kazikpan 23.05.2014 06:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2014 Witam Forumowiczów,Jestem tu nowy i od razu z problemem. Przeszukałem forum ale nie mogłem znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Mam nadzieje ze pomożecie drodzy forumowicze. Dla mojej instalacji została dobrana pompa 12KW z wymiennikiem który został umieszczony na dnie przydomowego stawu, średnia głębokość na której znajduje się kolektor to 2m.Wykonawca zaproponował kolektor o całkowitej długości 800m. Odcinek miedzy domem a stawem to jakieś 30m. Problem jest tego rodzaju ze cały ten kolektor jest jedna pętla (są 4 nawroty wykonane w tym stawie gdyż jego długość to 90m, czyli podejście 60m + 4x180m daje nam około 780m) Kolejnym błędem (teraz to wiem) było zastosowanie rury 28mm ktora dodatkowo zwiększyła opory przepływu. Pierwsza zima i pierwsze problemy, oczywiście na początek zamarzł wymiennik dolnego źródła. Sprawdziłem solankę i okazało się ze zamarza przy -2 stopnia. Instalator stwierdził ze sam upuściłem glikol i zalałem woda a on zapierał się ze było ok do -32 stopni. Po kilku telefonach dolano spirytusu i zaczęło to chodzić.Zmierzyłem również jaki jest przepływ i okazało się ze jest 5 krotnie mniejszy niż wymagany a deltaT w moim przypadku to coś miedzy 15-20 stopni. Ogólnie pod koniec zimy temperatura na wejściu wciąż utrzymuje się w granicach +3 stopnia. Pompa obiegowa na chwile obecna już mała nie jest bo ma 0,36kW, wiec instalacja większej tylko zwiększyła by koszty.Rachunki za prąd jak można się domyśleć nie są najniższe gdyż pompa nie pracuje z pełną sprawnością, sek w tym ze nie wiem o ile mniejsza. I teraz mam pytanie czy jest sens, oczywiście ekonomiczny próby naprawy zaistniałej sytuacji, czy ktoś jest w stanie przeliczyć z jaka sprawnością pracuje w chwili obecnej moja PC. Proszę o sugestie, mam nadzieje ze rozwinie się fajny i ciekawy temat dla pokoleń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fachman19 23.05.2014 06:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2014 Zrób dobrze , nie naprawiajWykonanie ponowne w stawie jest tanie i proste. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kazikpan 25.05.2014 09:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 Przyznam szczerze ze liczyłem na większą pomoc na tym forum, czy nikt nie jest w stanie doradzić czy warto się bawić w naprawy czy nie. Jak tak duza DT ma się do sprawności? Czy 28mm rury są OK i czy da się zrobić jakiś sensowny DZ z tego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fachman19 25.05.2014 10:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 Przyznam szczerze ze liczyłem na większą pomoc na tym forum, czy nikt nie jest w stanie doradzić czy warto się bawić w naprawy czy nie. Jak tak duza DT ma się do sprawności? Czy 28mm rury są OK i czy da się zrobić jakiś sensowny DZ z tego? Dt powinno być 5 .Aby to uzyskać trzeba zwiększyć przepływ.Opory przepływu rosną w kwadracie prędkości przepływu. Albo potężna pompa (o wielkiej mocy ) hydroforowa będzie za mała,albo pociąć te rurki o połączyć równolegle kilka obwodów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 25.05.2014 10:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 Przyznam szczerze ze liczyłem na większą pomoc na tym forum, czy nikt nie jest w stanie doradzić czy warto się bawić w naprawy czy nie. Jak tak duza DT ma się do sprawności? Czy 28mm rury są OK i czy da się zrobić jakiś sensowny DZ z tego? Cóż tu pisać, niestety instalator nie popisał się i zrobił tyle błędów ile się da, więc nie miało prawa to zadziałać. Jeśli chcesz mieć pc 12 kW i rurę 28mm, to musiałbyś zrobić np. 8 sekcji po 100m, więc obawiam się że nie ma to sensu. Lepiej wyrzuć tą rurę którą masz, kup rurę PE40 i zrób np. 3 sekcje po 250m. Jeśli będziesz chciał połączyć rury, to absolutnie nie złączkami skręcanymi ale TYLKO przez zgrzewanie np. elektrooporowe, bo jeśli się złączki rozszczelnią , to możesz wytruć cały staw. Do roztworu cieczy dz najlepiej użyj glikolu propylenowego, bo on jest najmniej trujący, również dla organizmów wodnych. Jeśli zdecydowałbyś się jednak na 8 sekcji rury 28mm, to oczywiście dobieg od pc do rozdzielacza musi być przynajmniej PE40. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kazikpan 25.05.2014 11:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 (edytowane) No i w tym własnie miejscu napotykam na pierwszy problem, bo nie mogę wymienić tych rur 28mm miedzy domem a stawem gdyż działka już jest w pełni zagospodarowana, nasadzenia, trawa i kostka brukowa. Musiałbym ściągać cala kostkę z przed domu i na podjeździe. Czy jest jakiś sposób tak bym nie musiał wymieniać tej części miedzy domem a garażem? Czy te 720m w stawie to nie przypadkiem za dużo dla tej pompy? Edytowane 25 Maja 2014 przez kazikpan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gdynia1719510996 25.05.2014 11:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 Bez wymiany tej rury się nie obędzie. Na tej średnicy i z tak ułożonym kolektorem (a właściwie rozwiniętym długim wężem) będzie niestety źle funkcjonować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zigobar 25.05.2014 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 No i w tym własnie miejscu napotykam na pierwszy problem, bo nie mogę wymienić tych rur 28mm miedzy domem a stawem gdyż działka już jest w pełni zagospodarowana, nasadzenia, trawa i kostka brukowa. Musiałbym ściągać cala kostkę z przed domu i na podjeździe. Czy jest jakiś sposób tak bym nie musiał wymieniać tej części miedzy domem a garażem? 28mm to średnica wewnętrzna, a rura to PE32? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slawek102 25.05.2014 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 No i w tym własnie miejscu napotykam na pierwszy problem, bo nie mogę wymienić tych rur 28mm miedzy domem a stawem gdyż działka już jest w pełni zagospodarowana, nasadzenia, trawa i kostka brukowa. Musiałbym ściągać cala kostkę z przed domu i na podjeździe. Czy jest jakiś sposób tak bym nie musiał wymieniać tej części miedzy domem a garażem? Czy te 720m w stawie to nie przypadkiem za dużo dla tej pompy? Zastanów się czy musisz ją wymieniać. Może lepiej zapomnij o niej, poprowadź nową, inną trasą bardziej odpowiednią dla Ciebie (Twoich nasadzeń i kostki). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 25.05.2014 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 (edytowane) nie mogę wymienić tych rur 28mm miedzy domem a stawem Czy jest jakiś sposób tak bym nie musiał wymieniać tej części miedzy domem a garażem? Pechowo, bo ten kawałek między pc a rozdzielaczem jest bardzo ważny, bo przez niego leci zbiorczy przepływ, a potrzebujesz przynajmniej 2m3/h. Dla takiego przepływu rura 28mm zapewni ci opory rzędu (jest to bardzo niedokładny szacunek, bo nawet nie wiem co to za rura) 1-1.5mWs na 10m rury. Nie wiem ile jej masz, ale jeśli 80m, to dadzą opory przepływu rzędu 8-12mWs, więc trudno Ci będzie dobrać taką obiegówkę, która da 15mWs przy przepływie 2m3/h. 720m rury w stawie na pewno nie jest za mało, a czy za dużo, może i tak, ale poniżej 600m (3x200 PE40) to bym raczej nie schodził. Powinieneś zdrowo nakopać temu co Ci taką rurę doradził... Edytowane 25 Maja 2014 przez rwxw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 25.05.2014 16:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 Tyle metrów rury ile masz w stawie wcale nie potrzebujesz. Powinno wystarczyć nawet 200m PE40, plus dobiegi też działają jako źródło ciepła. 800 metrów rury do dla pompy 15kW w średnio wilgotnym gruncie spokojnie wystarcza, a co dopiero w wodzie! Ja bym w tej sytuacji zaproponował wrzucenie dodatkowych 200m PE40 do stawu, a to co jest teraz w stawie połączyłbym równolegle. Przepływ w tym starym długim odcinku będzie minimalny, ale zawsze na plus. Sprawa dobiegów: musisz coś z nimi zrobić jeśli ma być dobrze. Minimalne zniszczenia będą gdy te obecne dwie rury dobiegowe połączysz równolegle i dasz je na stronę ciepłą (zasilania pompy ciepła), przepływ spadnie dwukrotnie a to bardzo dużo. Drugą rurę zimną PE40 (na wyjściu z pompy) musisz niestety dołożyć ale nie musisz jej głęboko zakopywać. Jeżeli dasz na gł.około 1m to strat nie powinno być zimą, co najwyżej nie będzie zysku z tego kawałka. Ważne co napisał rwxw - żadnych łączeń skręcanych pod ziemią i tym bardziej w stawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 25.05.2014 17:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 Powinno wystarczyć nawet 200m PE40, plus dobiegi też działają jako źródło ciepła. 800 metrów rury do dla pompy 15kW w średnio wilgotnym gruncie spokojnie wystarcza, a co dopiero w wodzie! W sumie fakt, co woda to woda. Możesz np. zacząć od 200 i w razie czego dołożyć kolejną 200-kę.Te 600m o których pisałem, to rzeczywiście w gruncie, a w wodzie wystarczy mniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
witastwosz1 25.05.2014 18:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 zobacz na takie rozwiązanie kolektory membranowe wpisz you tube zamontujesz i musi działać ,rurka dolotowa wystarczy bo one same mają duży przekrój i nie ma takiego oporu przepływu. co do mocy można zamontować ile się chce uzyskasz każdą moc.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 25.05.2014 18:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2014 zobacz na takie rozwiązanie kolektory membranowe wpisz you tube zamontujesz i musi działać ,rurka dolotowa wystarczy bo one same mają duży przekrój i nie ma takiego oporu przepływu. Rurka dolotowa fi 28 długości 80m nie wystarczy, bo na niej będą tak duże opory, że to co się za nią zamontuje nie będzie miało znaczenia, a pc 12kW wymaga przepływu co najmniej 2m3/h. Tu nie jest problemem utopienie iluś metrów rury w stawie, tylko średnica rury dolotowej. Obawiam się też, że Twoje kolektory membranowe cenowo wyjdą znacznie drożej niż np. 400m rury PE40 po 3zł/m Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kazikpan 26.05.2014 07:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2014 28mm to średnica wewnętrzna, a rura to PE32? To jest bardzo dobre pytanie, wiem tylko tyle ze instalator mówił o zastosowaniu rur 28mm, nie wiem czy dotyczyło to średnicy wewnątrz czy na zewnątrz. Przeszukałem internet i ogólnie nie ma rur PE28, są tylko 25,32,40 itd wiec może i u mnie są PE32 a te 28mm odnosi się do przekroju wewnętrznego. Zmierzę jak tylko wrócę na chatę, obecnie niestety jestem poza domem, praca. Jakby się okazało ze to PE32, czy w takim razie mogę pokusić się o pozostawienie tych rur na dobiegu do studzienki a w stawie puścić dwie pętle po około 160-180 metrów każda. Czy to by miało prawo działać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kazikpan 26.05.2014 07:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2014 Zastanów się czy musisz ją wymieniać. Może lepiej zapomnij o niej, poprowadź nową, inną trasą bardziej odpowiednią dla Ciebie (Twoich nasadzeń i kostki). O tym nie pomyślałem gdy rozważałem różne opcje, mógłbym puścić nowa rurę garażem i wyjść ogrodem gdzie kostki nie ma a tylko sama trawa, dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Zigobar 27.05.2014 14:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2014 Jakby się okazało ze to PE32, czy w takim razie mogę pokusić się o pozostawienie tych rur na dobiegu do studzienki a w stawie puścić dwie pętle po około 160-180 metrów każda. Czy to by miało prawo działać? Jeśli to PE32, to chyba uda się ocalić Twoją kostkę brukową. Jeśli przyjąć przpływ 1,8m3/h, to dla chłodniczej 9kW wychodzi delta 4,3*C (czyli tragedii nie ma). Wtedy opory dla 60m PE32 (dobieg) to 30kPa. To sporo, dlatego należy zadbać o możliwie małe opory pozostałej części. Przykładowo - dla dwóch pętli po 200m PE40 uzyskasz 8kPa. Gdyby obiegówką była np. UPS 25/80 (Twoja ma większą moc i warto obejrzeć jej charakterystykę), to na parownik i pozostałą część układu zostaje ok. 32kPa (przy 1,8m3/h). Sądzę, że warto (jak radzi wihajster) do rozdzielacza podłączyć również istniejącą pętlę. Temperatura zamarzania mikstury w DZ powinna wynosić ok. -15*C (te -2*C to kolejne przegięcie!). Co do samej (całkowitej) długości rur w stawie, to pozostaje bazować na opinii bardziej doświadczonych w temacie kolegów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 27.05.2014 15:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2014 Jakby się okazało ze to PE32, czy w takim razie mogę pokusić się o pozostawienie tych rur na dobiegu do studzienki a w stawie puścić dwie pętle po około 160-180 metrów każda. Czy to by miało prawo działać? Jeśli to rura PE32, to opory ma dobiegu będą w okolicach 0.5 mWs na 10 m rury, więc od biedy możesz pozostawić z tego dobieg, ale w stawie podziel ją na 4 części po np. 120-150m, a nie na 2. Ale przede wszystkim dowiedz się co na prawdę masz.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.