Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Podłoga na gruncie - kuć czy nie kuć?


Recommended Posts

Dzień dobry,

 

Kupiłem budynek w stanie surowym i ciągnę budowę dalej. Prosta parterówka, bez poddasza.

Ostatnio pojawił się temat izolacji i grubości podłogi na gruncie:

 

Wykuliśmy trochę i warstwy są następujące (idąc od gruntu):

  • piasek
  • folia
  • 5 cm styropianu białego
  • 5 cm betonu

 

Ogrzewanie podłogowe ma być wszędzie, więc plan był taki, żeby dać jeszcze 5 cm styropianu + 6 cm wylewki z podłogówką. Więcej się już nie zmieści, bo i tak jest nisko. Dodam jeszcze, że kanalizacji nie ma obecnie a jest planowana ;) więc hydraulik i tak by musiał pruć kanały w tym co jest.

 

No i teraz pytanie: czy tak jak opisałem powyżej jest OK czy lepiej jednak skuć obecną podłogę, zagłębić się trochę, zrobić od nowa grubsze warstwy (10 cm chudziaka, 15 cm styropianu i wylewka).

 

Kierownik budowy sugeruje kucie, ale twierdzi też, że może wystarczyć to co jest. Architekt twierdzi, że to głupia robota i zostawić. Wykonawca marudzi, że robota głupia, ale wypadałoby skuć i zrobić porządnie. Ja już zgłupiałem lekko. Jakieś rady?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no jak jest 5 to troche malo, mam na mysli ze 5cm styro to malo i 5cm chdziaka tez malo, zakldam ze chdziak nie jest niczym zbrojony czy jest?

 

do podlogowki dobrze by miec minimum te 10-12 cm styro bo inaczej bedzies zmial duze straty ciepla w grunt.

 

Moze robota i glupia i zmudna ale chyba bym jednak kul i zaglebil sie troche i dal dal porzadna warswe styro pod ta podlogowke. Wiem latwo pierd... przez klawiature ale tu w koncu chodzi o twoja kase w ogrzewaniu.

 

Spytaj na watku 'plyta fndamentowa' co chlopy o tym mysla. tam sie dosc dobrze znaja na izolacji podlogi wiec ci powiedza rzetelnie :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem obecne ocieplenie jest dosyć zminimalizowane. Mam podłogówkę tylko w wiatrołapie i w łazienkach ale mimo tego na gruncie leży 20cm styro, na to 8cm chudziak i jeszcze dodatkowo 10 cm styro. Razem 30 cm. Jeżeli jesteś przygotowany na koszty (nie aż takie strasznie wysokie) to moim zdaniem powinieneś skuć chudziaka, obniżyć poziom podbudowy i porządnie ocieplić podłogę. Ja zdecydowałem się na ocieplanie także pod chudziakiem ale jak najbardziej możesz po ułożeniu kanalizacji i wylaniu podłogi ocieplić ją porzadnie powiedzmy 20cm styro, na to już folia pod rurki podłogówki i końcowa podłoga. Po co w przyszłości ogrzewać grunt pod domem? Architekt i kierownik budowy nie będą płacić Twoich rachunków za ogrzewanie:p
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz ile bedzie kosztowac dokonczenie prac z tym chudziakiem a ile gdy skujesz i zrobisz na nowo wliczajac oczywiscie kanalize, styropian, wywoz gruzu.

 

Słuszna uwaga. Zostawienie jak jest z pewnością będzie tańsze w wykonaniu, ale musiałbym też uwzględnić koszt późniejszej eksploatacji (ogrzewanie).

 

Z innej beczki: planowane ściany działowe z pustaków silikatowych 12cm. Szybko licząc metr bieżący ściany będzie ważył jakieś pół tony. Czy stawianie tego na niezbrojonym B15 o grubości 5 cm jest OK, czy raczej jest ryzyko, że to zacznie siadać i pękać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym masz zamiar ogrzewac? Pomijajac ze chcesz ogrzewanie podlogowe...

 

Gaz płynny ze zbiornika (gazociąg będzie w ciągu kilku lat).

 

Przy PC moglbys zastosowac klimakonwektory vs koszt kucia i docieplenia.

 

ale czy PC przy słabo ocieplonej podłodze to dobry pomysł?

 

Masz jakies obliczenia zapotrzebowania na CO w stanie obecnym? Z ktorego roku jest domek?

 

Mam obliczenia w projekcie, ale niestety stan rzeczywisty się nie zgadza z projektem. Dom jest z 2012 roku i nie ja rozpocząłem budowę, tylko kupiłem rozgrzebane i teraz odkrywam kwiatki, które siedzą pod spodem. Coś mi się zdaje, że mi trzeba nie porady budowlanej a prawnej :/ bo może po prostu do sprzedającego powinienem się zgłosić z roszczeniem.

 

Ale wracając do tematu:

Na ścianach jest już 15 cm styropianu grafitowego (lambda 0,032).

Na dachu planowane jest 25 cm wełny.

Zostaje tylko ta nieszczęsna podłoga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokladnie, spij spokojnie i kuj. Silka na 5cm chudego betonu moze ci pierdol...c i do tego bedziesz placic wiecej za ogrzewanie. Dobry mlot pnemo i skujesz raz w raz, gruz wywalisz na droge a zrobisz nowy i bedziesz zadowolony.

 

Pomysl co bedzie jak juz zrobisz podlogowke i cos ci sie zacznie ze scianami dziac, jak bedziesz chcial to wtedy ratowac? do tego rachunki za ogrzewanie, ja bym jednak kul. I tak jak ktos juz powiedzial, kierbud i arch nie beda placic za ciebie w przyszlosci:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za rady. Decyzja podjęta: będzie demolka :)
No i prawidłowo. Rozprowadzisz spokojnie kanalizę i wodę, ocieplisz podłogę, wylejesz mocną (zbrojoną?) posadzkę. Nic nie osiądzie, nie popęka po wymurowaniu działówek. Zakup domu w SSO niesie ze sobą niestety ryzyko wcześniejszych błędów i baboli budowlanych. Jeżeli coś takiego się zdiagnozuje, zamiatanie problemu pod dywan i udawanie, że jakoś to będzie, wcześniej czy później odbije się czkawką i wysokim ciśnieniem krwi :p. Powodzenia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wylejesz mocną (zbrojoną?) posadzkę. Nic nie osiądzie, nie popęka po wymurowaniu działówek.

 

No to kolejne pytania:

jakiej klasy beton na chudziaka?

Celuję w warstwę grubości 10cm, więc trzeba będzie wylać 13m3.

Różnica między B10 a B20 to 450 złotych, więc relatywnie mało.

Jest sens dawać 'grubszego' chudziaka czy B10 wystarczy?

 

Zbrojenie: jak to zbroić? Po całości czy tylko pod ścianki działowe i kominy?

 

Izolacja hydro: woda jest wysoko (na sztych, fundamenty były odkopane, żeby ocieplić to po nocy stały w wodzie). Zakładam, że folia to za mało i trzeba dać papę. Dobrze myślę?

 

Izolacja termo: celuję w 15 cm styropianu (jakiś grafitowy, lepsiejszy). Wystarczy czy dać więcej? Boję się zejść zbyt głęboko bo ta woda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie a gdzie kierownik budowy ? on powinien teoretycznie znać odpowiedzi na Twoje pytania

Skoro zastanawiasz się nad B20 to może jeszcze trochę dołożyć (różnica powinna być minimalna) i wziąść B25 z dodatkiem W8

(dodatku zaczyna się właśnie od tej klasy betonu)

Jak już będziesz lat tego "chudziaka" to koniecznie daj dodatkowo folie pod chudziaka, żeby CI piasek pod spodem za bardzo nie wypił wody z betonu

Pod jakie kominy chcesz dawać te zbrojenie ? Kominy powinny stać na fundamentach.

 

Co do fundamentów do woda nie jest problemem jeżeli zostały zrobione z "głową", a jeżeli to robił prywatny inwestor który się nie znał lub jakiś deweloper ,który tylko liczy jakby zrobić najtaniej (i który też w sumie może się nie znać) to na pewno nie zostały zrobione poprawnie.

I bardziej bym się obawiał czy jest odpowiednia izolacja pozioma położona na fundamentach

 

Pytanie z innej beczki fundamenty zostały ocieplone styrodurem czy styropianem ? bo jeżeli ma to stać w wodzie to jeżeli jest styropian to tak jakby go tam nie było

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem mój projekt, chudziak jest klasy B7,5 trochę mało moim zdaniem. Zamawiałem B15, różnica w cenie nie była zbyt wielka, a wytrzymałość sporo większa. Betoniarnia tak zakombinowała ze zbędnym betonem (ktoś nagle zrezygnował), że nie wiedzac o tym dostałem B37 w cenie B15 oczywiście! W mordę jeża nie mogłem tego skuć przy okazji przesuwania rury do kanalizy :D. Mam lekkie ścianki działowe, także zbrojenia dawałem tylko w ostatecznej wylewce nad miejscami z podłogówką (przeciwskurczowe) i pod kominkiem . Ścianki działowe stawia się na chudziaku na papie. Miejsca pod działówkami trzeba zazbroić siatką, z naddatkiem po bokach oczywiście. Typowe fundamenty robi sie tylko do ścian nośnych. Pod sam komin musi być stopa fundamentowa chyba, że myślisz o jakimś lekkim do kominka lub pieca gazowego. Tak jak napisał Johny2 można by sie pokusić o dodatek wodoszczelny do betonu + papa termozgrzewalna na chudziaku. Całość trzeba by zabezpieczyć przed bezpośrednim kontaktem papy z ociepleniem podłogi. Styrodur jest drogi, ja ocieplałem fundamenty z zewnątrz Hydrostyrem (około 250zł/m3) nasiąkliwość chyba do max 1.5%. Edytowane przez artix1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie a gdzie kierownik budowy ?

Kierownik jest i jeszcze będę z nim rozmawiał w temacie. Ale najpierw chciałem zebrać trochę sugestii z forum.

 

Skoro zastanawiasz się nad B20 to może jeszcze trochę dołożyć (różnica powinna być minimalna) i wziąść B25 z dodatkiem W8

(dodatku zaczyna się właśnie od tej klasy betonu)

O, to ciekawe. W betoniarni powiedzieli, że mogą dodać W8 do B10. Rozumiem, że taka mieszanka nie ma sensu i jeśli chcę wodoszczelny beton to trzeba dać mocniejszy?

 

Jak już będziesz lat tego "chudziaka" to koniecznie daj dodatkowo folie pod chudziaka, żeby CI piasek pod spodem za bardzo nie wypił wody z betonu

OK, cenna uwaga.

 

Pod jakie kominy chcesz dawać te zbrojenie ? Kominy powinny stać na fundamentach.

Kominy systemowe (jeden do kominka drugi do kotła gazowego).

 

I bardziej bym się obawiał czy jest odpowiednia izolacja pozioma położona na fundamentach

Na fundamentach jest papa. Rozumem, że trzeba ją połączyć z papą na chudziaku.

 

Pytanie z innej beczki fundamenty zostały ocieplone styrodurem czy styropianem ? bo jeżeli ma to stać w wodzie to jeżeli jest styropian to tak jakby go tam nie było

 

Styrodurem (takim niebieskim, twardym, nienasiąkliwym). Dodatkowo wcześniej były pociągnięte dysperbitem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...