Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ocieplac dom styropianem czy moze nie warto??


Recommended Posts

Mam dom wymurowany porothermem 44 P+W, niestety ale porotherm na zwykłej zaprawie (nie na ciepłochłonnej) i teraz nie wiem co robić czy ocieplić styropianem 5cm czy nie?

 

Ogrzewam gazowo rocznie zużycie gazu około 3300zł ( za 240m2 pow użytkowej) a sezon grzewczy 2700 (wrzesień do kwiecień 2700 i reszta roko ok 600zł co daje razem 3300) wiec po ociepleniu 5 cm styropianem ile moge zaoszczedzić ??? rocznie .

To był pierwszy problem :-)

 

teraz

2 Straszą mnie że jak nie ocieple tylko otynkuje dom to po jakimś czasie na tynku bedzie widać taką krateczkę (tak jak są spoiny) że niby przez mostki cieplne że to tak wychodzi na tynku, czy to prawda?

 

i ostatni 3 problem

czy jakbym sie zdecydował i ocieplił dom tym styropianem to czy znowu nie zrobi mi sie taki "termos" i tu zas mnie straszą że bedzie wilgotno w domu że sciany nie bedą oddychały (w tej chwili nie miałem zadnych problemów z parą w domu)

 

Z góry dzięki za wszystkie sugestie

 

zanzarus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduję garaż jako budynek oddzielny. Nie będzie ogrzewany, ale będę miał w nim narzędzia i inne sprzęty, taki mały warsztacik. Od strony południowej przewiduję trzy okna na wys.150 cm (60/90).

 

Moje pytanie dotyczy: czy docieplić ścianę murowaną z B.K. 24cm (600) murowaną na tradycyjną zaprawę? Jeśli tak to jaką grubością styropianu?

 

Z góry dziękuję za wszelkie uwagi :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana BK 24 cm murowana na klej.

1. 12 cm styropianu + tynk akrylowy?

czy

2. 12 cm wełny mineralnej + tynk mineralny?

 

Jakie są naukowe "za i przeciw", które rozwiązanie jest lepsze z technicznego punktu widzenia? (izolacyjność, punkt rosy, odparowanie skroplonej wody itp. itd.). Czy należy stosować specjalne materiały aby utrzymać reżim technologiczny np. styropian hydrofobowy, wełna lamelowa itd?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do nurni : Obydwie wersje rozwiążą Ci problem, chociaż lepiej dać po 14 cm ocieplenia......ściana będzie cieplejsza.

 

Do mik99 : W opisanym przypadku ocieplenie jest absolutnie zbędne.....temperatura wewnątrz garażu będzie się zmieniać razem ze zmianami zewnętrznymi.Drobne róznice będą konsekwencją operacji słonca w pogodne dni przez planowane okna, ale sytuacji cieplnej nie zmienią.

 

Do zorby : Porotherm 44 to cieplnie "oporny" materiał, dlatego planowana warstwa ocieplenia kosmetycznie polepszy sytuację. Aby radykalnie zmienić stan rzeczy, trzeba by połozyć warstwę ok 12cm ocieplenia..........tyle że takie wartości są przeznaczone dla ścian które tego ocieplenia bezwględnie potrzebują, dlatego........nie ocieplać wogóle.

Przy zwykłej zaprawie może się zdażyć że będzie widać łączenia pustaków na tynku, szczególnie jeśli będzie to tynk cienkowarstwowy.

Oba materiały różnią się znacznie przenikalnością cieplną i trudno tu coś zaradzić.

Punkt 3..........patrz punkt 1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam również pytanie dotyczące ocieplenia. Mam scianę 36 cm na klej , odmiana 500. Mam zamiar nie dawać dodatkowego ocieplenia, czy rzeczywiście wystarczy tylko tynk?

Drugie : jaki tynk ( akrylowy?). Mam taras ziemnyi myślę, że deszcz będzie brudził tam elewację, który z tynków dawanych bezpośrednio na mur powinnam zastosować aby móc zmywać brud? Jak powinien byc on kładziony? 1 warstwa kleju, tynk? czy należy dawać też siatkę? jakiej grubości tynk położyć aby nie odnaczały się później pustaki?

Z góry dziekuję za instrukcję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie dotyczące ocieplenia Porothermu styropianem. Czy aby uniknąć nieoddychania takiego układu, możnaby tylko kołkować styropian zostawiając np. 1 cm szczelinę między murem a styropianem i milimetrowe odstępy między listwą startową przy pierwszym rzędzie styropianu nad cokołem na ewentualne skropliny? Część pary wodnej po wyjściu z muru oddawana byłaby górą przez folię dachową paroprzepuszczalną.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ścianą zdewnętrznym stawiane są pewnw wymagania izolacyjnosci, określa je rozp. ministra GP i B z1998 roku. Budynki nowo projektowane muszą je spełniać. Dla ścian jednowarstwowych wymagany jest wsp. przenikania ciepła U=0.5 W/m2K a dla wielowarswowych 0.3. Obecnie dąży się do U=0.25 jest to wartość uważana za optymalną. Producent materiałów budowlanych podaje współczynnik przewodzenia ciepła "lambda" wyrażony W/mK, jeżeli podzielicie grubość warstwy przez ten współczynnik to macie opór cieplny warstwy. współczynnik przenikania ciepła U jest odwrotnością sumy oporów cieplnych wszywtkich warstw przegrody oraz warstw powietrza przyściennego Rse=0.04 i Rsi=0.13 (przepływ poziomy) Tak więc jeżeli podzielicie 1 przez sumę Rsi+Rse+ ..... otrzymacie współczynnik U, jeżeli jest poniżej 0.3 W/m2K to jest OK.

Współczynniki przewodzenia ciepła:

styropian 0.04, wełna 0.036. tynk cementowo-wapienny 0.82. tynk mineralny0.8, beton komórkowy na zaprawie cementowej 0.35

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę wtrącić swoje dwa (może trzy grosze).

 

Wymagania przepisów to jedno a ekonomia drugie.

 

Generalnie im koszt ogrzewania wyższy tym bardziej opłaca się ocieplać (to wiedzą wszyscy). Przy wykonaniu ścian z betonu komórkowego lub porthermu ściana sama w sobie stanowi izolację cieplną, jej dodatkowe ocieplenie na pewno nie da takiego efekt jak np ściany z cegły pełnej natomiast dołożenie na zewnętrznej stronie ściany izolacji pozwala w pewnym stopniu zatrzymać ciepło zakumulowane w ściananach. W większości przypadków ekonomiczną grubością docieplenia ścian o słabych właściwościach izolacyjnych jest 12 cm. Dla ścian z materiałów o dobrych właściwościach izolacyjnych należało by określić indywidalanie. Wełna czy styropian wszysko zależy od kasy. A zatrzymywanie wilgoci w domu, jak nie będziecie odpowiednio wietrzyć to nawet wełna wam nie pomorze tym bardziej, że tynk akrylowy stanowi taką samą barierę dla pary wodnej jak styropian (no może przesadziłem, ale tylko trochę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dom wymurowany porothermem 44 P+W, niestety ale porotherm na zwykłej zaprawie (nie na ciepłochłonnej)......

Ogrzewam gazowo rocznie zużycie gazu około 3300zł ...... Straszą mnie że jak nie ocieple tylko otynkuje dom .....

 

mam domek postawiony tak samo jak ty nie mieszkam jeszcze i ni e ogrzewam i nie mam zamiaru ocieplac go z zewnątrz. Ty piszesz ze nie otynkowany z zewnątrz. Wg mnie sporo ciepła uciekało ci przez szczeliny pionowe (te pióro wpusty) nie są przeciez one idelanie dopasowane do siebie u mnie jak dobrze wiatr dmuchał to jak sie przyłozyło rekę dmychało w pokojach (jak nie było tynków) problem zniknie jak otynkujesz z zewnątrz wtedy w szczelinie (pióro wpust) zamkniete zostanie powietrze a to najlepszy izlolator. To by były moje 3 grosze w tej kwestii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Zorby

 

Mam dom wymurowany z Poromuru 36 P+W na zwykłej zaprawie.

 

W pierwszym sezonie grzewczym przy nieotynkowanych i nieocieplonych ścianach zużyłem 5 przyczep drzewa (do ogrzania ok. 300m2, temp. wew. 20 st.)

 

Ociepliłem ściany styropianem 6 cm.

 

Pozytywne efekty ocieplenia były odczuwalne już podczas lipcowych upałów. Kolejny sezon grzewczy kosztował mnie 3 przyczepy drzewa przy ustawionej temp. wew. 24 st.

 

Jeśli chodzi o wilgoć. Po ociepleniu powietrze w mieszkaniu stało się znacznie suchsze. Ma to chyba jednak związek z podniesieniem temp. wew. W porze letniej nie stwierdziłem różnic w wilgotności.

 

Jeżeli zdecydujesz się ocieplać, wyboru grubości wełny/ styropianu dokonaj nie tylko w aspekcie oszczędności na ogrzewaniu ale również pod kątem wyglądu otworów okiennych (okna pewnie nie montowałeś tak jak w typowej dwuwarstwówce).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SŁOWEM DOM SPIERDOLONY !!!!

A GDZIE KIEROWNIK BUDOWY ?

KTO TO NADZOROWAŁ ?

PRZECIEŻ ZAPRAWĘ CIEPŁOCHŁONNO, MOŻNA WYKONAĆ TANIEJ SAMEMU.

 

ściana 1W ma pewne zalety to przepuszczalność tej ściany, a ty teraz zrobisz 2W na styropianie, koszmar, psujesz zalety 1W. Ciekawi mnie ile taka ściana bez cipłochłonnej ma U, może nie jest tak źle i może nie docieplać, albo zrobić tynk ciepłochłonny. Moim zdaniem zamiast docieplać to lepiej zainwestować w lepszy (oszczędniejszy) piec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reklamy mówią, że ściana z porothermu 44+W na zaprawie ciepłochłonnej ma wsp. przenikania ciepła U=0.31 W/m2K. dla zaprawy zwykłej będzie to pewenie ok 0.33 jeżeli ocieplisz ją 5 cm styropianu to uzyskasz U=0.23 , co jest bardzo dobrym wynikiem. Zakładając, że przez ściany tracisz ok. 25% ciepła, to w ogólnym bilansie zaoszczędzisz ok 7,5% energii koniecznej do ogrzania domu. Koszt ocieplaenia to ok 80zł/m2 pow. ściany. Koszty ponoszone na ogrzewanie będą coraz wyższe, przemyśl to.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ufff... a ja już myślałem, że tamat ocieplania przemaglowaliśmy na tym forum na wszystkie strony :)

 

1. Oddychanie ścian to pic na wodę fotomontaż.

2. Ocieplanie styropianem (materiale o b.dużym wsp.oporu dyfuzyjnego) o grubości mniejszej niż 10 cm to szukanie kłopotów. Przy takiej grubości ocieplenia punkt rosy przez sporą część roku będzie wypadał w murze. Odparowywanie owej wilgoci będzie możliwe jedynie do wewnątrz. W sumie może to spowodować zawilgocenie ściany.

3. Tynkowanie tynkiem akrylowym (w zasadzie nieprzepuszczalnym) to podobne kłopoty jak ocieplenie cienkim styropianem.

 

Podsumowanie:

1. Jeśli styropian to >=10 cm (12, 15) - tynkować można czym się chce. Nie ma to większego znaczenia. Styropian sam w sobie jest barierą.

2. Jeśli wełna lub brak ocieplenia to tynk tylko przepuszczalny:

* mineralny, lub

* mineralny malowany farbą silikatową/silikonową, lub

* silikatowy/silikonowy

 

Cały czas chodzi o to żeby zachować odpowiednie proporcje pomiędzy ilością wykroplonej pary wodnej, a możliwością jej odparowania. A to zależy od temperatury panującej wewnątrz muru (grubość i jakość ocieplenia) oraz od powierzchni parowania (paroprzepuszczalnośc ocieplenia i tynków).

 

Dla lubiących wiedzieć więcej dwa przykłady:

* ściana jednowarstwowa

* ściana dwuwarstwowa

 

PS. Dobrym i niedrogim rozwiązaniem jest tynk mineralny malowany farbą silikatową tutaj wyjasnione jest dlaczego.

 

PS.2 W sprawie tej siatki bloczków wychodzącej na tynku - to jest mocno prawdopodobne z powodu, który podałeś. Przemyśl (i przekalkuluj) zastosowanie ocieplenia z wełny lub tynk ciepłochronny (są takie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skalą jest opór dyfuzyjny (zgodnie z tytułem wykresu zresztą :))

 

Czyli r = g/m2 h hPa

 

A wyniki nie są IMHO tendencyjne. Zresztą Twój wniosek (ktoś nie lubi styropianu i chciał podkreślić, jak to sie będzie wykraplała w nim woda) jest mylny. Pod wykresem masz podne: Masa skondensowanej pary = 23 [g/m2], dla ściany ocieplonej styropianem i 1050 g/m2 dla ściany jednowarstwowej. Wynika z tego, że ilośc skondesowanej pary wodnej w ścianie JW jest 45 krotnie (!!!) większa niż ściany ocieplonej styropianem - a więc odwrotnie niż się powszechnie uważa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co sšdzicie o zastosowaniu tynku termoizolacyjnego? http://www.remmers.com.pl/it_bau/fu_war.htm Piszą o nim między innymi :

"Właściwości produktu po związaniu:

Wymagania

- DIN 18550, część 3 gęstość związanej zaprawy, suchej ok. 0,2 kg/dm3

- wytrzymałość na ściskanie ok. 1,0 N/mm2

- DIN 4102 właściwości przeciwpożarowe, trudno zapalny materiał

budowlany, klasa materiału budowlanego B 1

- nasiąkliwość kapilarna w ciągu 24 godz.: W24 < 1,0 kg/m2

- współczynnik oporu dyfuzyjnego w stosunku do pary wodnej µ ~ 5

- przewodność cieplna właściwa l = 0,07 W/mK (wartość obliczeniowa)"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi tylko o proporcje warstw na rysunku. Trzymając sie numeracji warstw widać, że ściana z BK jest nieproporcjonalnie cienka do pozozstalych. W związku z tym te wykresy przedstawiają sie dużo bardziej "dramatycznie". Być może chodziło o dokładniejsze przedstawienie sytuacji, ale ktoś mniej zorientowany może pomyśleć, że obszar potencjalnego wykraplania jest bardzo duży. A to że wilgoci przy ociepleniu styropianem jest mniej, to dla mnie zupełnie oczywiste.

A tak całkiem na marginesie to dla ściany z cegły, czy silikatu te wykresy byłyby o wiele milsze dla oka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...