bresio 20.08.2014 11:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 Witam Wygląda na to, że dziś będę wklejał ostatnie płyty obudowy kominka i w związku z tym, chciałbym prosić o opinię, czy czegoś jeszcze nie należy wykonać, może dodatkowych wzmocnień, itp? Zdjęcie obudowy poniżej. Obudowa wykonana z płyt Varmsen, klejona i impregnowana produktami od tego samego producenta, dodatkowo skręcona wkrętami. Płyty klejone do ściany klejem elastycznym i kołkowane metalowymi kotwami (nie wiem jak się nazywają) Przez obudowę przechodzi rura (ocynk) od czerpni powietrza do planowanego na poddaszu rekuperatora. Strop zabudowy stanowi podwójna płyta z 5 rurami do grawitacyjnego DGP. Rury wystają z płyty około 12-14cm Kratka wylotowa będzie w formie luftu, bez siatki. Obudowa będzie dociągnięta płytami do sufitu, na suficie również będzie płyta. Zabudowę nad drzwiczkami chcę wzmocnić wycinając około 7cm pasek płyty, mniej więcej jak na załączonym rysunku. Zastanawiam się nad wklejeniem i przykręceniem kawałka płyty między rurą spalinową a tym ocynkiem. Rury się nie stykają, jest między nimi około 5cm przestrzeni, ale boję się lokalnego przegrzewania ocynku przez bliskość rury spalinowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 20.08.2014 14:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 Witam. Przez obudowę przechodzi rura (ocynk) od czerpni powietrza do planowanego na poddaszu rekuperatora. W jakim celu ? Im cieplejsze powietrze wchodzące do "reku" tym większe jego straty w systemie ... jak będzie się paliło w kominku to w tej rurze będzie coś pomiędzy 50 - 100 stopni ... Rury wystają z płyty około 12-14cm Powinny schodzić do poziomu czopucha wkładu ... Kratka wylotowa będzie w formie luftu, bez siatki. Kratki wlotowe 2-3 razy za małe. Kratka (jedna ???) wylotowa będzie miała z ... 5-6 razy za małą powierzchnię ... Zabudowę nad drzwiczkami chcę wzmocnić wycinając około 7cm pasek płyty, mniej więcej jak na załączonym rysunku. Po co ? Czemu ma to służyć ? Rezultat będzie wręcz odwrotny - osłabisz zamiast wzmocnić ... Uwaga ogólna - zabudowa jest bardzo ciasna - będziesz miał w niej temperatury grubo powyżej prawidłowych, a do komina będzie wchodzić ze 300 - 400 stopni zamiast prawidłowych 100 - 200 (max). Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bresio 20.08.2014 18:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 Powierzchnie kratek wlotowych zrobiłem zgodnie z instrukcją producenta 50cm^2 na każdy kW mocy wkładu.Mocy jest 8,8kW - powierzchnia wlotów zatem 440cm^2.Mam dwie kratki wlotowe, 15x15cm oraz 25x30cm co w sumie daje 975cm^2 powierzchni, więc dwukrotnie więcej niż zalecane przez producenta wkładu. Między piecem a ścianami jest około 20cm po lewej stronie, około 50 cm z tyłu wkładu, i około 15cm po prawej. Czy to na pewno ciasno? Sens rury do reku wyjdzie w praniu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 20.08.2014 20:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 Witam. Strop zabudowy stanowi podwójna płyta z 5 rurami do grawitacyjnego DGP. Rury wystają z płyty około 12-14cm Powinny schodzić do poziomu czopucha wkładu ... Pozdrawiam. Ja zrobiłbym to odwtotnie - rury równo z sufitem z płyt KW ( DGP grawitacyjne). Z kilkoma wyjątkami np. gdy chcemy zmniejszejszyć przepływ powietrza lub obniżyć temperaturę w wybranej rurze to faktycznie warto opuścić ją kilkadziesiąt cm. Wszystko zależy od całego systemu , układu i długości rur. Z wymuszonym obiegiem to juz tak jak pisze Forest. Ponad to osobiście preferuje solidniejsze rury spiro, przynajmniej na odcinku 1-2mb. Widziałem co wysoka temperatura potrafi zrobić z cieniutką folią aluminiową. Nie podoba mi sie wypełnienie przestrzeni pomiędzy rurami pianą do okien, tego materiału nie powinno tam być. W tym miejscu rury bedą na tyle gorące, że mogą przyplać tę pianę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 20.08.2014 22:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 Witam.Bresio ... gdzie Ty masz te 25x30 na wlocie ?Każde DGP zakończone ponad, na równo z poziomem lub niedostatecznie niżej od kratek wylotowych w obudowie eliminuje je całkowicie jak o wylot powietrza z obudowy. W ten sposób eliminowane są też z resztą w dużej mierze dolne kratki wlotowe jeżeli te górne są o dostatcznie dużej dla całego układu powierzchni.W ten sposób robi się z kominka "konserwa" kisząca temperatury rzędu 150 - 200 stopni w izolowanej zabudowie.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bresio 21.08.2014 04:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 (edytowane) 25x30 mam na lewej ścianie zabudowy, przy podłodze. Z perspektywy załączonego w pierwszym poście zdjęcia, tego nie widać, ale płyta z otworem, prostopadła do ściany ma 120x50-55 cm (nie pamiętam dokładnie). Cała obudowa ma wymiary około 85x70cm. To żółte między rurami to wełna mineralna, piany do okien tam nie ma. Luft wylotowy będzie miał 12cm wysokości, więc wloty rur DGP przedłużyłem tak, żeby kończyły się lekko poniżej tego luftu. W kilku wątkach odnośnie kominków takie rozwiązanie było proponowane. System jest grawitacyjny, więc przez luft powietrze nie powinno być zasysane do wnętrza obudowy. Edytowane 21 Sierpnia 2014 przez bresio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 21.08.2014 05:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 25x30 mam na lewej ścianie zabudowy, przy podłodze. Z perspektywy załączonego w pierwszym poście zdjęcia, tego nie widać, ale płyta z otworem, prostopadła do ściany ma 120x50-55 cm (nie pamiętam dokładnie). Cała obudowa ma wymiary około 85x70cm. To żółte między rurami to wełna mineralna, piany do okien tam nie ma. Luft wylotowy będzie miał 12cm wysokości, więc wloty rur DGP przedłużyłem tak, żeby kończyły się lekko poniżej tego luftu. W kilku wątkach odnośnie kominków takie rozwiązanie było proponowane. System jest grawitacyjny, więc przez luft powietrze nie powinno być zasysane do wnętrza obudowy. Końcówki rur do DGP, zawsze robiłem tak, by można było potem regulować ich położenie względem luftów w obudowie kominka. Zbytnie obniżanie tych końcówek powodowało brak ciepłego powietrza w DGP, które uciekało luftami. Dlatego pobór do DGP grawitacyjnego robię zawsze trochę powyżej kratek w obudowie, a regulacja systemu odbywa się żaluzjami w kratkach DGP i położeniem końcówek rur. Kompletnie nie działały mi rury spuszczone nad wkładem. Muszę się kiedyś zgłosić na indywidualne szkolenie do Foresta;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 21.08.2014 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Witam.Kiedyś na jakimś szkoleniu opowiadałem już o moim najbardziej wydajnym i najlepiej działającym, grawitacyjnym DGP jakie udało mi się zrobić. To były rury o długości 6 m (spięte ze sobą flexy 2x3m 150 mm), upchnięte w spiralę w zabudowie kominka i nie czerpiące wogóle powietrza z wewnętrznej częsci zabudowy. Swego czasu Spartherm miał taki system DGP, kóry zresztą nie cieszył się w naszym kraju żadnym wzięciem i trochę się na nim wzorowałem. Największy problem w takim wydaniu to mało miejsca w samej zabudowie żeby wszytsko upakować. W moim przypadku miejsca było na 2 wloty i wyloty.Nic się nie kurzyło, nie przypalało, wiało z rur jakby był wentylator włączony.O tamtego czasu z flexami schodzę do wysokości paleniska (wkładu). Wtedy jest możliwość swobodnej regulacji ich długości. Bresio - zdjęcie faktycznie nie oddaje rezczywistości. Jak masz tak zrobione jak piszesz, to weź załóż po 1/3 nie w pełni rozwiniętego flexa na nyple wystające z sufitu i będziesz miał pełną możliwość regulacji długości wlotów nawet po zamknęciu zabudowy. Tak jak radzi Piotr.Wełnę wypieprz z wnętrza ... nie po to robisz zabudowę z krzemianu-wapnia żeby wełnę do tego jeszcze stosować.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bresio 21.08.2014 10:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 Zakładając spiro będę mógł regulować wysokość wlotów względem kratki/luftu i pieca.Jaka jest zasada takiej regulacji?Kiedy się rurę skraca, kiedy wydłuża? PS. Wełnę mogę wywalić. Była jako wypełniacz na czas wyrabiania posadzki piętro wyżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 22.08.2014 06:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 (edytowane) Witam. Kiedyś na jakimś szkoleniu opowiadałem już o moim najbardziej wydajnym i najlepiej działającym, grawitacyjnym DGP jakie udało mi się zrobić. To były rury o długości 6 m (spięte ze sobą flexy 2x3m 150 mm), upchnięte w spiralę w zabudowie kominka i nie czerpiące wogóle powietrza z wewnętrznej częsci zabudowy. Swego czasu Spartherm miał taki system DGP, kóry zresztą nie cieszył się w naszym kraju żadnym wzięciem i trochę się na nim wzorowałem. Największy problem w takim wydaniu to mało miejsca w samej zabudowie żeby wszytsko upakować. W moim przypadku miejsca było na 2 wloty i wyloty. Nic się nie kurzyło, nie przypalało, wiało z rur jakby był wentylator włączony. Pozdrawiam. TAK, albo podobnie sobie wymyśliłem - potem kilkakrotnie zrealizowałem.... działa bardzo dobrze, szczególnie gdy DGP jest wspomagane przez nasadkowy wymiennik ciepła BONUS No ale okazuje się, że wymyśliłem - umyśliłem drugi raz koło.... No ale ciągle jestem zdania, że myślenie i umyślanie, ma przyszłość.... Szczególnie fajnie to wychodzi tutaj, gdzie aktualnie jestem.... Pozdrowienia z Górnej stacji narciarskiej Małe Ciche - polana Zgorzelisko Edytowane 24 Sierpnia 2014 przez bohusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kasia Wojtek 22.08.2014 09:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 Bohuszu - jesteśmy co roku w Małym Cichym; na górnej stacji oczywiście zdarza mi się piwkiem rozgrzać. Tej zimy jak rozumiem będę Twoje dzieło podziwiał? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 22.08.2014 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2014 Bohuszu - jesteśmy co roku w Małym Cichym; na górnej stacji oczywiście zdarza mi się piwkiem rozgrzać. Tej zimy jak rozumiem będę Twoje dzieło podziwiał? Ja tu (hotel TATRY - dawny ośrodek rządowy) akurat jest w celach typowo wypoczynkowych i turystycznych, z żoną i dwoma psami. Taki objazd po PODHALU po kilka dni w różnych hotelach. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bresio 25.08.2014 08:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2014 Przedłużyłem rury wystające z góry zabudowy kominka i mam możliwość regulacji ich długości. Obudowa jest już zamknięta i wygląda jak na zdjęciu: Widoczny na zdjęciu otwór wylotowy nie jest jeszcze w docelowym wymiarze, ale spełnia wymagania producenta odnośnie powierzchni. W otworze będzie zamontowany luft z kratki.pl Obudowa została pokryta klejem elastycznym z zatopioną siatką. Podczas pierwszego palenia w całym domu śmierdziało, zapewne klejami itp. Przy drugim paleniu nie były wyczuwalne żadne zapachy. Po dwóch godzinach palenia obudowa nagrzała się na powierzchni zewnętrznej do około 40 stopni (delikatnie cieplejsza od dłoni). Z otworu wylotowego wylatywało gorące powietrze, jednak nie na tyle żeby się oparzyć przy dłuższym trzymaniu dłoni. Podobne odczucia występują przy kratkach wylotowych DGP na piętrze. W komorze dekompresyjnej temperatura była zbliżona do panujących w pomieszczeniu 20-22 stopni. Jedna rura DGP emituje znacznie więcej ciepła niż pozostałe. Jest to rura, która zaczyna się blisko rury spalinowej. W związku z możliwością regulacji długości rur, chciałbym zapytać, co z tym zrobić? Czy wydłużyć pozostałe rury, czy może przeciwnie, pozostałe skrócić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 25.08.2014 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2014 Popróbuj najpierw w jedną, potem w druga stronę. Opisz wrażenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Artix123 26.08.2014 06:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2014 Jeżeli jest możliwość regulacji długości rur w późniejszym terminie to można palić jeszcze trochę (noce robią się już chłodniejsze) aby sprawdzić jak ciepło będzie rozchodziło się przy dłuższym i regularnym użytkowaniu kominka, nagrzaniu pomieszczeń itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
waclawekala 05.09.2014 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Września 2014 Ciekaw jestem jak działa to "wydłużanie" (bez skojarzeń) kanałów. Ja też będę robił podobne dgp i nie chcę się bawić w fabryczny dystrybutor. Czy obniżenie kanału poniżej kratki wylotowej nie spowoduje znacznego spadku ciśnienia na rurze i powietrze nie popłynie głównie przez kratkę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
waclawekala 05.09.2014 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Września 2014 PS. Sorki, że się: tak wciąłem z pytaniem:rolleyes: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bresio 06.09.2014 05:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Września 2014 Jeszcze się nie zająłem tematem wydłużania/skracania rur w obudowie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
LUP123 07.09.2014 11:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2014 Przez obudowę przechodzi rura (ocynk) od czerpni powietrza do planowanego na poddaszu rekuperatora. Z ciekawości - nie obawiasz się o ew. skraplanie się pary wodnej na zew. powierzchni tej rury ? - zakładam ,że czerpnia czerpie z jakiegoś GWC lub bezpośrednio z zewnątrz. Wtedy raczej temperatura powietrza w rurze (np. w okresie zimowym) będzie wyraźnie niższa niż tego w obudowie kominka , a szczególnie jak nie będzie się palić - może to powodować spływanie skroplonej pary po powierzchni tej rury w okolice przejścia przez posadzkę/strop itd. z całymi tego konsekwencjami. Pytam bo mam podobny problem z wlotem 2 czerpni ( z GWC i zewnętrznej) do kotłowni - zanim rury dotrą do reku będą zaizolowane. Z nad kominka natomiast mam podciągnięty osobny "zaciąg" ciepłego powietrza , który podwyższy nieco temperaturę "brudnego" powietrza , zanim ono dotrze do reku w celu oddania ciepła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrant 19.06.2017 22:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2017 Odświeżę temat - w jaki sposób montujecie rury flex do późniejszej regulacji w systemie DGP?? Czy w celu regulacji ta rura jest 'rozpinana' z układu (jakaś opaska/łącznik zaraz za obudową) i powiedzmy - wciskając coś do środka zwiększamy/zmniejszamy wysokość flexa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.