Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dlaczego system grzewczy na ekogroszek nie jest opłacalny ekonomicznie w nowych domac


Gość Arturo72

Recommended Posts

Gość Arturo72
Widzę że inwestycja w system ekogroszkowy to najlepsza możliwa inwestycja, w ciągu tygodnia pięniądze się podwoiły, jeszcze miesiąc i sprzedam dom za 1 milion zł (dom 300.000zł + system ekogroszkowy za 700.000zł).

Szkoda że tylko u Arturka system ekogroszkowy tak drożeje a pompki z tygodnia na tydzień tanieją bo byłbym z 2 kotłowniami milionerem.

Zatem wstawiaj cyferki:

Koszty inwestycji:

System na węgiel zwany eko potrzebuje do działania kociol+komin+kotłownie+skład opału na 3t

 

Prawidłowy projekt kotłowni na paliwo stałe - przepisy

Podstawę do projektowania kotłowni na paliwo stałe stanowią Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz norma PN-87/B-02411. Zgodnie z nimi kotły o nominalnej mocy cieplnej do 10 kW można instalować w pomieszczeniach niemieszkalnych, których kubatura wynosi co najmniej 4 m3 na 1 kW mocy cieplnej kotła i nie jest mniejsza niż 30 m3. Do paleniska kotła musi być zapewniony dopływ powietrza w ilości co najmniej 10 m3/h i 1 kW mocy kotła. W kotłowni o mocy do 25 kW, która powinna być wydzielonym pomieszczeniem, najlepiej usytuowanym centralnie w stosunku do tych, które ogrzewa, muszą być spełnione między innymi takie warunki:

  • kocioł powinien stać na fundamencie z materiałów niepalnych wystającym 5 cm nad poziom podłogi, zabezpieczonym stalowymi kątownikami;
  • podłoga powinna być z materiałów niepalnych lub obita blachą stalową o grubości 0,7 mm w odległości co najmniej do 0,5 m od krawędzi kotła;
  • musi być oświetlenie sztuczne, a najlepiej także naturalne, oraz jedno gniazdo elektryczne o napięciu nieprzekraczającym 24 V;
  • odległość t yłu kotła od ściany nie może być mniejsza niż 0,7 m, boku niż 1 m, a przodu od przeciwległej ściany co najmniej 2 m i umożliwiać swobodny dostęp do niego podczas czyszczenia i konserwacji;
  • wysokość powinna wynosić co najmniej 2,2 m, a w istniejących budynkach nie mniej niż 1,9 m pod warunkiem zapewnienia poprawnej wentylacji;
  • wentylacja nawiewna musi się odbywać przez niedający się zamknąć otwór o przekroju minimum 200 cm2 usytuowany nie wyżej niż 1 m nad podłogą, a wywiewna przez kanał z materiału niepalnego o przekroju co najmniej 14 x 14 cm, z otworem wlotowym pod stropem i wylotowym nad dachem domu;
  • przekrój komina nie może być mniejszy niż 20 x 20 cm;
  • w podłodze powinien być wpust podłogowy;
  • jeśli poniżej znajduje się kondygnacja użytkowa, podłoga i ściany do wysokości 10 cm, progi w drzwiach o wysokości 4 cm oraz wszystkie przejścia przewodów w podłodze i w ścianach do wysokości 10 cm muszą być wodoszczelne;
  • w pobliżu, najlepiej w wydzielonym pomieszczeniu, musi się znajdować skład paliwa o takiej powierzchni, aby można było składować opał na cały sezon grzewczy;
  • popiół i żużel trzeba gromadzić w metalowych pojemnikach, które powinny być codziennie opróżniane.

Składowanie paliwa

Miejsce do magazynowania opału powinno się znajdować w sąsiedztwie kotłowni. Magazyn paliwa warto usytuować tak, żeby łatwo tam było dostarczać paliwo. Musi mieć tak jak kotłownia wysokość minimum 2,2 m, ale wolna przestrzeń między warstwą paliwa a stropem nie może być mniejsza niż 0,5 m. W zamkniętym składzie paliwa obowiązkowy jest kanał wentylacji wywiewnej umożliwiający dwukrotną wymianę powietrza na godzinę. Żużel i popiół należy składować w pojemnikach w wydzielonej części kotłowni. Jeśli skład żużla ma być osobnym pomieszczeniem, powinien mieć wysokość, co najmniej 2,2 m i wentylację grawitacyjną umożliwiającą trzykrotną wymianę powietrza na godzinę.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 8,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Koszty inwestycji:

System na węgiel zwany eko potrzebuje do działania kociol+komin+kotłownie+skład opału na 3t

 

Sporo jeszcze rzeczy nie uwzględniłeś np. szerszej bramy by samochód ciężarowy zmieścił się z węglem, lepszego utwardzenia terenu aby samochód ciężarowy się nie zapadł na kostce itd. Przemyśl wszystko bo taki nieuświadomiony inwestor może później się przejechać i mieć pretensje do ciebie że go nie uprzedziłeś - cała noc przed tobą.

Może się z mykiem podzielicie to wam pójdzie sprawniej i prowizją z pompki się podzielicie.

Edytowane przez Maher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Sporo jeszcze rzeczy nie uwzględniłeś...

Wymieniłem,rzeczy KONIECZNE przy systemie grzewczym na węgiel zwany eko.

Nie wstydź się,wstaw cyferki zamiast głupio gadac.

Podstawę do projektowania kotłowni na paliwo stałe stanowią Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz norma PN-87/B-02411.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem wstawiaj cyferki:

 

 

Prawidłowy projekt kotłowni na paliwo stałe - przepisy

Podstawę do projektowania kotłowni na paliwo stałe stanowią Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz norma PN-87/B-02411. Zgodnie z nimi kotły o nominalnej mocy cieplnej do 10 kW można instalować w pomieszczeniach niemieszkalnych, których kubatura wynosi co najmniej 4 m3 na 1 kW mocy cieplnej kotła i nie jest mniejsza niż 30 m3. Do paleniska kotła musi być zapewniony dopływ powietrza w ilości co najmniej 10 m3/h i 1 kW mocy kotła. W kotłowni o mocy do 25 kW, która powinna być wydzielonym pomieszczeniem, najlepiej usytuowanym centralnie w stosunku do tych, które ogrzewa, muszą być spełnione między innymi takie warunki:

  • kocioł powinien stać na fundamencie z materiałów niepalnych wystającym 5 cm nad poziom podłogi, zabezpieczonym stalowymi kątownikami;
  • podłoga powinna być z materiałów niepalnych lub obita blachą stalową o grubości 0,7 mm w odległości co najmniej do 0,5 m od krawędzi kotła;
  • musi być oświetlenie sztuczne, a najlepiej także naturalne, oraz jedno gniazdo elektryczne o napięciu nieprzekraczającym 24 V;
  • odległość t yłu kotła od ściany nie może być mniejsza niż 0,7 m, boku niż 1 m, a przodu od przeciwległej ściany co najmniej 2 m i umożliwiać swobodny dostęp do niego podczas czyszczenia i konserwacji;
  • wysokość powinna wynosić co najmniej 2,2 m, a w istniejących budynkach nie mniej niż 1,9 m pod warunkiem zapewnienia poprawnej wentylacji;
  • wentylacja nawiewna musi się odbywać przez niedający się zamknąć otwór o przekroju minimum 200 cm2 usytuowany nie wyżej niż 1 m nad podłogą, a wywiewna przez kanał z materiału niepalnego o przekroju co najmniej 14 x 14 cm, z otworem wlotowym pod stropem i wylotowym nad dachem domu;
  • przekrój komina nie może być mniejszy niż 20 x 20 cm;
  • w podłodze powinien być wpust podłogowy;
  • jeśli poniżej znajduje się kondygnacja użytkowa, podłoga i ściany do wysokości 10 cm, progi w drzwiach o wysokości 4 cm oraz wszystkie przejścia przewodów w podłodze i w ścianach do wysokości 10 cm muszą być wodoszczelne;
  • w pobliżu, najlepiej w wydzielonym pomieszczeniu, musi się znajdować skład paliwa o takiej powierzchni, aby można było składować opał na cały sezon grzewczy;
  • popiół i żużel trzeba gromadzić w metalowych pojemnikach, które powinny być codziennie opróżniane.

Składowanie paliwa

Miejsce do magazynowania opału powinno się znajdować w sąsiedztwie kotłowni. Magazyn paliwa warto usytuować tak, żeby łatwo tam było dostarczać paliwo. Musi mieć tak jak kotłownia wysokość minimum 2,2 m, ale wolna przestrzeń między warstwą paliwa a stropem nie może być mniejsza niż 0,5 m. W zamkniętym składzie paliwa obowiązkowy jest kanał wentylacji wywiewnej umożliwiający dwukrotną wymianę powietrza na godzinę. Żużel i popiół należy składować w pojemnikach w wydzielonej części kotłowni. Jeśli skład żużla ma być osobnym pomieszczeniem, powinien mieć wysokość, co najmniej 2,2 m i wentylację grawitacyjną umożliwiającą trzykrotną wymianę powietrza na godzinę.

 

Panie jak Pan taki dokładny, to jak to z tym rekuperatorem u Pana w garażu który to połączony jest z Pana sypialnią i pokojem dzieci, ja bym się na tym skupił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arturo masz piękny dom, gratuluję. To co czytam w twojej stopce to również bardzo zacne cyferki.

Ja budowałem 2009/2010. Dom parterowy 135 m.kw. pow. użytkowej. Ocieplony jak na dzisiejsze standardy dość skromnie - ściany 12, podłoga 10 (albo15 nie pamiętam) strop 15 (to jest zdecydowanie za mało). Zapotrzebowanie na ciepło ok 150 kWh/m2/rok. Nie mam rekuperatora, nie mam kominka. Mam piec na ekogroszek. W zeszłym sezonie spaliłem 2 tony kiepskiego grochu (przepalałem do późnej jesieni drewnem). W tym roku jeszcze nie odpaliłem węgla - jadę cały czas drewnem (akurat mam dostęp do taniego drewna dobrej jakości). W domu 24 stopnie. Sądzę, że w tym roku spalę ok. 1,5 tony węgla.

Moja kotłownia ma wymiary 2,5 na 2 metry, składuję tam spokojnie pół tony w workach po 25 kg, a jak zamówię więcej za jednym razem to reszta idzie do garażu (który jest w bryle budynku i jest połączony z kotłownią. Nie mam tu rysunku projektu pod ręką, ale jakby to opisać - kotłownia powstała z wydzielenia 3 innych pomieszczeń (łazienki i przedpokoju i wiatrołapu - ciężko więc liczyć koszty wybudowania kotłowni bo jak gdyby powstała ona z wymurowania ścian innych pomieszczeń. Skład opału - tak jak powiedziałem - w tej malutkiej kotłowni (stoją pod ścianą 2 rzędy worków - ok 20 sztuk).

 

A teraz dwa słowa komentarza dlaczego taki wybór.

Budowa w szczerym polu - brak gazu w pobliżu. Bardzo chciałem mieć bezobsługowy system ogrzewania (gdybym miał gaz przed domem to na pewno bym się na niego zdecydował). Znajomy hydraulik bardzo namawiał mnie na olej opałowy ale koszty wiadomo jakie. Propan butan mnie nie przekonał, nie chciałem mieć butli przed oknem (chociaż sąsiad budujący się teraz obok mnie właśnie wybrał propan butan, jestem ciekawy jak mu to wyjdzie cenowo).

I teraz najważniejsze co chcę powiedzieć - jak w 2009 roku pytałem o pompę ciepła to spoglądano na mnie tak jakbym pytał o "Wielki Zderzacz Kwadronów" :) Nikt nic nie wiedział. Mam dużą działkę - mógłbym mieć spokojnie gruntowy wymiennik ciepła. Jak pogooglałem sobie w internecie na ten temat to ceny zaczynały się od 60 tys. w górę. Piec na eko kosztował mnie ok. 7-8 tys., plus ok.30 tys. instalacja. Jakby nie liczyć 25-30 tysięcy taniej. Mało tego - mówiono wówczas iż sama pompa ciepła nie ogrzeje domu w czasie dużych mrozów i mimo wszystko powinno być w domu jakiejś alternatywne źródło ogrzewania (choćby ten głupi kominek z płaszczem wodnym).

Stąd mój wybór i decyzja, że idę w ekogroszek.

Jeśli mogę jeszcze dwa słowa. W domu rodziców nadal stoi stary kopciuch (bardzo namawiam ich na gaz i prawdopodobnie w końcu się zdecydują). Palenie w takim piecu - to jest dopiero prawdziwa katorga. Najpierw papier/karton, potem drobne drewno, potem grube drewno, potem drobny węgiel, potem gruby węgiel, rozpalić zamknąć komin i.... dopiero ciepło. Codziennie ten sam rytuał który trwa około godziny, no i do tego co parę godzin trzeba zejść i dosypać. Piec na ekogroszek do którego zaglądam raz na 5-6 dni to naprawdę dla mnie "prawie bezobsługowy" system w porównaniu z tym co pamiętam z domu rodzinnego i o czym piszę powyżej.

 

Jeszcze jedno (to dla młodych inwestorów) - jeśli bym wybrał jednak PC to i tak z całą pewnością wybudowałbym komin, choćby i miał przez następnych 100 lat stać nieużywany. Nie zaryzykowałbym uzależnienia się od prądu. Naprawdę na Allegro można kupić systemowy komin za 2000 zł i samemu go sobie poskładać jak klocki lego. Do tego trochę klinkieru. To nie są wielkie pieniądze w porównaniu z całą inwestycją.

 

I jeszcze całkiem na zakończenie, pytanie do znawców cyferek. Jak możecie wyliczyć (na podstawie zapotrzebowania budynku na ciepło) teoretyczne zużycie opału? O co mi chodzi? Rodzina z małym dzieckiem, ze starszą osobą w domu itd... grzeje 24h/d. Moi rodzice, (ale ja prawie tak samo) pracują do 18, wracają do domu rozpalają i za godzinę mają ciepło - ile palą? - 5-6 godzin (a nie 24). Ja również na sterowniku mam strefy tak ustawione że jak nas cały dzień nie ma w domu to piec pracuje w podtrzymaniu i włącza się na godzinę przed naszym przyjazdem do domu. Jak paliłem równo całą dobę to zużycie ekogroszku było prawie dwukrotnie większe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

A teraz dwa słowa komentarza dlaczego taki wybór.

Budowa w szczerym polu - brak gazu w pobliżu. Bardzo chciałem mieć bezobsługowy system ogrzewania (gdybym miał gaz przed domem to na pewno bym się na niego zdecydował).

Na tak długawy poemat może narazie tyle,ja mam gaz ziemny przy działce ale nie zdecydowałem się na przyłączenie:

Ogrzewanie będzie elektryczne tzn.piec elektryczny:

http://www.elterm.pl/pl/files/karta_ekw_major.pdf

+wodna podłogówka.

+bojler do cwu:

http://www.elektromet.com.pl/nordic-2400-elektronik/

Całość będzie grzana prądem w II taryfie.

 

A "budować" też zacząłem już od 2009r,chłonąc wiedzę na temat budowy bo od tego zaczyna się budować...a pierwsza łopata wbita w 2011.

I dlatego zdecydowałem się na ogrzewanie prądem,na długo przed rozpoczeciem budowy bo węgiel zwany eko był a zresztą jest dalej bardzo drogim systemem grzewczym,droższym nawet niż gaz ziemny wtedy,właśnie dlatego,że trzeba mieć dodatkowe pomieszczenie na kotłownię co się wiąże z dodatkowymi kosztami.

 

A kociołek elektryczny z linka powyżej to tylko 2400zl i bez komina i bez kotłowni czyli taniej o 5000zl od kotła na węgiel zwany eko,taniej o komin o kolejne 4000zl i taniej o kotłownię o 10000zl czyli uzbierało się w sumie taniej o ok.20000zl od systemu grzewczego na wegiel zwany eko.

Rachunki za ogrzewanie byłyby wyższe o ok.1000zl ale 20000zl miałem w zapasie.

Paniali ?

 

A na tym Świecie żyję już 43 lata czyli już z górki i przez ten czas nie było kataklizmow co by ogrzewać się patykami czy rozpalonym ogniskiem ;)

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arturo masz piękny dom, gratuluję. To co czytam w twojej stopce to również bardzo zacne cyferki.

Ja budowałem 2009/2010. Dom parterowy 135 m.kw. pow. użytkowej. Ocieplony jak na dzisiejsze standardy dość skromnie - ściany 12, podłoga 10 (albo15 nie pamiętam) strop 15 (to jest zdecydowanie za mało). Zapotrzebowanie na ciepło ok 150 kWh/m2/rok. Nie mam rekuperatora, nie mam kominka. Mam piec na ekogroszek. W zeszłym sezonie spaliłem 2 tony kiepskiego grochu (przepalałem do późnej jesieni drewnem). W tym roku jeszcze nie odpaliłem węgla - jadę cały czas drewnem (akurat mam dostęp do taniego drewna dobrej jakości). W domu 24 stopnie. Sądzę, że w tym roku spalę ok. 1,5 tony węgla.

Tu w zasadzie można zakończyć. Zapotrzebowanie na ciepło niby 20MWh a Ty spalasz 9MWh przy kosmicznie wysokiej wręcz temperaturze w domu.

 

Jak paliłem równo całą dobę to zużycie ekogroszku było prawie dwukrotnie większe.

Jakiej mocy masz piec?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że 24 st. to lekka przesada (w łazience podejrzewam że jest jeszcze kilka stopni więcej - lubię ciepło i reszta domowników również - przy 22 stopniach żona zarzuca mi że szczędzę na ogrzewaniu i z majestatycznym fochem zakłada polar :) ) ale paląc drewnem (a w zasadzie bardzo energetycznym brykietem drewnianym) jestem pozbawiony jakiejś większej kontroli nad grzaniem. Jedyne co mogę zrobić to skręcić głowice na grzejnikach, ale podłogówka dalej śmiga. W momencie kiedy odpalę ekogroszek wszystko wróci do normy i będzie normalnie 22 - 22,5 stopnia, pod kontrolą. Ale czekam z tym na jakąś zimę bo na razie za oknem wiosna.

 

Piec mam 12 kw.

Edytowane przez tomasziolkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stąd mój wybór i decyzja, że idę w ekogroszek.

 

budowałem w tym samym czasie. napisze tylko - źle szukałes, w niewłaściwych miejscach.

Najlepszym miejscem do pytania o PC - wtedy i trochę wcześniej - to było te forum

 

wątek "POMPA CIEPŁA - spostrzeżenia, uwagi" jest od 2006r, w czasie o którym piszesz było też już sporo innych wątków, szlaki były przetarte, było tez calkiem sporo zadowolonych użytkowników.......

ja się tylko dziwię, że budując w tych latach zdecydowałeś na taką skromną izolację...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Projekt z 2009r. - 12cm było wtedy standardem.

No ja też w projekcie gotowym miałem 12cm na ścianach no i ogrzewanie węglem zwanym eko.

Ale właśnie od tego jest adaptacja projektu,żeby dostosować projekt raz ze pod MPZP a dwa pod siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tomasziolkowski, skąd wziąłeś 120 kWh/m2*rok? OZC? Bo spalany węgiel nie potwierdza tego. Chyba, że spalasz sporo drewna.

 

Mój projektant robił mi projekt w 2009 roku, budowałem w 2010 r. Na ścianach mam 30 cm styropianu szarego, na poddaszu 51 cm wełny. Nie wiem jakie były wtedy normy, bo mnie to nie interesowało. Dom miał spełniać nasze założenia i spełnia - zero obsługi, komfort temperaturowy i niskie koszty utrzymania, a do tego nie zatruwam sąsiadów i okolicy. Do budowy przygotowywałem się rok.

 

Tyle i aż tyle. Twój przykład niech pokaże innym jak NIE BUDOWAĆ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że 24 st. to lekka przesada a.

 

Sorry ze sie wetne . Ale te 24 C nie jest dużo kiedy ściany nie sa wygrzane jak przy paleniu ciągłym.Sinusoida temperaturowa.

Nic nie zarzucam. Ale z komfortem to ma chyba mało wspólnego . Rozumie ze koszty itd.

Tak palą wszyscy dookola mnie . Ty mówisz chociaz szczerze jakie było zużycie przy paleniu ciągłym .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o jaaaa.... czyli teraz każdy musi mieć magazyn na 3 tony opału wewnątrz domu? To może palący drewnem powinni składować minimum 10m3 drewna w hali magazynowej wewnątrz budynku mieszkalnego? Dzwonisz, włączasz jeden z dziesiątek sklepów internetowych i w ciągu 48 godzin masz tyle opału ile chcesz. Możesz zamawiać co miesiąc czy dwa.

Co do komina za bagatela 4-5 tys to kupiłem w zeszłym tygodniu komin 9m plus łącznie 38 metrów kanału wentylacyjnego w cenie 2250zł wraz z transportem i akcesoriami potrzebnymi do montażu.

Brudne pomieszczenie, które uważasz jakby w ogóle go nie było (z wyjątkiem zapłacenia za nie) a dlaczego w takim pomieszczeniu zwanym kotłownią nie można trzymać kosiarki, roweru czy starych kaloszy?

1 metr kwadratowy kotłowni nie musi kosztować ciężkich tysięcy o jakich piszesz bo przecież ktoś skoro chce mieć "brudne" i wchodzić do niego tylko po to aby dosypać opału czy wyczyścić kocioł to pomieszczenie to nie musi mieć płytek na ścianach a nawet może nie mieć tynków, to skąd te tysiące?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

......Co do komina za bagatela 4-5 tys to kupiłem w zeszłym tygodniu komin 9m plus łącznie 38 metrów kanału wentylacyjnego w cenie 2250zł wraz z transportem i akcesoriami potrzebnymi do montażu.

No i fajnie - oczywiście murarz potem zrobi w gratisie, dekarz również a obróbka lub obłożenie klinkierem to już w ogóle jeszcze Ci dopłacą.

Brudne pomieszczenie, które uważasz jakby w ogóle go nie było (z wyjątkiem zapłacenia za nie) a dlaczego w takim pomieszczeniu zwanym kotłownią nie można trzymać kosiarki, roweru czy starych kaloszy?

1 metr kwadratowy kotłowni nie musi kosztować ciężkich tysięcy o jakich piszesz bo przecież ktoś skoro chce mieć "brudne" i wchodzić do niego tylko po to aby dosypać opału czy wyczyścić kocioł to pomieszczenie to nie musi mieć płytek na ścianach a nawet może nie mieć tynków, to skąd te tysiące?

No popatrz a mógłbyś mieć większy pokój. Metr 2 tego pomieszczenia najmniej kosztuje tyle ile m2 twojego domu czyli w okolicy 1,5 - 2,5K w zależności jak i z czego ten dom powstał.

Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

Miód na moje oczy ;) :

Myślę o parterówce ~100m2, murowanej, dobrze ocieplonej z kominkiem i rekuperacją ale możliwie taniej i prościej

 

Pozdrawiam

Grzesiek

To post bocianka 2016 czyli widac,ze inwestorzy jednak myślą i liczą :D

I o to chodzi,włączyć myślenie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
Arturo masz piękny dom, gratuluję. To co czytam w twojej stopce to również bardzo zacne cyferki.

Kurna,jak Arturo ma piękny dom,to dokładam się do odnowy Wolfsschanze.

Czy oni sprzedają jakieś akcje na GPW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i fajnie - oczywiście murarz potem zrobi w gratisie, dekarz również a obróbka lub obłożenie klinkierem to już w ogóle jeszcze Ci dopłacą.

Nie, Murarzem będę ja bo wybudować taki komin to nie jest wielka sztuka, możliwe, że nawet Ty byś jakoś to zrobił po zapoznaniu się z instrukcją.

Dekarzem jestem z zawodu.

No popatrz a mógłbyś mieć większy pokój. Metr 2 tego pomieszczenia najmniej kosztuje tyle ile m2 twojego domu czyli w okolicy 1,5 - 2,5K w zależności jak i z czego ten dom powstał.

Kocioł zajmuje powiedzmy 1m2 a resztę przestrzeni mam do dyspozycji na wszelkie "brudne rzeczy" czy warsztat dla majsterkowicza.

Powiedzmy sobie szczerze, że kwoty, które nie dotyczą ogrzewania elektryką podnosisz lub przynajmniej sporo zaokrąglasz w górę.

Komin na parterówce to koszt 1500zł + murarz 1000 + dekarz 500 więc gdzie te 4-5 ??

 

AHA zapomniałem, że pompy w gratisie zakładają, kabel przyłączeniowy GRUBSZY ze względu na większy pobór jest tańszy a pompa pw to piękna i bezszelestna ozdoba elewacji.

Co zrobisz kiedy pogoda zniszczy linię energetyczną na kilka dni? na tą okoliczność i tak musisz postawić komin i zrobić kotłownię w salonie, żeby spać spokojnie? kominek też zajmuje miejsce a koszt komina jest taki sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...