Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dzwoniłem do tynkarzy i okazuje się, że obowiązuje ich już inna wersja grafiku. Mogą przyjść później. Dobrze.

 

1. Już zrezygnowałem z tego rozwiązania, ale chyba jednak zrobię. Przekaźniki bistabilne porobię, a potem najwyżej dorobię sterownik. Kupiłem tanio kable, mam czas, więc mogę się pobawić.

2. Kable porozciągam, a potem się zobaczy. Dam chyba jakieś gniazdka w szpaletach, ale nie wiem jakie. Muszę poszukać czegoś małego.

3. Już sam nie wiem. Żona jest przeciwna, a ja zrobiłbym jednak fotokomórki. Choć rozwiązanie aikiego też mi się podoba. To chyba będzie instalacja w ostatniej kolejności.

4. Słusznie radzisz Seba.

5. No to dam bez peszla. Jak kiedyś padnie, to będzie WIFI i tyle.

6. Kable są tańsze i łatwiej tym sterować. Skoro mają być panele PV i klimatyzator, to wolę oszczędzić te kilka tysięcy na materiale i prawdopodobnie na robocie, bo boję się hydrauliki.

7. Właśnie. Żona chce oszczędzić i nie robić termostatów, ale chyba dam gdzieś koło gniazdek.

 

Dwóch miesięcy na kable sobie nie dam, ale tynkarzy ustawię chyba dopiero w marcu jak się ociepli. Nie mam skończonych okien, a poza tym może zdążę porobić podejścia wody i kanalizacji. Chciałem szybko tynki, żeby zrobić szybko wylewki i je wysezonować przed płytkami, ale spuszczę trochę ciśnienie. To generalnie dużo zdrowsze podejście.

 

Dzięki za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

1. Już zrezygnowałem z tego rozwiązania, ale chyba jednak zrobię. Przekaźniki bistabilne porobię, a potem najwyżej dorobię sterownik. Kupiłem tanio kable, mam czas, więc mogę się pobawić.

6. Kable są tańsze i łatwiej tym sterować. Skoro mają być panele PV i klimatyzator, to wolę oszczędzić te kilka tysięcy na materiale i prawdopodobnie na robocie, bo boję się hydrauliki.

7. Właśnie. Żona chce oszczędzić i nie robić termostatów, ale chyba dam gdzieś koło gniazdek.

 

Kabli nigdy za dużo ;P nie są drogie więc można ciągać. Robisz w gwiazde do rozdzielni wszystko i najwyżej nie użyjesz, ale zawsze będziesz mógł zrobić co sobie zażyczysz.

Jeżeli chodzi o sterowanie w pokojach to bardzo prosto możesz zrobić, daj termometr w każdym pokoju, pociagnij od niego skretke albo jakiś tańszy przewód do rozdzielni do sterownika, a z niego przewód zasilajacy kable do każdego z pokoi osobno. Termometry i sterownik to nie wiem z 200-300 zł + kable zasilające. Możesz mieć centralne decentralne ;)

A najlepiej to w ogóle wszystko zrobić w technologii enocean, wiesz co to? Włączniki i wszystko inne bezprzewodowe działające bez baterii!! brzmi jak sajens fikszyn ale to działa ;) np.:

niestety jeden włącznik ok 100$
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku pragnę się przywitać i pogratulować postępów prac. Śledzę poczynania od pierwszego wbicia łopaty :D lecz dopiero teraz postanowiłem zarejestrować konto by móc brać czynny udział w dyskusjach.

 

Pozwolę sobie, wypowiedzieć się w sprawie Twoich dylematów elektrycznych, odnosząc się do wymienionych przez Ciebie punktów:

 

ad.1

należy przemyśleć czego oczekujesz od oświetlenia, czy ma spełniać tylko pierwotną funkcję jaką jest oświetlać czy wymagasz od oświetlenia czegoś więcej np. aranżacji jakichś scen świetlnych. Jeżeli druga opcja to zdecydowanie lepiej będzie zrobić to na sterowniku, dzięki czemu będziesz niemal nie ograniczone możliwości. Dzięki sterownikowi będziesz mógł inicjować oświetlenie (i nie tylko) za pomocą tradycyjnych łączników, czujek, sygnałów np. z bramy garażowej czy wjazdowej, bądź w zależności od sterownika nawet z telefonu czy tableta.... temat rzeka... jeśli będziesz bliżej zainteresowany to mogę temat rozwinąć.

Trzeba jednak liczyć się z tym, że wyjdzie o wiele więcej przewodów niż w tradycyjnej instalacji, gdyż każdy kabel prowadzimy od punktu do rozdzielni.

Jeśli chodzi o przekaźniki bistabilne, to raczej stosowałbym je jako rozwiązanie tymczasowe.

 

ad.2

do rolet można by użyć tradycyjnych modułów podtynkowych montowanych pod łącznikiem roletowym ale i tak zintegrowałbym to ze sterownikiem centralnym.

 

ad.3

jeśli chodzi o alarm, napewno warto zainstalować, sam sygnalizator zamontowany w widocznym miejscu potrafi skutecznie zniechęcić potencjalnego włamywacza. Poza tym czujki można również zintegrować ze sterownikiem i światło będzie się załączać za sprawą ruchu w pomieszczeniach. Podobnie kontaktrony w oknach, można je dodatkowo wykorzystać do sterowania ogrzewaniem. Tu znowu potrzebna integracja ze sterownikiem :D a możliwości wiele.

 

ad.4

multiswitch wydaje mi się że potrzebny, tym bardziej że skończyły się czasy gdy w domach był jeden telewizor, najlepiej gdyby to był taki do którego wpuszczasz sygnał z konwertera satki, z anteny naziemnej czy nawet kamery cctv (np. coś takiego http://allegro.pl/centrala-hdtv-wiecej-niz-multiswitch-i5026339977.html) dzięki temu w jednym koncentryku masz i sygnał TV naziemnej i satelitarnej w każdym pomieszczeniu gdzie jest kabel antenowy. Ewentualnie do salonu dociągnąć 2 koncentryki razem z antenowymi pociągnąłbym też skrętkę utp np na potrzeby multiroomu.

I ważna sprawa, koncentryk tylko w czarnej izolacji.

 

ad.5

Sieć jak najbardziej po WI FI + skrętka do każdego pokoju np. w pobliże usytuowania telewizora :D i w tynk spokojnie bez peszla.

 

ad.7

zastosowałbym zwykłe czujniki pt 100 z regulatorami dla każdego pomieszczenia w rozdzielni, oczywiście integracja ze sterownikiem głównym :D

 

Rozpisałem się trochę, ale mam nadzieję że wyłapiesz w tym moim pisaniu jakieś przydatne informacje dla siebie.

 

Jeszcze raz gratuluję postępu prac. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze nie wiem, czy do czegoś to mi się przyda, ale chyba jednak zrobię to sterowanie światłami. Jeśli już, to chcę zrobić to na przekaźnikach bistabilnych, żeby mogło działać niezależnie w przypadku awarii sterownika. Oprócz tego coś na Atmega2560 albo podobnym do sterowania tym programowo z jakimiś tranzystorami do sterowania przekaźnikami i sygnalizacją optyczną załączenia obwodu. Prawdopodobnie zostanie mi kilkanaście pinów, więc podłączę jeszcze kilka fotokomórek, kontaktron w drzwiach i bramce, dzwonek i zrobię komunikację z drugim sterownikiem.

 

Drugi sterownik będzie odpowiadał za temperaturę i rolety, więc pójdą do niego kable od rolet i czujników temperatury podłogi i innych (nie wiem gdzie, ale zrobię sobie na pewno pod domem, na zewnątrz itp). Oprócz tego może czujniki nasłonecznienia, bo mogą być potrzebne do rolet. Zastanawiałem się nad 1Wire, ale ponoć na dłuższe odległości lepiej sprawdza się RS485. Tak mi radzi kolega elektronik, więc mu ufam. Twierdzi, że może tanio porobić mi przejściówki. Jeśli zdecyduję się na ogrzewanie akumulacyjne, to ten sterownik będzie musiał mieć również możliwość parsowania danych pogodowych z internetu, żeby niepotrzebnie nie ładować w podłogę ciepła. Chciałem dawać termostaty pokojowe, ale w cenie około 1000zł jakie musiałbym wydać zrobię sterownik, czujniki i przekaźniki i będę to miał to pod programem.

 

Ostatni człon systemu to aplikacja na komputer, tablet i telefon, która zepnie to w kupę wraz z klimatyzatorem i wentylacją. Myślę, że będę to składał jeszcze długo, ale kable będą już teraz.

 

Oprócz tego dwa koncentyki do salonu, po jednym do pokojów i po skrętce do pokojów, kuchni i rozdzielnicy elektrycznej.

 

A na początku miałem robić światło na puszkach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Kabli nigdy za dużo ;P nie są drogie więc można ciągać. Robisz w gwiazde do rozdzielni wszystko i najwyżej nie użyjesz, ale zawsze będziesz mógł zrobić co sobie zażyczysz.

Jeżeli chodzi o sterowanie w pokojach to bardzo prosto możesz zrobić, daj termometr w każdym pokoju, pociagnij od niego skretke albo jakiś tańszy przewód do rozdzielni do sterownika, a z niego przewód zasilajacy kable do każdego z pokoi osobno. Termometry i sterownik to nie wiem z 200-300 zł + kable zasilające. Możesz mieć centralne decentralne ;)

A najlepiej to w ogóle wszystko zrobić w technologii enocean, wiesz co to? Włączniki i wszystko inne bezprzewodowe działające bez baterii!! brzmi jak sajens fikszyn ale to działa ;) np.:

niestety jeden włącznik ok 100$

 

 

Ja mam dylemat czy sterowanie ogrzewaniem robić przez pomiar powietrza czy posadzki. Nie wiem jak to wyglada z bezwładnością czy nie bedzie takiego momentu ze nagrzeje się powietrze do 21 stopni i wyłaczy ogrzewanie a później posadzka bedzie dalej oddawala ciepło i się okaże ze temperatura wzrosnie np do 25 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Na początku pragnę się przywitać i pogratulować postępów prac. Śledzę poczynania od pierwszego wbicia łopaty :D lecz dopiero teraz postanowiłem zarejestrować konto by móc brać czynny udział w dyskusjach.

 

Pozwolę sobie, wypowiedzieć się w sprawie Twoich dylematów elektrycznych, odnosząc się do wymienionych przez Ciebie punktów:

 

ad.1

należy przemyśleć czego oczekujesz od oświetlenia, czy ma spełniać tylko pierwotną funkcję jaką jest oświetlać czy wymagasz od oświetlenia czegoś więcej np. aranżacji jakichś scen świetlnych. Jeżeli druga opcja to zdecydowanie lepiej będzie zrobić to na sterowniku, dzięki czemu będziesz niemal nie ograniczone możliwości. Dzięki sterownikowi będziesz mógł inicjować oświetlenie (i nie tylko) za pomocą tradycyjnych łączników, czujek, sygnałów np. z bramy garażowej czy wjazdowej, bądź w zależności od sterownika nawet z telefonu czy tableta.... temat rzeka... jeśli będziesz bliżej zainteresowany to mogę temat rozwinąć.

Trzeba jednak liczyć się z tym, że wyjdzie o wiele więcej przewodów niż w tradycyjnej instalacji, gdyż każdy kabel prowadzimy od punktu do rozdzielni.

Jeśli chodzi o przekaźniki bistabilne, to raczej stosowałbym je jako rozwiązanie tymczasowe.

 

ad.2

do rolet można by użyć tradycyjnych modułów podtynkowych montowanych pod łącznikiem roletowym ale i tak zintegrowałbym to ze sterownikiem centralnym.

 

ad.3

jeśli chodzi o alarm, napewno warto zainstalować, sam sygnalizator zamontowany w widocznym miejscu potrafi skutecznie zniechęcić potencjalnego włamywacza. Poza tym czujki można również zintegrować ze sterownikiem i światło będzie się załączać za sprawą ruchu w pomieszczeniach. Podobnie kontaktrony w oknach, można je dodatkowo wykorzystać do sterowania ogrzewaniem. Tu znowu potrzebna integracja ze sterownikiem :D a możliwości wiele.

 

ad.4

multiswitch wydaje mi się że potrzebny, tym bardziej że skończyły się czasy gdy w domach był jeden telewizor, najlepiej gdyby to był taki do którego wpuszczasz sygnał z konwertera satki, z anteny naziemnej czy nawet kamery cctv (np. coś takiego http://allegro.pl/centrala-hdtv-wiecej-niz-multiswitch-i5026339977.html) dzięki temu w jednym koncentryku masz i sygnał TV naziemnej i satelitarnej w każdym pomieszczeniu gdzie jest kabel antenowy. Ewentualnie do salonu dociągnąć 2 koncentryki razem z antenowymi pociągnąłbym też skrętkę utp np na potrzeby multiroomu.

I ważna sprawa, koncentryk tylko w czarnej izolacji.

 

ad.5

Sieć jak najbardziej po WI FI + skrętka do każdego pokoju np. w pobliże usytuowania telewizora :D i w tynk spokojnie bez peszla.

 

ad.7

zastosowałbym zwykłe czujniki pt 100 z regulatorami dla każdego pomieszczenia w rozdzielni, oczywiście integracja ze sterownikiem głównym :D

 

Rozpisałem się trochę, ale mam nadzieję że wyłapiesz w tym moim pisaniu jakieś przydatne informacje dla siebie.

 

Jeszcze raz gratuluję postępu prac. Pozdrawiam

 

Tomek a dlaczego koniecznie koncentryk w czarnej izolacji ? Jeszcze nie rozumiem tematu rolet - jezeli wrzucasz moduł pod łącznik (włącznik) to z zamiarem sterowania centralnie aby jednym klawiszem wyłaczać kilka rolet

 

ad3 to jeszcze dodatkowo można dorzucić kable do czujek dymu i wtedy w momencie pozaru bedziesz miał info na telefon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dylemat czy sterowanie ogrzewaniem robić przez pomiar powietrza czy posadzki.

 

Ja też nie wiem. Jest taki jeden na tym forum, co twierdzi, że utrzymanie posadzki na poziomie o 1-2stC wyższym niż ma być w pokoju to remedium na problemy z temperaturą - w tym z przegrzewaniem. Ponoć podłoga oddaje ciepło, ale jeśli jest za ciepło to również pobiera i przez to stabilizuje.

 

Tomek a dlaczego koniecznie koncentryk w czarnej izolacji ?

 

No właśnie Tomek, dlaczego?

 

Jeszcze nie rozumiem tematu rolet - jezeli wrzucasz moduł pod łącznik (włącznik) to z zamiarem sterowania centralnie aby jednym klawiszem wyłaczać kilka rolet

 

Rolety steruje się tak samo jak szyby w samochodzie. Po rozebraniu silniczka masz dwa wyprowadzenia i podajesz napięcie +12V o zmiennej biegunowości za pomocą mostka H. Na końcu i początku zakresu ruchu montuje się krańcówki, które rozłączają dany kierunek - silnik staje i może ruszyć tylko w przeciwną stronę.

 

Z tego wynika, że trzeba zrobić taki układ:

 

http://electropark.pl/drivery/15-l293d-sterownik-silnika-podwojny-mostek-h-dip16.html

 

na każde dwie rolety i to podpiąć do sterownika centralnego razem z przyciskami, przy czym przyciski mogą być pojedyncze dzwonkowe, z dorobioną programową logiką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czarne kable są lepszej jakości, są dodatkowo żelowane przez co są mniej podatne na utlenianie. Ponadto miałem okazje się przekonać gdy rozprowadzałem instalacje tv u szwagra, gdzie w jego mieszkaniu zastosowaliśmy kable czarne nie było problemów z odbiorem, sygnał wskazywany przez dekoder dvbt był na poziomie 95% Z tej samej anteny tylko że jakimś białym badziewiem podaliśmy sygnał do mieszkania jego wuja i okazało się że sygnał był na poziomie 35% na tym samym dekoderze, powodowało to zacinanie się obrazu. Na szczęście sprawę załatwił wzmacniacz sygnału DVBT. Pomijam fakt, że "łamał się" na łukach.

 

odnośnie rolet to chodziło mi o to że warto sprowadzić sterowanie centralne również do sterownika, dzięki czemu wybierając np scenę do oglądania TV, włączy się odpowiednie oświetlenie, uruchomi system audio, opuszczą rolety, wszystko za sprawą jednego przycisku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend

to muszę te kable porównać. Ja nigdy nie miałem problemu ze "zwykłymi" tylko że one miały jedna zaletę były miedziane - i na to zwracałem uwage

 

.. z tym odbieraniem ciepła z powrotem przez posadzke to według mnie trochę naciagana teoria. To moge tez twierdzić że sciany po wyłaczeniu ogrzewania drastycznie obniżą mi temperature bo odbiorą ciepło. Chociaz sama idea może jest prawidłowa jezeli faktycznie jest tak ze podłoga ma 22 stopnie to powitrze 2 stopnie mniej

Edytowane przez grend
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra! No... niedobra. Działówki nie są jeszcze skończone, ale jutro już chyba dam radę. W tym tygodniu byłem tylko dwa razy, bo w środę dentysta, wczoraj mi się nie chciało, a dzisiaj dla odmiany jest za zimno. Jak widzicie siła wyższa:razz:

 

Zamiast tego nakupiłem dzisiaj pianki do lepienia ścian z sufitem, mam po 200m kabla 3x1,5 i 3x2,5, 50 puszek głębokich i otwornicę. Trochę mnie już korci ten prąd, ale najpierw skończę jednak ściany.

 

Dzisiaj zrobiłem sobie "projekt" rozdzielnicy głównej. Troszkę mi córeczka pomagała, więc wizualnie wyszło bardzo atrakcyjnie. Jakby kto się wyznawał coś lepiej ode mnie na fazach o voltach, to uprzejmie proszę o rzucenie na to dzieło okiem. Jeśli jest OK, to OK, ale jeśliby komuś chciało się wyrzucić mi błędy, bo jest aż tak źle, to ja na tym tylko skorzystam. Śmiało więc zapraszam. Konstruktywna krytyka mile widziana, ale też konstruktywna, albo i niekonstruktywna pochwała. Zarzucam więc i paczę:

 

http://i.imgur.com/pQSe8n8.jpg

 

Aha... tablica 5x20 pól. Każdy kolor to osobny obwód. Grube ramki łączą obwody na jednej różnicówce (słabo widać) i wszystkie obwody na jednej różnicówce są w jednej linii.

Edytowane przez Przemek Kardyś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na oświetlenia masz zabezpieczenia 6A. Daj 10A bo pewnie będziesz kładł 3x1,5mm^2.

Z tego co wiem zabezpieczenie dobiera się do kabla które chroni nie do planowanego obciążenia.

 

Urzadzenia podłączane na stało do instalacji (bez użycia gniazd wtykowych) nie muszą być zabezpieczone różnicówką.

Edytowane przez aiki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budowa trochę się ślimaczy, ale ściany działowe mam gotowe. Cały tydzień nic nie robiłem bo coś mi się stało niedobrego i najchętniej bym tylko leżał. Najlepiej jakieś cieplutkie miejsce naprzeciwko kominka, kołderka... mam chyba jakiegoś doła, bo nawet mi się gadać nie chce.

 

Jednak udało mi się coś osiągnąć, bo zamówiłem sobie elementy do zrobienia sterowników. Wziąłem zestaw startowy rozszerzony z Arduino UNO z Botlandu, oryginalne Arduino MEGA z jakiejś aukcji na allegro, do tego 3 moduły po 8 przekaźników i całość wyszła niecałe 500zł. Jeszcze muszę zamówić czujniki do rekuperatora, ale to kiedy indziej.

 

Oprócz tego elementy na rodzielnicę. Wyszło naprawdę sporo kasy, ale gdybym to wszystko kupił w Mielcu, a potem zobaczył ceny w internecie, to by mnie z miejsca trafił szlag. Sama tablica 5x20pól na allegro kosztuje poniżej 300zł, a u nas na miejscu prawie 600. Różnicówki są droższe o 30-40zł na sztuce, a przekaźniki bistabilne o 22zł (a mam ich 20). U Was też tak jest? Rozumiem 20-30%, ale ponad 100% różnicy?

 

No i na koniec zamówiłem dwie lampy kwarcowe 2x400W. Z transportem niecałe 70zł i można się nimi ogrzać nawet na zewnątrz, bo to takie małe promienniki podczerwieni i działają trochę jak słońce, kiedy się wyjdzie z cienia. Fajne i za całe popołudnie dwie sztuki włączone na pół mocy zeżrą prądu za 2zł. Dla mnie to lepsze niż palenie w kozie, bo ciepło jest od razu bez podkładania, a były sporo tańsze od kozy. Polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybym nie miał w salonie 4 mp deseczek i czego tam z budowy nie zostalo to bym nagrzewnice gazową kupił.

Ale, że deseczek trza się pozbyć to jest koza :)

Z prądem musze uważać bo mam na przedłużaczu 80 mb 2 x 1 mm^2 więc tak do 1,5 kW jest ok ale potem to już duże spadki są.

Farelka 2 kW ledwo dmucha.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Cześć. Też jestem z Mielca i faktycznie jak trzeba coś kupić to tylko internet. Mega drogie miasto i bardzo mało rzeczy.

Myslałem nad sterowaniem domu (coś w stylu inteligentego domu) ale przy dzisiejszych cenach dolara sterownik PLC

jest na tyle drogi że w moim przypadku jest to przerost formy nad treścią.

Dlaczego grzanie kablami? (pytam z ciekawości)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie robię PLC tylko kombinuję z Arduino i przekaźnikami bistabilnymi. Jak padnie sterownik, to i tak będzie to działać prawie normalnie, tylko wyłączniki będą dzwonkowe. Coś jak klatki schodowe w blokach.

Grzanie kablami, bo nie chcę robić gazu ani tym bardziej kotła na paliwo stałe. Gaz to koszty przyłącza i przy małym zużyciu boli abonament. Paliwo stałe to znów dużo roboty i syfu. Dlatego postawiłem na prąd. A żeby była podłoga ciepła to kable.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...