Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Gość Arturo72
Spójrz na temat inaczej.

Gazu ziemny - ok. 25 gr/kWh.

Ekogroszek - ok. 20 gr/kwh

PC w taryfie G11 - ok. 20 gr/kWh

PC w taryfie G12 - ok. 10 gr/kWh

Jak znasz zapotrzebowanie na ciepło /CO i CWU/ możesz wyliczyć ile będzie kosztowało wykorzystanie poszczególnych rozwiązań.

Porównaj z nakładami i policz stopę zwrotu.

Do tego uwzględnij upierdliwość i ograniczenia rozwiązań na paliwa stałe.

Przykładowo dla zapotrzebowania 20 000 kWh.

Gaz - 5 000 zł

Ekogroszek - 4 000 zł

PC G11 - 4 000 zł

PC G12 - 2 000 zł

Podane wartości są przybliżone. Zależne od cen lokalnych na gaz, energię elektryczną, ekogroszek, wyboru kotła /sprawność/, pompy ciepła /sprawność/

Uwzględnić musisz nakłady na kotłownie /nie tylko kocioł, ale i powierzchnię/, kominy, miejsce na składowanie węgla.

PC możesz kupić za 17 - 60 000 zł, kocioł gazowy 4 - 10 000 zł, kocioł na ekogroszek podobnie, komin 500 - 5 000 zł itd. Masz o czym myśleć :yes:.

Zwróć uwagę, że wszystkie kwoty, a tym samym różnice w kosztach zmniejszają się proporcjonalnie do spadku zapotrzebowania na ciepło.

 

Zacznij od OZC i dopiero rozważaj wybór ogrzewania.

To powinno być podstawą każdego inwestora przy zastanawianiu się nad systemem grzewczym.

Problem w tym,że inwestorzy tego nie wiedzą.

  • Odpowiedzi 173
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Dom kupiłem za 145 tys. zł, a na wykończenie mam ok. 180 tys. zł.

 

Kotłownia jest wybudowana - 18,32m2. Komin też.

 

W takim przypadku kocioł na ekogroch wyjdzie Ci dużo taniej ...

 

Dodatkowo wcale nie musisz palić najdroższym ekogroszekiem po 1000zł (jak to wszyscy pompiarze liczą) a możesz przecież palić miałem (za około 400zł) i dodatkowo będzie taniej ...

 

Kocioł z palnikiem uniwersalnym , czyli takim w ktorym spalisz miał , ekochroch , owies i itd będzie Cię kosztował około 7000zł.

 

Jedynie co to warto zrobić wszędzie ogrzewanie podłogowe abyś w przyszłości jak zdecydujesz się na zmianę źródła ciepła miał możliwość tej zmiany ...

 

A co do ogrzewania , jak grzeję około 165m2 po podłogach i za ostatni "sezon ( ponad 7 miesiecy) zapłaciłem około 1500zł za CO + CWU.

A mógłbym chyba jeszcze taniej bo zużyłem więcej ekogroszku za 800zł niż miału za 600 :)

dobrze ze dodano iż to przybliżenia sa

z węgla przy sprawności urządzenia 80% i kaloryczności 28MJ uzyskamy około 7,8KWh/1kg

zakładając nawet sprawność 60% będzie to 5,8KWh/1kg

 

dla mojego lokalnego rynku paliw będzie to wyglądać inaczej

 

przy cenie np w moim lokalnym składzie 800zł/tona mamy koszt 1kg =0,80

zatem 1KWh wychodzi nam 0,80/5,8=0,137PLN a nie 0,20PLN

da to w efekcie koszt końcowy 2740 a nie 4000PLN

a przy sprawności 0,8 czyli 7,8KWh/1kg będzie nawet 0,1PLN/KWh i koszt 2000

 

dla pompy ciepła należałoby też rozróżnic jej rodzaj i COP jaki jest w stanie realnie osiągnąć

inaczej wyjdzie dla pompy arturka, inaczej dla zwykłego "wiatraka" ratującego się grzałkami a jeszcze inaczej dla gruntówki(tu zaś koszty będą duże inwestycji)

 

mój koszt brutto 1KWh prądu z faktury to 0,65PLN łącznie ze wszystkimi opłatami

 

przy sprawności =300% da to 0,21PLN/KWh i koszt 4200 w G11

G12 będzie w okolicy 0,14 czyli koszt będzie równy kosztom grzania węglem,

 

ale już przy średnim COP =2,5 będzie

 

G11- 0,26PLN/KWh i koszt 5200

G12 - 0,168PLN/KWh i koszt 3360

 

same gołe cyferki należy zatem jeszcze dopasować do warunków jakie są u danego inwestora.

na śląsku czy przy granicy z Czechami gdzie węgiel dużo tańszy będzie nawet na korzyść dla tego paliwa

550PLN/tone da nam 0,095PLN/KWh i koszt 1900PLN

(pomijam aspekt obsługowości)

 

na północy gdzie cena za tonę osiąga 1000PLN i więcej różnice na korzyść PC będa niewątpliwie większe.

jak dodamy do tego że na północy zima łagodniejsza i średnia sprawność jaką osiąga PC może być tam nieco wyższa mamy dodatkowe korzyści w porównaniu z obszarami np północnego wschodu czy terenów górskich.

 

zatem nie tylko cyfry ale i indywidualne warunki danej inwestycji

 

do rozpatrzenia na etapie projektu

@timon

Chodziło mi o rozbudzenie świadomości przy podejmowaniu decyzji.

Tematów o PC, kotłach na paliwa stałe, jakości ekogroszku na FM dostatek.

Nie jest trudno, dobierając wybiórczo dane, udowodnić swoje racje /to nie pod Twoim adresem/.

Wg mnie ta świadomość sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: - Na ile mnie stać miesięcznie lub na etapie inwestycji by mieć święty spokój. Nie zaglądać do kotłowni, czyścić, kląć po dostawie paliwa nie zgodnego z deklaracją dostawcy, spokojnie wyjechać z całą rodziną na ferie zimowe, itd, itp.

Mówimy o 50 - 100 - 150 zł/m-c /gaz/ lub kilka - kilkadziesiąt tysięcy na etapie inwestycji /PC/. Jakie to będą kwoty to jest właśnie decyzja inwestora.

Na ile mnie stać miesięcznie lub na etapie inwestycji by mieć święty spokój. Nie zaglądać do kotłowni, czyścić, kląć po dostawie paliwa nie zgodnego z deklaracją dostawcy, spokojnie wyjechać z całą rodziną na ferie zimowe, itd, itp.

Mówimy o 50 - 100 - 150 zł/m-c /gaz/ lub kilka - kilkadziesiąt tysięcy na etapie inwestycji /PC/. Jakie to będą kwoty to jest właśnie decyzja inwestora.

 

Z całym szacunkiem, ale na gazie to także tak różowo nie jest, bo dostawcy kombinują jak leci i taka sama ta loteria jak z węglem...

tak bliżej zimy dowali się w rurkę więcej azotu i m3 lecą i płacimy więcej... niby w papierach deklaracja, że nie gorszy jak... ale kto to jest w stanie sprawdzić, mój sąsiad twierdzi,że jakoś tak w tych m-cach zimowych coś dłużej czajnik grzeje wodę i obiad jakoś dłużej mu się robi...

 

a jak masz butlę, to przy jej tankowaniu także serwisant musi palnik ustawić, więc nie pitol,że z gazem to taki ideał.

 

ps. też ogrzewam swoje jedne lokum gazem, aby nie było,że zaraz wielki wróg gazu jestem, nie odbieram temu wygody, ale z kosztami to nie przesadzaj i tymi idealnymi dostawami gazu.... :)

Spójrz na temat inaczej.

Gazu ziemny - ok. 25 gr/kWh.

Ekogroszek - ok. 20 gr/kwh

PC w taryfie G11 - ok. 20 gr/kWh

PC w taryfie G12 - ok. 10 gr/kWh

..........

Co do reszty wypowiadał się nie będę, ale u mnie kWh z ekogroszku wychodzi 0,11 PLN. A kiedy miałem palę to 0,08 PLN. Żeby było jasne - liczone po cenie w jakiej sprzedaję, nie po tej po jakiej kupuję w hurcie. Nie wiem skąd bierzesz tych 0,20 PLN? Edytowane przez kobra64
dopisek

Dzięki za wszystkie wypowiedzi.

Sugerując się Waszymi poradami zdecydowałem, że podłogówkę założę w całym domu.

Ze względu na budżet wykończeniowy wybiorę ekogroszek. Choć przemyślę to jeszcze na późniejszym etapie. Na tą chwilę najważniejszy był wybór podłogówka/grzejniki, gdyż za około miesiąc będę robił posadzki.

Panowie - spokojnie i nie żebym kogokolwiek bronił lub popierał. Nie chcę też wszczynać /powielać/ dyskusji przetaczających się przez FM

 

Co do "wzbogacania" gazu ziemnego azotem to chyba mit krążący w internecie. Coś mi się wydaje, że koszt uzyskania 1 m3 azotu celem dodania do gazu ziemnego jest wyższy od samego gazu ziemnego. Mówię o gazie ziemnym wysokometanowym, a nie gazie zaazotowanym. Nie znam przypadku złapania PGNiG na fałszowaniu składu. Gdyby taki był, miejsce na pierwszych stronach gazet murowane.

Argument typu palę miałem węglowym i jest tanio, nie jest dla mnie żadnym argumentem. Nie te czasy, nie te technologie, nie ci inwestorzy. Idąc dalej. Przecież można palić paletami, starymi meblami, czy butelkami PET /znam takiego/ i będzie jeszcze taniej, a nawet za darmo lub na pozbyciu się odpadów zarobić.

 

Inwestor, powtórzę to raz jeszcze, musi sobie odpowiedzieć na proste pytanie. Jakich standardów dla siebie i innych /np. sąsiadów/ oczekuje. Czyli ile jest gotów zapłacić za niewątpliwy komfort ogrzewania gazem, czy PC w porównaniu z paliwami stałymi. Takie pytanie zadałem podając mniej lub bardziej dokładne przykłady kosztów uzyskania 1 kWh. Dokładniej może to zrobić inwestor na swoim, jednostkowym przykładzie.

Przy okazji. Jeśli na składach opałowych jest ekogroszek w cenie 900 zł/tonę to nie po to by zapełnić miejsce w cenniku tylko jest na taki zapotrzebowanie. Czyli nie wszyscy palą miałem węglowym lub paliwem w "okazyjnej cenie".

Wiesz, tam, gdzie posiadam gazówkę jest gaz zaazotowany.

Idąc dalej jestem po zakończeniu remontu i jest tam teraz mój 3ci kocioł gazowy, zlikwidowałem kuchenkę gazową i powiem,że teraz w życiu bym nie wrócił do gazu w kuchni.

Zlikwidowałem tez osobny podgrzewacz gazowy do wody.

Pewnie za ok.10-12lat jak aktualny kocioł dobiegnie swego żywota całkowicie zlikwiduję tam gaz.

 

aha jest wygodnie, ale jest drożej. To raz. Dwa aktualny, świeży kocioł wymagał kilku wizyt serwisu, bo wywalał błąd, wcześniej takich perypetii nie miałem, więc tak do końca jakoś temu na 100%nie ufam, aby było tak do końca bezobsługowe, ktoś tam musi zajrzec i sprawdzić, bo jak przejdzie w stan alarmu, to nie grzeje i się zimą można zdziwić.

 

Wybór węgla jest na składnicach różny i nie ma co generalizować, skoro demonizujesz jedno, to takie same demony można pokazywać dla każdego innego źródła ciepła.

Można straszyć ruskimi itp itd.

Nikomu nie chodzi o palenie meblami czy innymi dziwolągami.

może zapytam przy okazji:

- zakładam, że decyduje się podłogówkę w całym domu.

Jak to się ma do kosztów, gdy przychodzą chłodne wieczory, i ludzie palą wieczorami dla "zmiany" temp. w domu. Przy kotle gazowym lub innym źródle ciepła to raczej nie będzie różowo wyglądało podgrzane takiej ilości betonu? To tak jak jazda samochodem w korku..

Gość Arturo72
może zapytam przy okazji:

- zakładam, że decyduje się podłogówkę w całym domu.

Jak to się ma do kosztów, gdy przychodzą chłodne wieczory, i ludzie palą wieczorami dla "zmiany" temp. w domu. Przy kotle gazowym lub innym źródle ciepła to raczej nie będzie różowo wyglądało podgrzane takiej ilości betonu? To tak jak jazda samochodem w korku..

A czemu ma nie być różowo w stosunku do grzejników ściennych ?

Nie ma różnicy czy energię dostarczy grzejnik ścienny czy podłogowy,dom straci określoną ilość energii którą źródło ciepła musi dostarczyć,czy to przez podłogówkę czy to przez gzejnik ścienny,ilość zużytej energii będzie taka sama,niezależnie od grzejnika.

Gdzie ta energia z podłogówki ma się podziać,że twierdzisz,że nie będzie różowo ?

U mnie grzane jest bezpośrednio 25cm żelbetu+9cm wylewki,czyli grzana cała płyta z wylewką,zużycie na ogrzewanie za poprzedni sezon to 1900kWh to jest 1000zł,różowo czy fioletowo ?

 

Poza tym nowy dom,tak zakładam,że zakładasz dopiero,traci ok.1,5st.C na dobę przy nie grzaniu zatem co chcesz i ile podgrzewać i od jakiej do jakiej temperatury ?

Edytowane przez Arturo72
............Argument typu palę miałem węglowym i jest tanio, nie jest dla mnie żadnym argumentem. Nie te czasy, nie te technologie, nie ci inwestorzy. ..........
Wydajesz się nie rozumieć - ja ten miał wsypuję do zasobnika zamiast ekogroszku, podajnik transportuje go na palnik, wszystko się odbywa tak samo jakby się ekogroszek spalał. Nastawy ciut inne na sterowniku - no i palnik trzeba dobry wybrać.

Greengaz

napisałem co myślę i podałem swoje ceny jakie można uzyskać w mojej okolicy.

cen gazu nie znam więc tego nośnika nie ruszyłem nawet

jeśli mamy pokazać inwestorowi o co jest zabawa to trzeba to zrobić rzetelnie a nie tak by jedno wyszło wyraźnie lepiej bo nam tak pasuje.

Ty zrobiłeś to w taki sposób że wygląda iż gaz jest jedynie o 5 groszy tańszy na jednostkę energii. jak pokazałem na moim przykładzie różnica jest dużo większa na niekorzyść tego nośnika.

należałoby się ograniczyć do podania "mocy" każdego nośnika a inwestor podstawi sobie ceny ze swojego regionu i wtedy uzyska realne dla niego wartości.

 

znalazłem cenniki ze swojego regionu- nie wiem na ile realne

cena 1m3 gazu w okolicy 2,3zł

z 1m3 mamy około 8,6-9KWh przyjmijmy 9KWh

daje nam to podane przez CIebie 25groszy

różnica jest w moim rejonie na poziomie 10groszy/KWh pomiędzy węglem a gazem

przy 20000KWh to są spore pieniądze

 

rzetelne będzie zatem dla mnie podanie

gaz -9KWh/m3

ekogroszek średnio 6KWh/kg

prąd 1KWh

Pompa ciepła P-W średnio COP 2,5

Pompa ciepła P-W typu np "T-CAP" średni COP 3

Pompa ciepła P-W "HT"- tutaj nie zaryzykuję podania średniej sprawności ale trzeba o niej wspomnieć choćby mając na uwadze inwestorów którzy np popełnili już instalację CO i jest ona mieszana lub w całości oparta na kaloryferach

pompa ciepła gruntowa średni COP 3,5

 

do tego należy podstawić ceny nośników w regionie inwestora(wiadomo że mogą się dość mocno różnić)

 

do całości należy dodać koszt zakupu i instalacji danego źródła ciepła

 

dopiero teraz będzie można dyskutować czy danemu inwestorowi bardziej opłaca się gaz, węgiel czy pompa lub moze "czysty prąd"

przy wyborze "prądowym" należy dodać jak istotna dla wyboru taryfy grzania jest zdolność akumulacji budynku czyli technologia budowy.

może się okazać że nie da się osiągnąć zakładanego kosztu 1KWh ze względu na mniejszy udział np taniej taryfy przy grzaniu "z prądu".

 

jest zwyczajnie za dużo zmiennych aby określić jednoznacznie że zawsze tym a tym paliwem będzie najtaniej i najlepiej

 

kurde znów elaborat wyszedł:p

A czemu ma nie być różowo w stosunku do grzejników ściennych ?

Nie ma różnicy czy energię dostarczy grzejnik ścienny czy podłogowy,dom straci określoną ilość energii którą źródło ciepła musi dostarczyć,czy to przez podłogówkę czy to przez gzejnik ścienny,ilość zużytej energii będzie taka sama,niezależnie od grzejnika.

Gdzie ta energia z podłogówki ma się podziać,że twierdzisz,że nie będzie różowo ?

U mnie grzane jest bezpośrednio 25cm żelbetu+9cm wylewki,czyli grzana cała płyta z wylewką,zużycie na ogrzewanie za poprzedni sezon to 1900kWh to jest 1000zł,różowo czy fioletowo ?

 

Poza tym nowy dom,tak zakładam,że zakładasz dopiero,traci ok.1,5st.C na dobę przy nie grzaniu zatem co chcesz i ile podgrzewać i od jakiej do jakiej temperatury ?

 

Zaznaczam, że nie mówię o sezonie zimowym.

może myślę archaicznie, ale podgrzanie takiej masy betonu porzebuje "X" energii i stosunkowo dużo czasu (duża bezwładność), a jeśli chcę ogrzać wieczorem powietrze dla poprawy klimatu to odczucie ciepła będzie zdecydowanie szybsze... ?

Gość Arturo72
Zaznaczam, że nie mówię o sezonie zimowym.

może myślę archaicznie, ale podgrzanie takiej masy betonu porzebuje "X" energii i stosunkowo dużo czasu (duża bezwładność), a jeśli chcę ogrzać wieczorem powietrze dla poprawy klimatu to odczucie ciepła będzie zdecydowanie szybsze... ?

Myślisz archaicznie co nie jest jakąś ujmą bo widocznie nie masz pojęcia o tym jak przedstawia się życie w nowych domach a chodzi o to,żebyś się dowiedział i nie popełniał baboli u siebie jak to robili w PRL-u ;)

Jeśli nowy dom jest zamieszkały na co dzień to nie ma potrzeby dogrzewania dla klimatu ponieważ temperatura raz nagrzana utrzymuje się przez bardzo długi czas czyli jeśli o 6.00 nagrzejesz dom do 23st.C to jak wyłączysz grzanie o 6.00 to o 22.00 temperatura w domu będzie 22,5st.C zatem do jakiej temperatury chcesz grzać dla klimatu ?

 

Nowe domy to nie są durszlaki z lat peerelowskich gdzie każdą szparą ciepło uciekało,normy budowlane i warunki techniczne spowodowały to,że z nowych domów ciepło uchodzi niechętnie przez co zużywa się mało energii na uzupełnienie tej energii a co za tym idzie mniej kasy idzie na ogrzewanie.

Niektórzy nie przyjmują tego jeszcze do wiadomości i nie zdają sobie z tego sprawy,żyjąc i słuchając swoich ojców dziadków że tylko wungiel i ogień w domu grzeje a styropianu to jak najmniej bo szkoda na niego kasy ;)

Zresztą przykład u założyciela wątku,10cm na ścianie to proszenie sie na własne życzenie na duże koszty za ogrzewanie a później w kotle lądują śmieci,butelki plastikowe,żeby tylko było taniej i z komina będzie leciał jeden wielki syf.

Edytowane przez Arturo72
Zresztą przykład u założyciela wątku,10cm na ścianie to proszenie sie na własne życzenie na duże koszty za ogrzewanie a później w kotle lądują śmieci,butelki plastikowe,żeby tylko było taniej i z komina będzie leciał jeden wielki syf.

 

Taką grubość wyznaczył architekt dostosowując nowy projekt do budynku, który już stoi. Ja nie muszę się na wszystkim znać, dlatego pytam.

 

Żadnymi śmieciami nie zamierzam palić.

 

Jest jakieś miejsce na forum, gdzie mógłbym zapytać o więcej rzeczy (jestem nowy, więc się nie orientuję) np. jakie będzie optymalne ocieplenie budynku, jakich materiałów użyć do ocieplenia dachu (trzeba go przełożyć bo folia jest podarta, ale dachówka i więźba są w porządku), bo po mału zaczynam się wkur****, że ktoś wziął kasę, a projekt zrobił na odpier*** Tutaj więcej osób potrafi doradzić, niż 2-3 osoby na żywo.

Taką grubość wyznaczył architekt dostosowując nowy projekt do budynku, który już stoi. Ja nie muszę się na wszystkim znać, dlatego pytam.

 

Żadnymi śmieciami nie zamierzam palić.

 

Jest jakieś miejsce na forum, gdzie mógłbym zapytać o więcej rzeczy (jestem nowy, więc się nie orientuję) np. jakie będzie optymalne ocieplenie budynku, jakich materiałów użyć do ocieplenia dachu (trzeba go przełożyć bo folia jest podarta, ale dachówka i więźba są w porządku), bo po mału zaczynam się wkur****, że ktoś wziął kasę, a projekt zrobił na odpier*** Tutaj więcej osób potrafi doradzić, niż 2-3 osoby na żywo.

 

Gdyby architekt miał partycypowac w kosztach ogrzewania domów które projektuje lub adaptuje to by sie bardziej przyłozył do kwesti energooszczednosci tych budynków.

A tak on swoją kasę wezmie, a inwestor nich płaci za ogrzewanie i płacze. To nie przypadek ze dla domów które liczę w zdecydowanej wiekszosci inwestorzy poprawiają lub zlecają poprawę ich energooszczednosci, te nieliczne które nie mają zmian to projekty indywidualne którzych inwestorzy wiedzą co chcą osiągnąc.

Taką grubość wyznaczył architekt dostosowując nowy projekt do budynku, który już stoi. Ja nie muszę się na wszystkim znać, dlatego pytam..

 

Pamiętaj że już teraz masz bardzo grube mury ...

 

Dużo budujących ma cieńsze od twoich mury mimo że ma nawet 20cm styropianu (np. Silka 18 + 20cm styro) a mimo że są cieńsze (38cm) są dużo cieplejsze nić twoje 40cm.

Oczywiście można dołozyć i u Ciebie 20cm ale wtedy mury będą miały łącznie 60cm a to spowoduje że okna będziesz miał osadzone niczym w bunkrze i będzie to paskudnie wyglądało ...

Więc niestety trzeba iśc na kompromis aby nie mieszkać w czymś jak bunkier z oknami jak wieżyczki strzelnicze ...

 

Zapewne architekt to uwzględnił ...

Z PC to jakoś tak paradoksalnie wychodzi, że niby mają najtańszą cenę za kWh a montuje się w bardzo dobrze zaizolowanych domach. Przecież jak ktoś ma słabo ocieplony dom który potrzebuje dużo kWh to powinny być dostarczane z najtańszego źródła. Nikt do dużych i słabo ocieplonych domów PC nie poleca. Prawda jest taka, że do domu o dużym zapotrzebowaniu energetycznym koszt dolnego źródła to kosmos. Mocna PC wcale tania nie jest. A przy dobrych mrozach COP leci w dół. Powietrzne PC to już w ogóle dla mnie wynalazek. Im zimniej tym słabiej grzeją...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...