drizzt02 26.05.2014 19:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2014 Witam,przymierzam się do rozbudowy domu jednorodzinnego. Poddasze nieużytkowe stanie się użytkowym. Jako przekrycie dachu na domowym forum wybraliśmy gonty, ze względu na izolacyjności akustyczną i mniejsze nagrzewanie się w stosunku do blachy, no i również ze wzgledu na wygląd. Ze względu na to że posiadamy już suche deski, które pod gonta się nie nadadzą, a chciałem je wykorzystać wymśliłem takie rozwiązanie przekrycia dachu (od dołu):- krokwie- deskowanie- folia paroizolacyjna- styropian 10cm (min. EPS 100)- kontrłaty 2,5x6cm- OSB 18mm- gonty na papie podkłądowejPozostałą gr. ocieplenia dam w skosy (styropian) i na sufitach lekkich (wełna min.). Powyżej będzie jeszcze mały strych.czy zamiast foli paroizolacyjnej można dać papę (która posłużyła by wtedy jako wstępne krycie)?Proszę szanownych forumowiczów o zaopiniowania takiego rozwiązania,porady, sugestie itp. Ps. Zdaję sobie sprawę że do najtańszych nie należy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 26.05.2014 20:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2014 No właśnie należy i do tego to złe rozwiązanie! Aby ta izolacja była skuteczna powinna to być płyta z pianki poliuretanowej grubości minim 14 cm. Kontrłaty powinny mieć minimalną grubość 4 cm a płyta OSB musi być mocowana na wkręty. Zamiast papy podkładowej lepiej jest zastosować pokład systemowy producenta gontu. Stosując ocieplenie nakrokwiowe nie należy stosować żadnej izolacji pomiędzy krokwie! Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drizzt02 27.05.2014 05:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2014 Dziękuję za szybką odp. Nie wiem czy się dobrze zrozumieliśmy. Pytałem czy papa zamiast foli na deskowaniu sprawdziła by się jako paroizolacja, a pod gont planowałem papę systemową. . Rozumiem, że kontrłaty o wys. 2,5 cm nie zapewniają dostatecznej wentylacji.Dlaczego Pan uważa, że to rozwiązanie jest złe?dlaczego przy izolacji nakrokwiowej nie daje się ocieplenia między krokwiami? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 27.05.2014 17:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2014 Kontrłaty grubości 2,5 cm nie zapewniają odpowiedniego trzymania (mocowania) kolejnego elementu w tym wypadku płyty OSB. Płytę OSB mocuje się gwoździami długości 75~80 mm w ostateczności wkrętami długości 60 mm czyli kontrłata musi mieć minimalną grubość 40 mm. Zastosowanie materiału izolacyjnego pomiędzy krokwiami skutkuje koniecznością jego wentylacji a tak dokładnie wentylacji konstrukcji czyli wpuszczenie zimnego powietrza pomiędzy warstwy izolacji. Po to stosuje się izolacje nakrokwiową aby tzw. "Punkt Rosy" znalazł się poza konstrukcją. Wówczas wentylacja konstrukcji nie jest potrzebna. Montowanioe dodatkowej warstwy izolacji pomiędzy krokwiami to przesuwanie tego punktu w stronę konstrukcji.Myślę, że dość jasno napisałem dlaczego proponowane rozwiązanie jest złe i to w kilku aspektach. Natomiast Ty w porozumieniu z projektantem możesz zrobić jak uważasz. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
drizzt02 27.05.2014 18:48 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2014 Dziękuję Panie Andrzeju za wyczerpującą odpowiedź. Mam temat do przemyśleń. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
darek2009 27.05.2014 19:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2014 Pytanie do Pana Andrzeja: jaki jest współczynnik przenikania U dla takiej pianki (14cm)? Czy dobrze rozumiem, że taka pianka jako ocieplenie nakrokwiowe wystarczy? Jak można wykończyć skosy w pomieszczeniu z takim ociepleniem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 27.05.2014 20:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2014 Płyta PIR PLUS 20 cm U = 0,12; 18 cm U = 0,13; 16 cm U = 0,14; 14 cm U = 0,16; 12 cm U = 0,19; 10 cm U = 0,23 W/m2K.Skosy w pomieszczeniu można wykończyć jak się chce bo izolacja jest na krokwiach. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 12.04.2015 17:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2015 Zastosowanie materiału izolacyjnego pomiędzy krokwiami skutkuje koniecznością jego wentylacji a tak dokładnie wentylacji konstrukcji czyli wpuszczenie zimnego powietrza pomiędzy warstwy izolacji. Możesz to jakoś uzasadnić? Znane są domu z izolacją styropianowym między krokwiami. Działa i nic się nie dzieje. Co się stanie jeśli będzie dodatkowa warstwa nakrokwiowa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 12.04.2015 22:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2015 Nie wiem co się stanie bo Twoje pytanie jest nieprecyzyjne. Dobór grubości izolacji musi być precyzyjnie policzony aby tak zwany "Punkt Rosy" znalazł się nad konstrukcją. Wówczas żadna wentylacja tej warstwy nie jest potrzebna. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 13.04.2015 16:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2015 Już precyzuje.Krokiew z drewna w klasie C24 o odpowiedniej wilgotności.Między krokwie styropianBezpośrednio na krokwie płyta PIR np Thermano 10cm Opór dyfuzyjny pary wodnej dla dla PIR większy niż styro ale nie są to bardzo duże różnice, ale jednak.Z punktu widzenia oporu dyfuzyjnego lepiej by było te warstwy odwrócić, no ale to se ne da W takim układzie programy pokazują możliwość powstania kondensatu w warstwie PIR, niewiele bo niewiele, ale zawsze.http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/?&d0=1.25&L0=1&mid0=23879&d1=20&L1=49688019&mid1=4410&x1=70&d2=20&L2=49688019&mid2=36&x2=10&d3=10&L3=241242216&mid3=38353&m3=130&bt=1&T_i=20&RH_i=50&Te=-5&RH_e=80&outside=0 Użycie dodatkowo folii paroszczelnej pod krokwią nie dopuszcza jednak do takiej stytuacjihttp://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/?&d0=1.25&L0=1&mid0=23879&d1=0.02&L1=2&mid1=7&d2=20&L2=49688019&mid2=4410&x2=70&d3=20&L3=49688019&mid3=36&x3=10&d4=10&L4=241242216&mid4=38353&m4=130&bt=1&T_i=20&RH_i=50&Te=-5&RH_e=80&outside=0 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 13.04.2015 23:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2015 Możliwość kondensacji pary wodnej w płycie PIR jest praktycznie tylko teoretyczna. Natomiast zastosowanie paro izolacji pod krokwiami powinno być szczelne co w praktyce jest niewykonalne. Może zatem wystąpić (teoratycznie) zjawisko zawilgocenia drewna uwięzionego w tych izolacjach. Stąd też lepiej zastosować trochę grubszą warstwę izolacji nakrokwiowej i pod nią zamontować paroizolację (na krokwiach) a między krokwie dołożyć tylko odpowiednio dobraną, cienką warstwę izolacji cieplnej. Dobór grubości tej warstwy powinien być taki aby w normalnie funkcjonującym budynku praktycznie nigdy nie doszło w niej do kondensacji pary wodnej. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 14.04.2015 10:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Zjawisko zawilgocenia drewna nie jest nawet teoretycznie możliwe, ponieważ kondensacja może wystąpić tylko pomiędzy krokwiami, czyli w warstwie pir lub ewentualnie styropianu.Drewniana krokiew ma o wiele gorszy opór cieplny od styropianu, przez co na styku krokwi ze styropianem lub płytą pir temperatura jest wyższa, a co za tym idzie punkt rosy jest odsunięty od krokwi. Poza tym, tego kondensatu jest naprawdę minimalna ilość. W ciągu 90 zimowych dni 0,004kg/m2 kondensatu Zgadzam się że ciężko o w 100% szczelną paroizolację, ale akurat ten element będę wykonywał sam, więc na pewno będzie zrobiony możliwe najlepiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 14.04.2015 16:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Tu nie chodzi oto, że kondensacja wystąpi w drewnie tylko,że drewno wchłonie kondensat. ten kondensat powstanie w mikro szczelinie pomiędzy krokwią a materiałem izolacyjnym. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 14.04.2015 18:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 (edytowane) No właśnie próbuje wytłumaczyć, że na styku drewno/pir drewno/styropian kondensacja nie występuje, co widać było na symulacji.Jest tam zbyt wysoka temp, aby doszło do skroplenia pary wodnej. Edytowane 14 Kwietnia 2015 przez grzes124 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olo911 22.04.2015 12:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 Witam,a co myślicie o wykorzystaniu dwóch warstw płyt PIR: 12 cm pomiędzy krokwiami12cm nakrokwiowo u-wert Nie wiem tylko co dać na tę warstwę nakrokwiową: folię, papę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 22.04.2015 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 (edytowane) Pomysł wg mnie ok, tylko jaki szacunkowy koszt m2 takiego ocieplenia? Co na płyty, to już zależy od konkretnego systemu jaki wybierzesz.Są płyty np Bauder, gdzie nie trzeba dawać żadnej dodatkowej membrany, papy itd.Są też płyty np. Thermano gdzie producent zaleca stosowanie dodatkowej membrany. Edytowane 22 Kwietnia 2015 przez grzes124 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olo911 22.04.2015 12:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 Mam dach dwuspadowy, ale nad piętrem chcę zrobić płaski sufit i nad nim strych, więc to co zaproponowałem można by zrobić tylko w części skosu, który jest w pomieszczeniach na piętrze, a powyżej tylko nakrokwiowo. Z kolei sufit pomiędzy piętrem a strychem można by ocieplić np. wełną czy granulatem. Takie rozwiązanie pozwoliło by na ograniczenie kosztów, mam: ~197m2 całego dachu bez okien~31m2 skosu bez okien Czyli potrzebuję około 228m2 płyt PIR 12cm. Thermano kosztuje 69,10 PLN/m2 netto. Jak by nie było jest to drożej niż tylko wełna, ale ma swoje plusy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 22.04.2015 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 Widzę, że masz całkiem podobną sytuację z dachem jak ja Płyty PIR są fajne, mają swoje zalety, ale jak się policzy, że materiał jest prawie dwa razy droższy od całkiem niezłego styro, aby uzyskać podobną izolacyjność, i o wiele droższy od wełny, a potem to pomnoży przez metry dachu, to nie wygląda już to wszystko tak kolorowo. Zaleta izolacji typowo nakrokwiowej jest to, że można szybko ją zrobić i jest mała możliwość popełnienia błędu, tylko kilkanaście tysięcy różnicy w kosztach w porównaniu do bardziej tradycyjnych metod może zniechęcać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 22.04.2015 16:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 ...Zaleta izolacji typowo nakrokwiowej jest to, że można szybko ją zrobić i jest mała możliwość popełnienia błędu... No nic bardziej mylnego! Wiedza wielu wykonawców jest w tym zakresie znikoma. Propozycja podziału pół na pół to błędne rozwiązanie. Podział pół na pół umożliwi powstanie kondensatu. Najlepiej nie dzielić bo wówczas paroizolacja występuje na krokwiach i więźba jest chroniona przed możliwością zaistnienia kondensatu. Dawanie 24 cm pianki to niepotrzebny wydatek gdyż 14 cm to U= 0,16 W/m2K a przy 16 cm U= 0,14W/m2K. Można rozważyć ograniczenie zastosowania płyt PIR na nieużytkowym poddaszu ale trzeba to inaczej rozwiązać. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 22.04.2015 16:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 (edytowane) Wydaje mi się, że napisałem dobrze, typowo nakrokwiowa, czy izolacja jest tylko na krokwiach w jednej warstwie. Co według Ciebie jest takiego skomplikowanego w ułożeniu tych płyt na krokwiach?Wg, mnie jeśli ktoś nie potrafi dobrze zrobić takiej izolacji, to niech lepiej da sobie spokój z budowaniem. EDIT:Mam cały czas na myśli dach dwuspadowy. Przy wielospadowym będzie sporo zabawy z docinaniem. Edytowane 22 Kwietnia 2015 przez grzes124 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.