mar1973 18.06.2014 17:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2014 witam kWh to nie to samo co kW cały czas podajesz tylko zapotrzebowania ogrzewania wyrażone w [kWh] - podaj natomiast jeżeli masz takowe (może być różnie nazwane, np. projektowe obciążenie cieplne budynku lub zapotrzebowanie na moc źródła ciepła wyliczone w [kW] lub [W] co do doboru zasobników Panasonic wymaga: W przypadku stosowania zbiorników CWU innych niż firmy Panasonic, należy zwrócić uwagę na powierzchnię wężownicy, która w modelach 7-9 kW powinna wynosić: 1,4 m² i 1,8 m² dla zbiorników kolejno 200 l i 300 l, a w modelach 12-16 kW: 2 m² i 2,4 m² dla zbiorników kolejno 200 l i 300 l my zawsze zalecamy zbiorniki ze znacznie większymi wężownicami - wiadomo im większa powierzchnia tym lepiej pozdrawiam Dzięki mar1973 w OZC jest wszystko, stąd moje zdziwienie, że firmy instalujące pompy nie korzystają z tych wyliczeń i niestety zmuszają inwestora do zasięgania opinii np. na forach. Uważam, że tak nie powinno być. Skoro wskaźnik zapotrzebowania ogrzewania 52,8 kWh/m2/rok, to chyba powinni umieć obliczyć, ile potrzeba mocy pompy dla tego domu na CO i CWU dla 2 osób. Na mój rozum, to 9kW może być zbyt dużo. Gdyby odchudzić bardzo ocieplenie, to pewnie 9kW, byłoby ok, ale po to właśnie wszystko wyliczam i planuję, żeby móc swobodnie dobrać odpowiednią pompę PW do w miarę ciepłego domu. Alfea Extensa ma 6,7,8,i 9kW pompy, i tę ciekawostkę (wymiennik ciepła zanurzony w zbiorniku buforowym) podobno mają na to patent, przynajmniej takie informacje wyczytałam. Gdyby zainstalować Alfea Extensa 8kW i zasobnik 300l z wężownicą i dodatkową grzałką, to jaka powierzchnia wymiany powinna w nim być i jaka moc grzałki? Zasobniki, te proponowane w kompletach z pompami, to jakiś kosmos cenowy, od 7000 do 10000 zł, no, ale firmowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 18.06.2014 17:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2014 Dzięki mar1973 w OZC jest wszystko, stąd moje zdziwienie, że firmy instalujące pompy nie korzystają z tych wyliczeń i niestety zmuszają inwestora do zasięgania opinii np. na forach. Uważam, że tak nie powinno być. Korzystają, korzystają, moze nie wszystkie, ale nie mozna generalizować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Reze 18.06.2014 17:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2014 gentoonx nie "zciemniam" w OZC jest tyle danych, że połowy z nich nie rozumiem. Dlatego komplet dokumentów wysyłałam z zapytaniem o oferty. Nie moja broszka umieć to interpretować. Przeszukałam każdą kolumnę, ale nie widzę takiego parametru jak projektowe obciążenie cieplne. Sezonowe zapotrzebowanie na energię na ogrzewanie Strumień powietrza wentylacyjnego-ogrzewanie Vv,H: 176,5 m3/h Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 20,78 GJ/rok Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 5773 kWh/rok Powierzchnia ogrzewana budynku AH: 109 m2 Kubatura ogrzewana budynku VH: 313,8 m3 Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 190,1 MJ/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 52,8 kWh/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 66,2 MJ/(m3·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 18,4 kWh/(m3·rok) Wkleiłam żywcem z arkusza. Wyliczenia robił mi asolt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 18.06.2014 18:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2014 gentoonx nie "zciemniam" w OZC jest tyle danych, że połowy z nich nie rozumiem. Dlatego komplet dokumentów wysyłałam z zapytaniem o oferty. Nie moja broszka umieć to interpretować. Przeszukałam każdą kolumnę, ale nie widzę takiego parametru jak projektowe obciążenie cieplne. Sezonowe zapotrzebowanie na energię na ogrzewanie Strumień powietrza wentylacyjnego-ogrzewanie Vv,H: 176,5 m3/h Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 20,78 GJ/rok Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie QH,nd: 5773 kWh/rok Powierzchnia ogrzewana budynku AH: 109 m2 Kubatura ogrzewana budynku VH: 313,8 m3 Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 190,1 MJ/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EAH: 52,8 kWh/(m2·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 66,2 MJ/(m3·rok) Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie EVH: 18,4 kWh/(m3·rok) Wkleiłam żywcem z arkusza. Wyliczenia robił mi asolt. Wiersz 37 lub 39 w pliku podsumowanie.xls Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 18.06.2014 18:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2014 3465 W, "najlepsza" ta oferta P 9 kW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Arturo72 18.06.2014 18:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2014 3465 W, "najlepsza" ta oferta P 9 kW Atlantic 8kW przy -20st.C ma ok.5kW a 7kW Panasa przy -15st.C ok.4kW a 9kW ok.8kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 18.06.2014 21:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2014 3465 W, "najlepsza" ta oferta P 9 kW Atlantic 8kW przy -20st.C ma ok.5kW a 7kW Panasa przy -15st.C ok.4kW a 9kW ok.8kW. Przy obciążeniu 3,5kW spokojnie wystarczy jej ta nowa Panasa 5kW - przy -15st daje 4,2kW, także grzałka pewnie włączałaby się dopiero poniżej -20st. Cena katalogowa ok 14tys. zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Reze 19.06.2014 05:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2014 asolt czujny jak zwykle Dziękuję za pomoc. Czyli zakup pompy 5-6 kW. Cene tego Panasonica ciekawa. Warto rozważyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 19.06.2014 13:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2014 asolt czujny jak zwykle Dziękuję za pomoc. Czyli zakup pompy 5-6 kW. Cene tego Panasonica ciekawa. Warto rozważyć. Sorki pomyłka:) 5-tka jest droższa od 7-mki;) Pewnie ma ten nowy sterownik:confused: http://www.iv.pl/images/57204483546834856918.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Reze 20.06.2014 07:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 Panowie.Pozostaje jeszcze pytanie, czy pompa idealnie dobrana do parametrów domu i jego zapotrzebowania na ciepło, poradzi sobie w pierwszym sezonie?Wszyscy piszą, że pierwszy sezon, drugi już mniej, potrzebują sporo więcej energii na dogrzanie nowego domu. Tak myślę, że mając 5-tkę Panasonica, mogę się zdziwić, że mam zimno w domu.Czy moje obawy są uzasadnione?Nie dogrzeję kominkiem, bo go nie będzie. Czy może jest to tak, że pompa poradzi sobie załączając dodatkowo grzałki i zużyje więcej energii, ale dogrzeje wysychający dom? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 20.06.2014 08:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 Panowie. Pozostaje jeszcze pytanie, czy pompa idealnie dobrana do parametrów domu i jego zapotrzebowania na ciepło, poradzi sobie w pierwszym sezonie? Wszyscy piszą, że pierwszy sezon, drugi już mniej, potrzebują sporo więcej energii na dogrzanie nowego domu. Tak myślę, że mając 5-tkę Panasonica, mogę się zdziwić, że mam zimno w domu. Czy moje obawy są uzasadnione? Nie dogrzeję kominkiem, bo go nie będzie. Czy może jest to tak, że pompa poradzi sobie załączając dodatkowo grzałki i zużyje więcej energii, ale dogrzeje wysychający dom? Energii tak, mocy mniej. Przyjmuje sie ze w I sezonie grzewczym trzeba ok 30% energii wiecej, co nie oznacza ze trzeba 30 % mocy wiecej, Wzrost mocy będzie mniejszy niz 30 %, szacuje ze moze on wynosic ok 10-15%, co przy przeszacowaniu projektowego obciązenia cieplnego o ok 20% spowoduje ze moc pompy bedzie wystarczająca. Powyzsze nie dotyczy zimy/mrozów 100, 1000 lecia, wtedy moze nastąpic lekki deficyt mocy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 20.06.2014 09:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 Jeszcze może dodam do tego co napisał Asolt, że warto pompę zainstalować odpowiednio wcześniej przed przeprowadzką. Np jak zainstalujesz choćby pod koniec lata, to będzie sporo czasu, żeby porządnie wygrzać posadzki i usunąć większą część wilgoci. Z drugiej strony jak zainstalujesz na początku grudnia, a na święta postanowisz się wprowadzić i do tego trafi się ostrzejsza zima to wtedy faktycznie może być zonk:yes: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Reze 20.06.2014 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 Nie, no chłopaki "Taka głupia to ja już nie jestem, może głupia, ale taka to już nie." W tym roku zrobię stan surowy zamknięty i zabezpieczę okna na zimę tymczasowymi węgarkami ze styropianu, coby montaż ochronić. Zimą jak będzie ciepła, lub wczesną wiosną pójdzie elektryka a po niej woda i ścieki, tynki, po 40dniach od tynków klamoty styro i podłogówki, wylewki, wentylacja z reku i "kotłownia" z pompą. Na koniec ocieplenie poddasza i ścian zew. Sufity, gładzie i milion innych rzeczy wykończeniowych. Myślę, że wczesnym latem przyszłego roku będzie już chodzić pompa ciepła i wygrzewać podłogę. Może uda mi się do zimy trochę nagrzać i przewentylować budynek. Jak zdążę, to święta Bożego narodzenia 2015 spędzę w nowym domku. Liczę, że zima będzie "normalna" Jak coś nie tak z tą kolejnością, to dajcie znać, jeszcze wszystko można zmienić. I jeszcze jedno pytanie: Czy przewody z modułu zewnętrznego pompy mają iść przez ścianę do środka, czy zrobić przepusty w płycie fundamentowej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Arturo72 20.06.2014 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 I jeszcze jedno pytanie: Czy przewody z modułu zewnętrznego pompy mają iść przez ścianę do środka, czy zrobić przepusty w płycie fundamentowej? Ja miałem zrobiony przepust pod płytą z fi160mm ale mój fachman stwierdził,że z kablami i z miedzią nie przejdzie tamtędy i mam na ścianie także ciężko stwierdzić bo nie znam się czy faktycznie nie było możliwości przejścia w przepuscie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 20.06.2014 12:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 I jeszcze jedno pytanie: Czy przewody z modułu zewnętrznego pompy mają iść przez ścianę do środka, czy zrobić przepusty w płycie fundamentowej? Nic nie rób na własną rękę. Przejście przez ścianę instalatorowi zajmie kilka minut, a jak zrobisz jakieś przepusty, itp to później nie będzie pola manewru. Może za rok zdecydujesz się na zupełnie inną pompę, o innych wymiarach, itp i coś nie będzie pasować - jednym słowem nie ma sensu zostawiać żadnych dziur;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Reze 20.06.2014 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 Dzięki za pomoc.Trochę jaśniej w mojej głowie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar1973 20.06.2014 13:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 Sorki pomyłka:) 5-tka jest droższa od 7-mki;) Pewnie ma ten nowy sterownik:confused: http://www.iv.pl/images/57204483546834856918.jpg witam pompa ciepła Panasonic serii F 5kW to nowszy model w porównaniu do pompy 7kW, która w najbliższym czasie zostanie zastąpiona (może jeszcze w tym roku? - pewnie też cena wzrośnie (: no ale coś za coś ) m.in. charakteryzuje się: · bardzo wysoką efektywnością: współczynnik COP równy 5 przy 3,2 kW dla +7'C!!! · pompą klasy energetycznej A (7kW ma "starą" pompę) · specjalnym oprogramowaniem dla domów energooszczędnych, minimalna temperatura wylotowa 20 °C pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marchew 20.06.2014 16:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 (edytowane) Korzystając z tak merytorycznego i spokojnego wątku - odważę się zadać pytanie ignoranta - COP=5 dla 7 oC - im zimniej pewnie ten COP spada - czy jest na to jakaś tabelka, wykres, który pokazuje zależność COPa od temperatury zewnętrznej dla tej (każdej?) PCi? i dodatkowo: co to znaczy: "specjalne oprogramowanie dla domów energooszczędnych, minimalna temperatura wylotowa 20"? Edytowane 20 Czerwca 2014 przez marchew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marchew 20.06.2014 16:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 Podepnę się pod temat, bo czas z mądrymi przedyskutować. Dla pełnego obrazu, żeby uniknąć pytań podam parametry domu: 106m* na płycie fundamentowej odizolowanej 10cm XPS, brzegowo 20cm. Ściany z silikatów 24cm + 20cm szarego styro działowe z silikatów 12 Okna 3szyby, ramki termiczne, ciepłe parapety, montaż warstwowo (ciepły) 15cm styro na płycie pod wylewką, ogrzewanie wodne podłogowe w całym domu. 50cm wełny w stropie (wiązary), dach kryty dachówką na membranie) Zachowana ciągłość izolacji na styku ściana szczytowa poddasze i wieniec-poddasze. OZC wyliczone przez audytora energetycznego. Zapotrzebowanie energetyczne domu prawie 6000kWh/rok Wskaźnik zapotrzebowania ogrzewania 52,8 kWh/m2/rok Świadomie bez kominów, kominek-bio. Świadomie wentylacja mechaniczna z Brinkiem Renovent 300 Excellent plus Reze i jeszcze się zastanawiam - powyższa charakterystyka ocieplenia wydaje mi się doprawdy niezła, mam wrażenie, że trudno zrobić więcej (25 cm szarego styropianu? więcej pod płytę?). A mimo to, "aż" 52,8 kWh/m2/rok zapotrzebowania cieplnego.... Co by te trzeba było zrobić, by zejść do 40? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 20.06.2014 17:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2014 i jeszcze się zastanawiam - powyższa charakterystyka ocieplenia wydaje mi się doprawdy niezła, mam wrażenie, że trudno zrobić więcej (25 cm szarego styropianu? więcej pod płytę?). A mimo to, "aż" 52,8 kWh/m2/rok zapotrzebowania cieplnego.... Co by te trzeba było zrobić, by zejść do 40? dobudować poddasze/piętro, bo to pewnie parterówka . poza tym to jeszcze pewnie zależy od regionu. dodatkowo, im mniejszy dom, tym trudniej uzyskać niskie zużycie na 1 m2. u mnie 25 cm XPS pod płytą, 30 cm styropianu w ścianach, 50 cm izolacji w stropie nad piętrem, większość całkiem ciepłych okien od południa i mam dom 35-36 kWh/m2 (nie wiem dokładnie ile, bo OZC było liczone dla 22*C i w tym przypadku wychodzi 40 kWh/m2). a mówią, że przy takim ociepleniu (no, może poza podłogą) i bryle musi wyjść dom pasywny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.