Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Bursztyn pow. użyt. 126m - pomoc przy wyborze ogrzewania domu i wody


tbrychcy

Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

Informacje odnośnie różnych sposobów ogrzewania domu nie mieszczą się już w mojej głowie. Proszę Was o pomoc w doborze odpowiedniego ogrzewania domu oraz wody użytkowej.

 

Nasz dom jest na etapie wykończenia. Powierzchnia użytkowa to 126m netto. Część mieszkalna to 96 m. Dom ma 3 pokoje + salon połączony z kuchnią i małą spiżarnią + łazienka + WC. Do domu doklejony jest garaż a za nim pomieszczenie gospodarcze. Z garażu jest przejście do pom. gosp. Brak przejścia pomiędzy domem a garażem i pomieszczeniem gosp. Strych nie jest użytkowy. Ogrzewanie podłogowe jest zamontowane w kuchni, łazience oraz WC. W planie mamy instalację kolektorów oraz kominek. Odpalanie kominka sporadycznie. Dom położony jest na osiedlu bez gazu ziemnego. Sąsiedzi wokół korzystają z różnych rozwiązań: śmieciak, eko-groszek, piec na gaz propan-butan oraz ostatnio jedyny jak na razie na osiedlu piec na pellet (firma RED).

 

Sąsiad, który zdecydował się na piec RED Compact 18 ma identyczny dom budowany w tej samej technologii. Z tą różnicą, że nie ma garażu i stricte wyznaczonego pomieszczenia gospodarczego. Decydując się na pellet zrezygnował z kolektorów słonecznych co w ostatecznym rozrachunku kosztowało go niewielką dopłatę do pieca.

 

Nasze pomieszczenie gospodarcze sąsiaduje z pokojem - sypialnią. W sieci krążą opinie o hałasie pracy pieca eko-groszek, który przy takim położeniu pomieszczeń może być uciążliwy. Niektórzy forumowicze muratora odradzają stosowanie pieca na paliwo stałe dla domów o powierzchni zbliżonej do naszego. W tym miejscu postawię pytanie. Dlaczego piec na paliwo stałe dla domu o powierzchni ~100m nie jest właściwym rozwiązaniem?

 

Mamy jeszcze czas na ewentualną rezygnację z kolektorów słonecznych.

 

Z góry dziękuję za rady.

pozdrawiam,

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 83
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Gość Arturo72
Niektórzy forumowicze muratora odradzają stosowanie pieca na paliwo stałe dla domów o powierzchni zbliżonej do naszego. W tym miejscu postawię pytanie. Dlaczego piec na paliwo stałe dla domu o powierzchni ~100m nie jest właściwym rozwiązaniem?

Z góry dziękuję za rady.

pozdrawiam,

Tomek

Jakie jest obciążenie cieplne domu ?

Jakie jest zapotrzebowanie domu na ciepło ?

Bez tych danych,wiarygodnych,nie sposób wybrać najbardziej optymalnego systemu grzewczego.

Jak będą znane te dane można wybierać,inaczej to jak kupowanie dachówki bez wiedzy na temat wymiarów dachu czyli zakupy w ciemno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie,

 

Informacje odnośnie różnych sposobów ogrzewania domu nie mieszczą się już w mojej głowie. Proszę Was o pomoc w doborze odpowiedniego ogrzewania domu oraz wody użytkowej.

...

...

Z góry dziękuję za rady.

pozdrawiam,

Tomek

Policz zgrubnie wpisując dość dokładne dane i podaj co ci wyszło.

http://cieplowlasciwie.pl/start

To będzie policzone z małą dokładnością.

Najlepiej zrobić OZC i dopiero dobierać czym będziesz grzał, będziesz wiedział na jakie wielkości powinieneś liczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego piec na paliwo stałe dla domu o powierzchni ~100m nie jest właściwym rozwiązaniem?
Witaj, koledzy powyżej już odpowiedzieli co najpierw powinieneś zrobić. Na początek musisz wiedzieć jakie jest zapotrzebowanie na ciepło dla Twojego Bursztyna, bez porządnego OZC sie niestety nie obedzie. Dobieranie mocy pieców I grzejników na podstawie powierzchni jest fikcją, która nadal niestety funkcjonuje wśród "fachowców". Mój Bursztyn zgodnie z OZC potrzebuje 50.9 kWh/(m2rok), jest to wartość na ogrzewanie i wentylację. Szczegóły znajdziesz w moim dzienniku budowy. Budując tradycyjnie, zapotrzebowanie na ciepło może się podwoić lub potroić. Przed budową i w trakcie planowałem piec na ekogroszek, pracownia podawała moc pieca 17kW :D. W miarę budowy i zagłębiania się w temat, zrezygnowałem oczywiście z tego rozwiazania na rzecz pompy ciepła powietrze-woda. Moim zdaniem bedzie to najlepsze rozwiazanie dla mnie. Czyste, bezobsługowe i ekonomiczne (poza kosztem zakupu:) koło 20tys). Nie mam zamiaru zadymiać okolicy, gazu na razie nie bedzie, pakowanie sie w olej opałowy czy butlę z gazem też nie wchodzi w grę. Prawdopodobnie zlikwiduje komin w pomieszczeniu gospodarczym, nie bedzie juz potrzebny, na razie jest tylko sporym mostkiem cieplnym. Będziesz wiedział ile ciepełka potrzebujesz, będziesz mógł zacząć szukać najlepszego dla siebie rozwiązania. Powodzenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie jest obciążenie cieplne domu ?

Jakie jest zapotrzebowanie domu na ciepło ?

Bez tych danych,wiarygodnych,nie sposób wybrać najbardziej optymalnego systemu grzewczego.

Jak będą znane te dane można wybierać,inaczej to jak kupowanie dachówki bez wiedzy na temat wymiarów dachu czyli zakupy w ciemno.

 

Witam,

 

Ad.1.Nie mogę się doszukać odpowiedzi na pierwsze pytanie. Może podam kilka parametrów które znalazłem w opisie instalacji:

 

sumaryczna strata ciepła budynku: 4 376 W

sumaryczna strata ciepła netto/budynku: 6 485 W

 

Ad.2. Roczne zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi 12 314 kWh/rok. Roczne zapotrzebowanie na energię użytkową do przygotowania ciepłej wody wynosi 9 674 kWh/rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz zgrubnie wpisując dość dokładne dane i podaj co ci wyszło.

http://cieplowlasciwie.pl/start

To będzie policzone z małą dokładnością.

Najlepiej zrobić OZC i dopiero dobierać czym będziesz grzał, będziesz wiedział na jakie wielkości powinieneś liczyć.

 

 

Witam,

 

Wynik obliczeń: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/9d9

 

pozdrawiam,

TB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Witam,

 

Ad.1.Nie mogę się doszukać odpowiedzi na pierwsze pytanie. Może podam kilka parametrów które znalazłem w opisie instalacji:

 

sumaryczna strata ciepła budynku: 4 376 W

sumaryczna strata ciepła netto/budynku: 6 485 W

 

Ad.2. Roczne zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi 12 314 kWh/rok. Roczne zapotrzebowanie na energię użytkową do przygotowania ciepłej wody wynosi 9 674 kWh/rok.

Ad.1

możliwe,zatem żeby ogrzać dom przy np.-20st.C do 21st.C potrzebujesz źródła ciepła o mocy ok.5kW

Ad.2

nie możliwe,ani pierwszy ani drugi parametr nie jest prawdziwy.

Pierwszy zależnie od izolacji powinien wynieść w granicach 91,4*60=5484kWh/m2/rok a drugi zależnie od ilości osób i sposobu użytkowania cwu ok.1000-1500kWh/rok/osobę.Ten parametr określa nam ile energii zużyjemy na ogrzewanie i na cwu a tym samym ile PLN zapłacimy za w/w.

Ale zanim nie zrobisz dokładnego OZC czyli dokładnego audytu energetycznego domu nie dowiesz się tego dokładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1

możliwe,zatem żeby ogrzać dom przy np.-20st.C do 21st.C potrzebujesz źródła ciepła o mocy ok.5kW

Ad.2

nie możliwe,ani pierwszy ani drugi parametr nie jest prawdziwy.

Pierwszy zależnie od izolacji powinien wynieść w granicach 91,4*60=5484kWh/m2/rok a drugi zależnie od ilości osób i sposobu użytkowania cwu ok.1000-1500kWh/rok/osobę.Ten parametr określa nam ile energii zużyjemy na ogrzewanie i na cwu a tym samym ile PLN zapłacimy za w/w.

Ale zanim nie zrobisz dokładnego OZC czyli dokładnego audytu energetycznego domu nie dowiesz się tego dokładnie.

 

Ad.1. Czy to znaczy, że piec o takiej mocy będzie wystarczający?

Ad.2. Dlaczego wartości obu parametrów nie są możliwe?

 

Szukając odpowiedzi na Twoje początkowe pytania usłyszałem od wykonawcy, że tak na prawdę będę mógł na nie odpowiedzieć po zrobieniu audytu energ. Audyt jest planowany na koniec ale nie wiem kiedy dokładnie. Kiedy właściwie powinien być wykonany ten audyt?

 

pozdrawiam,

TB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczenia masz w linku, w.g tamtych wskazówek szukaj, wprowadziłeś dane swojego domu i dostałeś na to zgrubne wyliczenia.

Masz tam też podane przybliżone koszty przy danych założeniach.

 

Z bojlerami bywa różnie. (patrzeć na moce wężownic lub moc płaszcza danego bojlera, przy wiszących poziomych 120L waha się to od 2 do 16kW w zależności od konstrukcji)

Jak zdecydujesz się na ekogroszek, to kupuj dwupłaszczowy max.140L na 4-5osób lub 120L <4osób

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedy właściwie powinien być wykonany ten audyt?

 

Na etapie projektu domu / przed wbiciem pierwszej łopaty. Dzięki niemu dowiesz się, że np. masz tak dobrze zaizolowany dom, że budowa komina się nie opłaci. Albo że bez stresu możesz olać grzanie 100 m2 węglem, a zamiast tego gaz/prąd/pompa ciepła. Dzięki takim obliczeniom dowiesz się, jaki system Ci się opłaci albo czy możesz sobie pozwolić na bezobsługowe ogrzewanie. Na moim przykładzie - gdybym chciał ekogroszek zamiast pradu, to musiałbym dołożyć minimum 15 tys. zł (kocioł, komin z obróbkami i robocizną, miejsce na opał). W teorii przyniosłoby to oszczędności rzędu 600-800 zł rocznie, czyli czas zwrotu jakieś 20 lat. Do tego czasu kocioł na groszek może nawalić. Po drugie mam tak niskie obciążenie cieplne, że w zasadzie nie da się kupić tak słabego kotła na węgiel.

 

Na podstawie obliczeń OZC można też zoptymalizować grubość izolacji domu. Ja polecam zrobić dokładne OZC i inwestycję w pierwszej kolejności w izolację, która będzie spełniania nie tylko dzisiejsze normy, ale też te planowane od 2021 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z bojlerami bywa różnie. (patrzeć na moce wężownic lub moc płaszcza danego bojlera, przy wiszących poziomych 120L waha się to od 2 do 16kW w zależności od konstrukcji)

Jak zdecydujesz się na ekogroszek, to kupuj dwupłaszczowy max.140L na 4-5osób lub 120L <4osób

 

To jest właśnie stara instalatorska recepta jak pozbawić się komfortu we własnym domu. Też miałem zbiornik 120l dwupłaszczowy przy 3os wtedy rodzinie. I po napełnieniu wanny musiałem czekać 30-40min na ciepła wodę. Zbiornik powinno się dobierać do zużycia jakiego możemy się spodziewać w naszym domu. Jeśli ktoś planuje dużą wannę z hydromasażem, itp to zainstalowanie zbiornika jaki proponujesz to jak strzał w kolano. Z doświadczenia: ja mam dwie łazienki - w jednej prysznic , w drugiej wanna 180l i dla mnie zasobnik (bojler) 120l był stanowczo za mały. Obecnie zasobnik 300l jest akurat, choć teraz pewnie wziąłbym 400l - rodzina 2 +2. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest właśnie stara instalatorska recepta jak pozbawić się komfortu we własnym domu. Też miałem zbiornik 120l dwupłaszczowy przy 3os wtedy rodzinie. I po napełnieniu wanny musiałem czekać 30-40min na ciepła wodę. Zbiornik powinno się dobierać do zużycia jakiego możemy się spodziewać w naszym domu. Jeśli ktoś planuje dużą wannę z hydromasażem, itp to zainstalowanie zbiornika jaki proponujesz to jak strzał w kolano. Z doświadczenia: ja mam dwie łazienki - w jednej prysznic , w drugiej wanna 180l i dla mnie zasobnik (bojler) 120l był stanowczo za mały. Obecnie zasobnik 300l jest akurat, choć teraz pewnie wziąłbym 400l - rodzina 2 +2. Pozdrawiam

Brawo. Trzeba też dodać że dużo zależy od źródła ciepła i parametrów jego pracy i też opd tym kątem należy dobierać zbiornik/wymiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Dom prawie stoi. Audytu energetycznego brak. Informacje o które poprosiliście zdaje się podałem. Czy mogę liczyć na Waszą dalszą pomoc?

 

Wyniki jakie wyszły z obliczeń na stronie http://cieplowlasciwie.pl/wynik/9d9 pokazują co widać. Ten system przykładowo nie uwzględnia pompy ciepła. A ja zastanawiam się też i nad takim rozwiązaniem. Czy wyniki z tego systemu można wykorzystać jako punkt wyjścia przy doborze właściwego sposobu ogrzewania? Jak oceniacie ich wiarygodność?

 

Wracam do pytania podstawowego. Czym ogrzewać dom i wodę? Dlaczego niektórzy nie polecają pieców na paliwa stałe przy domach o podobnej powierzchni?

 

pozdrawiam,

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Czy wyniki z tego systemu można wykorzystać jako punkt wyjścia przy doborze właściwego sposobu ogrzewania? Jak oceniacie ich wiarygodność?

 

Jest to tylko kalkulator, jego wiarygodnosc jest uzalezniona od wielkosci i kształtu i stopnia skomplikowania bryły budynku. Im bardziej budynek ma kształt nietypowy tzn rózniący sie od prostego parteru tym błedy są większe. W tym przypadku te błady są stosunkowo najmniejsze co nie znaczy ze mozna je dokładnie okreslic. Poziom błedów dla projektowego obciązenia cieplnego jest inny niz dla zapotrzebowania na ciepło. Trudno mi okreslic ile ale uwazam ze moze byc na poziomie kilkudziesięciu %.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Dom prawie stoi. Audytu energetycznego brak. Informacje o które poprosiliście zdaje się podałem. Czy mogę liczyć na Waszą dalszą pomoc?

 

Wyniki jakie wyszły z obliczeń na stronie http://cieplowlasciwie.pl/wynik/9d9 pokazują co widać. Ten system przykładowo nie uwzględnia pompy ciepła. A ja zastanawiam się też i nad takim rozwiązaniem. Czy wyniki z tego systemu można wykorzystać jako punkt wyjścia przy doborze właściwego sposobu ogrzewania? Jak oceniacie ich wiarygodność?

 

Wracam do pytania podstawowego. Czym ogrzewać dom i wodę? Dlaczego niektórzy nie polecają pieców na paliwa stałe przy domach o podobnej powierzchni?

 

pozdrawiam,

Tomek

Paliwo stałe to dość ogólnikowe pojecie. A dlaczego nie polecają.

1. Jest to stosunkowo mały domek, o małym zapotrzebowaniu na ciepło.I niestety wybór urządzeń grzewczych o małej mocy jest dość mizerny. Do węgla/drewna urządzeń o małej mocy jest jak na lekarstwo i ciężko znaleźć coś dobrego. Jest kilka kotłów na eko-groszek które mogą pracować w takich ukladach ale to też malutki wybór. Drewno(holzgas) - bardzo rozbudowana instalacja i potrzebne niestety duże ilośći miejsca do odpowiedniego przygotowania opału. No dobry bedzie pelet ale też nie na wszystkich urządzeniach - do takiego domu, urządzenie powinno mieć automatyczne rozpalanie wygaszanie i duuuża modulację ( trzeba zwracać uwagę na sprawność urządzenia przy pracy z mocą minimialną).

Tak więc z paliw stałych to w zasadzie masz do wyboru

pellet (pelet stawiam na pierwszym miejscu ze wzgledu na parametry pracy nowoczesnych urządzeń)

eco-groszek.

lub inne alternatywne zródła ciepła np PC - przy porządnym wykonaniu domu.

Co do peletu - to informacje możesz mieć na ten temat z pierwszej ręki bo z tego co pisałeś to sąsiad ma dobry kocioł na pelet i pewnie chetnie Ci coś na ten temat powie. Wiec porozmawiaj sobie jeszcze z pompiarzem najlepiej w 4 oczy.

Edytowane przez Puławiak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo. Trzeba też dodać że dużo zależy od źródła ciepła i parametrów jego pracy i też opd tym kątem należy dobierać zbiornik/wymiennik.

 

Wszystko fajnie, tyle,że jak dobierzesz zasobnik z mocą wężownic np.25kw a będziesz chciał ogrzewać dom i cwu kotłem np. 5kW, to co Ci z tego wyjdzie?

Im większa moc wężownicy i kocioł ma czym oddychać, tym szybciej wodę nagrzeje albo z drugiej strony user się będzie pieklił,że mu chwilami kocioł zaiwania i robi spaliny 300st.C.... nic dziwnego, jak chwilowo trzeba 10 czy 12kW mimo,że średnia dobowa wychodzi 2-3kW.....

Oczywiście idąc za przykładem takiego z podwójnym płaszczem, jakby to była 140l i jego moc ok.16-17kW, to im mniejsza mocą go nagrzewam, tym dłużej to trwa

(tam może być grzałka 2kW i latem nie trzeba palić w kotle a akurat taki wiszący zasobnik nie wyrywa kieszeni)

 

To tak na marginesie, co by kilku teoretyków tutaj oczy otworzyło.

 

 

tbrychcy na priva wysłałem linka z takim małym kotłem na małym budyneczku, projekt GLZ11-KruszekII z pionowym zasobnikiem CWU Neptun Kombi 120L

Tam była wymiana z kopciucha na podajnik, dom ma kilka latek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wyniki z tego systemu można wykorzystać jako punkt wyjścia przy doborze właściwego sposobu ogrzewania? Jak oceniacie ich wiarygodność?

 

Tomek

 

Jak na szacunki, jest to wystarczające, jak chcesz mieć 100%pewność, to trzeba to konfrontować po wykonaniu takiego solidnego audytu.

Tyle,że przy takim małym budynku mega różnic nie będzie, jak groszek, to najmniejsze na rynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na etapie projektu domu / przed wbiciem pierwszej łopaty. Dzięki niemu dowiesz się, że np. masz tak dobrze zaizolowany dom, że budowa komina się nie opłaci. Albo że bez stresu możesz olać grzanie 100 m2 węglem, a zamiast tego gaz/prąd/pompa ciepła.

 

Powyżej Twoja odpowiedź na pytanie, kiedy powinien być wykonany audyt energetyczny domu?

 

Ja takiego audytu niestety nie posiadam. Ma być wykonany. Obliczenia cieplne budynku wykonano na podstawie obowiązujących na dzień wykonania projektu norm przy pomocy programu OZC. Podane są założenia przyjęte do obliczeń. W dokumentacji Ek=104,9 kWh/m2 rok). Czy dobrze rozumiem, że aby obliczyć koszty ogrzewania w przypadku pelletu, to należy:

 

Ex x powierzchnia domu x cena 1kWh, czyli koszt=104,9 x 96 x 0,21 = 2114 zł /rok?

 

pozdrawiam,

TB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie, tyle,że jak dobierzesz zasobnik z mocą wężownic np.25kw a będziesz chciał ogrzewać dom i cwu kotłem np. 5kW, to co Ci z tego wyjdzie?

Im większa moc wężownicy i kocioł ma czym oddychać, tym szybciej wodę nagrzeje albo z drugiej strony user się będzie pieklił,że mu chwilami kocioł zaiwania i robi spaliny 300st.C.... nic dziwnego, jak chwilowo trzeba 10 czy 12kW mimo,że średnia dobowa wychodzi 2-3kW.....

Oczywiście idąc za przykładem takiego z podwójnym płaszczem, jakby to była 140l i jego moc ok.16-17kW, to im mniejsza mocą go nagrzewam, tym dłużej to trwa

(tam może być grzałka 2kW i latem nie trzeba palić w kotle a akurat taki wiszący zasobnik nie wyrywa kieszeni)

 

To tak na marginesie, co by kilku teoretyków tutaj oczy otworzyło.

 

 

tbrychcy na priva wysłałem linka z takim małym kotłem na małym budyneczku, projekt GLZ11-KruszekII z pionowym zasobnikiem CWU Neptun Kombi 120L

Tam była wymiana z kopciucha na podajnik, dom ma kilka latek.

 

Witam,

 

Dziękuję za linka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szacunki dla pelletu masz też w wynikach tego swojego obliczenia

 

np. pellet dobrej jakości ma 17000kJ/kg

zakładamy,że sprawność takiego kotła wyjdzie 80%

 

Tam Ci wyliczyło 83kWh/m2*rok podawałeś wielkośc budynku 88m2

jak masz "wypalić" 7305kWh

teoretycznie zatem powinno wystarczyć na okrągło 2tony pelletu, przy cenie 850zł/tone ok. 1650zł dla 80%sprawności

jak sprawnośc będzie 85%, to ok. 1,8tony za jakieś 1550zł

 

Jak by to był ekogroch i też miałbyś wypalić 7305kWh

zakładamy 26000kJ/kg i cenę za tonę takiego grochu 750zł przy sprawności 70%

wychodzi jakies 1450kg przy cenie ok.1100zł na okrągło

jak sprawność 60%

to jakieś 1700kg na okrągło za 1270zł na okrągło

 

jak kupisz tańszy groszek Jaret ok.22000kJ/kg - zapytaj Kobry poile taki jest, ale coś koło 650zł za tone powinno być realne, jeżeli nie taniej

70%sprawności 1700kg za jakieś 1280zł

60%sprawności na okrągło 2tony za 1500zł

 

 

Jak widzisz sporo zależy od przyjętej sprawności oraz ceny jednostkowej paliwa

Edytowane przez Jarecki79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...