tego jeszcze komin to dużo miejsca nie będzie więc warto mieć to już zaplanowane.okno po środku komplikuje trochę sprawę ,płatew kalenicowa powinna stać na słupkach w ścianach szczytowych i mieć jeszcze zastrzał . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DANIEL SIS 26.02.2014 19:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 Witam. Jutro obiecuję, że przysiądę na chwilę i będziemy tworzyć piękny budyneczek szachulcowy. Dzisiaj ograniczam się do ogólnego przejrzenia forum.Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojcieszek 26.02.2014 19:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 wojcieszek a powiedz czy będziesz wygłuszał strop , i co ze schodami bo żeby je tam wcisnąć to prawie drabina wyjdzie a do tego jeszcze komin to dużo miejsca nie będzie więc warto mieć to już zaplanowane. okno po środku komplikuje trochę sprawę ,płatew kalenicowa powinna stać na słupkach w ścianach szczytowych i mieć jeszcze zastrzał . Maciej: Strop: będzie wygłuszony częściowo. Nie mogę kłaść legarów na podłodze technicznej, i dalej desek, ponieważ to obniżyłoby stryszek. Więc będę wygłuszał od spodu pomiędzy belkami stropowymi. Dodatkowo, pomiędzy deski podłogi, a belki stropowe, podłożę filc. Z drugiej strony, nie ma potrzeby bardzo wygłuszać tego stropu. To nie dom mieszkalny. Na dole znajdzie się miejsce na kozę, łódkę, i stół roboczy. No może fotel przy kozie... Schody: będą dość strome, dwubiegowe, nad zejściem do piwniczki. Górny bieg schodów, będzie "wchodził" na stryszek, rónolegle pomiędzy dwiema belkami stropowymi. W tym miejscu nie będzie podłogi strychu, więc głowa ocaleje. Komin: no tutaj jest "żopa". Z jednej strony przy ścianie szczytowej mam zaplanowane schody. Z drugiej strony, bramo-drzwi. Centralny, może trochę skomplikować układ strychu, ale za to dodatkowo dogrzeje pomieszczenie. Nie wiem jednak, czy wtedy nie będę musiał wstawiać stępla do piwniczki (do konsultacji z murarzem) Myślałem jeszcze o murowanym, zewnętrznym (przy ścianie szczytowej, po lewej), ale to by było za blisko elewacji Dużego. Są jeszcze lekkie kominy metalowe, dwuścienne. Ale mi to jakoś nie leży. Zdecydowałem, że poczekam do zakończenia konstrukcji ścian, i wtedy na oko zobaczę, jak to najlepiej będzie się układało. Generalnie mam gdzieś rozrysowane wnętrze, ale nie mogę teraz namierzyć tego rysunku. Jeszcze się nim pochwalę. Okno: Maciej. Widziałem u Ciebie te więźby płatwiowe. Bajecznie to wygląda, ale ja jednak nie dam rady. Właśnie ze względu na te okienka, zdecydowany jestem na więźbę krokwiową. Przy tak małym budynku, i poszukiwaniu maksymalnej powierzchni, to chyba najlepsze rozwiązanie. Brak jętek. Krokwie związane są belkami stropowymi. Te leżą na wieńcu i podciągach. Poczekaj aż to rozrysuję, to ocenicie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 26.02.2014 20:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 dobra ja też coś na maziam i rzucę na kompa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 26.02.2014 22:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 I jak się podoba wersja komputerowa ,na razie tylko rzuty 3d jutro mogę zrobić wymiary Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 26.02.2014 22:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2014 jeszcze dwa szkielety starałem się trzymać twojego projektu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m4rsh4ll 27.02.2014 17:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2014 Maciej czy Ty jesteś może projektantem domów ? Ślicznie to wygląda. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojcieszek 27.02.2014 23:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2014 Dzięki Maciej! No masz bracie narzędzia pierwsza klasa Nie to co ja, dziobiący tym swoim ołówkiem i gumką. Dzięki za wyrysowanie więźby. Teraz już wiem o co CI chodzi. Wygląda na to, że będę musiał ją podeprzeć. Ale o tym zaraz. Zacznę od ścian parteru. Według wskazań Daniela, poprawiłem zastrzały. Wyrysowałem też na nowo pola ryglowe na ścianie A. Całość w oparciu o belki 16 cm na słupy, rygle, zastrzały, podwalinę, i oczepy. Belki wieńcowe, dociskające oczepy, i na których leżą wiązary przerysowałem na 20x16 (wys x szer). Tak to wygląda teraz. Odległość pomiędzy słupami na ścianach B, to 100cm, a na ścianach A, to 90cm. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=245357&d=1393541737 http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=245356&d=1393541711 Wysokość pomieszczenia na parterze, do podciągu, to 2.5m. Wysokość konstrukcji szkieletu parteru, to oczywiście 2,7 (2.5m+20cm wysokość wieńca/podciągu. Duszno na dole raczej nie będzie Muszę to brać pod uwagę, jeśli chcę tam instalować piecyk żeliwny. Sprawa druga. WYSOKOŚĆ STRYSZKU. Najpierw wyrysowałem schemat konstrukcji przy założeniach: - więźba krokwiowa - wiązary tworzą trójkąty z belkami stropowymi. Kąt w kalenicy to 45', belki stropowe leżą na belkach wzdłużnych wieńca i na środkowym podciągu (wzdłużny). Lekko wcięte. Pewnie będę musiał to jakoś kotwić jedno z drugim, żeby dachu nie zwiało Belki stropowe, i krokwiowe to 20x14 cm (wys x szer). Ale to wstępne założenie.I tak przy tej skali, mamy na rysunku spore przekłamanie. No i ołówek słaby mam. Wysokość budynku 5,75cm od posadzki. Tyle mam w pozwoleniu na budowę. No i po wykonaniu rysunku, zrobił się problem. Poprowadziłem poziome linie wyznaczające wysokość na strychu (liczona od poziomu belki stropowej do krokwi (wewnętrznie). Okazało się, że przestrzeń gdzie nad głową byłoby 180cm ma szerokość (rzut na podłogę) 175cm. A gdzie tutaj jeszcze 3 cm na deski podłogowe, dwa na deski sufitowe. Tragedia. Raptem stryszek byłby ciasną antresolą. Bez dobudowania lukarny nie da rady tam przebywać.Tylko spać... Zrobiłem więc drugi wariant. Założyłem, że "przez przypadek" podniosę wysokość budynku o 25 cm. Przestrzeń do życia nieco się poszerzyła. ALe naturalnie zrobił się spory okap. Założyłem, że musiałbym jakoś to podeprzeć. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=245358&d=1393541762 Wygląda to już znacznie lepiej. Tak też jak widać na schematycznym rysunku, zmieniły się proporcje budyneczki. "Czapa" dachu urosła. Muszę kombinować z podparciem okapów: (DETAL A) http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=245355&d=1393541688 Nie wiem, na ile całość może tak sobie wystawać za lico ściany parteru (stąd znak zapytania) Ignorujcie moje krzywe rysunki po prawej. Coś tam sobie próbowałem, po obejrzeniu wizualizacji Macieja No i nie wiem, czy nie zaczynam przeginać. To chyba w "Ciesielstwie Polskim" wyczytałem, że rozpiętość wiązarów krokwiowych nie powinna przekraczać 6m. A ja własnie tą wartość osiągnąłem. Więc zastanawiam się, czy całość nie przeprojektować. Postawić trzy stolce (siic! :- ) ): dwa skrajne w ścianach szczytowych, jeden po środku (będzie stał na podciągu - pewnie i podciąg trzeba będzie od dołu zastęplować), płatew kalenicową. Całość zmieczować, i na to krokwie. O jak to widać tutaj: http://www.dachy.info.pl/mphoto.php?max=433&img=imgs_upload/photo/Dachy%202010/dachy%2011/konstrukcje/1.jpg Wtedy podłoga mogłaby być niżej (wydaje mi się). Nie mogę wejść w więźbę jętkową, ponieważ jętki obniżyłyby wysokość pomieszczenia. Zastanawiam się, cy nie zaczynam przeginać, i czy zamiast stryszka zrobić antresolę na 3/4 powierzchni parteru. Łódka zajmie ledwo 1/3 parteru, kanu zawiśnie pod sufitem, nad łódką.. Jak się zastanowić, to znajdzie się miejsce na umywalkę, siedzisko koło piecyka. A spanie w antresoli, wejście po drabinie, i tylko na głowę trzeba będzie uważać. Muszę ten stryszek ponownie rozrysować, inaczej nic mi się w głowie nie ułoży. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
maciej74 28.02.2014 15:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lutego 2014 dzisiaj krótko bo czasu niema przekombinowałeś z tym wieńcem na ścianie szczytowej ( ja bym oczep zrobił jako wieniec ) w ostatnim rysunku detal A jest błąd belka wieńcowa za bardzo się wcina w wiązar ściany szczytowej . Zrób tak oczep ściany wzdłużnej kładziesz pierwszy na to oczep ściany szczytowej tyle że wyżej tak by połączyć je na jaskółczy ogon tak jak ściany zrębowe na to kładziesz belkę wieńcową i na końcu wieniec spinasz belkami stropowymi tak jest poprawnie . Rysie można wypuścić nawet i 100cm tyle że w tym przypadku czym szerzej tym bardziej krokwie wymagają jętek nawiasem mówcą te krokwie to bydlaki , mam pewien pomysł tylko trza mi przysiąść przy kompie i policzyć spróbuje jutro znaleźć czas. A co do projektów to swój pierwszy dom rysowałem na bloku milimetrowym zawsze mnie irytowało mazianie gumką , a że żona miała dużo pomysłów to co rusz trzeba było coś zmieniać a to ścianę przestawić a to okno powiększyć itp , na komputerze jest o niebo lepiej i szybciej no i nic nie trzeba mazać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojcieszek 01.03.2014 15:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Marca 2014 No dobra! Poprawiłem, odchudziłem.Złożonym przeziębieniem, więc rysunek wykonałem na odręcznie, niejako na kolanie. Proporcje i skala może nie jest zachowana.Zmiany:1. Oczep wieńczy ściany parteru. Pewnie należałoby wykonać go z wyższej belki (16 x 20cm?)2. Podciąg podobnie jak oczepy wzdłużne wcina się w belkę oczepową ścian szczytowych.3. Zaplanowałem wystające ostatki oczepów wzdłużnych jak i ścian szczytowych.4. Aby powiększyć stryszek, rozpiętość więźby będzie wynosić 6m. Tak więc belki stropowe będą wystawać około 0,5m poza lico ścian wzdłużnych.Wiązary miałyby być kotwione do oczepów śrubami. Wziąłem też pod uwagę drugi wariant:Oczepy wzdłużne jak i podciąg, aby nie osłabiać oczepów ścian szczytowych, zamiast na 1/2, wetną się w te belki tylko na 1/4.Na nich spoczną belki stropowe, również z wczepami. Dodatkowo zaplanowałbym wzmocnienia wiązarów przez nabicie belki kalenicowej, i podparcie jej w 3 miejscach: dwa podparcia w ścianach szczytowych (z wymianem na okno, jak to rozrysowałeś), i jeden słup pod centralnym wiązarem. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=245604&d=1393686085 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.