Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Proszę o sprawdzenie mojego projektu wen., przewody elastyczne


Recommended Posts

Witam,

1 Mam pytanie czy tak narysowane anemostaty są poprawnie rozmieszczone? kanały pe-flex fi 75mm, planuje też proste gwc rura kanalizacyjna fi 200 poprowadzona w ziemi ze 40mb... skrzynka rozprężna na poddaszu w garderobie. Rekuperator w piwnicy najprawdopodobniej ONYX DREAM 400 . Na parterze ogrzewanie podłogowe, na poddaszu grzejniki (oprócz łazienki).

2. W projekcie na poddaszu mam w posadzce 5cm styropianu i 4 cm szlichty. Jak dam 7cm styropianu i 4cm szlichty to czy nie będzie problemów z schowaniem kanałów w stropie? nie będzie pękać posadzka?

3. W garderobie nad garażem dałem nawiew, te pomieszczenie będzie nie ogrzewane, i chyba najzimniejsze ;/ a po 2 chciałem zrównoważyć wywiew-nawiew czy dobrze zrobiłem?

4. Czy w łazience na poddaszu nie przesadziłem z wywiewami? az 120 m3, ale tak mi wychodzi wymiana x3,7 m3 na godzinę

 

cała kubatura ok 400m3

reku.jpg

1 Piwnica went.jpg2 Parter wen.jpg3 poddasze proj.jpg

 

Dzięki za pomoc :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 519
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Kuchnia to 30m3/h a łazienki 50. Przy gwc lepiej sprawdzi się 700m3/h - ( czyli 550 tka) ta centrala jest rewelacyjnie cicha i bez problemów można ustawić 120m3/h ) . Koszt kanałów, skrzynek i puszek do własnego montażu nie powinien przekroczyć 4000zł brutto 23% i centralę poniżej 8000 można kupić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 Mam pytanie czy tak narysowane anemostaty są poprawnie rozmieszczone?

Należy dawac tak, aby generowały jak najdłuższy przebiego powietrza i po wszystkich pomieszczeniach.

 

1) Czemu w piwnicy nie dasz nawiewu do pomieszczenia na samym dole zamiast w środkowym? Wtedy wentylowała by się mechanicznie cała piwnica (poza oczywiście kotłownią)

 

2) Czemu w kuchni 3 rurki a w łazience 1? W łazience na pewno powinno być więcej (2 lub nawet 3 gdy większa). W kuchni nie ma sensu tyle - wentylacją okapu nie zastąpisz. Przeniósłbym jedną rurkę wywiewu z kucheni do łazienki.

 

3) Na piętrze 4 ruki w łazience? 3 wystarczą, jedną przeniósłbym do wiatrołapu przy garażu jak bym nie miał gdzie dać wywiewu.

Albo zdjął nawiewowa rurkę np w salonie, ale masz ładnie po 10 nawiewów i wywiewów więc zdejmowanie nie ma sensu.

 

ale tak mi wychodzi wymiana x3,7 m3 na godzinę

Nie patrzyłbym na liczbe wymian kubatury, tylko na iloć osób równocześnie używających łazienki. Jedna osoba wywiew 50m³/h.

I nie zapominaj że 30m³/h z rurki to masz dla circa 2.8 m/s, mając odpowiednio dobrany reku powinieneś móc to zwiększyć o 100% jak będzie trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Czemu w piwnicy nie dasz nawiewu do pomieszczenia na samym dole zamiast w środkowym? Wtedy wentylowała by się mechanicznie cała piwnica (poza oczywiście kotłownią)

 

rzeczywiście, tak można zrobić

2) Czemu w kuchni 3 rurki a w łazience 1? W łazience na pewno powinno być więcej (2 lub nawet 3 gdy większa). W kuchni nie ma sensu tyle - wentylacją okapu nie zastąpisz. Przeniósłbym jedną rurkę wywiewu z kucheni do łazienki.

 

W kuchni myślałem żeby dwie dać do anemostatu i jedną do pochłaniacza (okapu) producenci podają, żeby dobrać okap tak żeby na 1 biegu była 6 razy wymiana powietrza w ciągu godz, mi wyszło 3.66 razy. W małej łazience jak dam dwie rurki będzie 7m3/h to pod prysznicem nie będę czuł przeciągu? w domu u rodziców w małej łazience po kąpieli włączam wentylator bo w czasie kąpieli jest za zimno ;/

3) Na piętrze 4 ruki w łazience? 3 wystarczą, jedną przeniósłbym do wiatrołapu przy garażu jak bym nie miał gdzie dać wywiewu.

Albo zdjął nawiewowa rurkę np w salonie, ale masz ładnie po 10 nawiewów i wywiewów więc zdejmowanie nie ma sensu.

 

W salonie dałem jedną rurkę tylko dla tego żeby się zrównoważyło naw-wyw

Nie patrzyłbym na liczbe wymian kubatury, tylko na iloć osób równocześnie używających łazienki. Jedna osoba wywiew 50m³/h.

I nie zapominaj że 30m³/h z rurki to masz dla circa 2.8 m/s, mając odpowiednio dobrany reku powinieneś móc to zwiększyć o 100% jak będzie trzeba.

 

to jak w sypialni będą dwie osoby to dać 3 rurki po 30m3//h = 90m3/h? to na jedną osobę wyjdzie 45m3/h?

W łazience raczej w jednym czasie z sedesu nie będzie korzystać dwie osoby, to czyli wyw. 50m3/h idąc tym tropem to czyli dwie rurki wychodzą, a nie cztery.

Ogólnie w domu będzie 3-5 osób

 

 

 

W sypialni w garderobie dałem wyciąg bo planuję szczelne drzwi do sypialni i żeby było tyle samo nawie. i wywie. powietrza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w domu u rodziców w małej łazience po kąpieli włączam wentylator bo w czasie kąpieli jest za zimno ;/
Tu jest wentylacja z odzyskiem ciepła.

to jak w sypialni będą dwie osoby to dać 3 rurki po 30m3//h = 90m3/h? to na jedną osobę wyjdzie 45m3/h?
Dyfuzja CO2 jest bardzo szybka. CO2 jest znacznie szybszy ( bo to gaz cieplarniany) od np. dymu z papierosa czy acetonu ze zmywacza do paznokci - zapalenie z jednym pokoju spowoduje, że poczuje Pan dym w całym domu. . Na 5 śpiących osób to maksymalnie 130m3/h inaczej będzie za sucho
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) W kuchni myślałem żeby dwie dać do anemostatu i jedną do pochłaniacza (okapu) producenci podają, żeby dobrać okap tak żeby na 1 biegu była 6 razy wymiana powietrza w ciągu godz, mi wyszło 3.66 razy.

Min 6 razy dotyczy okapu. Jesli chcesz używać okapu jako wyciąg (a nie tylko jako pochłaniacz) i to wpięty do WM, to radzę porównać ilość powietrza jaką przepycha okap, a ile reku ;). Żeby nie wyszło że okap przepcha powietrze z kuchni do wszystkich wyciągów po całym domu ;)

 

W małej łazience jak dam dwie rurki będzie 7m3/h to pod prysznicem nie będę czuł przeciągu? w domu u rodziców w małej łazience po kąpieli włączam wentylator bo w czasie kąpieli jest za zimno ;/

Nie sądze, będziesz miał ciepłe powietrze przez drzwi do wywiewu, większość domów ma min 50m³/h w łazienkach. Jak będzie jakaś tragedia, to skręcisz anemostat/uszczelnisz drzwi ;).

 

to jak w sypialni będą dwie osoby to dać 3 rurki po 30m3//h = 90m3/h? to na jedną osobę wyjdzie 45m3/h?

Z łazienki usuwasz wilogoć, do sypialni zapodajesz powietrze. Na dobrą sprawę śpiący człowiek potrzebuje jakieś 3m³/h podczas snu. ;) Przyjmuje się 20m³/h co jest sporym zapasem.

Jakbyś miał długa rurkę do sypialni na dwie osoby, to można dac dwie. Trzy nie ma sensu, musiałbyś dać drzwi łazienkowe do sypialni, albo dodac wywiewy, aby to działało zgodnie z oczekiwaniami.

 

 

W sypialni w garderobie dałem wyciąg bo planuję szczelne drzwi do sypialni i żeby było tyle samo nawie. i wywie. powietrza

B. dobrze. Rozumiem że od tej drugiej sypialni z garderoba (2/8 ), z dwoma nawiewami nie będzie już tak szczelnych...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie szkodzi, że ogólna ilość wyciąganego powietrza to 300m3 a nawiewanego 270m3? Myślę, że poprzykręcam anemostaty np. w garderobie i się zrównoważy

Nawet jak nie poprzykręcasz to się zrównoważy ;) tyle że prędkości bedą troszkę b. rózne, co w praktyce nie ma znaczenia jako że wentylacja będzie Ci chodzić około 2 m/s w rurce ...

Cudów nie ma, powietrze nie weźmie się znikąd ;)

 

P.S. Ja tam w piwnicy dalej dzielnie widzę nawiew w srodkowym pomieszczonu, a nie dolnym... Poza tym OK.

Edytowane przez matkor
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. Ja tam w piwnicy dalej dzielnie widzę nawiew w srodkowym pomieszczonu, a nie dolnym... Poza tym OK.

 

Myślałem nad tym pomieszczeniem i wymyśliłem, że zrobię tam spiżarnię. Szczelne drzwi i wentylacje grawitacyjną, tylko że nie wiem jeszcze jak, chyba dwie dziury w ścianie i będzie ok.

Teraz mi wychodzi 114mb przewodu wentylacyjnego, będę miał duża rezerwę.

 

 

Znacie może cenę nowego przewodu z termokontrol fi 50?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Będę wdzięczny za rzucenie okiem na propozycję wentylacji w moim domu (106m2, ok. 280m2)

 

Najpierw wyliczenia dla 2m/s, kanały 75/63mm:

Nawiewy:

Salon 3 (66 m3/h)

Gabinet 1 (22 m3/h)

Sypialnia1 2 (44 m3/h)

Sypialnia2 1 (22 m3/h)

RAZEM 154 m3/h

 

Wywiewy:

Kuchnia 2 (44 m3/h)

Łazienka 2 (44 m3/h)

Pomieszczenie gospodarcze 1 (22 m3/h)

WC 1 (22 m3/h)

Wiatrołap 1 (22 m3/h)

RAZEM 154 m3/h

 

wentylacja.jpg

 

Centrale w obrębie zainteresowań:

Onyx 200

Vent-Avxia Kinetic 250

Brink Rewnovent (Sky 250, lub HR300)

 

Nie ukrywam, że dla 3-osobowej rodziny liczyłam raczej na wymianę ok 100 m3/h

Oczywiście można na tyle ustawić centralkę, ale prędkość powietrza spadnie wtedy poniżej 2m/s

Czy zastosować kanały o mniejszej średnicy ?

 

Sprawa wiatrołapu (pomieszczenie ogrzewane, miejsce na buty, odzież wierzchnią) - czy można specjalnie ułożyć przewód z dwoma ostrzejszymi zakrętami, tak, aby zmniejszyć siłę wyciągu ? Może da się to na anemostacie wyregulować ?

 

z góry dziękuję za porady.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Salon 3 (66 m3/h)

Jak dla mnie poprawnie.

Jak chcesz urwać ilość wymian to odjąłbym jeden nawiew w salonie (i tak będzie Ci wywiewał powietrze z salonu+kuchni na korytarz).

 

Pomieszczenie gospodarcze 1 to nie jest pralnia/kotłownia węglowa?

Jeśli nie jest, to mozesz spróbować zdławić pom.gosp.1 z i wiatrołap na anemostatach/dłuższych zagiętych kanałach, albo sztukować częściowo wspólny wyciąg z obu tych pomieszczeń.

Ja bym chyba zrobił to pierwsze. Jak by była nawet jakaś tregedia dzwiękowa, to nawet móglbyś zakręcić całkiem anemostat w wiatrołapie, będzie się wywiwał prze łazienkę/kuchnię obok.

I będziesz miał jeden kanał mniej - 132m³/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@matkor

 

Pomieszczenie gospodarcze (na planie 1.8 ) to pralnio/suszarnia i kotlownia z kotłem kondensacyjnym.

Co do trzech nawiewów i dwoch wywiewów w salonie/kuchni, to ten ruch w kierunku korytarza jest zamierzonu, mam nadzieje, ze przy rozpalonym kominku wypchnie mi trche cieplejszego powietrza z salonu na pozostałą część domu.

 

@ Tomasz Brzeczykowski

Wiatrołap jest w tym przypadku niewielkim grzanym przedpokojem. Zależy mi na tym, by zimą to wilgotne i nieświeże powietrze z niego wyciagnąć, stąd ten wywiew, ktory chciałbym zreszta troche osłabić.

 

Jeszcze dwa pytania:

Jeśli skrzynki rozdziejcze maja śrdenicę 160, a rekuperator kroćce 125mm, to jakich uzyc przewodow ? 125 i przejściówka przed skrzynkami ?

 

Jesli mam wymiane 154m3/h przy 2m/s w kanałach, to jesli ustawię 100m3/h, czy przyniesie to jakieś negatywne skutki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kanały miękkie - tłumią kanały PE przenoszą a blacha generuje szumy.

Przy cichej centrali - nie ma problemu z trochę mniej jak 2m/sek.

A redukcje zakłada Pana na skrzynkę, choć nie ma to jakiegoś większego znaczenia, tyle że kanał 125 i redukcja a nie kanał 160 i redukcja.

Poza tym, radzę myśleć o "osłabieniach" jak Pan odpali. Dojdą opory instalacji i sam się Pan przekona, że nie ma co osłabiać, a po pierwszym miesiącu użytkowania, będzie się Pan tylko pod nosem uśmiechać, czytając tych co chcą mierzyć, regulować i w ogóle robić wentylację jakąś skomplikowaną rzeczą.

W domu i tak się wszystko błyskawicznie wyrówna i wymiesza!

Pozdrawiam.

Ps. zapewne będę miał nowe grono "wielbicieli" wśród instalatorów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomieszczenie gospodarcze (na planie 1.8 ) to pralnio/suszarnia i kotlownia z kotłem kondensacyjnym.

No to koniecznie zostaw normalny wywiew.

 

Jeśli skrzynki rozdziejcze maja śrdenicę 160, a rekuperator kroćce 125mm, to jakich uzyc przewodow ? 125 i przejściówka przed skrzynkami ?

Bez większego znaczenia, przewód 160 miałby (minimalnie) mniejszy opór.

 

Jesli mam wymiane 154m3/h przy 2m/s w kanałach, to jesli ustawię 100m3/h, czy przyniesie to jakieś negatywne skutki ?

Może. Spadnie radykalnie opór w kanałach i się może okazać, że powietrze płynie tylko przez niektóre (krótsze/prostsze).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez większego znaczenia, przewód 160 miałby (minimalnie) mniejszy opór
A może większy... Do kranu też się doprowadza wodę rurką 13mm wewnątrz a nie 4cm. Jest przedział prędkości optymalnych - czyli takich przy, których są najcichsze przepływy i najmniejsze opory.

Może. Spadnie radykalnie opór w kanałach i się może okazać, że powietrze płynie tylko przez niektóre (krótsze/prostsze).
Instalacja jest na skrzynkach nawiewnej i wywiewnej. Jeżeli do jakiegoś pokoju będzie mniej docierało, to przy równolegle działającym wywiewie, zacznie tam spadać ciśnienie. A jak zacznie spadać ciśnienie - pokona ono opory i wszystko się samo wyreguluje.

W przypadku drastycznych różnic w długościach ( nie da rady inaczej) można zrobić zawijasa - zakręt 90' odpowiada 3mb kanału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę wdzięczny za rzucenie okiem na propozycję wentylacji w moim domu (106m2, ok. 280m2)

 

Najpierw wyliczenia dla 2m/s, kanały 75/63mm:

Nawiewy:

Salon 3 (66 m3/h)

Gabinet 1 (22 m3/h)

Sypialnia1 2 (44 m3/h)

Sypialnia2 1 (22 m3/h)

RAZEM 154 m3/h

 

Wywiewy:

Kuchnia 2 (44 m3/h)

Łazienka 2 (44 m3/h)

Pomieszczenie gospodarcze 1 (22 m3/h)

WC 1 (22 m3/h)

Wiatrołap 1 (22 m3/h)

RAZEM 154 m3/h

 

wentylacja.jpg

 

Centrale w obrębie zainteresowań:

Onyx 200

Vent-Avxia Kinetic 250

Brink Rewnovent (Sky 250, lub HR300)

 

Nie ukrywam, że dla 3-osobowej rodziny liczyłam raczej na wymianę ok 100 m3/h

Oczywiście można na tyle ustawić centralkę, ale prędkość powietrza spadnie wtedy poniżej 2m/s

Czy zastosować kanały o mniejszej średnicy ?

 

Sprawa wiatrołapu (pomieszczenie ogrzewane, miejsce na buty, odzież wierzchnią) - czy można specjalnie ułożyć przewód z dwoma ostrzejszymi zakrętami, tak, aby zmniejszyć siłę wyciągu ? Może da się to na anemostacie wyregulować ?

 

z góry dziękuję za porady.

 

witam

 

wyliczenia są sensowne

 

ja zwykle daję w wiatrołapie wywiew

po co?

w wiatrołapie trzyma się obuwie, parasole, jest wycieraczka, czasami wiszą kurtki, płaszcze - wilgoć zaduch

czasami to czuć - wszędzie w domu świeże powietrze, tylko na wejściu...

warto dać tam wywiew - powietrze winno się "wentylować"

 

wiem, że wielu nie daje, ja zawsze proponuję

 

 

można "zakręcić" przewód - można też zamontować np. przepustnicę wykonaną z miękkiej plastycznej pianki o dobrych właściwościach tłumiących (np. INNO z oferty TERMOKONTROL-u, inni też takie mają)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@matkor

 

Pomieszczenie gospodarcze (na planie 1.8 ) to pralnio/suszarnia i kotlownia z kotłem kondensacyjnym.

Co do trzech nawiewów i dwoch wywiewów w salonie/kuchni, to ten ruch w kierunku korytarza jest zamierzonu, mam nadzieje, ze przy rozpalonym kominku wypchnie mi trche cieplejszego powietrza z salonu na pozostałą część domu.

 

@ Tomasz Brzeczykowski

Wiatrołap jest w tym przypadku niewielkim grzanym przedpokojem. Zależy mi na tym, by zimą to wilgotne i nieświeże powietrze z niego wyciagnąć, stąd ten wywiew, ktory chciałbym zreszta troche osłabić.

 

Jeszcze dwa pytania:

Jeśli skrzynki rozdziejcze maja śrdenicę 160, a rekuperator kroćce 125mm, to jakich uzyc przewodow ? 125 i przejściówka przed skrzynkami ?

 

Jesli mam wymiane 154m3/h przy 2m/s w kanałach, to jesli ustawię 100m3/h, czy przyniesie to jakieś negatywne skutki ?

 

witam

 

przewody 125 wystarczą

skrzynki rozdzielcze też mogą mieć króćce 125

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...