Przemek Kardyś 14.03.2015 20:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2015 No już zostawmy ten uziom, bo pewności nie ma. Teoretycznie jest dobrze, a w praktyce wyjdzie na koniec jak elektryk z drogim miernikiem przyjedzie. Co do WM, to robię rekuperator samemu, więc zrobię sobie i sterownik pod swoje potrzeby. Jak dobrze wyjdzie, to będzie można go kupić, albo zrobić samemu, bo udostępnię schemat i nieskompilowany program. Kiedyś próbowałem się rozgarnąć w temacie i są dostępne sterowniki uniwersalne, które mają wbudowany kalendarz i obsługują swoje przyciski, a wysyłają do sterownika przy rekuperatorze informację który bieg ten ma załączyć. W ten sposób można zrobić praktycznie każde sterowanie, ale rekuperator musi udostępniać taką funkcję. Nie wiem który model tak ma, bo interesuje mnie budowa swojego urządzenia. Może jak mi się drugie dziecko w czerwcu urodzi i będę miał opiekę przy żonie, to w międzyczasie coś ogarnę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 16.03.2015 08:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 Czytam jednak o uziomach otokowych i fundamentowych i piorunochronach i przepięciówkach. Kupiłem nawet przepięciówkę B+C, ale mam wątpliwości co do jakości uziomu. Szczerze powiedziawszy to nawet nie wiem jak u mnie to jest zrobione, bo zanim przyjechałem na budowę było już po robocie. Chciałem robić uziom fundamentowy, ale nie miałem o tym pojęcia i kiedy spytałem kierbuda, odparł, że elektryk zawsze sobie później jakoś radzi i on nie wnikał nigdy jak. W związku z tym nie mam ani uziomu fundamentowego, ani otokowego. Czy konieczne jest jego wykonanie? Przecież nie wszystkie domy mają takie ustrojstwa. Wpadłem na twój wątek i po przeczytaniu powyższego postu sprawdziłem mój uziom fundamentowy. Okazuje się że budowlańcy spartolili ... Po pierwsze zrobili tzw. uziom fundamentowy sztuczny, a mogli taniej i prościej dokręcić go do zbrojenia ławy. Po drugie zastosowali stal ocynkowaną co jest największym błędem przy takiej realizacji, ze względu na elektrolizę chemiczną. Po trzecie nie wyprowadzili uziomu pod rozdzielnię elektryczną tylko na rogach budynku i garażu ... Będę musiał wezwać fachowca i podpytać go jak to wyprowadzić. Fajnie, że poruszyłeś ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 16.03.2015 11:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 ja mam uziom otokowy spięty ze zbrojeniem płyty fundamentowej i wyprowadzony do rozdzielni. jak tego nie ma, to chyba można to zastąpić szpilkami? w przypadku montażu piorunochronu wolałbym oddzielne uziemienie, z tego co widziałem tak też się robi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 16.03.2015 13:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 ja mam uziom otokowy spięty ze zbrojeniem płyty fundamentowej i wyprowadzony do rozdzielni. jak tego nie ma, to chyba można to zastąpić szpilkami? A płyta fundamentowa w XPSie ? To nie ma styku z gruntem, więc to nie jest żaden uziom. w przypadku montażu piorunochronu wolałbym oddzielne uziemienie, z tego co widziałem tak też się robi. Tak też mam w projekcie. Osobny uziom otokowy pod odgromówkę, ale tego raczej nie będę robił tylko podepnę wszystko pod uziom fundamentowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 16.03.2015 19:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 (edytowane) Z tego co wiem to bednarke mozna laczyc ze zbrojeniem ław ale trzeba uzyc odpowiedniego zacisku. Dla mnie łączenie zbrojenia płyty(na izolacji) i uziomu otokowego to nieporozumienie. Nie martwcie sie na zapas, wszystko kwestia pomiarow, jak wyjda dobrze to nie trzeba nic zmieniac. A ja podejrzewam Przemek ze u Ciebie poprostu zostales podlaczony do uziomu energetyki - co robia wszyscy, a tego nie wolno. Taki kraj ale i tak mi tu odpowiada Edytowane 16 Marca 2015 przez sebcioc55 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 16.03.2015 19:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 Z tego co wiem, to uziomy fundamentowe są zalecane, a te otokowe tylko w razie konieczności. Jak ktoś ma płytę to zachodzi konieczność, bo inaczej jak pisze Bartek nie ma żadnego uziomu. Ponoć trzeba takie coś prowadzić w rurach pod chodnikami, wejściami do domu, tarasami, itp. Tyle tylko, że to konieczne tylko przy piorunochronie - inaczej wystarczą szpilki. Tymczasem na budowie przyszedł czas na gniazdka. Powierciłem dzisiaj otworki i więcej było myślenia, niż roboty. Będą obwody gniazdek elektrycznych, sieci LAN, antenowe i zaślepione puszki z przekaźnikami od kabli grzewczych. Z tych ostatnich wyprowadzę peszle do podłączenia czujników temperatury, a doprowadzić trzeba będzie zasilanie i sygnał ze sterownika. Chyba to też skrętkami. Pytanie jakiej skrętki użyć (kat 5 czy 6) i jakim kablem podłączyć sygnał z czujników temperatury i jednocześnie doprowadzić sygnał załączający przekaźnik. Będzie centralny sterownik i możliwość ustawiania z niego temperatury. Może skrętka? Sterowanie 12, albo 24V. Da radę skrętka? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość grend 16.03.2015 19:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 Z tego co wiem to bednarke mozna laczyc ze zbrojeniem ław ale trzeba uzyc odpowiedniego zacisku. Dla mnie łączenie zbrojenia płyty(na izolacji) i uziomu otokowego to nieporozumienie. Nie martwcie sie na zapas, wszystko kwestia pomiarow, jak wyjda dobrze to nie trzeba nic zmieniac. A ja podejrzewam Przemek ze u Ciebie poprostu zostales podlaczony do uziomu energetyki - co robia wszyscy, a tego nie wolno. Taki kraj ale i tak mi tu odpowiada z TYM NIE WOLNO to są tylko zalecenia Tauronu - w ENEA energetycy nie robią problemów. Z drugiej strony uziom energetyki jest PEWNY wiec nie widzę powodu aby z niego nie korzystać. Jeszcze dojdziemy do jakis absurdów że uziom inwestora musi być oddalony o 20 metrów od energetyki albo zeby wkopywać izolację na granicy działki aby była rozdzielność... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość grend 16.03.2015 19:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 ja do kabli grzewczych nie robię zaślepek tylko normalne gniazda . Nie robie jakis specjalnych peszli tylko podkuję te 25 cm kiedy będe kładł kable grzewcze. Masz to opracowane ten system sterowania ? Ja to chcesz robić tylko czujnikiem w podłodze? Ja trochę drążyłem temat i jakoby zalecane jest czujnik powietrzny + podłogowy. Sterowanie drogą radiową - wyliczono mi 4000 pln za samo sterowanie do 8 punktów. Zaletą radiowego jest możliwość dowolnego przemieszczania termostatu powietrza - co niby jest potrzebne przy robieniu "modułu" ? Jeżeli bym chciał robić bez "centralnego" sterowania to będę musiał biegać do 8 sterowników z wbudowanym termostatem powietrza i podłaczonym termostatem w podłodze - cena 1800. 3 opcja oszczędnościowe to pokretlo 70 pln za sztuke...Jeszcze pisałem na forum grzania jak to maja inni rozwiazane ... i cisza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 16.03.2015 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 A płyta fundamentowa w XPSie ? To nie ma styku z gruntem, więc to nie jest żaden uziom. jedna na XPS, druga na piachu, przez uziom otokowy mam na myśli zbrojenie płyt połączone z bednarką wokół domu. nie wiem czy tak jest prawidłowo, ale to nie ja wymyśliłem, tylko elektryk. ze względu na ten XPS, jeśli będę robił piorunochron, to połączę go oddzielnie z gruntem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 16.03.2015 21:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Marca 2015 Ja robie gniazdko i obok niego w drugiej puszce przekaznik. Jak nie zadziala to podlacze dodatkowe czujniki pokojowe. Sterownik jakis na arduino i I2C. Zobacze co z tego wyjdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 17.03.2015 06:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2015 Z tego co wiem, to uziomy fundamentowe są zalecane, a te otokowe tylko w razie konieczności. Jak ktoś ma płytę to zachodzi konieczność, bo inaczej jak pisze Bartek nie ma żadnego uziomu. Ponoć trzeba takie coś prowadzić w rurach pod chodnikami, wejściami do domu, tarasami, itp. Tyle tylko, że to konieczne tylko przy piorunochronie - inaczej wystarczą szpilki. Tymczasem na budowie przyszedł czas na gniazdka. Powierciłem dzisiaj otworki i więcej było myślenia, niż roboty. Będą obwody gniazdek elektrycznych, sieci LAN, antenowe i zaślepione puszki z przekaźnikami od kabli grzewczych. Z tych ostatnich wyprowadzę peszle do podłączenia czujników temperatury, a doprowadzić trzeba będzie zasilanie i sygnał ze sterownika. Chyba to też skrętkami. Pytanie jakiej skrętki użyć (kat 5 czy 6) i jakim kablem podłączyć sygnał z czujników temperatury i jednocześnie doprowadzić sygnał załączający przekaźnik. Będzie centralny sterownik i możliwość ustawiania z niego temperatury. Może skrętka? Sterowanie 12, albo 24V. Da radę skrętka? Jak nie jestes maniakiem to spokojnie Ci styknie kat. 5E, 1Gb/s przy odpowiednich warunkach pociagnie. A do tych czujnikow daj przewod alarmowy, mozna kupic z rona iloscia zyl, bedzie to samo co skretka a duuzo taniej. Taka moja podpowiedz, daj do salonu podwojne gniazdko ethernetowe (pusc dwa kable, a najlepiej tez trzeci jako rezerwa), albo jeszcze wiecej. Bo w dzisiejszych czasach wszystko mozna podpiac do sieci, a po co sie pozniej bawic w jakies switche. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 17.03.2015 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2015 1Gb/s na kat.5e spokojnie będzie. Trzeba się mocno napracować żeby było 100 MB/s W dobie Wi-Fi w trybie 'n' nie wiem czy jest sens ładować kable w ścianę.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 17.03.2015 10:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2015 (edytowane) Dobra - popytam kolegę o kable. Nie wiem jak zrobić tę magistralę po 1-WIRE. Czy mam robić jeden kabel dookoła domu, czy kilka odnóg? WIFI jest fajne, ale kabel jest szybszy. Jak padnie router WIFI, to potem trzeba przekonfigurować urządzenia sieciowe pod nowy. Przy wykorzystaniu TCP/IP nie ma takiej konieczności - podmienię router i tyle. To dla mnie ważne, bo chciałbym opracować sterownik i o tym zapomnieć, a nie potem przerabiać wszystko. Nie lubię cholernie tych sieci i sterowników, więc chcę żeby to było raz na zawsze. Edytowane 17 Marca 2015 przez Przemek Kardyś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 17.03.2015 10:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2015 Kable alarmowe to dobry pomysł, ale chyba tylko do czujników ON/OFF. Przy I2C, czy RS-485 będą problemy, bo to przewody nieekranowane. Popytam kolegę jak on to widzi. WIFI jest fajne, ale kabel jest szybszy. Jak padnie router WIFI, to potem trzeba przekonfigurować urządzenia sieciowe pod nowy. Przy wykorzystaniu TCP/IP nie ma takiej konieczności - podmienię router i tyle. To dla mnie ważne, bo chciałbym opracować sterownik i o tym zapomnieć, a nie potem przerabiać wszystko. Nie lubię cholernie tych sieci i sterowników, więc chcę żeby to było raz na zawsze. WiFi też wykorzystuje TCP/IP... ale fakt, w przypadku awarii to zawsze szybciej po drucie to naprawić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 17.03.2015 10:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2015 Jeśli miałbym odbiornik WIFI w sterowniku rekuperatora, czy światła skonfigurowany pod MAC, SSID i hasło sieciowe, to w przypadku wymiany routera muszę to przekonfigurować. Jeśli jednak byłoby to gołe TCP/IP po kablu, to podmieniam router i wszystko działa po staremu. No chyba, że czegoś nie wiem i da się to tak zrobić po WIFI. Z góry zaznaczam, że nie znam się na tym i tego nie lubię, więc może tak być, że da się łatwiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hektor80 17.03.2015 11:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2015 Jeśli miałbym odbiornik WIFI w sterowniku rekuperatora, czy światła skonfigurowany pod MAC, SSID i hasło sieciowe, to w przypadku wymiany routera muszę to przekonfigurować. Jeśli jednak byłoby to gołe TCP/IP po kablu, to podmieniam router i wszystko działa po staremu. No chyba, że czegoś nie wiem i da się to tak zrobić po WIFI. Z góry zaznaczam, że nie znam się na tym i tego nie lubię, więc może tak być, że da się łatwiej. Teoretycznie przy podmianie routera wi-fi i ustawieniu tych samych parapetrów (mac, ssid, password) powinno wszystko grać. Ale wiadomo, po kablu cały proces 'recovery' odbędzie się szybciej. Dodatkowo przy wifi moze być problem z zasięgiem np na poddaszu gdzie będzie rekuperator. Może zaistnieć konieczność stosowania repeaterów a to juz trochę komplikuje całą instalacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebcioc55 17.03.2015 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2015 może się powtarzam ale kabel to kabel, wifi jest dobre do telefonów, laptopów itp, ale do urzadzeń stacjonarnych zawsze kabel. Takie moje zdanie. Jeżeli chodzi o 1-wire to daj kabel dookoła domu (np alarmowy 6-cio żyłowy żeby mieć backup albo na rozwój jeszcze te 3 żyły). Tam gdzie chcesz coś podłączyć (a pewnie termometry) to wpinasz sie w odpowiednie żyły i tyle, i potem nastepny itd. Koniec kabla ucinasz i zabezpieczasz. Tu pomoc jeżeli jesteś wzrokowcem http://www.scienceprog.com/wp-content/uploads/2007i/1wire/1_wire_normal.PNG Jeżeli chodzi o wifi to wydaje mi się ze taki sam ssid i hasło załatwią sprawę. Z samymi kablami podmiana routera to też nie tak szybko, bo jeżeli będziesz miał jakas niestandardową adresacje to trzeba bedzie to ustawić, chyba że wszystko po DHCP, ale to raczej lipa bo co każdy restart routera urzadzenia mogą mieć różne adresy, znowu powiazanie ip z maciem to też konfiguracja. Więc po prostu po każdej zmianie konfiguracji rób backup! w razie awarii kupujesz taki sam router, wgrywasz kopię i po sprawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fanft 18.03.2015 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2015 Witam Panowie. Jestem pełen podziwu dla autora wątku. Gdybym potrafił zrobić "tymi ręcyma" choć 50% tego co on, budowa mojego domu kosztowała by o połowę mniej Ale ja nie o tym. Odniosę się do tematu elektryki i sterowania domem. Też mam w planie zrobić "inteligentny" system sterowania. Drobne różnice. Cały dom poza zwykłą instalacją 220V będzie miał zasilanie 12V. Sterowniki zrobię na Arduino Nano lub nawet Mini. Są dużo mniejsze od Uno czy Mega a możliwości mają podobne. Poza tym łatwiej i wbrew pozorom taniej będzie postawić kilka małych sterowniczków i pociągnąć do każdego z nich parę kabelków, niż stawiać np. Megę i ciągnąć do niego wiązkę kilkudziesięciu kabli. Zasilanie 12V w całym domu pozwoli mi na: - łatwe zasilenie modułów sterujących Arduino (przetwornik 12V->3.3V kosztuje 2.5$) - użycie jako oświetlenia list ledowych (świecą bardzo ładnie i są diabelnie tanie, już od kilku $/5m). Jest wiele rodzajów listw. To temat na cały elaborat. - podpięcie całości do akumulatora ... nie będzie mi groziły awarie prądu. Oświetlenie i sterowanie będzie zawsze. - łatwe sterowanie urządzeniami niskonapięciowymi. Zwykła bramka MOSFET (za 3zł) załatwia sprawę. Nie trzeba kupować przekaźników. Poza tym będzie można używając wyjść PWM Arduino zrobić np. płynne ściemnianie/rozjaśnianie świateł. - użycie cienki przewodów. Do pomieszczeń 12V będzie doprowadzane przez kable 1.5 ale dalej wystarczą linki ze zwykłego kabla Ethernetowego. Nie trzeba nic kuć bo są tak cienkie, że wejdą w tynk. - bezpieczeństwo ... bo to tylko 12V Nad komunikacją między modułami Arduino ciągle myślę. Możliwe że użyje transmisji radiowej za pomocą modułów nRF24L01 (4$). Zawsze to mniej kabli. Właśnie pracuję nad przejściówkę Ethernet(RJ45) na nRF24L01. Dzięki niej całością domu będzie mógł zarządzać mały PC't zasilany oczywiście z 12V Oprogramowanie w całości zrobię sam. Dla oszczędnych polecam sprawdzanie drobnej elektroniki z Chin. Choćby za pomocą strony aliexpress.com. To takie chińskie allegro. Arduino Nano można dostać za 2.5$. Włączniki oświetlenia, piękne szklane, dotykowe, 4 pozycyjne za 25$. Komputer sterujący domem to będzie coś w rodzaju MeeGo T01 (100$). Wielkość pendrive'a a na pokładzie: 4 rdzeniowy Atom 1.8GHz, 2GB RAM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 18.03.2015 13:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2015 Dzięki Fan*ft. Nie przesadzaj ze skromnością, bo to o czym piszesz świadczy że też co nieco potrafisz. Ja mam o tym marne pojęcie, więc robię tak jak robię. Można pewnie taniej i lepiej, a ja robię najprościej jak się da.Co do zasilania 12V to też o tym myślałem, ale u mnie zwyciężyła idea instalacji klasycznej, wzbogaconej tylko o dodatkowe sterowanie. Ma to wady i zalety. Kabli poszło mi na światło za 300zł, a całość to 1200-1300zł ze sterownikiem. Jakoś boję się elektroniki. Bez niej nie ma sterownika - wiadomo, ale chcę jej w tym miejscu mało, możliwie oryginalnej i niedrogiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fanft 18.03.2015 13:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2015 Pojęcie mam ... zawód: informatyk-elektronik. Stąd taki dosyć "ambity" pomysł. Podzielam trochę twoje obawy dotyczące awarii stąd decyzja aby zrobić wiele niezależnych od siebie modułów. Jak jeden padnie to najwyżej nie będzie mi działać mała część instalacji. A 12V to ukłon w stronę oświetlenia LED. Instalacja klasyczna 220V będzie oczywiście poprowadzona do gniazdek. Moduły zarządzające zrobię raczej na dedykowanych płytkach. Będę ich miał za dużo aby bawić się drucikami w pająki. Ardunio służy mi jako baza do projektowania. Podgrzeję atmosferę i dodam, że chcę zrobić sterowanie głosowe Tak czy inaczej jesteś moim guru Czytam Twój dziennik z duży zainteresowaniem. Ja stawiam domek na płycie fundamentowej (20cm XPS) . Ściany sil-pro, strop Terriva, ocieplenie 25cm grafitowego. Też będzie kwadratowy i mam nadzieję mocno energooszczędny. Chciałbym mieć tyle umiejętności i energii co Ty. Budowa była by sporo tańsza ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.