Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wykonanie tarasu - jak połączyć z domem, jaka głębokość ławy?


muny1982

Recommended Posts

Witam,

Chcę zrobić taras z kostki brukowej Libet. Taras będzie wyniesiony do góry ponad gruntem o ok. 60cm.

Dom mam już ocieplony i otynkowany, jedynie podmurówka jest wykończona styropianem i zaciągnięta klejem.

Najpierw chcę wykonać fundament zazbrojony o szerokości 40cm i wysokości 25-30cm.

Tutaj pojawia się pierwsze pytanie:

1) Jak to połączyć z domem, czy ława równo ma dolegać do ściany domu? Czy może jakaś dylatacja, ale jak ją wykonać?

Na jakiej głębokości zrobić ławę?

 

Następnie na ławie chcę postawić ściankę z bloczka betonowego. Bloczek będę stawiał mniejszą ścianką, tak aby mniej bloczka wyszło i chyba tak wystarczy?

 

2) Teraz pytanie jak też bloczek łączyć z domem? Jaka dylatacja i jak to wykonać?

 

Środek już wymurowany, to zasypię gruzem i piaskiem. Od góry jakieś 15cm już sam piasek i zagęszczarką ubiję.

 

Bardzo proszę o porady i pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam

 

Przeczesałem kilka wątków i nie znajduję konkretnych odpowiedzi na kilka nurtujących mnie pytań. Po kolei, mam do zbudowania taras narożny wyniesiony ponad powierzchnię gruntu na około 1m. Taras ma być niezadaszony. Strona południowo zachodnia. Mam zamiar wymurować murek oporowy z bloczka betonowego

 

20141102_145409.jpg

 

Pytanie 1.: Czy murować bloczek do finalnej wysokości tarasu, czyli na wysokość dołu ramy okna? W ten sposób kostka dochodziła by do wewnętrznej ścianki ,murka oporowego, czyli stojąc na tarasie byłaby powierzchnia z kostki a po obrysie zlicowana z kostką powierzchnia murka oporowego (szerokość ok 25 cm). Robiąc w ten sposób trzeba by jakoś wykończyć powierzchnię murka. Ten pomysł widzi mi się raczej średnio, ale jeden wykonawca powiedział, że jak wymuruję bloczek niżej i kostka będzie na bloczku zlicowana ze ścianką zewnętrzną murka to może po prostu spadać.

Drugi sposób to właśnie wymurowanie bloczka odpowiednio niżej i położenie kostki również na bloczki. Tak by stojąc na tarasie widzieć tylko powierzchnię kostki od krawędzi do krawędzi. Ten sposób podoba mi się bardziej.

 

Pytanie 2.: Jeśli wybiorę drugi sposób to o ile niżej od dołu ramy okna wymurować murek? Tak żeby wystarczyło na podsypkę, kostkę itp.

 

Pytanie 3.: Czy tam gdzie mają być schody nie robić murka (przerwa) i zrobić schody z użyciem palisad?

 

Pytanie 4.: Zamierzam wylać ławę pod murek. Głębokość przemarzania 80 cm. Czy wystarczy jak dół ławy będzie poniżej gł. przemarzania, czy cała ława ma być głębiej niż te 80 cm?

 

Pytanie 5.: Czy jest sens dawać papę na ławę od pierwszą warstwę bloczka?

 

Pytanie 6.: Czy jest sens malować murek oporowy jakąś izolacją (dysperbit np.) od wewnątrz tarasu (tam gdzie będzie wsypane wypełnienie)?

 

Pytanie 7.: Murując murek oporowy "dojeżdżam" do warstwy styro (20cm), robię ok. 2 cm szczeliny pomiędzy elewacją, a murkiem. Czym wypełnić szczelinę?

 

Pytanie 8.: Jaka podsypka pod kostkę, żeby później uniknąć wykwitów lub innych niespodzianek?

 

Pytanie 9.: Jakie wypełnienie "fug", żeby nie walczyć z roślinami?

 

A teraz najważniejsze i chyba najtrudniejsze. Styk kostki ze ścianą pod oknem. Parę zdjęć:

 

Przed położeniem styropianu było tak:

 

20140324_074440.jpg

 

teraz jest tak:

 

20141031_110549.jpg 20141031_110544.jpg

 

Okno jest na poszerzeniu o wysokości 15 cm. Na tej wysokości jest styropian grafitowy o grubości około 19-20 cm. Jest on oparty na widocznym na pierwszym zdjęciu "gzymsie" z cegły wieńcowej. Dalej (w dół) jest około 12 cm styropianu aż do widocznego ocieplenia fundamentu (5 cm styro hydrostop). Styropian elewacyjny dalej zachodzi na ocieplenie fundamentów na około 15 cm w dół.

 

Pytanie 10.: Czy podejść kostką do styropianu elewacyjnego a na styropian przykleić jakąś płytkę i wsunąć ją pod ramę okna tak jak się robi z parapetami? Tylko czy styropian grafitowy nie będzie się poddawał jak nadepnie się na płytkę? Dodam, że płyty styropianu były kołkowane.

Druga opcja to wyciąć styropianu z grubości i zostawić np. 10 cm, a resztę wykonać tak jak powyżej. Wówczas pod oknem byłoby tylko 10 cm płytki, czyli nigdy nie nadepnąłbym na samą płytkę - część ciężaru przenosiłaby kostka.

Trzecia opcja to wyciąć styropian elewacyjny do gzymsu i uzupełnić 10 cm styrodurem i na styrodur płytka tak jak w opcji drugiej.

 

Pytanie 11.: Co z odprowadzeniem wody spod ramy okna? Może zrobić najpierw taki a'la parapet z blachy tylko z długim kapinosem wpuszczonym głęboko w podsypkę tarasu? Wówczas zamiast 10 cm szerokości płytki na styku tarasu z oknem byłaby blacha. Jak z trwałością takiej blachy?

 

Pytanie 12.: Czy w takiej sytuacji odizolować (przeciwko wilgoci) ścianę domu od materiału wypełniającego taras? Może po prostu przedłużyć folię kubełkową pod blaszany "parapet"?

 

 

Sprawa raczej pilna, ponieważ w środę ekipa rusza z budową tarasu i przed nimi muszę ewentualnie wyciąć nadmiar styro lub/i zamienić go na styrodur, a na koniec tj. przed zasypaniem pomyśleć o izolacji.

 

P.S. Podobne problemy mam ze schodami wejściowymi, które mają być z kostki, ale to opiszę w jakimś wątku o schodach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...

Proszę o poradę.

 

Zamierzam zrobić taras z kostki (lub płytka 'brukowa'). W tej chwili wygląda to tak:

 

20150505_071913_resized.jpg 20150505_071856_resized.jpg 20150505_071901_resized.jpg

 

Przed położeniem styropianu było tak:

 

20140324_074440.jpg

 

Pytanie 1.: Jaka podsypka pod kostkę, żeby później uniknąć wykwitów lub innych niespodzianek?

Pytanie 2.: Jakie wypełnienie "fug", żeby nie walczyć z roślinami?

Pytanie 3.: Dać jakąś agrowłókninę na spód? Tzn. przed wypełnieniem tarasu piachem?

Pytanie 4.: Przed wypełnieniem tarasu piachem dołożyć folii kubełkowej, żeby odizolować piach od ściany, a później uciąć ją na wysokości kostki, a powstałą w ten sposób szczelinę pomiędzy ramą okna, a kostką wypełnić jakąś odpowiednią masą lub sznurem dylatacyjnym?

 

i najtrudniejsze: Pytanie 5.: Styk kostki ze ścianą pod oknem. Jak to zrobić? Wyciąć całkowicie styropian (np. 15 cm) pozbywając się w ten sposób izolacji w tym miejscu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Kontynuując wątek...

Z powodu braku wsparcia i odpowiedzi na moje pytania zmuszony byłem sam dojść do pewnych rozwiązań. Otóż styropian wyciąłem, i w to miejsce wstawiłem styrodur o grubości 10 cm oparty na gzymsie. Tak to wygląda:

 

20150627_153800_resized.jpg 20150627_153800_resized.jpg

 

Teraz jest to zabezpieczone siatką i klejem do styro, mam już też gotowy parapet. Kostka dojdzie do parapetu i w ten sposób unikam styku kostki z ramą okna.

W tej chwil mam pytanie o zabezpieczenie widocznego styropianu przed wilgocią. Czy taką elewację można przemalować dysperbitem? Na to dałbym folię kubełkową na zakład z folią która osłania ścianę piwnicy. Parapet będzie zachodził na papę, a papa na folię kubełkową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...