Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ustawienia sterownika na ekogroszek


mack0r

Recommended Posts

Ile kosztuje ? na Śląsku 400 pln/ tona u mnie za taki sam 800 pln/tona . Dlaczego o to wszystko pytam ?

 

Arturo 72 napisał że "Ze względu na różne kaloryczność węgla koszt wytworzenia 1kWh przy sprawności 80% to widelki 0,15-0,17zł/kWh "

 

Uważam że nie można się do tego odnieść , nie znając ceny , wartości opałowej, sprawności spalania.

 

Oczywiście masz rację. Z Arturo72 nie masz co dyskutować, on stosuje matematykę abstrakcyjną w swoich obliczeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Gość Arturo72
Ile kosztuje ? na Śląsku 400 pln/ tona u mnie za taki sam 800 pln/tona . Dlaczego o to wszystko pytam ?

 

Arturo 72 napisał że "Ze względu na różne kaloryczność węgla koszt wytworzenia 1kWh przy sprawności 80% to widelki 0,15-0,17zł/kWh "

 

Uważam że nie można się do tego odnieść , nie znając ceny , wartości opałowej, sprawności spalania.

Na Śląsku 400zł ? Chyba taki z wagonów co go w drodze do Bytomia opróżniają :) Ja mieszkam w centrum Śląska i sąsiad kupuje ekogroszek po 820zł/t a szwagier po 760zł/t.Jarecki kiedyś wyliczał koszt wytworzenia 1kWh dla Wesołej bodajże i wychodziło 0,15zł czysto teoretycznie w spalaniu laboratoryjnym :) Jak znajdę to wyliczenie to zapodam cytat :) Sprawność jest tu kluczowym słowem i zagadnieniem,nie poznasz jej dopóki nie będziesz znał faktycznych potrzeb budynku na energię,dlatego tym sposobem sprzedawcy kotłów i wegla typu Jareckiego i innych w branży węglowej bazują na niewiedzy takich inwestorów jak Ty oszukujac Was bo mu nie powiesz,bo nie wiesz,ze potrzeby budynku są na poziomie np.5kg wegla a Ty spalasz 10 czy 15kg wegla zamiast właśnie tych 5kg.Kobra,tym razem sprzedawca wegla liczył,że u niego przy ogrzewaniu jakimś syfiastym miałem koszt 1kWh wychodzi 0,09zł ale to sprzedawca węgla i trzeba brac na to poprawke bo ma inne ceny dla siebie. Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osoby mieszkające za Krakowem w okolicy kopalni Janka mogą kupić miał z Janki 19MJ w cenach w okolicy 320zł, tylko trzeba mieć palnik do tego się nadający.

 

Nie mniej w innych częściach Polski też jest to możliwe, np. obrotowe ardeo opalane miałem za 510zł, Pogorzyce pod Chrzanowem, sprawność dobowa 58%, dobowy koszt grzania 8,1zł, ilość spalanego paliwa 15,9kg/24h, tutaj przy tej cenie miału i sprawności 58% otrzymujemy koszt grzania 14,8gr

 

inny opomiarowany produkt, opalany ekogroszkiem rosyjskim 23MJ, ostatnia doba sprawność 77%, cena zakupu tony 650zł, koszt 13,1gr, na dobę 23,1kg

itd.

 

Pompiarze moga pójść na wątki pompiarskie i przestać tu śmiecić starymi i zdartymi kawałkami, dyskusje na zasadzie kopiuj-wklej sa nic nie warte

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

mam problem z ustawieniem sterownika dk system, piec prawie cały czas grzeje, rzadko w trybie podtrzymania, sporo niedopalonych kawałków ekogroszku

ustawienia bieżące

temp zadana 50 st.

histeryza - 3

podawanie grzanie 12 sek

pauza grzanie 80 sek

siła nadmuchu 33%

wentylator wybieg 50 sek

wentylator opóźnienie wył 50 sek

podtrzymanie 8 sek

podtrzymanie pauza 4 min

podtrzymanie went praca 80 sek

podtrzymanie wentyl. pauza 5 min

podtrzymanie went. siła 30%

piec ustawiony tylko na co, ekocentr 17kw, od rozpalenia 3 worki na 3 dni, dwa wiadra popiołu . Proszę o podpowiedź, każda sugestia będzie cenna :)

 

Jak masz niedopały, a nie żużel, to zwiększasz przerwę w podawaniu lub zmniejszasz czas podawania. Jeśli masz już minimalny czas podawania i maksymalną przerwę w podawaniu to ewentualnie zwiekszasz nadmuch ale też wtedy powiekszasz strate kominową i mogą tworzyć się wtedy spieki żużlowe. Jest jeszcze ewentualność, że te niedopały powstają podczas trybu podtrzymania, szczególnie, że masz bardzo krotkj czas pauzy, tylko 4 minuty. U siebie mam 120 minut. Oczywiście przy zmianie ustawień kontroluj czy nie wypala ci krateru i dbaj o kopczyk. Jak dla mnie masz spory nadmuch ale tu wiele zależy od rodzaju paliwa. Czasem trzeba się pogodzić ze spiekami i niedopałami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz niedopały, a nie żużel, to zwiększasz przerwę w podawaniu lub zmniejszasz czas podawania. Jeśli masz już minimalny czas podawania i maksymalną przerwę w podawaniu to ewentualnie zwiekszasz nadmuch ale też wtedy powiekszasz strate kominową i mogą tworzyć się wtedy spieki żużlowe. Jest jeszcze ewentualność, że te niedopały powstają podczas trybu podtrzymania, szczególnie, że masz bardzo krotkj czas pauzy, tylko 4 minuty. U siebie mam 120 minut. Oczywiście przy zmianie ustawień kontroluj czy nie wypala ci krateru i dbaj o kopczyk. Jak dla mnie masz spory nadmuch ale tu wiele zależy od rodzaju paliwa. Czasem trzeba się pogodzić ze spiekami i niedopałami.

Jak mam u siebie ustawiona pracę tylko na co, to kocioł glupieje, sterownik st48.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompkę podłogówki mam podłączoną do sterownika na CW.

Na tymże sterowniku mam parametr "ciepła woda - kocioł-Boj - różnica temperatur pomiędzy kotłem a podgrzewaczem". W moim przypadku zatem jest to różnica temperatur pomiędzy kotłem a podłogówką. Na kotle mam ustawioną temp. 55st. Jaką różnicę ustawić do optymalnego działania podłogówki?

Jaki jest sens tego ustawienia skoro kolejnym parametrem jest histereza?

Edytowane przez grzech25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł podajnikowy 15 kW. Sterownik firmy Geco:

 

http://obrazki.elektroda.pl/3903968300_1477765850.jpg

Nastawy:

u0 - 45 (temperatura zadana wody wylotowej)

u1 - 05 (czas podawania węgla)

u2 - 40 (czas postoju podajnika)

u3 - 20 (czas podtrzymania - po jego upływie włącza się podajnik i wentylator, by zapobiec wygaśnięciu kotła)

u4 - 12 (opóźnienie wyłączenia wentylatora w podtrzymaniu)

 

Serwisowe:

c0 - 00 (czas obrotu podajnika dla alarmu zerwania zawleczki, 0 oznacza brak podpiętego czujnika)

c1 - 01 (czujnik zapłonu paliwa w podajniku - 1 oznacza czujnik zainstalowany, bo go mam)

c2 - 05 (czas, na który sterownik włączy podajnik i wentylator, gdy minie ustawiony przez użytkownika czas oczekiwania w podtrzymaniu)

c3 - 20 (czas oczekiwania na wzrost temperatury wody, gdy sterownik sprawdza, czy palenisko nie wygasło)

c4 - 01 (współczynnik, o jaki zostaje pomnożony czas pracy wentylatora zaraz po przejściu sterownika do stanu podtrzymania)

c5 - 00 (czas, co który włączy się pompa na 30 sekund, gdy trwa blokada przez termostat pokojowy, 0 - pompa nie zostanie załączona)

c6 - 02 (sterowanie pompą mieszającą - 2 oznacza podłączoną pompę CWU)

d0 - 40 (minimalna temperatura zadana, jaką można ustawić)

d1 - 80 (maksymalna temperatura zadana, jaką można ustawić)

d2 - 40 (temperatura załączenia pompy)

d3 - 02 (dolna histereza temperatury)

d4 - 55 (temperatura stabilizowana w bojlerze)

 

Przesłona wentylatora:

 

http://obrazki.elektroda.pl/1804242600_1477765845.jpg

 

Do tego mam termostat pokojowy, ale nie steruje on bezpośrednio sterownikiem Geco, tylko odłącza pompę CO od zasilania ze sterownika, gdy w pokoju osiągnięta zostanie temperatura zadana na termostacie.

 

Sytuacja - tak wygląda popiół:

 

http://obrazki.elektroda.pl/3133526500_1477765841.jpg

 

Niepokoją mnie czarne elementy. W dotyku są one trochę jak papier, przypominają też węgiel drzewny. Czy to nie jest niedopalony do końca węgiel?

 

Próbowałem zwiększać czas postoju podajnika między podaniami (parametr u2), ale kończy się to tym, że żar w retorcie obniża się i schodzi poniżej wlotów powietrza.

 

Teraz otworzyłem trochę przesłonę wentylatora, do pozycji 50%. Zobaczę, co się stanie.

 

Macie jeszcze jakieś sugestie, co można zrobić?

 

Tak wygląda retorta z żarem podczas pracy, przejścia do podtrzymania i na krótko po przejściu do podtrzymania - zdjęcia były robione w około pięciominutowym przedziale czasowym:

 

http://obrazki.elektroda.pl/4384120000_1477765839.jpg http://obrazki.elektroda.pl/4918362200_1477765841.jpg http://obrazki.elektroda.pl/5324263600_1477765842.jpg http://obrazki.elektroda.pl/6446460800_1477765843.jpg http://obrazki.elektroda.pl/5653968300_1477765844.jpg http://obrazki.elektroda.pl/8166760400_1477765845.jpg http://obrazki.elektroda.pl/8334695000_1477765851.jpg http://obrazki.elektroda.pl/6919878400_1477765840.jpg http://obrazki.elektroda.pl/2440051000_1477765842.jpg http://obrazki.elektroda.pl/2665046900_1477765843.jpg http://obrazki.elektroda.pl/6484953800_1477765848.jpg

 

Ponieważ ciężko zrobić zdjęcie płomienia tak, żeby nie było przekłamane, robiłem je zarówno z fleszem, jak i bez. Na początku, gdy kocioł działał jeszcze w trybie pracy, a nie podtrzymania, rozmiary płomienia były takie jak zdjęciach, ale płomień był dosyć przejrzysty, nie tak jak na zdjęciach.

 

Co do temperatury zadanej, wiem że praca z temperaturą 45 stopni nie jest zalecana, ale piec ma już około 7, a może i 10 lat (musiałbym poszukać faktury), praktycznie zawsze w okresie jesiennym i wiosennym był tak eksploatowany, i nie było z tym dotychczas problemu.

Edytowane przez kpc21
Poprawa zdjęć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Póki co zwiększyłem u2 nawet do 50 i podniosłem trochę żar uruchamiając podajnik na moment ręcznie, i chyba jest lepiej. Choć ciężko to określić, bo na razie zbyt dużo popiołu się nie nazbierało.

 

Macie jakiś patent na uniknięcie pyłu przy wysypywaniu popiołu z popielnika do stojącego w kotłowni wiadra (ewentualnie jakiś inny sposób zamiast wynoszenia go w wiadrze, ale tu raczej niczego się nie wymyśli, taśmociągu przecież nie założę)? Pylicy można się przy tym nabawić.

 

I czy zużycie węgla rzędu pół zbiornika na dzień przy obecnej pogodzie jest normalne? Dom piętrowy z lat 70., okna plastiki z szybami podwójnymi, nie docieplany, ale podobno od początku dobrze zaizolowany. Zbiornik, według parametrów, mieści 60 kg węgla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Macie jakiś patent na uniknięcie pyłu przy wysypywaniu popiołu z popielnika do stojącego w kotłowni wiadra (ewentualnie jakiś inny sposób zamiast wynoszenia go w wiadrze,

Kiedys za czasow pieców np kaflowch i innych ktore były w pomieszczeniu mieszkalnym robiło sie to tak za wiadro przykrywało sie mokra szmata i pod nia sypało sie popiól łopatka.Inny wynalazek który juz jest od dawna to slimak zabudowany do popielnika który ładuje automatycznie popiól do worka albo do takiego pojemnika na kołkach :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie popielnik jest w formie szuflady wsuwanej pod retortę. Ale może pozbycie się jej i zgarnianie popiołu z tej komory pod palnikiem do węglarki podstawianej pod drzwiczki popielnika to dobry pomysł.

 

Tymczasem... ja się kąpałem w wannie, po kąpieli poszedłem zobaczyć jak z piecem, i co się okazuje... sterownik wszedł mi, z bliżej nieokreślonych przyczyn, w stan alarmu wygaśnięcia paleniska. Mimo jakichś 45 stopni na wylocie (przy ustawionej zadanej 60) i żaru na retorcie jak normalnie w podtrzymaniu.

 

Algorytm stwierdzania, że palenisko wygasło, jest taki, że jeśli temperatura wylotowa podczas pracy w trybie pracy spadnie o 10 stopni i w trakcie tego spadania nie wzrośnie o 4 stopnie, sterownik wyłącza pompy. Jeśli po czasie c3 (ustawione na 20 minut) temperatura nie wzrośnie, wygaśnięcie zostaje stwierdzone.

 

Tylko ja przecież nie nalewałem wody do wanny ani nie spłukiwałem się prysznicem przez 20 minut... A nawet jeśli, to w momencie wyzwolenia algorytmu sterownik i tak wyłącza pompy, więc kocioł nie ma żadnego odbioru ciepła, poza jakimś minimalnym grawitacyjnym obiegiem c.o. Wydaje mi się to jakieś takie mało prawdopodobne...

 

Chyba trzeba zwiększyć c3. Tylko do ilu? 30 minut powinno wystarczyć?

Edytowane przez kpc21
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie się kurzy, ale wyciągam dopiero jak się uzbierają 3 wiadra.

 

zacznij od zmiany u2 z 40 na 45 sek

i u3 z 20 na 30 minut

ilość niedopału powinna się zmniejszyć

 

Albo niech poszuka sobie sterownika bardziej automatycznego Na allegro, albo olx.

Może być używany, będzie tańszy np. jakiś z Pid-em albo jeszcze bardziej automatyczny eCoala używanego, jak się dopasuje do kotła to spokój z kręceniem, nastawami, a taki ster zawsze się przyda z aplikacją na smartphona. Kotły można zmieniać, sterować innym sterem nawet , a monitorowanie kotła zostaje w kieszeni.

 

Taki Multifun jest drogi ponad 1000zł i nie każdy tyle kaski wywali ale używanego eCoala idzie kupić.

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Macie jakiś patent na uniknięcie pyłu przy wysypywaniu popiołu z popielnika do stojącego w kotłowni wiadra (ewentualnie jakiś inny sposób zamiast wynoszenia go w wiadrze, ale tu raczej niczego się nie wymyśli, taśmociągu przecież nie założę)? Pylicy można się przy tym nabawić.

 

 

Ja otwieram drzwi do kotłowni i przy otwartych drzwiczkach pieca - ciągnie mi pył do góry - aczkolwiek co nieco się po kotłowni rozniesie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł podajnikowy 15 kW. Sterownik firmy Geco:

 

Nastawy:

u0 - 45 (temperatura zadana wody wylotowej)

u1 - 05 (czas podawania węgla)

u2 - 40 (czas postoju podajnika)

u3 - 20 (czas podtrzymania - po jego upływie włącza się podajnik i wentylator, by zapobiec wygaśnięciu kotła)

u4 - 12 (opóźnienie wyłączenia wentylatora w podtrzymaniu)

 

Serwisowe:

c0 - 00 (czas obrotu podajnika dla alarmu zerwania zawleczki, 0 oznacza brak podpiętego czujnika)

c1 - 01 (czujnik zapłonu paliwa w podajniku - 1 oznacza czujnik zainstalowany, bo go mam)

c2 - 05 (czas, na który sterownik włączy podajnik i wentylator, gdy minie ustawiony przez użytkownika czas oczekiwania w podtrzymaniu)

c3 - 20 (czas oczekiwania na wzrost temperatury wody, gdy sterownik sprawdza, czy palenisko nie wygasło)

c4 - 01 (współczynnik, o jaki zostaje pomnożony czas pracy wentylatora zaraz po przejściu sterownika do stanu podtrzymania)

c5 - 00 (czas, co który włączy się pompa na 30 sekund, gdy trwa blokada przez termostat pokojowy, 0 - pompa nie zostanie załączona)

c6 - 02 (sterowanie pompą mieszającą - 2 oznacza podłączoną pompę CWU)

d0 - 40 (minimalna temperatura zadana, jaką można ustawić)

d1 - 80 (maksymalna temperatura zadana, jaką można ustawić)

d2 - 40 (temperatura załączenia pompy)

d3 - 02 (dolna histereza temperatury)

d4 - 55 (temperatura stabilizowana w bojlerze)

.

 

 

Przerzuca niedopał pewnie w podtrzymaniu, więc proponuję:

 

u3 - 60 (czas podtrzymania - po jego upływie włącza się podajnik i wentylator, by zapobiec wygaśnięciu kotła)

u4 - 0 (opóźnienie wyłączenia wentylatora w podtrzymaniu)

 

c3 - maksymalny możliwy (czas oczekiwania na wzrost temperatury wody, gdy sterownik sprawdza, czy palenisko nie wygasło)

 

 

Popiół wynoszę z szufladą, jeśli się nie zmieścił wybieram to co zostało szufelką do opróżnionej wcześniej szuflady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...