Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Projekt instalacji elektrycznej w domku jednorodzinnym


Recommended Posts

Witajcie

 

Jestem na etapie planowania instalacji elektrycznej w domu wraz z całym oświetleniem. Wstępnie sobie rozrysowałem co i jak ma wyglądać, a także opisałem.

Kreski idące do jednego punktu oznaczają, że będzie to wszystko podpięte na jednym bezpieczniku opisanym w miejscu gdzie kreski się łączą ;)

Powiedzcie mi czy będzie to działać? Kupiłem już bezpieczniki, co prawda trochę za dużo, ale to nie ważne.

Skrzynkę mam 48M, więc chciałbym żeby zostało jeszcze kilka wolnych miejsc.

Zdjęcia:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/53fad9136008601a.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/ff73ddf7ec4310f7.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/443f827df70fac61.html

 

Jaki mam dać jeszcze bezpiecznik do pomp wody? (będą trzy - do podłogówki, do CO i do CWU).

 

Z góry dziękuję za wszelkie rady i opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym dał na gniazdka B16 a na oświetlenie B10 ewentualnie pod bardziej prądożerne sprzęty AGD B20...B10 na gniazdka to lekko mało...włączysz żelazko 2500W i bije zabezpieczenie...nie mówiąc o tym, że równocześnie może chodzić telewizor czy radio...w łazience oba gniazdka na B10 czyli żona włącza suszarkę i bum nie ma prądu...nie wiem czy planowałeś wspomaganie grzejnika w formie grzałki elektrycznej, ale to też bierze kilkaset watów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. dlaczego taka oszczędność na wartościach zabezpieczeń, zwłaszcza w przypadku obwodów gniazdkowych, jeśli przewody dajesz "normalnie" i spokojnie wszędzie mogłoby być zabezpieczenie 16A?

2. Zabezpieczanie obwodów jednofazowych wspólnymi różnicówkami 3F jest trochę bez sensu.

3. przewód 5x4 do kuchni (płyty0 to przesada, w zupełności wystarczy 5x2,5, zwłaszcza, że zabezpieczasz go bezpiecznikiem 16A

4. brak obwodów zewnętrznych (oświetlenie, gniazdka)

5. obwody gniazdek w kuchni podziel przynajmniej na dwie sekcje. Jedna to za mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak na szybko, dlaczego WSZĘDZIE zostały zastosowane przekroje 3x1,5 na oswietlenie skoro autor zamierza montować wylacznik rózncowo.-prądowy na oświetlenie, w przypadku oprawy oświetleniowej w I klasy ochronnosci, nie zostanie spełniona ochrona gdy przewód zielono-zółty wykorzystamy jako fazowy ( mam na mysli żyrandole 2 klawiszowe) jezeli bedzie to standardowe, oswietlenie na jeden klawisz, to jak najbardziej ok.

każde urządzenie w kuchni, powinno być zabezpieczone zabezpieczeniem o odpowiedniej wartosci, oraz także mam nadzieje że autor przewidział miejsce pod Połaczenia wyrównawcze na GSW?

co do B6 na oswietlenie jak najbardziej ok, moze sie zdarzyć ze którąś wywali, to zmienić na B10 kwestia, ile Wat i jaki prąd będzie płynął przez ten obwód, łatwo mozemy to wyliczyć z prawa ohma :)

2. Zabezpieczanie obwodów jednofazowych wspólnymi różnicówkami 3F jest trochę bez sensu.

3. przewód 5x4 do kuchni (płyty0 to przesada, w zupełności wystarczy 5x2,5, zwłaszcza, że zabezpieczasz go bezpiecznikiem 16A

co do tego, to

2. a niby dlaczego?

3. przewód 5x4 nie będzie przesadą, a Pana Jarka, proszę o zapoznanie sie z tabelą obciązalnosci przewodów, i nie wygadywanie takich bredni,

Edytowane przez UmyjWiate
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym dał na gniazdka B16 a na oświetlenie B10 ewentualnie pod bardziej prądożerne sprzęty AGD B20...B10 na gniazdka to lekko mało...włączysz żelazko 2500W i bije zabezpieczenie...nie mówiąc o tym, że równocześnie może chodzić telewizor czy radio...w łazience oba gniazdka na B10 czyli żona włącza suszarkę i bum nie ma prądu...nie wiem czy planowałeś wspomaganie grzejnika w formie grzałki elektrycznej, ale to też bierze kilkaset watów

Ja po prostu nie chciałem przesadzać, bo jak dam 16A to może reagować za późno, a bezpiecznik 10A będzie bardziej "czujny". Natomiast obecnie mieszkam w bloku i na całe mieszkanie 66 m2 mam tylko trzy bezpieczniki 20A, a często zdarza się, że działa piekarnik, włączona wieżą, chodzi pralka, dwa telewizory i jest ok. Zrobię kontakty w łazience na 10A i jeżeli suszarka będzie wywalać to najwyżej wymienię.

 

1. dlaczego taka oszczędność na wartościach zabezpieczeń, zwłaszcza w przypadku obwodów gniazdkowych, jeśli przewody dajesz "normalnie" i spokojnie wszędzie mogłoby być zabezpieczenie 16A?

2. Zabezpieczanie obwodów jednofazowych wspólnymi różnicówkami 3F jest trochę bez sensu.

3. przewód 5x4 do kuchni (płyty0 to przesada, w zupełności wystarczy 5x2,5, zwłaszcza, że zabezpieczasz go bezpiecznikiem 16A

4. brak obwodów zewnętrznych (oświetlenie, gniazdka)

5. obwody gniazdek w kuchni podziel przynajmniej na dwie sekcje. Jedna to za mało.

Oszczędność? Tak jak wyżej pisałem, że obecnie całe mieszkanie działa na trzech bezpiecznikach, a ja daję ponad 20 bezpieczników o różnych wartościach.

Jeżeli chodzi o przewód 5x4 do indukcji to właśnie wydaje mi się, że nie ma co dawać mniej, bo z tego co się dowiadywałem to większość osób daje właśnie taki kabelek.

Jeżeli chodzi o gniazdka w kuchni to nie bardzo rozumiem, wszystkie te sześć kwadratów (o tym żółtawym kolorze) będą osobno, bo przy łączeniu tych kresek jest napisane 6 x B16A, to chyba jest wystarczające? Każdy sprzęt ma swoje gniazdko i osobny przewód do samej skrzynki.

 

tak na szybko, dlaczego WSZĘDZIE zostały zastosowane przekroje 3x1,5 na oswietlenie skoro autor zamierza montować wylacznik rózncowo.-prądowy na oświetlenie, w przypadku oprawy oświetleniowej w I klasy ochronnosci, nie zostanie spełniona ochrona gdy przewód zielono-zółty wykorzystamy jako fazowy ( mam na mysli żyrandole 2 klawiszowe) jezeli bedzie to standardowe, oswietlenie na jeden klawisz, to jak najbardziej ok.

każde urządzenie w kuchni, powinno być zabezpieczone zabezpieczeniem o odpowiedniej wartosci, oraz także mam nadzieje że autor przewidział miejsce pod Połaczenia wyrównawcze na GSW?

co do B6 na oswietlenie jak najbardziej ok, moze sie zdarzyć ze którąś wywali, to zmienić na B10 kwestia, ile Wat i jaki prąd będzie płynął przez ten obwód, łatwo mozemy to wyliczyć z prawa ohma :)

Światła będą pojedyncze (żadne fikuśne żyrandole dzielone na kilka włączników).

Te wszelkie uziemienia itp itd także będą wykonywał, po prostu na razie skupiłem się na kablach i bezpiecznikach, bo wszystkiego od razu nie ogarnę ;)

Czyli kolega z bezpiecznikami B6A mnie uspokoił, bo już myślałem, że kupiłem na darmo. To tak zrobię, że jak któryś wybije to po prostu zamontuję B10A i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. a niby dlaczego?

 

Elektrycznie będzie ok, ale funkcjonalnie bez sensu. Awaria na jednej fazie rozłoży nam wszystko, co jest podłączone pdo taką różnicówką. Zastąpienie jej trzema jednofazowymi nie wyjdzie wiele drożej, a o wiele funkcjonalniej, kosztem jedynie nieznacznego skomplikowania instalacji w rozdzielnicy.

 

3. przewód 5x4 nie będzie przesadą, a Pana Jarka, proszę o zapoznanie sie z tabelą obciązalnosci przewodów, i nie wygadywanie takich bredni,

 

Możesz owe "brednie" uściślić? Czy tabela obciążalności przewodów nakazuje przy zabezpieczeniu B16 stosowanie przewodu 4mm2??? Czy też może typowa płyta grzewcza wymaga doprowadzenia mocy rzędu kilkunastu kW, co usprawiedliwiałoby przewód 5x4, ale wymagało zwiększenia zabezpieczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po prostu nie chciałem przesadzać, bo jak dam 16A to może reagować za późno, a bezpiecznik 10A będzie bardziej "czujny".

 

 

To tak nie działa. Zabezpieczenie zabezpiecza instalację, ono nie limituje mocy, a przynajmniej nie taka jego funkcja. Jeśli przewody dajesz "normalne", to instalowanie tam mniejszych zabezpieczeń po prostu nie ma żadnego sensu. N

 

Natomiast obecnie mieszkam w bloku i na całe mieszkanie 66 m2 mam tylko trzy bezpieczniki 20A, a często zdarza się, że działa piekarnik, włączona wieżą, chodzi pralka, dwa telewizory i jest ok.

 

Obecnie zabezpieczenia działają Ci na granicy zadziałania, podejrzewam, że przy działającym piekarniku, pralce i czajniku robią się mocno ciepłe. To działa, ale zdrowe dla nich nie jest. Typowa płyta kuchni indukcyjnej pobiera max. 7kW z dwóch faz, czyli przewód 5x2,5 i zabezpieczenie B16 spokojnie wystarczą. Oczywiście można dać 5x4, jeśli chcesz, ale moim zdaniem nie ma sensu.

 

Jeżeli chodzi o gniazdka w kuchni to nie bardzo rozumiem, wszystkie te sześć kwadratów (o tym żółtawym kolorze) będą osobno, bo przy łączeniu tych kresek jest napisane 6 x B16A, to chyba jest wystarczające? Każdy sprzęt ma swoje gniazdko i osobny przewód do samej skrzynki.

 

Źle zrozumiałem rysunek. Ale z kolei sześć osobnych obwodów to przesada w drugą stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektrycznie będzie ok, ale funkcjonalnie bez sensu. Awaria na jednej fazie rozłoży nam wszystko, co jest podłączone pdo taką różnicówką. Zastąpienie jej trzema jednofazowymi nie wyjdzie wiele drożej, a o wiele funkcjonalniej, kosztem jedynie nieznacznego skomplikowania instalacji w rozdzielnicy.

 

Możesz owe "brednie" uściślić? Czy tabela obciążalności przewodów nakazuje przy zabezpieczeniu B16 stosowanie przewodu 4mm2??? Czy też może typowa płyta grzewcza wymaga doprowadzenia mocy rzędu kilkunastu kW, co usprawiedliwiałoby przewód 5x4, ale wymagało zwiększenia zabezpieczenia?

Już i tak za późno, bo kupiłem dwie różnicówki 3faz, to nawet jak wywali i tak wywali mi jedną, a na drugim obwodzie będzie prąd ;)

 

To tak nie działa. Zabezpieczenie zabezpiecza instalację, ono nie limituje mocy, a przynajmniej nie taka jego funkcja. Jeśli przewody dajesz "normalne", to instalowanie tam mniejszych zabezpieczeń po prostu nie ma żadnego sensu. N

 

Obecnie zabezpieczenia działają Ci na granicy zadziałania, podejrzewam, że przy działającym piekarniku, pralce i czajniku robią się mocno ciepłe. To działa, ale zdrowe dla nich nie jest. Typowa płyta kuchni indukcyjnej pobiera max. 7kW z dwóch faz, czyli przewód 5x2,5 i zabezpieczenie B16 spokojnie wystarczą. Oczywiście można dać 5x4, jeśli chcesz, ale moim zdaniem nie ma sensu.

 

Źle zrozumiałem rysunek. Ale z kolei sześć osobnych obwodów to przesada w drugą stronę.

Może tak być, że obecnie działa to jakoś, no ale jeszcze trochę i mam nadzieję, że nie będzie to moim problemem.

 

Jeżeli chodzi o indukcję, to jeszcze nie wiem jaki będzie bezpiecznik, bo muszę dobrze pomyśleć jaką kupić płytę i wtedy może dam B20A.

 

Z kuchnią i sześcioma różnymi obwodami to jak inaczej zrobić? Piekarnik jednak chyba lepiej, żeby miał osobny obwód, zmywarka też sporo mocy potrzebuje na ogrzanie wody, czajnik i mikrofala, a znowu ile więcej mnie będzie kosztowało jak pociągnę sześć kabli? Skrzynka znowu nie będzie aż tak daleko.

-------

Jaki kabel i bezpiecznik zamontować pod pompy do CO i CWU?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektrycznie będzie ok, ale funkcjonalnie bez sensu. Awaria na jednej fazie rozłoży nam wszystko, co jest podłączone pdo taką różnicówką. Zastąpienie jej trzema jednofazowymi nie wyjdzie wiele drożej, a o wiele funkcjonalniej, kosztem jedynie nieznacznego skomplikowania instalacji w rozdzielnicy.

 

 

 

Możesz owe "brednie" uściślić? Czy tabela obciążalności przewodów nakazuje przy zabezpieczeniu B16 stosowanie przewodu 4mm2??? Czy też może typowa płyta grzewcza wymaga doprowadzenia mocy rzędu kilkunastu kW, co usprawiedliwiałoby przewód 5x4, ale wymagało zwiększenia zabezpieczenia?

chodzi o to że nie wiemy, jaka bedzie moc, zakładamy ze kładziemy kabel 5x2,5 maxymalna obciązalnosc przewodu wynosi 18,5A na 3 fazy, dobieramy zabezpiecznie B16 i okazuje sie ze zakładany przekrój bedzie za mały bo odbiornik pobiera prąd w granicy 19-20A dlatego postawić na 5x4, gdyż jego obciązalnosć wzrasta aż do 24A! a to jest róznica :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli, dasz faktycznie ten B20, to tak jak mówiłem kabelek 5x4

podaj jakąś moc tych osprzętów coś dobierzemy :)

Jeżeli chodzi o indukcję, to na oku mam płytę o takiej mocy:

Moc przyłączeniowa [W]: 7400

Nie wiem czy to wystarczy ;)

 

Pompa do CO i CWU będzie miała moc max około 70W x 2 = 140W.

To kabel 3x2,5 wystarczy? Jaki do tego bezpiecznik?

No i czy dwie pompy mogą pracować na jednym bezpieczniku?

Edytowane przez ZeusSs
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takich pytaniach to proponuję odpuścić sobie, kolego ZeusSs

Niech to zrobi elekktryk.

Drugi komentarz i drugi nie wnosi za wiele do tematu.

Rozumiem, że Ty jesteś super i znasz się na wszystkim.

Chcę zapoznać się z tematem, żeby nikt mi później kitu nie wciskał.

To chyba od tego są właśnie takie fora?

Nie lubię ludzi, którzy nie pomagają i tylko krytykują.

co do pompy to B10 3x2,5 wystarczy,

Akurat. Obie mają obciążenie poniżej jednego ampera, a Ty pakujesz tam 2,5 mm2 i zabezpieczenie 10 A.

Chyba na końcu odcinka 100 m, to się zgodzę.

mój błąd bo dopiero teraz zobaczyłem faktyczne wartosci,czyt. (zmęczenie) najlepiej wstaw B2A jezeli nie posiadasz B6

B6A będę miał wolne, to taki będę musiał tam wrzucić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...