Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dlaczego system grzewczy na ekogroszek nie jest opłacalny ekonomicznie w nowych domac


Gość Arturo72

Recommended Posts

No... zmyslanie o cenach domow i przedstawianie nie realnych cen tez moze denerwowac. Mozna uczulenia dostac normalnie na ludzi ktorzy tak zmyslaja

a potem nie sa w stanie nic przedstawic.

 

 

I spytaj Arturo... jego PC jego wybor. Czy jak zwykle podciagniesz WSZYSTKICH pod stwierdzenie 1 osoby.

I jak nie chcesz aby PC pracowala 24/7 tylko w taniej taryfie to rozwaz tansze on/off ... beda pewnie tansze, sprawdz.

 

Nie wiem z czego budujesz ten dom ze potrzebujesz 9kW przy -15*C... ale twoja sprawa , twoj dom, i niech juz tak pozostanie

 

A widzisz jakie to denerwujące, cały czas o tym właśnie piszę.

 

A przy -15 i nawet ciepłym niewielkim domu o zapotrzebowaniu 3kW by pompa mogła pracować tylko w nocy na ogrzewanie przez 8h i w dzień przez tanie godziny do ogrzania CWU sam sobie policz jaka jest potrzebna. A ty, też ogrzewasz dom PC 3kW ? Przy twojej izolacji jeżeli twierdzisz, że nie masz zapotrzebowania na moc PC większego niż 4kW przez całą zimę to jak sądzę nie masz takiej wymiany powietrza jaka wg norm powinna być.

 

Ile będę potrzebował to się dowiem gdy będę użytkował i wolał bym się nie obudzić z ręką w nocniku gdy przy jedynym źródle ogrzewania okaże się, że nie daje rady. I jest też perspektywa użytkowania poddasza - wówczas robi się 220m2 - tu też wolał bym nie wymieniać nietaniego sprzętu po kilku latach. A do tego wszystkiego dochodzi prędkość ogrzewania CWU - spora różnica pomiędzy PC 3kW a 9kW, która latem dobija wydajnością do niemal 14kW. Różnica w cenie obu urządzeń ok 4kzł.

 

Wystarczy wyjaśnień ?

 

No i nie tylko Arturo - jest tu ktoś, kto z powodzeniem używa PC 3kW lub nieco większej i jest zadowolony ?

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A kto Tobie pisze o 3KW do twojego domu?

Gdzie napisalem ze mam zapotrzebowanie 4kW? Nie swedzi Cie to uczulenie jak takie zeczy piszesz

 

I nie, nie mam PC 3kW... gdyz taka by byla za mala....

 

A kto mi wklejał linka do panasa 3kW ?

Nie pisałeś, że nigdy więcej nie potrzebował Twój dom niż 4kW mocy z PC ? Mogłem się pomylić ale wydaje mi się, że to twoje słowa.

 

Nie, nie swędzi, nadrapałem się za wszystkie czasy i na zapas przy innych okazjach, które tu bywały. ;)

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mam... tylko ze nigy nie mam 2 na raz wlonczonych... :D P/P nie jest po to aby wspomoc P/W, pozatym jest na pietrze, nie ma wplywu na

sterownik P/W gdyz ten jest na dole.

P/P jest na okres jak np. teraz... pochodzi troszke wieczorem, w nocy...

I nic sie nie martw... nie mam szczelnych okien....a i "wietrzymy" i ponad WG, 2 wentylatory wywiewne... sa 24/7

 

Czy chcesz powiedziec ze WG jest zla i WM by byla lepsza?

 

A wiec 6kW... tak? To taka 9kW byla by w sam raz... nie? To teraz porownaj moja izolacje z NOWYM domem....

 

To zależy, typowa 9kW na styk i zapewne musiała by popracować większą część doby, wysoko wydajna może w sam raz i też musiała by pracować znacznie dłużej niż II taryfa. Gdyby się wymagało od niej pracy przez 8h/dobę + CWU to i do nowych ciepłych domów o zapotrzebowaniu 3kW przy mrozach wysoko wydajna 9kW była by w sam raz. No chyba, że ktoś dopuszcza dogrzewanie grzałką przez krótki okres niskich temp. to i 3kW + 3k grzałka wystarcza. Wszystko zależy od preferencji i kosztów. Ja uważam, że wydając 13-14kzł na PC można dorzucić 3-4 i mieć zapas + z pewnością wydłużony okres sprawności, może i 200-300% przy koszcie 30% większym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uważam, że wydając 13-14kzł na PC można dorzucić 3-4 i mieć zapas + z pewnością wydłużony okres sprawności, może i 200-300% przy koszcie 30% większym.

 

Musisz to sobie dokładnie skalkulować. Mi wyszło, że się nie opłaca:no: W moim przypadku różnica między T-cap 9, a 12kW to było 5tys. zł. Z obliczeń wychodziło mi, że z 9-tką zmieszczę się 85% w taniej taryfie, a z 12-tką 95%, co w skali roku daje mi różnicę kwotowa rzędu 250zł. Czyli na zwrot inwestycji czekałbym 20lat, a aż tak optymistycznie nie oceniam mojej instalacji;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy, typowa 9kW na styk i zapewne musiała by popracować większą część doby, wysoko wydajna może w sam raz i też musiała by pracować znacznie dłużej niż II taryfa. Gdyby się wymagało od niej pracy przez 8h/dobę + CWU to i do nowych ciepłych domów o zapotrzebowaniu 3kW przy mrozach wysoko wydajna 9kW była by w sam raz. No chyba, że ktoś dopuszcza dogrzewanie grzałką przez krótki okres niskich temp. to i 3kW + 3k grzałka wystarcza. Wszystko zależy od preferencji i kosztów. Ja uważam, że wydając 13-14kzł na PC można dorzucić 3-4 i mieć zapas + z pewnością wydłużony okres sprawności, może i 200-300% przy koszcie 30% większym.

Nie do końca. Dla sprężarki czynnikiem decydującym o jej sprawności (w sensie żywotności) jest nie długość pracy a częstotliwość załączeń. Lepiej, żeby PC pracowała dłużej w duże mrozy i ewentualnie wspomogła się grzałkami, niż żeby pracowała w mrozy 5 godziny na dobę. Jak tak pilnujesz kosztów, to naprawdę nie opłaca się dorzucać kilka tysięcy dla paru kilowatów mocy więcej. Poza tym, wyjeżdżając nawet kilka godzin w drogą taryfę dużo nie stracisz. W końcu dużych mrozów w sezonie zimowych nie masz 100 dni, a raczej tydzień, góra dwa.

Edytowane przez mitch
Dopisanie dopisku o dopisaniu ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca. Dla sprężarki czynnikiem decydującym o jej sprawności (w sensie żywotności) jest nie długość pracy a częstotliwość załączeń. Lepiej, żeby PC pracowała dłużej w duże mrozy i ewentualnie wspomogła się grzałkami, niż żeby pracowała w mrozy 5 godziny na dobę. Jak tak pilnujesz kosztów, to naprawdę nie opłaca się dorzucać kilka tysięcy dla paru kilowatów mocy więcej. Poza tym, wyjeżdżając nawet kilka godzin w drogą taryfę dużo nie stracisz. W końcu dużych mrozów w sezonie zimowych nie masz 100 dni, a raczej tydzień, góra dwa.

 

Nie jestem co do tego przekonany, nie mam pewności, czy to nie argument bardziej marketingu PC inverterowych. Wklejałem gdzieś tu link do filmiku hałasującego panasa ze zużytym łożyskiem sprężarki, po 8 latach do wymiany, zapewne nie w wyniku załączeń a przebiegu.

Nie mówimy tu oczywiście o jakimś częstym taktowaniu wynikającym z np źle dobranej histerezy (o ile taki parametr można w ogóle regulować) a o max kilku cyklach załączenia / dobę.

Poza tym generalnie, choć nie zawsze, praca przez określony czas np 8-10 h/dobę i dodatkowo na niższej niż max modulacji, o ile na to moc PC pozwala, może poza wolniejszym zużyciem sprężarki i wentylatorów poprawić nieco COP w stosunku do pracy małej pompki na max wydajności non stop.

 

Tak, czy inaczej to są tylko dywagacje nie poparte testami i tak na prawdę ciężko sprawdzić wpływ cykli startowych i przebiegów sprężarek na ich trwałość.

 

Co do planowania kosztów - uważam, że są tylko dwie drogi - albo tanio, jak najtaniej idzie albo dobrze i wtedy drożej. Nie dopuszczam możliwości wydania sporej kasy na coś z czego się potem nie jest zadowolonym lub co się nie sprawdza.

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w chałupie z lat 70-siątych, zeszłej zimy przy -11*C za dnia i -16*C w nocy, potrzebowałem średniej mocy poniżej 10kW wraz z CWU.

Dom około 11mx12,5m z 5cm styro + bardzo dużo mostków.

Do grzania parter, piętro i piwnica.

Zakładam sprawność kotła na 60%, prawdopodobnie poniżej 50%.

Nie opowiadajcie bajek o zapotrzebowaniu na ciepło dla -15*C na poziomie 9kW dla nowych domów.

Chyba że kocioł na ekogroszek z wadliwym sterownikiem dodatkowo przewymiarowany 4-ro krotnie. Wtedy dacie radę :p

 

Paliłem poniżej 50kg węgla orzech 33, 28MJ we viadrusie u22 z wykastrowanym jednym górnym wymiennikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może inaczej... jeśli potrzeba 3kW to czy jest sens brać wiekszą pompę żeby grzać w taniej taryfie? o ile wiecej się zaplaci grzejąc w całodobowej? przy dużym zapotrzebowaniu istatna różnica będzie ale przy tak małym....

 

Prawie 2x wiecej.

Po co placic wiecej, jak mozna mniej? To wszystko mozna policzyc i mysle, ze wtedy znajdzie sie ekonomiczne uzasadnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pyxis nie przesadzaj, pewnie coś o około 50 % wiecej a jak to się przełoży na rachunek? przy tak małym zapotrzebowaniu ze 400 zł?

 

Skoro u mnie tanszy prad w G12w kosztuje 28gr a w G11 58gr, to jak matematycznie wychodzi Ci to tylko 50%?

Napisalem "prawie" bo biore uwage spadek COP pompy PW w nocnej fazie grzania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może inaczej... jeśli potrzeba 3kW to czy jest sens brać wiekszą pompę żeby grzać w taniej taryfie? o ile wiecej się zaplaci grzejąc w całodobowej? przy dużym zapotrzebowaniu istatna różnica będzie ale przy tak małym....

 

U mnie idzie 1500zł na PC (z czego około 1100-1200 na CO) i 1700zł na bytowy. Przy bytowym i CWU zapłaciłbym około 30% więcej czyli 510zł, a przy obniżeniu zapotrzebowania na CO nawet o 60% a przejściu na G11, zapłaciłbym o około 300zł mniej. Czyli w stosunku do tego co teraz płacę, zaoszczędziłbym tylko około 200zł.

Ale..

Gdybym zmniejszył zapotrzebowanie na CO o około 60% i został przy G12W, płaciłbym mniej niż teraz aż o około 700zł.

Dwie taryfy tak czy siak się opłacają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...