Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wybór kotła do parterówki poniżej 100m (CO i CWU)


gnsl

Recommended Posts

Gość Arturo72
dyplomatycznie :)

A owszem bo to sam inwestor powinien świadomie dokonać wyboru :)

Problem w tym,że nie zdaje sobie sprawy i nie wie na jakiej podstawie ma dokonać tego wyboru.

Na pewno nie na podstawie obserwacji sasiadów ;)

Tylko i wyłacznie na podstawie obciążenia cieplnego domu i zapotrzebowania domu na ciepło decydujemy o wyborze źródła ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 125
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A owszem bo to sam inwestor powinien świadomie dokonać wyboru :)

Problem w tym,że nie zdaje sobie sprawy i nie wie na jakiej podstawie ma dokonać tego wyboru.

Na pewno nie na podstawie obserwacji sasiadów ;)

Tylko i wyłacznie na podstawie obciążenia cieplnego domu i zapotrzebowania domu na ciepło decydujemy o wyborze źródła ciepła.

 

Czy jest może dostępny jakiś konkretny kalkulator do obliczenia tych parametrów?

Gdzieś już się na internetach pytałem i odpowiedzi były rzędu 5-6kW na CO i 1-2kW na CWU (podawałem projekty z murator dom: M131 i M174 - jeżeli zostanę przy węglu to będzie jeden z tych dwóch projektów, przy innym ogrzewaniu będzie przeglądanie innych projektów lub ostatecznie indywidualny jeżeli nic sensownego nie znajdę).

Ogólnie tego typy domy (85-95m2) mają ok. 15cm styropianu w połodze i na ścianie, ściana z betonu komórkowego 24cm, dach bez stropu (bez strychu i poddasza) i 25-30cm wełny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Czy jest może dostępny jakiś konkretny kalkulator do obliczenia tych parametrów?

Gdzieś już się na internetach pytałem i odpowiedzi były rzędu 5-6kW na CO i 1-2kW na CWU (podawałem projekty z murator dom: M131 i M174 - jeżeli zostanę przy węglu to będzie jeden z tych dwóch projektów, przy innym ogrzewaniu będzie przeglądanie innych projektów lub ostatecznie indywidualny jeżeli nic sensownego nie znajdę).

Ogólnie tego typy domy (85-95m2) mają ok. 15cm styropianu w połodze i na ścianie, ściana z betonu komórkowego 24cm, dach bez stropu (bez strychu i poddasza) i 25-30cm wełny.

Na forum masz kilku uzytkowników,którzy liczą OZC,ja w domu 118m2 mam obciążenie cieplne 3,5kW także pomyśl jakie będziesz miał w domu 90m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy węglu dajesz bufor 1000 litrów albo szukasz podajnikowego o jak najmniejszej mocy, dużego wyboru nie będzie

Z tym najmniejszym to bym uważał - średnia moc to nie to samo co moc chwilowa ...

 

Ile trwa zagrzanie 200l z 10*C do 60*C urządzeniem o mocy 5kW a ile 12kW ? :) O pewnych rzeczach się nie myśli ... lub celowo pomija :)

 

Dwójka dzieci płci wiadomej w wieku "trudnym" i już kłopot z cwu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jest może dostępny jakiś konkretny kalkulator do obliczenia tych parametrów?

Kolega asolt tutaj na forum lub samemu w programie firmy Sankom http://pl.sankom.net/do-pobrania/programy-demonstracyjne

 

Ogólnie tego typy domy (85-95m2) mają ok. 15cm styropianu w połodze i na ścianie, ściana z betonu komórkowego 24cm, dach bez stropu (bez strychu i poddasza) i 25-30cm wełny.

W życiu nie skusiłbym się na tak słabe ocieplenie domu. Wolałbym zaoszczędzić na innych rzeczach, ale na podłogi i ściany dać min. te 20cm, na poddaszu min. 30cm wełny. Ten początkowo wyższy koszt, później zwraca się każdego roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W uproszczony sposób możesz tu sprawdzić.

http://www.cieplowlasciwie.pl/

 

Wrzucając dane z jednego z projektów którym jestem zainteresowany wyszło zapotrzebowanie od 3,6 do 4,4 kW (w zależności od tego jak zwiększyłem grubość izolacji), do tego ogrzanie CWU.

Wychodzi na to, że ogrzanie tak małego domu wymaga faktycznie bardzo mało energii - dalej się nie mogę zdecydować z jakiego źródła tą energię dostarczyć :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak masz grzejniki to kocioł gazowy wyłącznie taki o najmniejszej mocy minimalnej i ograniczyc moc maksymalną

przy podłogówce dodatkowa opcja pompa

myśle że w węgiel nie ma co iść bo ile można zaoszczedzić przy takim zużyciu a robota zawsze jakaś jest przy tym

chyba że masz grzejniki a nie masz gazu to wtedy kocioł na paliwo stałe plus bufor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak masz grzejniki to kocioł gazowy wyłącznie taki o najmniejszej mocy minimalnej i ograniczyc moc maksymalną

przy podłogówce dodatkowa opcja pompa

myśle że w węgiel nie ma co iść bo ile można zaoszczedzić przy takim zużyciu a robota zawsze jakaś jest przy tym

chyba że masz grzejniki a nie masz gazu to wtedy kocioł na paliwo stałe plus bufor

 

Kolega zdaje się jeszcze nie ma a planuje budowę.

 

 

Wrzucając dane z jednego z projektów którym jestem zainteresowany wyszło zapotrzebowanie od 3,6 do 4,4 kW (w zależności od tego jak zwiększyłem grubość izolacji), do tego ogrzanie CWU.

Wychodzi na to, że ogrzanie tak małego domu wymaga faktycznie bardzo mało energii - dalej się nie mogę zdecydować z jakiego źródła tą energię dostarczyć :yes:

 

Rozumiem, że dla -20 te 3,6-4,4kW wychodzi bo mnie przy 155m2 pokazuje 6kW.

Dla ciebie mała pompka lub mocny klimatyzator kanałowy (o ile dopuszcza się dmuchanie w domu ciepłym powietrzem) jak znalazł. Jula za 7000+montaż da przy -15 ok 3kW + grzałka w zestawie 3kW, przy -7 już 4kW więc sama pompa powinna wystarczyć.

 

Ewentualnie przyglądać się nowemu Hewalexowi pcco 10kW - może być ciekawą i znośną finansowo pompą inverterową 10kW, nią w całym zakresie temp. ogrzejesz bez udziału grzałki - koszt 13kzł.

http://instalreporter.pl/wp-content/uploads/2014/03/IR_2014_03_prezentacja_HEWALEX.pdf

http://allegro.pl/pompa-ciepla-split-10-kw-hewalex-ekosed-siedlce-i4622111688.html

 

+ podłogówka.

 

Albo klima kanałowa i rury spiro do każdego pomieszczenia, coś w tym stylu.

http://allegro.pl/klimatyzator-kanalowy-vivax-10-0-kw-inverter-wawa-i4553962525.html

To chyba najtaniej bo bez instalacji CO.

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega zdaje się jeszcze nie ma a planuje budowę.

 

 

Dokładnie, chciałbym jak najszybciej rozpocząć budowę i o ile wszystkie parametry domu mam wybrane (parterowy, bez strychu/poddasza, bez garażu, ok.85-95m2, koniecznie 3 sypialnie, sama konstrukcja najprawdopodobniej beton komórkowy i dach bez stropu) to zostaje do rozstrzygnięcia kwestia czym i jak ogrzewać.

To nie jest tak, że stawiam tylko na ekogroszek z podajnikiem - analizuję wszystkie wypowiedzi i podane propozycje, konfrontuje je z budującymi się aktualnie znajomymi i rodziną oraz z ogólnie wiedzą branżową (portale, fora, gazety itp.).

Jeżeli jestem na coś na nie to gaz - ziemnego nie mam możliwości podłączyć, ciekłego ze względu m.in. na zbiornik na posesji i kilka innych przyczyn kategorycznie nie chcę.

Zobaczę jak się dyskusja w temacie potoczy ale już kilka całkiem rozsądnych pomysłów podano, na pewno ułatwi mi to ewentualny wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

Tu nie ma nad czym dyskutować,jeśli dopiero będziesz budował,ba rysował to zapominasz o kominach i o kotłowni,tym bardziej w tak małym domu.

Wchodzisz albo w prąd ale nie kable gdzie inwestycja w system to 3,5tys.zl a rachunki beda zalezne od zapotrzebowania na cieplo i ty o nich będziesz decydował dlatego tak ważne jest OZC bo na tej podstawie decydujesz czy rachunki będą zadowalające czy może jeszcze je obnizysz,także od ciebie to głównie zależy.

Druga opcja,droższa w inwestycji ale tańsza w eksploatacji to pompka ciepła p-w,przy tak niskim obciążeniu nie będzie droga,sądzę że max.20tys zl ale rachunki będą o ok.3x niższe niż przy prądzie i przy okazji cwu będzie tańsze i nie trzeba będzie aż tak bardzo przejmować się izolacją domu.

Przy p-p cwu będzie dalej z prądu także trzeba przeliczyć ale sam osobiście bym w to nie wchodził.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P-P ma w tym przypadku jedną wielką zaletę - poza dość niskimi kosztami instalacji w stosunku do podłogówki po całości, w przypadku drewnianego stropu to już całkiem fajnie to można zrobić, to w jednym systemie, przy jednej inwestycji jest od razu skuteczne chłodzenie, na pewno nieporównywalnie skuteczniejsze od chłodzenia podłogówką.

 

A no i można nią załatwić wentylację mechaniczną za jednym zamachem bo z tego co widzę takie urządzenia umożliwiają regulację "dopuszczania" świeżego powietrza do obiegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
P-P ma w tym przypadku jedną wielką zaletę - poza dość niskimi kosztami instalacji w stosunku do podłogówki po całości, w przypadku drewnianego stropu to już całkiem fajnie to można zrobić, to w jednym systemie, przy jednej inwestycji jest od razu skuteczne chłodzenie, na pewno nieporównywalnie skuteczniejsze od chłodzenia podłogówką.

Co do tego to racja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...